din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4763 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Financiar-Bancara » Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

  Publicat: 23 Apr 2009       58729 citiri        Secţiunea: Legislatie Financiar-Bancara  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare

Publicata in Monitorul Oficial nr. 259 din 21/04/2009

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Contract prin care este asigurata plata de catre debitor/garantul/garantii sai a obligatiilor sale fata de creditorul sau.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Suma de bani sau alte valori pe care o persoana numita creditor o acorda unei alte persoane, numita debitor,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
(ternem CNA). Orice forma de mesaj, difuzat fie �n baza unui contract cu o persoana fizica sau juridica, publica ori privata, �n schimbul unui tarif sau al altor beneficii, privind exercitarea unei activitati comerciale, mestesugaresti, profesionale,
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(Audit) Operatiunea de examinare profesionista a documentelor financiare ale unei companii cu scopul de a stabili daca inregistrarile si rapoartele ei sunt valide si daca informatiile au fost inregistrate in contabilitate si prezentate in rapoartele financiare in mod legal si corect.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Disponibilitati banesti pe care bancile comerciale sunt obligate sa le pastreze permanent in conturi speciale, la Banca Nationala a Romaniei.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Suma de bani aflata intr-un depozit la tras-banca-, pe baza careia titularul contului poate emite un cec sau o cambie,
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
(BNR)Este banca centrala a statului roman si are drept obiectiv principal asigurarea stabilitatii monedei nationale, pentru a contribui la stabilitatea preturilor.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,

CAPITOLUL V
Documente contractuale, registre si evidente

Art. 49. - Institutiile financiare nebancare intocmesc si pastreaza la sediul social sau la sediile secundare ale acestora documentele si evidentele prevazute de cadrul legislativ aplicabil, inclusiv:

a) actul constitutiv, precum si toate actele aditionale de modificare;

b) procesele-verbale ale sedintelor si deliberarilor comitetelor prevazute de prezenta lege sau de reglementarile Bancii Nationale a Romaniei si, dupa caz, ale comitetelor constituite pe baza hotararilor statutare;

c) reglementarile proprii referitoare la desfasurarea activitatii, precum si toate amendamentele acestora;

d) alte inregistrari care sunt cerute potrivit prezentei legi ori reglementarilor Bancii Nationale a Romaniei.

Art. 50. -

(1) Institutiile financiare nebancare intocmesc si pastreaza la sediul social sau la sediile secundare ale acestora un exemplar al documentatiei de credit si al celorlalte documente in care sunt consemnate informatiile privitoare la relatiile lor de afaceri cu clientii si cu alte persoane pe care Banca Nationala a Romaniei le poate prevedea prin reglementari, care sunt puse la dispozitia personalului imputernicit al Bancii Nationale a Romaniei, la cererea acestuia.

(2) Cu respectarea obligativitatii punerii la dispozitia personalului imputernicit al Bancii Nationale a Romaniei, la cererea acestuia, a documentelor mentionate la alin. (1), institutiile financiare nebancare pot pastra aceste documente si in alte amplasamente corespunzatoare.

Art. 51. -

(1) Toate operatiunile de credit si garantie ale institutiei financiare nebancare trebuie sa se desfasoare cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia consumatorului si sa fie consemnate in documente contractuale din care sa rezulte clar toti termenii si toate conditiile respectivelor tranzactii. Aceste documente trebuie pastrate de institutia financiara nebancara si puse la dispozitia personalului imputernicit al Bancii Nationale a Romaniei, la cererea acestuia.

(2) Documentele contractuale trebuie sa fie redactate astfel incat sa permita clientilor intelegerea tuturor termenilor si conditiilor contractuale, in special a prestatiilor la care acestia se obliga potrivit contractului incheiat. Institutiile financiare nebancare nu pot pretinde clientului dobanzi, penalitati, comisioane ori alte costuri si speze, daca plata acestora nu este stipulata in contract .

Art. 52. -

(1) Contractele de credit incheiate de o institutie financiara nebancara, precum si garantiile reale si personale afectate garantarii creditului constituie titluri executorii.

(2) Garantiile constituite in favoarea institutiei financiare nebancare in scopul garantarii creditelor, care indeplinesc conditiile de publicitate prevazute de lege, confera institutiei financiare nebancare prioritate fata de terti, inclusiv statul, ale caror creante si garantii au indeplinit ulterior conditiile de publicitate.

