Art. 68. - Raportul de serviciu inceteaza de drept in urmatoarele situatii:
a) la data decesului;
b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a mortii functionarului public parlamentar;
c) daca functionarul public parlamentar nu mai indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 12 alin. (1) lit. a), d) si e);
d) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire in functie, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarare judecatoreasca definitiva;
e) cand functionarul public parlamentar a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca definitiva pentru savarsirea unei infractiuni contra umanitatii, contra statului sau contra autoritatii, de serviciu sau in legatura cu serviciul, de fals ori pentru fapte de coruptie sau a unei infractiuni savarsite cu intentie care il face incompatibil cu exercitarea unei functii publice, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
f) cand functionarul public parlamentar a fost condamnat printr-o hotarare definitiva prin care s-a dispus aplicarea unei sanctiuni privative de libertate;
g) ca urmare a interzicerii exercitarii functiei, ca masura de siguranta ori ca pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a hotararii judecatoresti prin care s-a dispus interdictia;
h) la data expirarii termenului pentru care a fost exercitata cu caracter temporar functia publica.
Art. 69. - Raportul de serviciu inceteaza de drept la data comunicarii deciziei de pensionare a functionarului public parlamentar pentru limita de varsta ori invaliditate.
Art. 70. - Constatarea cazului de incetare a raportului de serviciu, in situatiile prevazute la art. 65 si 69, se face prin ordin al secretarului general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz, in termen de 5 zile lucratoare.
Art. 71. - (1) La incetarea raportului de serviciu, functionarul public parlamentar isi pastreaza drepturile dobandite in cadrul carierei, cu exceptia cazului in care raportul de serviciu a incetat din motive imputabile acestuia.
(2) Functionarul public parlamentar, la incetarea raportului de serviciu, are obligatia de a preda lucrarile si bunurile care i-au fost incredintate in vederea exercitarii atributiilor de serviciu .
Art. 72. - In cazul in care raportul de serviciu a incetat din motive pe care functionarul public parlamentar le considera neintemeiate, acesta poate cere instantei de contencios administrativ anularea actului administrativ prin care s-a constatat sau s-a dispus incetarea raportului de serviciu, in termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, cu plata unor despagubiri egale cu drepturile banesti de care acesta ar fi beneficiat pe acea perioada .
Art. 73. - (1) Functionarii publici parlamentari al caror raport de serviciu a incetat pentru motive neimputabile in conditiile art. 64 lit. d) si ale art. 66 beneficiaza de o indemnizatie egala cu 7 salarii lunare brute, care se impoziteaza potrivit legii. In sensul prezentului articol, prin salariu lunar brut se intelege salariul de baza brut lunar si sporurile din ultima luna de activitate .
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) se acorda o singura data in decursul carierei de functionar public parlamentar.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul decesului functionarului public parlamentar aflat in activitate . In acest caz, de indemnizatie beneficiaza sotul sau sotia si copiii care se aflau in intretinerea functionarului public parlamentar la data decesului.
Art. 74. - (1) Functionarii publici parlamentari din structurile de specialitate ale Parlamentului au dreptul la asigurari sociale, in conditiile legii.
(2) Functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani au dreptul la pensie pentru limita de varsta la implinirea varstei de 65 de ani.
(3) La implinirea varstei prevazute la alin. (2), functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, beneficiaza de pensie de serviciu in cuantumul prevazut la art. 82 din Legea privind statutul judecatorilor si procurorilor nr. 303/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Pentru fiecare an ce depaseste vechimea de 14 ani in Parlament, se adauga la cuantumul pensiei cate 1% din venit, fara a se putea depasi venitul brut avut la data pensionarii.
(5) Pensiile de serviciu si pensiile de urmas, stabilite in conditiile prezentei legi, se actualizeaza prin aplicarea la cuantumul pensiei de serviciu aflate in plata a procentului de majorare a salariului de baza de care beneficiaza functionarul public parlamentar aflat in activitate, cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica. Daca in urma actualizarii rezulta o pensie mai mica, se pastreaza pensia aflata in plata .
(6) Partea din pensia de serviciu care depaseste nivelul pensiei din sistemul asigurarilor sociale de stat se suporta din bugetul de stat .
(7) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, pensiile pentru limita de varsta si vechime integrala ale celor care au ocupat, cel putin 4 ani, functii corespunzatoare functionarului public parlamentar in structurile de specialitate ale Parlamentului se recalculeaza si se actualizeaza in acord cu dispozitiile alin. (3) si (5), avandu-se in vedere venitul brut lunar al functionarului public parlamentar in activitate corespunzator functiei avute la data pensionarii.
