Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comunitar » Regimul italian de pensii prevede ca lucratorii migranti au dreptul la o suma suplimentara pentru a putea beneficia de nivelul minim de pensie prevazu

Regimul italian de pensii prevede ca lucratorii migranti au dreptul la o suma suplimentara pentru a putea beneficia de nivelul minim de pensie prevazu

  Publicat: 01 Jun 2007       2840 citiri        Secţiunea: Drept Comunitar  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Desemneaza ansamblul de masuri, prestatii in bani si in natura, acordate in vederea protejarii veniturilor in cazul aparitiei riscurilor sociale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ansamblul normelor care reglementeaza relatiile sociale din cadrul unui singur stat.
Situatia de fapt
Regimul italian de pensii prevede ca lucratorii migranti au dreptul la o suma suplimentara pentru a putea beneficia de nivelul minim de pensie prevazut in Italia. Daca in schimb primesc pensie si in strainatate, nu mai beneficiaza de acest supliment, care este recuperat in functie de sumele virate de societatile de asigurare straine.
Printre altele se prevede ca, in cazul in care s-a comis o eroare, pensiile varsate, pot fi recuperate sau rectificate de catre autoritatile care au efectuat plata, dupa ce beneficiarul a fost informat in prealabil.
D-l. Sante Pasquini, care in prezent este rezident in Luxemburg, a lucrat, succesiv 140 de saptamani in Italia, 336 de saptamani in Franta si 1256 de saptamani in Luxemburg.
Dupa implinirea varstei de 60 de ani, d-l. Pasquini a obtinut o pensie de la Institutul National de Protectie Sociala din Italia, pensie ce a fost completata pentru a atinge nivelul minim al pensiilor din Italia, pentru ca la acea data nu putea lua pensie din Franta sau din Luxemburg. Dupa o anumita perioada, Institutul National de Protectie Sociala a recalculat pensia, pentru ca d-l. Pasquini a inceput sa beneficieze si de o pensie din partea statului francez. Primirea unei pensii si din partea statului luxemburghez a fost comunicata cu intarziere Institutului din Italia, in consecinta acesta a recalculat pensia d-lui.Pasquini, pentru a compensa sumele varsate in plus incetand a-i mai plati pensia.
D-l. Pasquini a introdus actiune in fata instantelor italiene, contestand legislatia italiana pe care o considera contrara regulamentelor comunitare relative la protectia lucratorilor.
Instanta italiana a adresat Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene urmatoarele intrebari:
- Este compatibila cu dreptul comunitar (in speta cu regulamentul referitor la securitatea sociala a lucratorilor salariati) o lege nationala care nu fixeaza nici o limita in timp pentru recuperarea sumelor nedatorate!?
- Este posibila aplicarea termenului de 2 ani prevazut de acelasi regulament pentru a valorifica anumite drepturi, in cazul in care reglementarile au fost modificate in favoarea acestor drepturi?

Dreptul aplicabil
- Regulamentul Consiliului 1408/71 privind aplicarea regimurilor de securitate sociala lucratorilor salariati sau nesalariati, precum si familiilor acestora, care se deplaseaza in interiorul Comunitatii modificat prin Regulamentul 118/97
- Regulamentul 574/72 ce fixeaza modalitatile de aplicare a Regulamentul Consiliului 1408/71

