Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comunitar » Comisia a efectuat anchete in urma carora a concluzionat ca regimul tarifar preferential aplicabil persoanelor in varsta de peste 60-65 de ani pentru

Comisia a efectuat anchete in urma carora a concluzionat ca regimul tarifar preferential aplicabil persoanelor in varsta de peste 60-65 de ani pentru

  Publicat: 01 Jun 2007       685 citiri        Secţiunea: Drept Comunitar  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
Apartenenta persoanei la o anumita natiune.
Legatura juridico-politica permanenta ce exista intre stat si cetatean se numeste cetatenie.In societatea noastra se discuta pe larg problema cetateniei.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
(comunitate de bunuri) Regim stabilit de lege sau prin invoiala partilor cu privire la bunurile lor.
Suma de bani din venitul unei persoane fizice sau juridice varsata la bugetul statului sau la bugetele locale in virtutea unei legi care prevede acest lucru.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
40. Cazul: Comisia Europeana c. Italia, 16 ianuarie 2003

Situatia de fapt
In urma unor plangeri pe motivul discriminarii pe baza de rezidenta sau nationalitate privind accesul in unele muzee italian, Comisia a efectuat anchete in urma carora a concluzionat ca regimul tarifar preferential aplicabil persoanelor in varsta de peste 60-65 de ani pentru intrarea in diversele muzee italiene este intr-adevar discriminatoriu.
Comisia a pus in vedere Italiei sa modifice legislatia in domeniu, punand-o in conformitate cu principiul nediscriminarii. Guvernul italian a informat Comisia ca are in vedere schimbarea legislatiei astfel incat toate persoanele de peste 60-65 de ani din Europa sa beneficieze de gratuitate pentru muzeele italiene (aceasta masura fiind rezervata pana atunci doar persoanelor avand cetatenia italiana si anumitor rezidenti) Modificarea nu viza insa muzeele nationale si nici muzeele si monumentele din Florenta, Padova, Trevi si Venetia. In consecinta Comisia a introdus actiune in fata Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene

Dreptul aplicabil
- art. 12 TCE (referitor la interzicerea discriminarii pe baza nationalitatii)
- art. 49 TCE (privind libertatea de prestare a serviciilor)

Solutia si principiile degajate de CJCE
In hotararea data Curtea reaminteste ca o reglementare nationala privitoare la accesul in muzeele dintr-un stat membru prin care se instituie o discriminare doar fata de turistii straini este interzisa. De altfel, egalitatea de tratament prevazuta in tratat interzice orice forma de discriminare, chiar si pe cele disimulate si care prin aplicarea unor criterii diferite de distinctie au acelasi rezultat. In acest caz, masura italiana prevede o diferenta de tratament fondata pe criteriul rezidentei, diferenta care este in principal in detrimentul cetatenilor din celelalte state membre.
Italia nu a contestat aceasta discriminare, ci a incercat sa se justifice invocand mai intai considerente de interes general ce tin de domeniul economic si fiscal: pe de o parte costurile generate de intretinerea si gestiunea bunurilor culturale, pe de alta parte a sustinut ca aceste avantaje constituie contraprestatia platii impozitelor prin care acesti rezidenti participa la gestionarea acestor bunuri .
Curtea considera ca argumentele de ordin economic nu pot fi acceptate, pentru ca nu exista o legatura directa intre un impozit aflat in sarcina rezidentilor italieni si aplicarea unor tarife preferentiale pentru accesul al muzeele sau monumentele respective.
Pe de alta parte guvernul italian a adus argumentul conform caruia reglementarile prin care s-au instituit acele avantaje nu sunt de competenta sa, ci de competenta autoritatilor locale. Curtea nu admis nici acest argument, pentru ca un stat membru este responsabil fata de Comunitate in ceea ce priveste respectarea obligatiilor comunitare.
Astfel, Curtea a declarat ca Italia a incalcat principiul libertatii de prestare a serviciilor si principiul non-discriminarii prin aceasta legislatie ce prevede avantaje tarifare discriminatorii in favoarea unor anumite categorii de persoane .

Evaluare
TCE interzice in ceea ce priveste libertatea de prestare a serviciilor, discriminarea directa sau indirecta in functie de criteriul nationalitatii sau resedintei prestatorului. De asemenea sunt interzise masurile nationale aplicate in mod nediscriminatoriu (este vorba de masuri care, aplicate uniform, pot conduce la dificultati mai mari pentru un prestator de servicii transfrontaliere decat pentru un prestator national, desi ambii furnizeaza servicii similare in acelasi stat) Masurile justificate de interes national trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: domeniul in care se ia masura sa nu fi fost armonizat; masura sa fie de interes general; sa nu fie discriminatorie; masura sa fie obiectiv necesara si proportionala cu scopul urmarit si sa respecte principiul recunoasterii reciproce. Din speta rezulta ca un stat membru nu poate invoca argumente de ordin economic sau faptul ca discriminarile au avut la baza decizii ale colectivitatilor locale.
Capitolul 3 privind libera circulatie a serviciilor, aflat in curs de negociere presupune atat transpunerea unui numar mare de acte comunitare (directive si decizii), cat si un nivel adecvat al capacitatii administrative pentru a putea aplica aceasta legislatie.

Pronuntata de: Cazul: Comisia Europeana c. Italia, 16 ianuarie 2003


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Contractele de credit pentru consumatori trebuie sa mentioneze intr-un mod clar si concis modalitatile de calcul al termenului de retragere
Sursa: EuroAvocatura.ro

Intrebari frecvente referitoare la somajul tehnic
Sursa: ITM

Legea 19/2020: Intrebari privind zilele libere pentru supravegherea copiilor
Sursa: ITM



Ştiri Juridice

Obtine certificatul CSU, Albastru (TIP 1) si Galben (TIP 2)!
26 Mar 2020 | 1244

Efectele noilor reglementari asupra profesiei de avocat, in contextul starii de urgenta
24 Mar 2020 | 562

Legea 24/2020: Valoarea unui tichet de masa nu va putea depasi suma de 20 de lei
21 Mar 2020 | 431

Legislaţie

Ordinul nr. 1799/2020 pentru aprobarea modalitatii de amanare la plata a ratelor si dobanzilor aferente imprumuturilor acordate de Ministerul Finantel
Ordinul nr. 1799/2020 pentru aprobarea modalitatii de amanare la plata a ratelor si dobanzilor afere ...

Ordinul 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemie
Ordinul nr. 791/2020 privind acordarea certificatelor de situatii de urgenta operatorilor economici ...

ORDONANTA MILITARA nr. 3/2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19
ORDONANTA MILITARA nr. 3 din 24.03.2020 privind masuri de prevenire a raspandirii COVID-19 ...