Codul Fiscal 2024 - Legea 227/2015, actualizata 2024
Documente atasate
Anexe_Codul_Fiscal_2024.docx |
Actualizat prin Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
(2) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni:
a) depunerea peste termen a declaratiilor de impunere prevazute la art. 461 alin. (2) , (6) , (7) , alin. (10) lit. c) , alin. (12) si (13) , art. 466 alin. (2) , (5) , alin. (7) lit. c) , alin. (9) si (10) , art. 471 alin. (2) , (4) , (5) si alin. (6) lit. b) si c) , art. 474 alin. (7) lit. c) , alin. (11) , art. 478 alin. (5) si art. 483 alin. (2) ;
b) nedepunerea declaratiilor de impunere prevazute la art. 461 alin. (2) , (6) , (7) , alin. (10) lit. c) , alin. (12) si (13) , art. 466 alin. (2) , (5) si alin. (7) lit. c) , alin. (9) si (10) , art. 471 alin. (2) , (4) , (5) si alin. (6) lit. b) si c) , art. 474 alin. (7) lit. c) , alin. (11) , art. 478 alin. (5) si art. 483 alin. (2) .
(3) Contraventia prevazuta la alin. (2) lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 70 lei la 279 lei, iar cele de la alin. (2) lit. b) cu amenda de la 279 lei la 696 lei.
(4) Incalcarea normelor tehnice privind tiparirea, inregistrarea, vanzarea, evidenta si gestionarea, dupa caz, a abonamentelor si a biletelor de intrare la spectacole constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 325 lei la 1.578 lei.
(41) Necomunicarea informatiilor si a documentelor de natura celor prevazute la art. 494 alin. (12) in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la data primirii solicitarii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500 la 2.500 lei.
(5) In cazul persoanelor juridice, limitele minime si maxime ale amenzilor prevazute la alin. (3) si (4) se majoreaza cu 300%.
(6) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre primari si persoane imputernicite din cadrul autoritatii administratiei publice locale.
(7) Limitele amenzilor prevazute la alin. (3) si (4) se actualizeaza prin hotarare a consiliilor locale conform procedurii stabilite la art. 491.
(8) Contraventiilor prevazute in prezentul capitol li se aplica dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL XII: Dispozitii finale
Art. 494: Implicatii bugetare ale impozitelor si taxelor locale
(1) Impozitele si taxele locale, majorarile de intarziere, precum si amenzile aferente acestora constituie integral venituri la bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale.
(2) Impozitul pe cladiri, precum si amenzile aferente acestuia constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este situata cladirea respectiva.
(3) Impozitul pe teren, precum si amenzile aferente acestuia constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia este situat terenul respectiv.
(4) Cu exceptiile prevazute la alin. (5) , impozitul pe mijlocul de transport, majorarile de intarziere, precum si amenzile aferente acestuia constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale in raza careia trebuie inmatriculat sau inregistrat mijlocul de transport respectiv.
(5) Veniturile provenite din impozitul pe mijlocul de transport stabilit in concordanta cu prevederile art. 470 alin. (5) si (6) , majorarile de intarziere, precum si amenzile aferente se pot utiliza exclusiv pentru lucrari de intretinere, modernizare, reabilitare si construire a drumurilor locale si judetene, din care 60% constituie venituri la bugetul local si 40% constituie venituri la bugetul judetean. In cazul municipiului Bucuresti, impozitul constituie venituri in proportie de 60% la bugetele sectoarelor si 40% la bugetul municipiului Bucuresti.
(6) Taxele locale prevazute la cap. V din prezentul titlu constituie venituri ale bugetelor locale ale unitatilor administrativ - teritoriale. Pentru eliberarea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire de catre presedintii consiliilor judetene, cu avizul primarilor comunelor, taxele datorate constituie venit in proportie de 50% la bugetul local al comunelor si de 50% la bugetul local al judetului.
(7) Taxa pentru afisaj in scop de reclama si publicitate, precum si amenzile aferente constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde este situat afisajul, panoul sau structura pentru afisajul in scop de reclama si publicitate.
(8) Impozitul pe spectacole, precum si amenzile aferente constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde are loc manifestarea artistica, competitia sportiva sau alta activitate distractiva.
(9) Celelalte taxe locale prevazute la art. 486, precum si amenzile aferente constituie venituri la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale unde este situat locui public sau echipamentul respectiv ori unde trebuie inmatriculat vehiculul lent.
(10) Constituie venit la bugetul local sumele provenite din:
a) majorarile pentru plata cu intarziere a impozitelor si taxelor locale;
b) taxele judiciare de timbru si alte taxe de timbru prevazute de lege;
c) - Art. 494, alin. (10) , litera C. din titlul IX, capitolul XII a fost abrogat la 24-dec-2020 de Art. I, punctul 218. din Legea 296/2020.
(11) - Art. 494, alin. (11) din titlul IX, capitolul XII a fost abrogat la 24-dec-2020 de Art. I, punctul 218. din Legea 296/2020.
