Potrivit unui comunicat al Consiliului Concurentei, acesta considera ca o mai mare flexibilitate in functionare (mix de surse de producere/tehnologii) ar avantaja producatorii interni in fata concurentilor europeni, in perspectiva unei piete regionale, si, ulterior, a unei piete unice comunitare.
In Romania, companiile folosesc preponderent cate o singura sursa primara pentru producerea energiei electrice (apa, carbunele, combustibilul nuclear, pacura, gazul natural, vantul, biomasa), in timp ce alte companii europene folosesc un mix de tehnologii ceea ce le asigura o functionare optima. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda companiilor din domeniu sa investeasca in diversificarea tehnologiilor de producere a energiei electrice pentru a deveni mai flexibile in livrarea energiei si, implicit, mai competitive.
Consiliul Concurentei subliniaza importanta asigurarii independentei companiilor proprietatea statului si considera ca este necesara realizarea unei delimitari intre rolul de actionar si cel de administrator al Ministerului Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri cu privire la companiile din sectorul de producere a energiei electrice.
In privinta transportului energie electrice (inclusiv distributia), Consiliul Concurentei considera ca actualul mecanism de tarifare, diferentiat pe zone geografice, afecteaza concurenta fara a aduce beneficii consumatorilor sau sa fie justificat de siguranta Sistemului Energetic National.
La nivelul Romaniei cele doua componente ale tarifului de transport, respectiv tariful de introducere a energiei electrice in retea si tariful de extragere a energiei electrice din retea, sunt reglementate diferentiat pe zone geografice distincte. Astfel, exista 7 zone geografice pentru care tariful componentei de introducere in retea este diferit, iar pentru componenta de extragere exista un numar de 8 zone pentru care se percep tarife diferite.
Un astfel de mecanism ar putea fi justificat in conditiile in care operatorul de transport, Transelectrica, doreste sa incurajeze investitiile in una dintre zonele prestabilite, cu scopul de a mentine siguranta si eficienta retelei pe termen lung. Analiza Consiliului Concurentei arata, insa, ca in aceste zone geografice nu au fost realizate investitii in noi unitati de producere/ consum.
Consiliul Concurentei recomanda realizarea unor analize in vederea schimbarii modelului de tarifare a activitatii de transport a energiei electrice.
Comparativ cu celelalte state europene, in anul 2012, productia neta de energie electrica a pozitionat Romania pe locul 14, alaturi de Grecia. Productia neta de energie electrica inregistrata la nivel national a reprezentat aproximativ 1,7% din productia de energie electrica inregistrata la nivelul Europei. Totodata, a reprezentat 9,06% din cantitatea de energie electrica produsa la nivelul Germaniei, 9,95% din cea produsa la nivelul Frantei, respectiv 15,52% din productia de energie electrica a UK si 18,65% din cea a Italiei.
In acest context, sunt relevante pozitiile detinute de marile grupuri producatoare de energie electrica la nivel european in previzionata implementare a pietei unice de enegie electrica la nivelul Europei.
Astfel, potrivit informatiilor disponibile pe adresele web ale companiilor, grupul E.On are o capacitate instalata de cca 61.090 MW, grupul RWE de cca. 51.977 MW, grupul GDF de 113.700 MW, grupul CEZ de 15.199 MW, grupul Enel de cca. 69.000 MW, in timp ce capacitatea instalata totala inregistrata la nivelul Romaniei in 2014 era de 24.073,91 MW.
La nivel national consumul de energie electrica a inregistrat, in perioada 2011 - 2014, o scadere continua, iar pentru perioada imediat urmatoare se apreciaza ca acest trend descrescator se va stabiliza. Cu toate acestea, chiar daca luam in considerare scenariul favorabil, consumul de energie electrica inregistrat in Romania va ajunge, cel mai devreme in anul 2017, la nivelul celui inregistrat in anul 2011. Asadar, luand in considerare prognozele de consum realizate de operatorul de transport, se apreciaza ca, pana in anul 2020, consumul de energie electrica la nivel national nu va inregistra o crestere accelerata.
In Romania pretul energiei electrice pentru populatie este reglementat, ceea ce a determinat mentinerea unui nivel redus comparativ cu alte state europene. Astfel, in 2013 Romania se situa printre statele cu cele mai scazute preturi la energia pentru consumatorii casnici, aflandu-se pe locul 8 cu 0,128 euro/kWh, la polul opus cu cele mai mari preturi aflandu-se Danemarca cu 0,294 euro/kWh si Germania cu 0,292 euro/kWh.
Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala 27 Mar 2021 | 1141
Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale 23 Mar 2020 | 1078
CONSILIUL CONCURENTEI avertizeaza companiile sa nu abuzeze de pozitia dominanta pe care o au 14 Mar 2020 | 774
Consiliul Concurentei a sanctionat compania farmaceutica Roche Romania SRL pentru abuz de pozitie dominanta pe piata unor produse oncologice din Romania 23 Jan 2020 | 1071
Consiliul Concurentei a pus in dezbatere Ghidul privind conformarea cu regulile de concurenta de catre asociatiile de companii 29 Oct 2019 | 1031
Consiliul Concurentei a lansat "Monitorul Preturilor Produselor Alimentare" 15 Oct 2019 | 1072
Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate Sursa: Irina Maria Diculescu
Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ... Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare
Definirea pietei relevante in cazurile de concentrare economica Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Piata relevanta Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019
RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009 Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie
Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015
Suspendarea actului administrativ. Conditii. Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal