Cupoanele valorice reprezinta o piata de peste 52 de miliarde EUR pe an in Uniunea Europeana. Telecomunicatiile preplatite reprezinta aproape 70% din piata cupoanelor valorice, fiind urmate de cupoanele-cadou si de cupoanele de reducere. Cu toate acestea, diferentele dintre normele nationale in materie de TVA duc la aparitia unor deficiente grave ale pietei. In loc sa poata beneficia cu adevarat de piata unica, societatile se confrunta cu probleme legate de dubla impunere si cu dificultati in ceea ce priveste extinderea activitatii lor comerciale in strainatate. Noile norme vizeaza remedierea acestei situatii.
Algirdas A�emeta, comisarul pentru impozitare si uniune vamala, audit si antifrauda, a declarat: ``In fiecare saptamana se vand si se cumpara milioane de cupoane valorice, ceea ce reprezinta o activitate in plina expansiune in Europa . Nu exista niciun motiv ca aceasta piata in continua expansiune sa nu poata functiona din cauza incertitudinii si a complexitatii normelor fiscale. Noile norme in materie de TVA propuse astazi ne permit sa progresam catre o piata unica autentica a cupoanelor valorice, in beneficiul intreprinderilor, al cetatenilor si al administratiilor fiscale.``
In temeiul noilor norme propuse, diferitele categorii de cupoane valorice si tratamentul TVA aplicabil acestora ar fi definite in mod clar. Acest lucru ar permite tratamentul uniform, in intreaga Europa, al operatiunilor care implica cupoane valorice. Propunerea include dispozitii privind definirea cupoanelor valorice in scopuri de TVA si stabilirea momentului in care se percepe TVA-ul aferent cupoanelor respective (adica la vanzare sau la preschimbare). De asemenea, propunerea cuprinde norme aplicabile cupoanelor valorice care trec prin lanturi de distributie si mijloacelor de plata generale. Noile norme vor intra in vigoare la 1ianuarie 2015.
In prezent, nu exista norme UE in materie de TVA cu privire la tratamentul operatiunilor care implica cupoane valorice. In absenta unor norme comune, statele membre si-au dezvoltat propriile lor practici, care nu sunt coordonate si genereaza frecvent probleme atat pentru intreprinderi, cat si in ceea ce priveste colectarea TVA. Atunci cand un cupon valoric este emis intr-un stat membru si utilizat in altul, nu este intotdeauna clar in ce moment trebuie impozitate operatiunile legate de cuponul valoric respectiv, ca de exemplu in cazul hotelurilor internationale care isi promoveaza serviciile de cazare in mai multe state membre ale UE prin intermediul cupoanelor valorice.
Propunerea de astazi are ca obiectiv clarificarea si armonizarea normelor UE referitoare la tratamentul TVA aplicabil cupoanelor valorice. Acest lucru va avea un efect pozitiv asupra intreprinderilor prin eliminarea situatiilor de dubla impunere si a incertitudinii in privinta respectarii obligatiilor fiscale si va contribui, de asemenea, la suprimarea lacunelor care faciliteaza evaziunea fiscala pentru anumite intreprinderi ce exploateaza neconcordantele existente intre statele membre. Noile norme se incadreaza bine si in strategia mai ampla a Agendei digitale pentru Europa, in special in ceea ce priveste obiectivul acesteia de a crea o piata unica digitala.
In primul rand, Comisia isi propune sa armonizeze definitia cupoanelor valorice in scopuri de TVA si momentul impozitarii operatiunilor care le implica, pentru a preveni neconcordantele care conduc la dubla impunere sau la dubla neimpozitare. Momentul impozitarii va fi stabilit in functie de natura cuponului valoric si prin urmare se va clarifica daca un cupon trebuie impozitat in momentul vanzarii sau in momentul preschimbarii in bunuri sau servicii .
In al doilea rand, noile norme fac o distinctie clara intre cupoanele valorice si alte mijloace de plata . Din cauza numarului tot mai mare al dispozitivelor mobile, este necesar sa se faca distinctia intre creditele preplatite de telecomunicatii (care sunt cupoane valorice) si serviciile mobile de plata (care se impoziteaza in mod diferit). Datorita modificarii tehnologiilor de plata, in special datorita utilizarii tot mai frecventa a dispozitivelor mobile pentru efectuarea platilor, este necesar sa se elimine eventualele confuzii.
In al treilea rand, directiva stabileste norme comune pentru distribuirea cupoanelor valorice in cadrul unui lant de intermediari, in special atunci cand aceasta se extinde in doua sau mai multe state membre. De exemplu, o cartela telefonica poate fi tranzactionata de mai multe ori in cadrul unui lant de distributie inainte de a ajunge la consumator, iar intreprinderile in cauza au nevoie de certitudine cu privire la obligatiile lor fiscale.
In propunere sunt incluse si o serie de alte masuri tehnice vizand dreptul de deducere, preschimbarea si procedurile de rambursare, persoana obligata la plata taxei si alte obligatii pentru intreprinderi.
CJUE impune sanctiuni financiare Romaniei pentru ca nu a inchis depozite de deseuri neautorizate 15 Dec 2023 | 394
13 iulie 2021 - Conferinta Nationala de Dreptul Muncii 15 Jun 2021 | 1906
Comisia Europeana: Liniile Directoare privind lucratorii sezonieri in contextul pandemiei COVID-19 23 Jul 2020 | 1390
MFP: Proiect de OUG privind scutirea de la plata impozitului a firmelor din industria HoReCa si a jocurilor de noroc 17 Jun 2020 | 1415
Conferintele UpDate Work: Protectia economica si sociala a salariatilor 03 Apr 2020 | 1831
Conferintele UpDate Work: Reorganizarea societatilor angajatoare 03 Apr 2020 | 1512
Declaratia unica (212) pe 2024. Model Declaratia unica pe 2024 Sursa: EuroAvocatura.ro
Fenomenul muncii subdeclarate. Reglementare si probleme practice Sursa: avocat Irina Maria Diculescu | MCP Cabinet avocati
Un medicament care se elibereaza fara prescriptie medicala intr-un stat membru nu poate fi comercializat in alt stat membru decat daca acesta din urma a autorizat la randul sau introducerea sa pe piata Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene
Ce sunt locurile de munca ecologice? Sursa: EuroAvocatura.ro
Anularea inregistrarii in scopuri de TVA Pronuntaţă de: Decizia nr. 879/20.04.2018 a Curtii de Apel Galati
Contract de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu apa si canalizare incheiat intre o asociatie intercomunitara de dezvoltare a serviciilor publice de apa-canal si un operator. Aderarea unei unitati administrativ teritoriale la asociatie. Aplicarea dispozitiilor legale privind stabilirea redeventei Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 626/30.07.2020
Fonduri europene. Evaluarea gresita a proiectului de catre autoritatea de finantare. Stabilirea unor limite de cheltuieli cu depasirea plafoanelor maximale stabilite in Ghidul solicitantului Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 5636 din 30 octombrie 2020
Discriminare directa sau tratament diferentiat, justificat si rezonabil Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Sentinta civila nr. 39 din data de 17.01.2020