In acest context, in prezent, un numar tot mai mare de persoane care nu au cunoscut dispozitiile O.U.G. nr. 129/15.12.2021 si, prin urmare, nu au completat in termenul de 24 de ore de la intrarea in tara formularul digital, au fost sanctionate contraventional cu amenzi in cuantum de 2.000 de lei.
Astfel, este important de cunoscut faptul ca procesele-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor aplicate in baza art. 4 alin. (1) din O.U.G. nr. 129/2021 pot fi contestate de persoanele vizate in termen de 15 zile de la comunicare la judecatoria in a carei circumscriptie a fost savarsita contraventia.
Din analiza proceselor-verbale in discutie reiese faptul ca la momentul aplicarea sanctiunii contraventionale nu sunt respectate dispozitiile art. 5 alin. (5) si cele ale art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, care consacra principiul proportionalitatii in aplicarea sanctiunii contraventionale.
In temeiul dispozitiilor art. 5 alin. (5) din O.G. nr. 2/2001, legiuitorul a stabilit expres si cu caracter obligatoriu faptul ca ``sanctiunea stabilita trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite``.
De asemenea, conform prevederilor art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, sanctiunea ``trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si de celelalte date inscrise in procesul-verbal``.
In ceea ce priveste principiul proportionalitatii cuprins in art. 5 din O.G. nr. 2/2001, prin Decizia de neconstitutionalitate nr. 152/06.05.2020, Curtea Constitutionala a retinut faptul ca ``in conditiile in care sanctiunea contraventionala, la fel ca cea penala, implica restrangerea unor drepturi sau a unor libertati, stabilirea si aplicarea unei sanctiuni contraventionale trebuie sa se realizeze astfel incat sa fie proportionale cu fapta comisa de contravenient``.
Cu toate acestea, existenta proportionalitatii intre fapta savarsita si sanctiunea amenzii nu poate fi considerata pe deplin respectata in masura in care persoana sanctionata contraventional a fost de buna-credinta si a prezentat ofiterilor vamali la momentul trecerii frontierei atat Certificatul digital de vaccinare, cat si Testul PCR care confirma rezultatul ``Negativ`` la testarea de Coronavirus - SARS-CoV-2.
Intr-o atare ipoteza, necompletarea formularului digital nu produce vreo urmare susceptibila a aduce atingere scopului avut in vedere de legiuitor prin dispozitiile art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 129/2021, ordonanta edictata ``in vederea identificarii contactilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 si pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19``.
Cu toate acestea, dispozitiile art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001 sunt trecute cu vederea, preferandu-se, in schimb, ab initio, aplicarea sanctiunea amenzii.
In masura in care ar fi avute in vedere dispozitiile art. 21 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, ar putea fi aplicate pentru anumite situatii inclusiv sanctiunea avertismentului, intrucat, conform art. 7 alin. (3) din O.G. nr. 2/2001, ``avertismentul se poate aplica si in cazul in care actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune``.
In astfel de situatii, se ajunge de cele mai multe la insasi eludarea scopului avut in vedere de leguitor/a situatiei premisa care a stat la baza O.U.G. nr. 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare in Romania.
Totodata, nu sunt avute in vedere nici dispozitiile art. 2 alin. (2) din O.U.G. nr. 129/2021, conform carora ``Ministerul Afacerilor Internelor, prin Politia de Frontiera Romana, in punctele de trecere a frontierei verifica existenta formularului prin citirea CNP/a numarului documentului de calatorie de pe actul de identitate/documentul de calatorie prezentat de persoana care doreste sa intre pe teritoriul Romaniei, prin integrarea serviciului prevazut la art. 1 alin. (3) lit. b) in sistemul informatic al Politiei de Frontiera Romane si transmiterea catre SII-FDIR a datei si orei intrarii persoanei pe teritoriul Romaniei``.
Astfel, existenta formularului nu a fost verificata la momentul trecerii frontierei si, prin urmare, nici contravenientii nu au fost informati cu privire obligatia de a completa formularul digital, desi institutia responsabila trebuia, conform legii, sa efectueze o astfel de verificare .
Nu in ultimul rand, din analiza majoritatii proceselor-verbale contestate, reiese faptul ca martorii care le-au contrasemnat au calitatea de angajati ai institutiilor emitente, desi din coroborarea dispozitiilor art. 19 alin. (1) si art. 47 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor cu cele ale art. 315 alin. (1) pct. 3 din Codul de procedura civila, rezulta ca nu pot fi martori cei aflati in legaturi de interese cu vreuna dintre parti.