Solutia si principiile degajate de CJCE
Curtea precizeaza in primul rand ca termenul de 2 ani nu poate fi aplicat prin analogie, fiind vorba de dispozitii tranzitorii prevazute numai pentru modificarile regulamentului.
Curtea reaminteste ca regulamentul din 1971 privind regimul securitatii sociale are ca obiectiv coordonarea (si nu armonizarea) legislatiilor nationale in materie; in particular, pentru prescrierea dreptului la recuperarea sumelor nedatorate sunt aplicabile regulile interne ale statelor membre.
Fiind vorba de un lucrator migrant, statele membre trebuie sa respecte dreptul comunitar, in particular principiile echivalentei si efectivitatii. Procedurile prevazute in tratat referitoare la drepturi decurgand dintr-o anume libertate nu pot fi mai putin favorabile decat cele prevazute pentru situatiile interne. Acestea nu trebuie sa impiedice exercitarea drepturilor conferite prin tratat.
Curtea precizeaza ca, in cazul in care exista o regula de drept intern conform careia nu se pot reclama platile facute nedatorat unui pensionar de buna-credinta, aceasta regula trebuie aplicata domnului Pasquini.
Curtea remarca de asemenea ca, pentru pensiile italiene ce rezulta din diferitele regimuri de drept intern, exista o dispozitie care obliga Institutul National de Protectie Sociala sa verifice o data pe an veniturile pensionarilor si incidenta lor asupra dreptului de a beneficia de pensie si asupra sumei de primit. In consecinta, Curtea considera ca daca Institutul ar fi facut aceasta verificare si asupra pensiilor lucratorilor migranti, sumele platite in plus d-lui. Pasquini s-ar fi limitat la perioada unui an. Nu conteaza ca institutia luxemburgheza a intarziat in a notifica acordarea pensiei d-lui. Pasquini pentru ca aceasta obligatie de a notifica fara intarziere are ca singur scop reglarea raporturilor intre institutiile de profil si nu prevede drepturi pentru pensionari vis-a-vis de aceste institutii.

Evaluare
Regulamentul 1408/71, modificat prin Regulamentul 118/97 asigura doar coordonarea legislatiilor nationale in ceea ce priveste securitatea sociala. In consecinta, pentru recuperarea sumelor platite nedatorat unei persoane ce primeste pensii din mai multe state membre este aplicabil dreptul intern.
Dispozitiile interne nu trebuie sa impiedice insa exercitarea drepturilor prevazute prin TCE. Astfel, dreptul national trebuie sa respecte:
a. principiul comunitar al echivalentei care impune ca procedurile utilizate in cazul exercitiului unei libertati comunitare sa nu fie mai putin favorabile decat cele utilizate pentru o situatie interna
b. principiul comunitar al efectivitatii care impune ca modalitatile procedurale interne sa nu faca imposibila sau excesiv de dificila exercitarea drepturilor comunitare.
Aceste consideratii sunt importante in perspectiva aderarii Romaniei in ceea ce priveste aplicarea principiilor enumerate mai sus.

Pronuntata de: Cazul: Sante Pasquini c. Institutul National de Protectie Sociala (Italia), recurs prealabil, 19 iunie 2003


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Contractele de credit pentru consumatori trebuie sa mentioneze intr-un mod clar si concis modalitatile de calcul al termenului de retragere
Sursa: EuroAvocatura.ro

Intrebari frecvente referitoare la somajul tehnic
Sursa: ITM

Legea 19/2020: Intrebari privind zilele libere pentru supravegherea copiilor
Sursa: ITM



Ştiri Juridice

Obtine certificatul CSU, Albastru (TIP 1) si Galben (TIP 2)!
26 Mar 2020 | 1462

Efectele noilor reglementari asupra profesiei de avocat, in contextul starii de urgenta
24 Mar 2020 | 668

Perioada pentru care nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale scadente
21 Mar 2020 | 309

Legislaţie

OUG 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii
Ordonanta de urgenta nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de inst ...

ORDONANTA MILITARA nr. 6/2020 privind instituirea masurii de carantinare asupra municipiului Suceava , a unor comune din zona limitrofa, precum si a
ORDONANTA MILITARA nr. 6 din 30.03.2020 privind instituirea masurii de carantinare asupra municipiul ...

OUG 30/2020, actualizata prin OUG 32/2020
ORDONANTA DE URGENTA nr. 30/2020, actualizata prin OUG 32/2020, pentru modificarea si completarea un ...