CAPITOLUL VI
Situatii financiare anuale si auditarea acestora

Art. 53. - Institutiile financiare nebancare trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale care sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei financiare, a fluxurilor de trezorerie si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.

Art. 54. - Institutiile financiare nebancare sunt obligate sa prezinte Bancii Nationale a Romaniei situatiile lor financiare, precum si alte date si informatii cerute de Banca Nationala a Romaniei, la termenele si in forma stabilite prin reglementari emise de aceasta.

Art. 55. -

(1) Situatiile financiare anuale ale institutiilor financiare nebancare inscrise in Registrul general se auditeaza de auditori financiari, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare.

(2) Situatiile financiare anuale ale institutiilor financiare nebancare inscrise si in Registrul special se auditeaza exclusiv de auditori financiari agreati de Banca Nationala a Romaniei, in baza experientei si capacitatii dovedite in exercitarea activitatii de audit financiar.

Art. 56. - La solicitarea Bancii Nationale a Romaniei, auditorul financiar care auditeaza situatiile financiare anuale ale institutiei financiare nebancare are obligatia sa furnizeze orice detalii, clarificari si explicatii legate de activitatea de audit financiar desfasurata.

Art. 57. -

(1) Auditorul financiar care auditeaza situatiile financiare anuale ale unei institutii financiare nebancare inscrise in Registrul special trebuie sa informeze Banca Nationala a Romaniei de indata ce, in exercitarea atributiilor sale, a luat cunostinta de orice act sau fapt in legatura cu activitatea institutiei financiare nebancare, act sau fapt care:

a) constituie o incalcare grava a legii si/sau a reglementarilor ori a actelor emise in aplicarea acesteia, prin care sunt stabilite conditiile de desfasurare a activitatii institutiei financiare nebancare;

b) este de natura sa afecteze capacitatea institutiei financiare nebancare de a functiona in continuare;

c) poate conduce la un refuz din partea auditorului financiar de a-si exprima opinia asupra situatiilor financiare anuale ale institutiei financiare nebancare sau la exprimarea de catre acesta a unei opinii cu rezerve .

(2) In cazul institutiilor financiare nebancare inscrise doar in Registrul general, auditorul financiar are numai obligatia prevazuta la alin. (1) lit. a).

(3) Indeplinirea cu buna-credinta de catre auditorul financiar a obligatiei de a informa Banca Nationala a Romaniei nu constituie o incalcare a obligatiei de pastrare a secretului profesional, care revine acestuia potrivit legii, si nu poate atrage raspunderea de orice natura a acestuia.

CAPITOLUL VII
Masuri si sanctiuni

Art. 58. - Banca Nationala a Romaniei este abilitata sa dispuna, fata de o institutie financiara nebancara sau fata de administratorii ori, dupa caz, membrii consiliului de supraveghere sau conducatorii care incalca dispozitiile prezentei legi, ale reglementarilor ori ale altor acte emise in aplicarea prezentei legi, masurile necesare, in scopul inlaturarii deficientelor si a cauzelor acestora, si/sau sa aplice sanctiuni.

Art. 59. -

(1) In exercitarea atributiilor sale de monitorizare si supraveghere, Banca Nationala a Romaniei poate aplica sanctiuni in cazul in care constata ca o institutie financiara nebancara si/sau oricare dintre persoanele prevazute la art. 58 se fac vinovate de:

a) incalcarea prevederilor prezentei legi, a reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei in aplicarea acesteia ori a reglementarilor proprii ale institutiei financiare nebancare, prevazute la art. 21 si la art. 32 alin. (1);

b) efectuarea de operatiuni fara acoperire reala;

c) neraportarea, raportarea cu intarziere sau raportarea de date si informatii eronate catre Banca Nationala a Romaniei;

d) nerespectarea masurilor stabilite de Banca Nationala a Romaniei.

(2) In cazurile prevazute la alin. (1), Banca Nationala a Romaniei poate aplica urmatoarele sanctiuni:

a) avertisment scris dat institutiei financiare nebancare;

b) amenda aplicata institutiei financiare nebancare, intre 0,01% si 0,5% din capitalul social minim reglementat aplicabil;

c) amenda aplicata administratorilor sau, dupa caz, membrilor consiliului de supraveghere ori conducatorilor, intre 1 si 6 remuneratii nete, conform nivelului remuneratiei in luna precedenta datei la care s-a constatat fapta;





Afişează Legea 93/2009, privind institutiile financiare nebancare pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice