din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2098 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Cum isi pot proteja antreprenorii romani afacerile?

Cum isi pot proteja antreprenorii romani afacerile?

  Publicat: 16 May 2012       2170 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Conform art. 7-9 Cod Comercial, sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca o profesiune obisnuita, si societatile comerciale.
Indiferent de modalitatea de protectie (marci verbale, combinate, figurative, tridimensionale, sonore), marca reprezinta semnul distinctiv care ajuta la diferentierea de catre consumatorul mediu, rezonabil de bine informat, a produselor si serviciilor unui comerciant de produsele si/sau serviciile identice sau similare ale celorlalti comercianti.

Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Se considera inregistrare sonora sau fonograma, in sensul legii 8/1996, orice fixare, exclusiv sonora, a sunetelor provenite dintr-o interpretare ori executie a unei opere sau a altor sunete ori a reprezentarilor numerice ale acestor sunete, oricare ar fi metoda si suportul utilizate pentru aceasta fixare.
Definirea pietei relevante este un instrument in vederea identificarii si a definirii perimetrului in interiorul caruia se desfasoara concurenta dintre firme.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este persoana fizica sau juridica titulara in exclusivitate sau in indiviziune a dreptului real asupra corpului de proprietate supus inscrierii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
1. Persoana fizica sau juridica care se obliga, pe baza unor clauze si conditii contractuale, sa execute diferite lucrari (industriale, de constructii etc.)
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
Semne utilizate de intreprinderi, de fabrici, de comert sau de servici, pentru a deosebi produsele, lucrarile si serviciile lor de cele identice sau similare ale altor intreprinderi si pentru a stimula imbunatatirea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.

In Romania, marca are caracter facultativ, producatorul de bunuri sau prestatorul de servicii nefiind constrans de legislatia in materie sa isi protejeze activitatea prin inregistrare .

Multi antreprenori din Romania nu considera esentiala inregistrarea marcilor, dar aceasta operatiune este foarte importanta pentru protejarea investitiilor facute, dar si pentru mentinerea afacerii pe piata .

Pentru majoritatea producatorilor de bunuri si prestatorilor de servicii, protectia activitatilor intelectuale devine extrem de importanta in momentul in care exista deja litigii aflate in desfasurare in fata instantelor judecatoresti competente, insa din pacate, de cele mai multe ori, aceasta constientizare tarzie ii va ajuta in proiectele viitoare si nu in cele aflate deja pe rolul instantelor.

In ultimii ani bugetele alocate de companii pentru protejarea marcilor, inventiilor, modelelor de utilitate, indicatiilor geografice, desenelor si modelelor au fost reduse drastic.

Mai mult decat atat, exista producatori de bunuri sau prestatori de servicii care atunci cand li se prezinta situatia afacerii lor si riscurile la care se expun prin neinregistrare, trateaza problemele cu superficialitate si au ca rezolvare a problemei renuntarea la marca initiala si inlocuirea ei cu o noua marca netinand cont de faptul ca exista riscul ca parte din clienti sa nu il mai recunoasca in piata sau sa fie sceptici la noua prezentare.

Totusi exista si o alta categorie de producatori de bunuri si prestatori de servicii, si anume cei care constientizeaza importanta protectiei proprietatii intelectuale, si pe cale de consecinta opteaza pentru o protectie eficienta.

Desi aceasta categorie este diligenta trebuie mentionat ca simpla inregistrare nu este suficienta, aceasta fiind completata atat de monitorizarea in piata, cat si de monitorizarea bazelor de date in vederea depistarii potentialilor concurenti ce depun, intentionat sau nu, spre inregistrare marci nationale, comunitare sau internationale cu protectie si in Romania, identice sau similare cu marca inregistrata anterior.

``Este foarte important ca antreprenorii din Romania sa constientizeze importanta activelor necorporale concretizate prin protectia proprietatii intelectuale. Astfel, avand un drept exclusiv asupra marcilor, indicatiilor geografice, inventiilor, desenelor si modelelor, titularii vor putea interzice contrafacerea, vor putea cesiona sau vor putea acorda licente catre terti, actiuni ce au menirea de a creste veniturile titularului de drept si de a-si proteja investitiile facute in productie, distributie si promovarea afacerii sale`` a declarat Niculina Gavril manager al cabinetului N.D. Gavril, specializat in consultanta in domeniul proprietatii intelectuale.

Toate certificatele eliberate institutiile abilitate ofera drepturi legale totale asupra marcii, iar asta inseamna ca proprietarul are drept exclusiv de utilizare a denumirii si/sau imaginii respective, in esenta a marcii. Producatorul de bunuri sau prestatorul de servicii ce detine un certificat de inregistrare al unei marci va putea astfel sa se opuna in justitie in cazul in care alti producatori de bunuri sau prestatori de servicii incearca sa copieze insemnele marcii deja inregistrate.

