Regulamentul de organizare si functionare a Inspectiei Muncii
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 802 din 25/11/2009
(9) Personalul Inspectiei Muncii si al inspectoratelor teritoriale de munca beneficiaza de masuri speciale de protectie impotriva amenintarilor, violentelor sau a oricaror fapte care ii pun in pericol pe ei, familiile si/sau bunurile lor, precum si de sprijin financiar din partea institutiei, prin suportarea integrala a sumelor necesare asigurarii asistentei juridice, in cazurile in care actele si faptele indeplinite in timpul exercitarii atributiilor de serviciu, in limitele si cu respectarea prevederilor legale, fac obiectul unor proceduri judiciare.
(10) Masurile speciale de protectie, conditiile si modul de realizare a acestora, precum si modalitatea de acordare a sprijinului financiar, prevazute la alin. (6), se stabilesc prin regulamentul de organizare propriu al Inspectiei Muncii, aprobat prin ordin al ministrului muncii, familiei si protectiei sociale.
Art. 12. - Drepturile salariale ale personalului incadrat la Inspectia Muncii se acorda dupa cum urmeaza:
a) pentru Inspectia Muncii, potrivit prevederilor legale aplicabile aparatului propriu al Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale;
b) pentru inspectoratele teritoriale de munca, potrivit prevederilor legale aplicabile serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor.
Art. 13. - In realizarea functiilor si atributiilor sale, Inspectia Muncii coopereaza, pe plan national si international, pe baza de protocoale, acorduri si memorandumuri, cu ministere, alte institutii ale administratiei publice centrale si locale, organisme private, reprezentanti ai partenerilor sociali si, dupa caz, poate contracta, in conditiile legii, serviciile unor experti sau ale unor organisme specializate.
CAPITOLUL IV
Inspectorul de munca si inspectorul social
Art. 14. - Inspectorii de munca au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa nu aiba niciun interes, direct sau indirect, de orice natura ar fi acesta, in unitatile care se afla sub incidenta controlului lor;
b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
c) sa nu dezvaluie secretele de fabricatie sau de comert si, in general, procedeele de exploatare de care iau cunostinta in exercitarea functiilor lor, atat pe durata existentei raporturilor de serviciu, cat si timp de 2 ani dupa data incetarii acestora;
d) sa pastreze confidentialitatea asupra identitatii persoanei care semnaleaza nerespectarea prevederilor legale in domeniul reglementat de prezenta hotarare si sa nu dezvaluie angajatorului ori prepusilor sai faptul ca activitatea de control este efectuata ca urmare a unei sesizari;
e) sa respecte regulile deontologice ale functiei publice.
Art. 15. - (1) Inspectorii de munca care poarta asupra lor legitimatia care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora din zi si din noapte, in sediul oricarui angajator, persoana fizica sau juridica, si in orice loc unde au motive temeinice sa efectueze controlul sau cercetarea de evenimente;
b) sa identifice, pe baza actelor care dovedesc identitatea, persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii evenimentelor;
c) sa solicite angajatorului sau reprezentantului legal, precum si lucratorilor, singuri sau in prezenta martorilor, documentele, registrele, evidentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor;
d) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest sens;
e) sa constate existenta unui contract individual de munca deghizat sub forma unui alt tip de contract;
f) sa faca fotografii, sa inregistreze audiovideo, sa ia declaratii scrise, singuri sau in prezenta martorilor, lucratorilor, angajatorilor si/sau, dupa caz, a reprezentantilor legali ai acestora, precum si a altor persoane care pot da informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat;
g) sa preleveze si sa ridice, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze detinatorul sau angajatorul despre aceasta;
h) sa dispuna angajatorului masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;
i) sa dispuna sistarea imediata a proceselor de productie si/sau oprirea echipamentelor de munca, atunci cand constata ca prin nerespectarea cerintelor legale in domeniul securitatii si sanatatii in munca sunt puse in pericol viata, sanatatea si securitatea lucratorului;
j) sa dispuna angajatorului efectuarea de studii si expertize tehnice pentru clarificarea unor evenimente sau situatii de pericol, precum si verificarea, prin organisme abilitate, a incadrarii nivelului noxelor profesionale in limite admisibile la locurile de munca;
k) sa beneficieze, la solicitare, de sprijinul organelor de politie si/sau al jandarmeriei.
(2) Cheltuielile necesare aplicarii prevederilor alin. (1) lit. g) si j) sunt suportate de angajator .
Art. 16. - (1) Constatarile rezultate in urma controalelor si a cercetarii evenimentelor, precum si masurile dispuse de catre inspectorii de munca si inspectorii sociali sunt consemnate de catre acestia in procese-verbale al caror model se aproba prin decizie a inspectorului general de stat .
(2) Contestatiile formulate impotriva proceselor-verbale incheiate de inspectorii de munca si inspectorii sociali sunt solutionate de instanta competenta, potrivit legii.
Art. 17. - Inspectorii sociali au, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa nu aiba interese directe sau indirecte, de orice natura ar fi acestea, fata de autoritatile administratiei publice centrale si locale ori fata de persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
b) sa nu detina calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la persoanele fizice sau juridice, publice ori private, supuse controlului;
c) sa pastreze, in afara raporturilor de serviciu, confidentialitatea, discretia profesionala si sa respecte regulile deontologice ale functiei publice;
d) sa instiinteze fara intarziere autoritatile si institutiile competente daca, in perioada derularii misiunii de inspectie, constata delicte ori abateri grave in respectarea legii, care atrag raspunderea juridica, si sa ia masuri imediate conform competentelor proprii.
Art. 18. - Inspectorii sociali care poarta asupra lor legitimatia care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege au urmatoarele drepturi:
a) sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila, la orice ora din zi si din noapte, in sediul autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori al persoanei fizice sau juridice, publice ori private, cu atributii in domeniu, si/sau in orice alt loc in care acestia isi desfasoara activitatea, pentru exercitarea misiunii de inspectie;
b) sa solicite autoritatilor administratiei publice centrale si locale ori persoanei fizice sau juridice, publice ori private, toate documentele si informatiile necesare pentru realizarea controlului;
c) sa aiba acces la bazele de date informatice ale organismelor controlate, in conditiile legii;
d) sa ceara informatii de la orice persoana si despre orice problema care constituie obiectul controlului si sa solicite orice documentatie pe care o considera necesara pentru realizarea rapoartelor de control, in conditiile legii;
e) sa constate contraventii si sa aplice masurile de sanctionare prevazute de legislatia in vigoare;
f) sa dispuna masuri in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;
g) sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, care intrunesc elementele constitutive ale infractiunii;
h) sa solicite autoritatilor competente sau organismelor abilitate prin lege aplicarea masurilor constand in incetarea sau suspendarea activitatii unitatilor care acorda servicii sociale ori, dupa caz, retragerea acreditarii furnizorilor de servicii sociale, in conditiile legii;
i) sa ridice de la entitatea controlata orice document care are legatura cu controlul efectuat sau cu cercetarea evenimentului, eliberand o dovada in acest sens;

Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
| HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Ştiri Juridice
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