Art. 75. - (1) Functionarii publici parlamentari care au o vechime in munca de 30 de ani, din care cel putin 14 ani in structurile Parlamentului, pot solicita pensionarea si inainte de implinirea varstei de 65 de ani, dar nu mai devreme de 60 de ani; dispozitiile art. 74 alin. (3)-(6) din prezenta lege se aplica in mod corespunzator.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) si la art. 74 alin. (3), (5) si (6) din prezenta lege beneficiaza si functionarii publici parlamentari cu o vechime in munca de 30 de ani, din care in structurile Parlamentului intre 4-14 ani, in acest caz cuantumul pensiei prevazut la art. 74 alin. (3) fiind micsorat cu 1% pentru fiecare an care lipseste din vechimea de 14 ani.
Art. 76. - La calculul vechimii in structurile Parlamentului prevazute la art. 74 si 75 se ia in considerare, dupa caz, si perioada in care functionarul public parlamentar a avut calitatea de deputat sau de senator.
Art. 77. - La indeplinirea conditiilor de pensionare prevazute la art. 74-76, functionarul public parlamentar opteaza pentru pensia calculata conform prevederilor prezentei legi sau pentru pensia calculata in conditiile Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, ori ale altor legi speciale din cadrul sistemului public.
Art. 78. - Functionarii publici parlamentari care implinesc varsta de pensie isi pot continua activitatea cu aprobarea secretarului general al Camerei Deputatilor sau Senatului, dupa caz.
Art. 79. - Functionarii publici parlamentari se pot asigura si la institutiile private de asigurari sociale, in conditiile legii.
Art. 80. - (1) Persoanele care indeplinesc conditiile de pensionare prevazute de prezenta lege beneficiaza de prevederile art. 74 si 75, dupa caz, chiar daca la data pensionarii ocupa o alta functie sau au o alta ocupatie, dupa caz. In acest caz, pensia se stabileste pe baza drepturilor salariale pe care le are un functionar public parlamentar in activitate cu aceeasi vechime, nivel de salarizare si functie publica.
(2) De prevederile alin. (1) pot beneficia numai persoanele al caror raport de serviciu a incetat in conditiile art. 64 lit. a), b) si e) din prezenta lege.
Art. 81. - (1) Au dreptul la pensie de urmas copiii si sotul supravietuitor al functionarului public parlamentar daca, la data decesului, acesta beneficia de pensie de serviciu sau indeplinea conditiile pentru obtinerea unei pensii de serviciu .
(2) Copiii au dreptul la pensia de urmas pana la implinirea varstei de 16 ani, respectiv pana la implinirea varstei de 26 de ani, daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizat potrivit legii, sau pe durata invaliditatii de gradul I sau II, in conditiile in care invaliditatea s-a ivit pana la implinirea varstei de 16 ani sau a celei de 26 de ani, daca si-au continuat studiile intr-o forma de invatamant organizat potrivit legii.
(3) Sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas la implinirea varstei de pensionare prevazute la alin. (2) al art. 74 si, respectiv, la alin. (1) al art. 75, daca durata casatoriei a fost de cel putin 15 ani.
(4) Sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas, indiferent de varsta, pe perioada in care este invalid de gradul I sau II si daca durata casatoriei a fost de cel putin 5 ani.
(5) Sotul supravietuitor are dreptul la pensie de urmas, indiferent de varsta si de durata casatoriei, daca decesul sotului s-a produs ca urmare a unui accident de munca, a unei boli profesionale sau a tuberculozei si daca nu realizeaza venituri dintr-o activitate profesionala pentru care asigurarea este obligatorie.
(6) Cuantumul pensiei de urmas se stabileste prin aplicarea unui procent din pensia de serviciu aflata in plata sau din pensia de serviciu la care ar fi avut dreptul functionarul public parlamentar la data decesului, in functie de numarul urmasilor indreptatiti, astfel:
a) pentru un singur urmas - 50%;
b) pentru 2 urmasi - 75%;
c) pentru 3 sau mai multi urmasi - 100%.
(7) Pensiile de urmas se actualizeaza in conditiile alin. (5) al art. 74.
(8) Sotul supravietuitor care are dreptul la o pensie proprie si indeplineste conditiile prevazute de prezenta lege pentru obtinerea pensiei de urmas poate opta pentru cea mai avantajoasa pensie .
(9) Drepturile de pensie de urmas stabilite potrivit prevederilor prezentei legi se acorda incepand cu luna urmatoare depunerii cererii.
(10) Pana la adoptarea unui statut propriu, prevederile alin. (1)-(9) se aplica si urmasilor functionarilor publici din cadrul Consiliului Legislativ si membrilor acestuia.
CAPITOLUL VI Raspunderea disciplinara a functionarilor publici parlamentari
Art. 82. - Functionarii publici parlamentari raspund disciplinar, contraventional, civil si penal, in conditiile legii.
Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024 Sursa: MCP Cabinet avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti