Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Fiscal » Taxa pe valoarea adaugata. Asociatie fara scop lucrativ. Vanzarea bunurilor obtinute din sponsorizari

Taxa pe valoarea adaugata. Asociatie fara scop lucrativ. Vanzarea bunurilor obtinute din sponsorizari

  Publicat: 12 Jun 2007       1033 citiri        Secţiunea: Drept Fiscal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Societatea fara scop lucrativ nu datoreaza TVA pentru venitul obtinut din vanzarea bunurilor cu are a fost sponsorizata, cand operatiunile nu au fost sistematice, ci doar ocazionale si fara scopul obtinerii unui profit.

Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reprezentant al unei institutii, regii autonome, societati comerciale, care are anumite insarcinari.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Reprezinta un mijloc de proba scris ce trebuie sa cuprinda mentiunile necesare si sa aiba forma ceruta de lege.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Grupare de persoane fizice sau juridice organizata pe baza unui statut in vederea realizarii unui scop comun (stiintific, cultural, artistic, sportiv).
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
(TVA). Forma sub care exista in prezent taxa generala de consumatie este taxa pe valoarea adaugata (TVA).
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Concept in temeiul caruia se aproba sau se dezaproba, pe baza unor criterii etice si juridice, obiceiurile,
Curtea de Apel Timisoara – Sectia comerciala si de contencios administrativ, prin sentinta civila nr.106 din 10 aprilie 2001, a admis actiunea formulata de reclamanta Asociatia sportiva „P.S.” si s-a dispus anularea deciziei nr.732 din 27 aprilie 2000 a Directiei Generale a Finantelor Publice si Controlului Financiar de Stat Timis, a hotararii nr.137 din 10 ianuarie 2002 si a procesului verbal de control nr.26 din 29 noiembrie 1999 emise de Administratia Financiara Timisoara in ceea ce priveste obligarea reclamantei la plata sumelor de 56.175.008 lei, cu titlu de TVA si de 17.516.920 lei cu titlu de majorari de intarziere aferente TVA.
Pentru a pronunta o astfel de solutie, instanta a retinut ca reclamanta nu este agent economic, iar operatiunile privind vanzarea bunurilor la care se refera actul de control al Administratiei Financiare nu se incadreaza in prevederile art.3 din Ordonanta Guvernului nr.3/1992, astfel incat dispozitiile art.6 lit.A, K, 11 alin.2, privind obligatia de a se inregistra ca platitor de TVA a contribuabililor care depasesc plafonul de 50 de milioane la realizarea veniturilor, nu sunt aplicabile in cazul reclamantei.
Impotriva acestei sentinte au declarat recursuri atat Directia Generala a Finantelor Publice Timis cat si Administratia Finantelor Publice Timisoara, sustinand ca instanta a incalcat prevederile art.6 lit.A, K 11 alin.2 exonerand asociatia de la plata sumei de 56.175.008 lei cu titlu de TVA si de 17.516.920 lei majorari de TVA.
Recursurile sunt nefondate.
In fapt, prin procesul verbal de control din 29 noiembrie 1999 inspectori din cadrul Administratiei Financiare Timisoara au stabilit in sarcina reclamantei obligatia de a vira la bugetul de stat, pentru perioada octombrie 1998 – octombrie 1999 suma de 56.175.008 lei si suma de 17.516.920 lei majorari de intarziere aferente.
Organele de control au constatat ca potrivit art.2 din Ordonanta Guvernului nr.3/1992 in sfera de aplicare a TVA se cuprind operatiunile cu plata, precum si cele asimilate acestora, fiind excluse numai operatiunile privind livrarile de bunuri efectuate de asociatiile fara scop lucrativ (art.3 alin.1 lit.a), avand caracter social filantropic. Asociatia reclamanta este o asociatie non-profit, avand ca obiect de activitate organizarea, sprijinirea si stimularea activitatilor automobilistice si de karting.
In perioada supusa controlului, ea a obtinut din sponsorizari, bunuri invaloare de 235.710.883,20 lei pe care ulterior le-a vandut, obtinand suma de 225.977.539,38 lei.
Potrivit art.3 alin.1 lit.a din Ordonanta Guvernului nr.3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata (republicata), „nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata operatiunile privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii rezultate din activitatea specifica autorizata, efectuate de asociatiile fara scop lucrativ, activitatea avand caracter social-filantropic”.
La alineatul 2 al aceluiasi articol se prevede, ca o exceptie, ca „persoanele juridice de mai sus sunt supuse taxei pe valoarea adaugata, insa, pentru acele operatiuni pe care le desfasoara in mod sistematic direct sau prin unitati, subordonate pentru obtinerea de profit”.
Cum reclamanta nu a desfasurat aceste operatiuni in mod sistematic, ci doar ocazional, si cum scopul vanzarii bunurilor nu a fost acela de a obtine profit, ci resurse in vederea continuarii activitatii sportului auto, participarii la competitii, stimularea sportivilor etc., in mod corect instanta de fond a constatat ca prevederile art.6 lit.A,K 11 alin.2 nu sunt aplicabile in speta.
Reclamanta nefiind platitoare de TVA nu poate fi obligata sa vireze bugetului de stat sumele stabilite de catre organul de control financiar, astfel ca pe buna dreptate paratii au fost obligati sa-i restituie suma de 56.175.008 lei incasata cu titlu de TVA.
Recursurile au fost respinse ca nefondate.

Pronuntata de: Decizia nr.737 din 26 februarie 2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Taxa pe valoarea adaugata. Asociatie fara scop lucrativ. Vanzarea bunurilor obtinute din sponsorizari
Articole Juridice

ICCJ. Dezlegare chestiune de drept – scutirea de la plata taxei de timbru in calea de atac
Sursa: Av. Gherasim Andrei-Gheorghe

Introducerea partii responsabile civilmente in procesul penal dupa finalizarea procedurii de camera preliminara - neconstitutionalitate
Sursa: Av. Andrei Gheorghe Gherasim

Legea salarizarii unice nu instituie o procedura prealabila in litigiile privind stabilirea si plata drepturilor salariale
Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim



Ştiri Juridice

Avocatul Marius Coltuc cercetat penal pentru fals si favorizarea infractorului
13 Aug 2017 | 369

Legislaţie

LEGEA nr. 17/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedura civ
LEGEA nr. 17 din 17 martie 2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2016 pent ...

OUG 55/2017, privind indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor
OUG nr. 55/2017 - modificarea si completarea OUG nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia luna ...

OUG 53/2017, privind modificarea si completarea Codului muncii
OUG nr. 53/2017 - modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii Publicata in Monito ...