Republicata in temeiul dispozitiilor art. II din Ordonanta Guvernului nr. 6/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 30 ianuarie 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 125/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 16 iulie 2012, dandu-se textelor o noua numerotare. Legea nr. 265/2008 privind auditul de siguranta rutiera a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 777 din 20 noiembrie 2008.Capitolul I - Dispozitii generaleArt. 1(1) Prezenta lege stabileste cadrul institutional si modul de gestionare a sigurantei circulatiei pe reteaua rutiera.(2) Prezenta lege se aplica drumurilor noi si drumurilor existente, dupa cum urmeazas:a) drumurilor noi si celor apartinand retelei rutiere transeuropene, astfel cum este definita la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientarile comunitare pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport, incepand din 19 decembrie 2010;b) drumurilor de interes nationalo, incepand cu data de 1 ianuarie 2013;c) drumurilor judetene, drumurilor comunale amenajate si strazilor urbane amenajate, incepand cu data de 1 ianuarie 2015.(3) Prezenta lege nu se aplica tunelurilor rutiere reglementate de Directiva 2004/54/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 29 aprilie 2004 privind cerintele minime de siguranta pentru tunelurile din Reteaua rutiera transeuropeana.(4) Investiorii si administratorii oricaror drumuri publice prevazute la alin. (2) pot aplica prevederile prezentei legi, la cererea lor, si anterior datei de la care sunt obligati conform alin. (2).(5) Reteaua rutiera care face obiectul prezentei legi cuprinde:a) autostrazi;b) drumuri expres:c) drumuri nationale;d) drumuri judetene;e) drumuri comunale amenajate;f) strazi amenajate.Art. 2(1) Scopul prezentei legi consta in asigurarea si cresterea gradului de siguranta a circulatiei pe drumurile publice, prevenirea pierdcerii de vieti si a vatamarii integritatii corporale a persoanelor, precum si evitarea producerii pagubelor materiale ca urmare a accidentelor de circulatie.(2) Aplicarea prezentei legi se realizeaza cu respectarea urmatoarelor cerinte:a) asigurarea independentei auditorului/inspectorului de siguranta rutiera fata de investitor, proiectant, executant, administratorul drumului sau beneficiar, dupa caz;b) pastrarea de catre auditorul de siguranta rutiera a confidentialitatii cu privire la datele si informatiile la care a avut acces in cursul realizarii auditului;c) auditorul de siguranta rutiera nu trebuie sa fie implicat sub nicio forma in niciuna dintre fazele de realizare si de executie a proiectului de infrastructura supus auditarii. Art. 3In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:a) auditul de siguranta rutiera - verificarea detaliata, tehnica si sistematica, independenta, din punctul de vedere al sigurantei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructura rutiera in toate etapele, de la planificare pana la inceputul exploatarii;b) auditorul de siguranta rutiera - persoana fizica atestata potrivit prezentei legi sa efectueze evaluarea de impact asupra sigurantei rutiere sau auditul de siguranta rutiera;c) drumul public - drumul deschis circulatiei publice, ale carui elemente constructive sunt cele definite de Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;d) drumul amenajat/strada amenajata - drumul public al carui carosabil este acoperit cu asfalt, beton de ciment sau macadam;e) clasificarea tronsoanelor cu o concentratie mare de accidente - medoda de identificare, analizare si clasificare a tgronsoanelor infrastructurii rutiere, care au fost in exploatare mai mult de 3 ani, pe care s-au inregistrat un numar mare de accidente soldate cu persoane decedate, proportional cu fluxul de trafic;f) clasificarea sigurantei retelei rutiere - metoda pentru identificarea, analizarea si clasificarea sectiunilor retelei rutiere existente in functie de potentialul de imbunatatire a sigurantei si de reducere a costurilor legate de accidente;g) evaluarea de impact asupra sigurantei rutiere - o analiza comparativa strtegica a impactului asupra gradului de siguranta a retelei rutiere in cazul unui proiect al unei noi cai rutiere sau in cazul unui proiect privind modificari substantiale constructive ale retelei existente;h) inspectorul de siguranta rutiera - persoana fizica atestata potrivit prezentei legi sa efectueze inspectia de siguranta rutiera;i) inspectia de siguranta rutiera - verificarea periodica a retelei rutiere aflate in exploatare, din punctul de vedere al sigurantei circulatiei, cu identificarea eventualelor disfunctionalitati sau deficiente de proiectare, constructie, operare si/sau de intretinere a drumului, care pot conduce la producerea de accidente rutiere;j) reteaua rutiera transeuropeana - reteaua rutiera definita la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE;k) liniile directoare - masurile adoptate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii care indica etapele de urmat si elementele de avut in vedere in aplicarea procedurilor de siguranta rutiera prevazute in prezenta lege;l) modificare substantiala - orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului;m) proiectul de infrastructura rutiera - proiectul destinat construirii de noi infrastructuri rutiere sau modificari substanteiale ale unor retele rutiere deja existente;n) punctul negru - segmentuld e drum public care prezinta o rata mai mare de accidente rutiere decat rata medie a accidentelor inregistrate pe unitatea de distanta a drumului respectiv si pe o perioada de timp istorica, stabilite de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R.;o) utilizatorul vulnerabil - categoria de participanti la traficul rutier care este expusa riscului de accidentare soldata cu morti si/sau vatamare corporala grava intr-un grad mai mare decat restul participantilor.