(12) In vederea clarificarii si stabilirii reale a situatiei fiscale a contribuabililor, compartimentele de specialitate ale autoritatilor administratiei publice locale au competenta de a solicita informatii si documente cu relevanta fiscala sau pentru identificarea contribuabililor sau a materiei impozabile ori taxabile, dupa caz, iar notarii, avocatii, executorii judecatoresti, organele de politie, organele vamale, serviciile publice comunitare pentru regimul permiselor de conducere si inmatriculare a vehiculelor, serviciile publice comunitare pentru eliberarea pasapoartelor simple, serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, precum si orice alta entitate care detine informatii sau documente cu privire la bunurile impozabile sau taxabile, dupa caz, ori la persoanele care au calitatea de contribuabil au obligatia furnizarii acestora fara plata, in termen de 15 zile lucratoare de la data primirii solicitarii.
Art. 495: Dispozitii tranzitorii
In vederea stabilirii impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2016, se stabilesc urmatoarele reguli:
a) persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au in proprietate cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta au obligatia sa depuna declaratii pana la data de 31 mai 2016 inclusiv, conform modelului aprobat prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului cod;
b) persoanele juridice au obligatia sa depuna declaratii privind cladirile pe care le detin in proprietate la data de 31 decembrie 2015, destinatia si valoarea impozabila a acestora, pana la data de 31 mai 2016 inclusiv;
c) persoanele fizice si juridice care la data de 31 decembrie 2015 detin mijloace de transport radiate din circulatie conform prevederilor legale din domeniul circulatiei pe drumurile publice au obligatia sa depuna o declaratie in acest sens, insotita de documente justificative, la compartimentele de specialitate ale autoritatii publice locale, pana la data de 31 mai 2016 inclusiv;
d) scutirile sau reducerile de la plata impozitului/taxei pe cladiri, a impozitului/taxei pe teren, a impozitului pe mijloacele de transport prevazute la art. 456, 464 si 469 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2016 persoanelor care detin documente justificative emise pana la data de 31 decembrie 2015 si care sunt depuse la compartimentele de specialitate ale autoritatilor publice locale, pana la data de 31 martie 2016 inclusiv;
e) prevederile art. 491 se aplica incepand cu 1 ianuarie 2017, pentru stabilirea nivelurilor impozitelor si taxelor locale pentru anul 2018, utilizand rata pozitiva a inflatiei inregistrata pentru anul 2016;
f) consiliile locale adopta hotarari privind nivelurile impozitelor si taxelor locale pentru anul 2016, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului cod. La nivelul municipiului Bucuresti, aceasta atributie revine Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
g) prin exceptie de la prevederile lit. f) , nivelurile impozitelor si taxelor locale se aproba prin dispozitie a primarului, pana la expirarea termenului prevazut la lit. f) , in cazul in care consiliul local este dizolvat, sau prin decizie emisa de catre secretarul unitatii administrativ-teritoriale ori de catre persoana desemnata in conditiile art. 55 alin. (81) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu avizul administratiei judetene a finantelor publice pana la expirarea termenului prevazut la lit. f) , in cazul in care consiliul local este dizolvat si primarul nu isi poate exercita atributiile ca urmare a incetarii sau suspendarii mandatului in conditiile legii, ori in situatia in care fata de acesta au fost dispuse potrivit legii penale masuri preventive, altele decat cele care determina suspendarea mandatului si care fac imposibila exercitarea de catre acesta a atributiilor prevazute de lege. Dispozitia primarului, respectiv decizia secretarului sau persoanei desemnate se aduc la cunostinta publica.
Art. 4951
(1) Pentru anul 2016, primul termen de plata a impozitului pe cladiri, impozitului pe teren, respectiv a impozitului pe mijloacele de transport, prevazut la art. 462 alin. (1) , art. 467 alin. (1) si la art. 472 alin. (1) , se proroga de la 31 martie 2016 la 30 iunie 2016.
(2) Prin exceptie de la prevederile art. 462 alin. (2) , art. 467 alin. (2) si art. 472 alin. (2) , pentru anul 2016, contribuabilii care achita integral, pana la 30 iunie 2016, impozitul pe cladiri, impozitul pe teren, respectiv impozitul pe mijloacele de transport beneficiaza de bonificatia stabilita de consiliul local.
Art. 4952
In vederea stabilirii impozitului pe cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice, potrivit art. 459 din prezentul Cod, pentru anul 2021 se stabilesc urmatoarele reguli:
a) persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2020 au in proprietate cladiri cu destinatie mixta au obligatia sa depuna o declaratie pe propria raspundere, pana la data de 15 martie 2021 inclusiv, privind suprafata folosita in scop nerezidential;
b) fac exceptie de la prevederile lit. a) persoanele fizice ale caror suprafete folosite in scop nerezidential au fost declarate la organul fiscal pana la data 31 decembrie 2020, in conformitate cu modelul ITL 001-2016.
Art. 4953
- Art. 495^3 din titlul IX, capitolul XII a fost abrogat la 01-ian-2023 de Art. I, punctul 14. din Legea 370/2022.
TITLUL X: Impozitul pe constructii
Art. 496: Contribuabili
(1) Sunt obligate la plata impozitului pe constructii, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