``De retinut, ca o marca inregistrata la OSIM este protejata doar pe teritoriul Romaniei, si nu inclusiv la nivel european sau international. Multi producatori de bunuri sau prestatori de servicii romani nu cunosc faptul ca inregistrarea marcilor este limitata teritorial, si, ca atare, o marca inregistrata la OSIM nu va fi ferita de contrafacere, intr-o alta tara``, a continuat Niculina Gavril.

Pentru antreprenorii ce isi incep business-ul in Romania, si ulterior, doresc sa se extinda in alte state, modalitatile de protectie variaza. Astfel, exista "calea nationala" prin intermediul careia daca interesul meu ca antreprenor este sa intru pe piata din Polonia, de exemplu, pot face cerere la oficiul national din aceasta tara. Trebuie avut in vedere totusi faptul ca aceasta modalitate poate implica uneori si costuri suplimentare pentru consilierul din tara respectiva.

O alta modalitate de extindere teritoriala a protectiei este reprezentata de "calea comunitara (europeana)", in care prin depunerea unei cereri la Oficiul de Armonizare a Pietei Interne (OHIM) obtin protectie in toate cele 27 de state membre, deci si in Polonia.
Institutia OHIM are sediul central in orasul Alicante din Spania.

Asadar, prin depunerea unei singure cereri la OHIM, pe suport de hartie sau electronic si prin plata unei singure taxe, solicitantul cererii de marca va beneficia de protectie in toate cele 27 de state membre.

Mai mult decat atat, el poate completa cererea in limba materna, fiind obligat sa selecteze o a 2-a limba de circulatie internationala (engleza, franceza, germana sau spaniola) in care sa se poata purta corespondenta cu privire la cererea de marca in cauza.

Cea de-a treia modalitate de extindere teritoriala a protectiei unei marci este reprezentata de ``calea internationala`` (Sistem Madrid) in care pot desemna doar tara de interes, de exemplu Polonia. Protectia prin intermediul acestei cai este posibila datorita celor doua tratate internationale, la care Romania este parte, respectiv Aranjamentul de la Madrid si Protocolul referitor la Aranjamentul de la Madrid.

In Romania, datorita schimbarii Legii 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice in mai 2010, perioada de obtinere a drepturilor exclusive a scazut de la aproximativ un an la 6 luni.

Cabinet N.D Gavril este o companie de consultanta specializata in domeniul proprietatii intelectuale pentru afaceri. De 10 ani specialistii N.D. Gavril asigura reprezentare si consultanta persoanelor fizice si juridice din Romania si strainatate, in vederea obtinerii titlurilor de protectie in materie de proprietate intelectuala, respectiv pentru marci de produse si servicii, indicatii geografice, desene si modele industriale, precum si inventii.



Citeşte mai multe despre:    Aranjamentul de la Madrid    Marci    Marca comunitara    Indicatii geografice    Inventii    Legea 84/1998

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

ANPC a aplicat amenzi de peste 1,2 milioane de lei vanzatorilor de incaltaminte. Sfaturi pentru consumatori!
12 May 2019 | 866

Aplicarea retroactiva a legii cu privire la protectia marcilor inregistrate reprezinta o incalcare a Conventiei Europene a Drepturilor Omului
21 Apr 2019 | 690

Acte normative adoptate de Guvernul Romaniei in data de 18 aprilie 2019
19 Apr 2019 | 1067

[VIDEO] Modul in care se pot proteja Desenele si Modelele in Romania
18 Apr 2019 | 523

Monitorul Oficial din data de 03 februarie 2017
06 Feb 2017 | 1452

Monitorul Oficial al Romaniei nr. 807 din 05.11.2014
06 Nov 2014 | 1267



Articole Juridice

Inregistrarea la EUIPO unei marci sonore prezentate in format audio
Sursa: EuroAvocatura.ro

Necesitatea examinarii gradului redus de similitudine a marcilor in conflict
Sursa: EuroAvocatura.ro

Un semn care evoca marijuana nu poate fi inregistrat
Sursa: EuroAvocatura.ro

Validitatea inregistrarii unei marci corespunzand numelui unui alt jucator de fotbal celebru
Sursa: EuroAvocatura.ro

Jurisprudenţă

CEDO: Marciulescu si Neacsu impotriva Romaniei. Dreptul la viata
Pronuntaţă de: Curtea Europeana a Drepturilor Omului

Actiune in contrafacere. Conflict intre o marca si un nume comercial. Invocarea notorietatii marcii. Conditii
Pronuntaţă de: I.C.C.J., Sectia I civila, decizia nr. 284 din 4 februarie 2020

Actiune in anularea inregistrarii marcii pentru rea-credinta. Criterii de analiza
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 652 din 22 martie 2016

Inregistrarea cu rea-credinta a marcii. Actiune in anulare
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia I civila, decizia nr. 932 din 19 aprilie 2016