Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Ştiri juridice » M. Justitiei: Precizari ref. obtinerea diplomei de licenta de catre persoanele incadrate pe functiile de educator si invatator

M. Justitiei: Precizari ref. obtinerea diplomei de licenta de catre persoanele incadrate pe functiile de educator si invatator

  Publicat: 22 Jan 2013       1694 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Referitor la informatiile aparute in presa privind modificarile operate in cuprinsul Legii educatiei nationale prin care se acorda un termen de 6 ani pentru obtinerea diplomei de licenta de catre persoanele incadrate pe functiile de educator si invatator, Ministerul Justitiei face urmatoarele precizari:

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Se acorda autoritatilor publice sau organismelor private autorizate care infiinteaza, organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Principiu ce exprima cerinta ca prestatiile la care se obliga partile dintr-un contract oneros comutativ sa fie egale sau macar apropiate ca valoare,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Termenul autoritate competenta desemneaza, ministrul, ministrii sau o alta autoritate echivalenta responsabila de regimurile de securitate sociala pe intreg teritoriul sau pe orice portiune a teritoriului statului in cauza.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.

Odata cu intrarea in vigoare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011 (9 februarie 2011) au fost eliminate din sistem functiile didactice de educator pentru invatamantul prescolar si invatator pentru invatamantul primar, fiind reglementata functia de profesor - art. 247 lit. b) si c). Prin art. 248 alin. (1) din lege s-a statuat expres ca una din conditiile pentru ocuparea functiilor didactice este ``absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta in profilul postului``.


Ca dispozitie tranzitorie pentru aceste categorii de persoane, Legea nr. 1/2011 a reglementat doua posibilitati pentru mentinerea persoanelor care ocupau aceste functii la momentul intrarii in vigoare a legii:

a) prin art. 248 alin. (4) s-a prevazut ca ``Absolventilor liceelor pedagogice, ai scolilor postliceale pedagogice, ai colegiilor universitare de institutori sau ai altor scoli echivalente, incadrati in invatamantul prescolar si primar, care, pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, au absolvit ciclul de licenta, li se considera indeplinita conditia pentru ocuparea functiilor didactice de profesor pentru invatamantul prescolar, respectiv profesor pentru invatamantul primar.``

b) recunoasterea si echivalarea competentelor profesionale dobandite formal, nonformal sau informal, in baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului - art. 248 alin. (3).


Prin urmare, persoanele care la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011 ocupau functiile didactice de educator si invatator puteau fi mentinute in sistem numai daca absolvisera ciclul de licenta pana la intrarea in vigoare a legii sau ar fi obtinut echivalarea competentelor pe baza respectivei metodologii.


Prin dispozitiile OUG nr. 92/2012 s-au flexibilizat conditiile stricte reglementate de Legea nr. 1/2011 si au fost introduse dispozitii de favoare pentru aceste categorii profesionale, in sensul ca:


a) S-au reintrodus expres functiile de educator si invatator si li s-a acordat persoanelor incadrate pe aceste functii un termen de gratie rezonabil (anul 2018) pentru a dobandi diploma de licenta .

Indubitabil, dispozitia tranzitorie instituita prin art. VI din OUG nr. 92/2012 este in beneficiul acestor categorii de persoane intrucat pana in anul 2018 acestea sunt mentinute in sistem, fiind ``exonerate`` practic de la indeplinirea conditiei imperativ reglementate de art. 248 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, aceea de a detine diploma de licenta, in caz contrar acestea urmand a fi eliminate din sistem daca nu indeplineau conditiile de echivalare .

In plus, in conditiile in care alin. (3) al art. 248 din Legea nr. 1/2011 nu a fost abrogat, fiind mentinut asadar in vigoare, aceste persoane isi pot depune in continuare dosarele in vederea echivalarii in conditiile metodologiei aprobate prin ordinul nr. 5484 din 29 septembrie 2011, emis in temeiul art. 248 alin. (3) din Legea nr. 1/2011.


