Avand in vedere angajamentele internationale asumate de Romania in calitate de stat membru al Organizatiei Natiunilor Unite si al Uniunii Europene,
tinand seama de faptul ca actele cu forta juridica obligatorie ale acestor organizatii stabilesc in sarcina statelor membre obligatia de a adopta anumite masuri legislative pentru punerea in aplicare a sanctiunilor internationale instituite de Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, in baza art. 41 din Carta Natiunilor Unite, si de Uniunea Europeana in cadrul Politicii externe si de securitate comune,
avand in vedere ca Romania nu a adoptat pana in prezent unele masuri de acest tip, cum ar fi stabilirea autoritatilor competente cu solutionarea solicitarilor persoanelor fizice si juridice de drept privat pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale acestora afectate de masurile restrictive internationale sau stabilirea unor sanctiuni pentru neindeplinirea obligatiilor stabilite in actele obligatorii adoptate pe plan international,
luand in considerare necesitatea eliminarii grabnice a acestei carente si considerand ca aceasta este o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata si care contribuie la indeplinirea unor obligatii asumate de Romania in calitate de stat membru al Uniunii Europene si al Organizatiei Natiunilor Unite si la evitarea actionarii statului roman in justitie, in fata instantelor nationale, in fata Curtii de Justitiei a Comunitatilor Europene si a Curtii Europene a Drepturilor Omului,
tinand cont, totodata, de necesitatea crearii cadrului juridic pentru punerea in aplicare la nivel national a sanctiunilor internationale, care nu au caracter obligatoriu, adoptate in cadrul unor organizatii internationale sau de catre alte state, precum si a celor adoptate prin decizii unilaterale ale Romaniei sau ale altor state,
in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .
CAPITOLUL I Dispozitii generale
ARTICOLUL 1 Domeniu de aplicare
(1) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza modalitatea de punere in aplicare, la nivel national, a sanctiunilor internationale instituite prin:
a) rezolutiile Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite sau alte acte adoptate in baza art. 41 din Carta Natiunilor Unite;
b) regulamente, decizii, pozitii comune, actiuni comune si alte instrumente juridice ale Uniunii Europene.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza si modalitatea de punere in aplicare la nivel national a sanctiunilor internationale, care nu au caracter obligatoriu, adoptate in cadrul unor organizatii internationale sau de catre alte state, precum si a celor adoptate prin decizii unilaterale ale Romaniei sau ale altor state, in indeplinirea scopurilor prevazute la art. 2 lit. a).
ARTICOLUL 2 Semnificatia unor termeni
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele intelesuri:
a) sanctiuni internationale - restrictiile si obligatiile in legatura cu guvernele unor state, cu entitati nestatale sau persoane fizice ori juridice, adoptate de Consiliul de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, de Uniunea Europeana, de alte organizatii internationale sau prin decizii unilaterale ale Romaniei ori ale altor state, in scopul mentinerii pacii si securitatii internationale, prevenirii si combaterii terorismului, asigurarii respectarii drepturilor omului si libertatilor fundamentale, dezvoltarii si consolidarii democratiei si statului de drept si indeplinirii altor scopuri, in conformitate cu obiectivele comunitatii internationale, cu dreptul international si cu dreptul Uniunii Europene. Sanctiunile internationale vizeaza, in special, blocarea fondurilor si a resurselor economice, restrictii comerciale, restrictii privind operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare si cu produsele militare, restrictii de calatorie, restrictii de transport si comunicatii, sanctiuni diplomatice sau in domeniile tehnico-stiintific, cultural ori sportiv;
b) persoane si entitati desemnate - guvernele statelor, entitatile nestatale sau persoanele care fac obiectul unor sanctiuni internationale;
c) bun - orice tehnologie sau produs purtator de valoare economica sau destinat satisfacerii unui anumit scop, corporal ori necorporal, care apartine sau este detinut ori aflat sub controlul unor persoane sau entitati desemnate ori care este interzis la import sau export din si catre o anumita destinatie; sunt asimilate definitiei bunurilor fondurile, resursele economice si produsele sau tehnologiile cu dubla utilizare;
d) fonduri - mijloace financiare si beneficii de orice natura, care includ, dar nu se limiteaza la:
(i) numerar, cecuri, creante in numerar, cambii, ordine de plata si alte instrumente de plata;
(ii) depozite la institutii financiare sau la alte entitati, solduri de conturi, creante si titluri de creanta;
(iii) valori mobiliare negociate la nivel public si privat si titluri de creanta, inclusiv titluri si actiuni, certificate reprezentand valori mobiliare, obligatiuni, bilete la ordin, garantii, obligatiuni negarantate si contracte derivate;
(iv) dobanzi, dividende sau alte venituri din active sau plusvalori percepute pe active ori generate de acestea;
(v) credite, drepturi compensatorii, garantii, garantii de buna executie sau alte angajamente financiare;
(vi) scrisori de credit, conosamente, contracte de vanzare;
(vii) cote-parti din fonduri sau resurse economice si documentele care atesta detinerea acestora;
(viii) orice alt mijloc de finantare sau document care atesta finantarea exportului.
e) blocarea fondurilor - prevenirea oricarui transfer, acces la sau utilizare a fondurilor in orice mod care ar produce o schimbare a volumului, caracterului, localizarii, proprietarului, posesiei, destinatiei acestora sau o alta schimbare care ar permite utilizarea fondurilor, inclusiv gestiunea de portofoliu;
f) resurse economice - activele de orice fel, corporale sau necorporale, mobiliare ori imobiliare, care nu constituie fonduri, dar care pot fi utilizate pentru obtinerea de fonduri, produse sau servicii;
g) blocarea resurselor economice - prevenirea utilizarii resurselor economice pentru a obtine fonduri, produse sau servicii in orice mod, inclusiv prin vanzare, inchiriere sau ipotecare.
h) produse si tehnologii cu dubla utilizare - acele produse si tehnologii definite conform prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.334/2000 de instituire a unui regim comunitar pentru controlul exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, publicat in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 159 din 30 iunie 2000.
i) a avea sub control - toate situatiile in care, fara a detine un titlu de proprietate, o persoana fizica sau juridica are posibilitatea de a dispune, in orice mod, cu privire la bunuri, fara a obtine o aprobare prealabila din partea proprietarului de drept sau de a influenta in orice mod persoane sau entitati desemnate ori alte persoane fizice sau juridice.
CAPITOLUL II Punerea in aplicare a sanctiunilor internationale
Calculul termenului de preaviz la concedierea salariatului. Aspecte practice si procedurale Sursa: MCP Cabinet avocati
Absenta salariatului de la locul de munca in situatii de urgenta familiala Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Conditiile si durata perioadei de proba. Noi obligatii in sarcina angajatorilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Transmitere fictiva a partilor sociale in scopul sustragerii de la urmarirea penala Pronuntaţă de: R O M A N I A INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 433/RC/2021
Contestatie pentru depasirea termenului de redactare a unei decizii penale Pronuntaţă de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE Sectia Penala Decizia nr. 549/2021
Cerere de recurs semnata electronic. Nulitatea recursului Pronuntaţă de: Decizia nr. 520 din 7 martie 2019, pronuntata de Sectia I civila a Inaltei Curti de Casatie si Justitie