Imprejurarea invocata cum ca ar fi incidente dispozitiile art. 64 alin. 3 din Legea nr. 350/2001 privind termenul de prescriptie de 5 ani pentru atacarea in contencios administrativ a hotararilor de aprobare a documentatiilor de amenajare a teritoriului ori de urbanism nu poate fi retinuta, intrucat, pe de o parte, exista o distinctie de plano intre prescriptia dreptului la actiune si decaderea din drept, iar pe de alta parte, ne aflam in situatia particulara a exercitarii dreptului de tutela administrativa, iar nu a unei actiuni in contencios administrativ avand ca temei art. 8 din Legea nr. 554/2004.
Termenul de decadere privind exercitarea dreptului de tutela administrativa al prefectului nu difera dupa cum actul administrativ este individual sau cu caracter normativ, deoarece, indiferent de natura actului, potrivit art. 3 alin. I teza a II-a coroborat cu art. 11 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, actiunea prefectului in contencios administrativ se formuleaza in termen de 6 luni de la data la care s-a luat cunostinta de act, prevederile art. 11 alin. 4 din acelasi act normativ nefiind incidente.
Prin decizia nr. 199/09.03.2020 a Curtii de Apel Iasi a fost respins ca nefondat recursul formulat de Prefectul Judetului I. impotriva sentintei civile nr. 1359/2019 pronuntata de Tribunalul Iasi, sentinta prin care a fost a admisa exceptia tardivitatii si a fost respinsa ca tardiv introdusa actiunea Prefectului judetului I. impotriva Hotararii Consiliului Local al comunei VL nr. 39/28.03.2017 prin care se aproba modificarea regimului actual de inaltime la constructiile ce se vor realiza pe raza comunei VL, stabilit prin PUG.
Pentru a se pronunta astfel, Curtea de Apel Iasi a retinut ca actiunea cu care Prefectul judetului I. a investit Tribunalul Iasi a avut ca temei de drept expres aratat art. 3 alin. 1 din Legea nr. 554/2004, respectiv exercitarea dreptului de tutela administrativa.
Dispozitiile art. 123 alin. 5 din Constitutie, art. 19 alin. 1 lit. a si e din Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului si art. 3 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 confera prefectului dreptul de a ataca, in fata instantei de contencios administrativ, actele emise de autoritatile publice locale, daca le considera nelegale.
Potrivit literaturii de specialitate, contenciosul obiectiv reprezinta acea forma judecatoreasca de control al legalitatii actelor administrative de autoritate, emise sau adoptate de autoritatile administratiei publice locale, declansata de actiunea in anulare exercitata de prefect, in scopul asigurarii respectarii dreptului obiectiv. In actiunile in contencios obiectiv, capacitatea si calitatea procesuala a prefectului isi au fundamentul in normele dreptului administrativ. In privinta sferei de cuprindere a controlului de tutela administrativa exercitat de prefect, sunt edificatoare considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 1.353/10.12.2008: dreptul de tutela administrativa al prefectului se refera la controlul asupra actelor administrative ale autoritatilor publice locale, intrucat acestea sunt emise in regim de putere publica, iar prefectul este, asa cum prevede art. 1 alin. 3 din Legea nr. 340/2004, ``garantul respectarii legii si a ordinii publice la nivel local``; recunoasterea posibilitatii prefectului de a ataca in instanta alte acte decat cele administrative ar conduce la incalcarea de catre acesta a principiului constitutional al autonomiei locale.
Prin Decizia nr. 11 din 11.05.2015, pronuntata in dosarul nr. 447/1/2015, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a interpretat dispozitiile normative anterior individualizate in sensul ca dreptul de tutela al prefectului se refera la actele administrative emise de autoritatile administratiei publice locale, asa cum sunt definite de art. 2 alin. 1 lit. c din Legea nr. 554/2004, intrucat aceasta categorie de acte sunt emise ``in regim de putere publica, pentru satisfacerea unui interes legitim public``, in sensul art. 2 alin. 1 lit. b din Legea nr. 554/2004, prin realizarea competentei administrative ce revine autoritatii publice plasate, in cadrul raportului juridic de drept administrativ, pe o pozitie exorbitanta in raport cu particularii.
In speta, exercitarea dreptului de tutela s-a realizat cu privire la Hotararea Consiliului Local al comunei VL nr. 39/28.03.2017, hotarare comunicata Prefectului jud. I. la data de 04.04.2017, cum corect a retinut judecatorul fondului, acest aspect nefiind contestat de recurent.
Ca atare, corect s-a statuat ca fiind incidente dispozitiile art. 11 alin. 3 din Legea nr. 554/2004, respectiv obligatia prefectului de exercita dreptul de tutela in termen de 6 luni de la data la care a cunoscut despre existenta actului considerat nelegal.
Cat timp hotararea atacata a fost comunicata la 04.04.2017, nu se poate aprecia ca despre existenta si nelegalitatea ei s-a luat cunostinta abia odata cu sesizarea Inspectoratului de Stat in Constructii. Revenea Institutiei Prefectului jud. I. obligatia de a verifica legalitatea acestei hotarari la data comunicarii sale, respectiv in aprilie 2017.
Imprejurarea invocata cum ca ar fi incidente dispozitiile art. 64 alin. 3 din Legea nr. 350/2001 privind termenul de prescriptie de 5 ani pentru atacarea in contencios administrativ a hotararilor de aprobare a documentatiilor de amenajare a teritoriului ori de urbanism nu poate fi retinuta de catre instanta de recurs, intrucat, pe de o parte, exista o distinctie de plano intre prescriptia dreptului la actiune si decaderea din drept, iar pe de alta parte, ne aflam in situatia particulara a exercitarii dreptului de tutela administrativa, iar nu a unei actiuni in contencios administrativ avand ca temei art. 8 din Legea nr. 554/2004.
Nu in ultimul rand, Curtea achieseaza la considerentele instantei de fond potrivit carora termenul de decadere privind exercitarea dreptului de tutela administrativa al prefectului nu difera dupa cum actul administrativ este individual sau cu caracter normativ, deoarece, indiferent de natura actului, potrivit art. 3 alin I teza II coroborat cu art. 11 alin. 1 din Legea 554/2004, actiunea prefectului in contencios administrativ se formuleaza in termen de 6 luni de la data la care s-a luat cunostinta de act, prevederile art. 11 alin. 4 din acelasi act normativ nefiind incidente.
Interdictia suprapunerii programului de lucru in cazul salariatilor cu mai multe locuri de munca Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
O.U.G. nr. 42 din 24 mai 2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 367/2022 privind dialogul social si a Legii nr. 53/2003 ...
DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de munca in Uniunea Europeana DIRECTIVA (UE) 2019/1152 din 20 iunie 2019 privind transparenta si previzibilitatea conditiilor de m ...
LEGEA nr. 367/2022 a dialogului social LEGEA nr. 367/2022 privind dialogul social (Inlocuieste Legea nr. 62/2011) Publicata in MONITORUL ...