Solutia normativa propusa initial de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului era aceea de a fi reintroduse ca atare functiile didactice de educator pentru invatamantul prescolar si invatator pentru invatamantul primar, in paralel cu cele de profesor si fara prevederea unei dispozitii tranzitorii. Aceasta solutie legislativa ar fi condus la dificultati in aplicare si la interpretari de natura sa aduca atingere principiului fundamental al neretroactivitatii legii, intrucat acestor persoane li s-ar fi considerat indeplinita conditia de a ocupa functia didactica si pentru trecut, de la momentul intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011.

In plus, avand in vedere categoria actului normativ (ordonanta de urgenta a Guvernului) s-a considerat ca masurile preconizate trebuie sa cuprinda reglementari de natura a salva interesul public afectat prin neadoptarea masurilor (in cazul de fata, imposibilitatea obiectiva de a se asigura un numar suficient de cadre didactice pentru sistemul de invatamant primar si prescolar).

De asemenea, in urma discutiilor cu reprezentantii ministerului initiator, s-a stabilit ca printr-un act care intervine intr-o situatie extraordinara si de urgenta, Guvernul nu ar trebui sa modifice cu caracter de principiu dispozitii legale de esenta reglementarii in acest domeniu (mai exact daca se impune ca in sistemul de invatamant din Romania toate cadrele didactice existente sa fie licentiate sau, dupa caz, sa obtina echivalarea competentelor profesionale), ci sa adopte masurile temporare necesare pentru eliminarea efectelor negative ce s-ar fi putut produce in lipsa actului.

Proiectul de ordonanta a fost refacut de catre initiator, prin insusirea acestor observatii de constitutionalitate, urmand ca Parlamentul, unica autoritate legiuitoare, potrivit art. 61 din Constitutie, in urma dezbaterilor vizand legea de aprobare a ordonantei de urgenta si dupa consultarea cu toate organismele interesate, sa decida cu privire la pastrarea sau eliminarea conditiei de mentinere in functie a educatorilor si invatatorilor introduse prin Legea nr. 1/2011 (asumata de Guvern).


b) Prin art. IV din OUG nr. 92/2012 s-a largit considerabil sfera beneficiarilor, fiind avute in vedere si acele persoane care au obtinut ulterior intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2011 diploma de licenta, deoarece art. 248 alin. (4) din acest act normativ era o dispozitie ``instantanee``, in sensul ca viza doar educatorii si invatatorii care obtinusera diploma de licenta pana la momentul intrarii in vigoare a legii.


Se poate concluziona asadar ca OUG nr. 92/2012 a fost adoptata in beneficiul persoanelor incadrate pe functiile de educator si invatator, cuprinzand dispozitii mult mai favorabile acestora raportat la conditiile restrictive instituite prin Legea nr. 1/2011.


Citeşte mai multe despre:    OUG 92/2012    Legea 1/2011    Educatori    Invatatori    Ecaterina Andronescu

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

CCR: decontarea cheltuielilor de transport pentru elevi "pe baza de abonament" - neconstitutionala
19 Oct 2019 | 804

Modificari in Legea educatiei - au fost facute schimbari privind retragerea titlului de doctor
19 Jul 2019 | 509

Decrete semnate de Presedintele Romaniei in data de 04.06.2019
05 Jun 2019 | 510

Ministerul Educatiei ofera finantare pentru cluburile sportive universitare
20 May 2019 | 638

Au fost operate modificari privind finantarea in Legea Educatiei Nationale
14 May 2019 | 480

Centrele de excelenta au fost reglementate in Legea Educatiei Nationale
11 May 2019 | 524



Articole Juridice

Constitutionalitatea incetarii de drept a contractelor de munca ale unor cadre universitare care nu sunt studenti-doctoranzi sau nu au obtinut diploma de doctor
Sursa: Irina Maria Diculescu

Jurisprudenţă

Decizia CCR nr. 657/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a sintagmei "pe baza de abonament" - Legea 1/2011
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei