d) atributii privind asigurarea, atragerea, utilizarea, monitorizarea si evaluarea asistentei tehnice si privind consultanta interna si internationala pentru domeniul sau specific de competenta;
e) orice alte atributii exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative in vigoare, acordurilor internationale sau altor acte incheiate potrivit dispozitiilor legale aplicabile si corespunzatoare activitatilor preluate.
(4) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Autoritatea Nationala pentru Cercetare, exercita drepturile si indeplineste obligatiile ce decurg din acordurile internationale si alte acte cu referire la componenta de cercetare, dezvoltare, inovare.
(5) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Educatiei si Cercetarii initiaza hotararea de Guvern privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Cercetare.
Art. 8. -
(1) Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei trece din subordinea Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii in subordinea Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului.
(2) Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Economiei, Digitalizarii, Antreprenoriatului si Turismului, prin Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, exercita urmatoarele atributii:
a) promovarea cadrului de competente digitale pentru cetatenii romani si de a asigura tuturor entitatilor furnizoare de servicii publice identitatea digitala prin aplicatia ROeID, ce este componenta a platformei unice pentru serviciile digitale din Romania si reprezinta sistemul national de identificare electronica si de autentificare unica, notificat la nivelul Comisiei Europene;
b) asigurarea suportului pentru ca institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si locale, precum si persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obtinut statut de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa se interconecteze in mod obligatoriu cu Platforma nationala de interoperabilitate si cu punctul de contact unic care este platforma unica privind infiintarea unui portal digital unic;
c) asigurarea suportului pentru ca institutiile publice, organele de specialitate ale administratiei publice centrale ce sunt autorizate sa presteze un serviciu public, in regim de putere publica, sa utilizeze si migreze in mod obligatoriu sistemele informatice proprii in tehnologii de cloud.
Art. 9. -
(1) Atributiile viceprim-ministrilor, prevazuti in Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 33/2024 pentru acordarea increderii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.
(2) Viceprim-ministrul fara portofoliu coordoneaza institutiile publice si structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum si Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat".
(3) Viceprim-ministrul fara portofoliu avizeaza toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.
(4) Cheltuielile necesare desfasurarii activitatii viceprim-ministrului fara portofoliu si a cabinetului acestuia se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(5) Cheltuielile necesare desfasurarii activitatii aparatului propriu de lucru al viceprim-ministrilor cu portofoliu se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu exceptia indemnizatiei viceprim-ministrilor si a cheltuielilor necesare desfasurarii activitatii cabinetelor acestora, organizate potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, care se asigura in cadrul ministerelor pe care le conduc.
Art. 10. -
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, ministerele reorganizate potrivit prezentei ordonante de urgenta propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea masurilor privind organizarea si functionarea lor.
(2) Ministerele care preiau, pe baza de protocol de predare-primire, activitati de la alte ministere, autoritati, institutii ori alte structuri publice se subroga in toate drepturile, obligatiile, contractele, deciziile de finantare, ordinele de finantare, acordurile si litigiile institutiei, structurii sau activitatii preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile si imobile aflate in administrarea sau, dupa caz, in proprietatea acestora.
(3) Incadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizeaza cu respectarea procedurii si regimului juridic aplicabil fiecarei categorii de personal si cu mentinerea drepturilor salariale avute la data preluarii.
Art. 11. -
(1) In anul 2025, pana la intrarea in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, finantarea cheltuielilor ministerelor reorganizate se asigura in conditiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenti inainte de intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, din structura carora acestea s-au reorganizat, sau din proiectele de buget ale noilor ordonatori principali de credite, dupa caz.
(2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate in conditiile alin. (1), precum si dispozitiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare vor fi semnate de ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate, conform specimenelor de semnaturi si, respectiv, amprentelor stampilelor, in situatia in care s-a optat pentru aplicarea acestora, ale ordonatorilor principali de credite ai ministerelor/institutiilor existente inainte sau dupa intrarea in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, transmise in acest scop Ministerului Finantelor.
(3) In limita creditelor bugetare deschise in conditiile alin. (2) se efectueaza plati de catre conducatorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabila cu efectuarea platii din cadrul ministerelor/institutiilor existente inainte de data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Dupa intrarea in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025 si pana la aprobarea protocoalelor de predarepreluare prevazute la art. 8 alin. (2), finantarea cheltuielilor ministerelor/institutiilor reorganizate se asigura din bugetele noilor ordonatori principali de credite, in conditiile alin. (2) si (3).
(5) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, ministerele reorganizate prevazute la alin. (1) preiau, pe baza de protocol de predare-preluare, executia bugetara pe anul 2025 pana la data semnarii protocolului, numarul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate si drepturile salariale aferente, precum si patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectueaza pe baza situatiilor financiare intocmite potrivit art. 28 alin. (11) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) Modificarile in executia bugetului de stat pe anul 2025 se efectueaza pe baza instructiunilor elaborate de Ministerul Finantelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite.
(7) Pentru efectuarea modificarilor prevazute la alin. (6) se autorizeaza Ministerul Finantelor sa modifice limitele lunare de cheltuieli aprobate ordonatorilor principali de credite implicati in temeiul art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 12. -
Desfiintarea ministerelor prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta isi produce efectele la data intrarii in vigoare a actelor normative care reglementeaza organizarea si functionarea ministerelor/institutiilor publice reorganizate, care se subroga in drepturile si obligatiile celor desfiintate.
Art. 13. -
In cuprinsul actelor normative in vigoare, urmatoarele denumiri si sintagme se inlocuiesc dupa cum urmeaza:
a) "Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse" cu "Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului si Solidaritatii Sociale";