Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Incheierea Acordului colectiv pentru trecerea CAS de la angajator la salariati. Consideratii practice

Incheierea Acordului colectiv pentru trecerea CAS de la angajator la salariati. Consideratii practice

  Publicat: 17 Nov 2017       8385 citiri       Sursa: MCP Cabinet avocati  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Prin derogare de la dispozitiile art. 129 alin. 1 din Legea nr. 62/2011, care prevad ca „Negocierea colectiva este obligatorie numai la nivel de unitate, cu exceptia cazului in care unitatea are mai putin de 21 de angajati”, se introduce obligatia pentru toate unitatile, indiferent de numarul de angajati, care nu au contract /acord colectiv de munca de a initia negocieri colective, pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG nr. 79/2017 .

Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
(stat federativ). Stat format din 2 sau mai multe state membre, caracterizat prin functionarea a 2 randuri de organe de conducere -
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Reglementate in sectiunea I, cap. II, t. II, C. proc. pen., partea speciala;
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ansamblul normelor juridice care reglementeaza raporturile sociale de munca ale muncitorilor si functionarilor, precum si alte raporturi sociale derivate din raporturile sociale de munca.

Astfel ca societatile care au sub 21 de salariati, care nu au avut niciodata negocieri colective si care nu sunt familiarizate cu procedura acestora, sunt obligate sa inceapa negocierile pentru punerea in aplicare a OUG nr. 79/2017.


De asemenea, in cazul angajatorilor care nu au salariati care sa isi fi desemnat reprezentant al salariatilor, acest lucru trebuie sa se realizeze intr-un timp foarte scurt.


Desemnarea reprezentantilor salariatilor nu este supusa rigorilor desemnarii/constiturii unui sindicat, fiind insa necesar a se asigura transparenta (dovada) vointei salariatilor privind desemnarea unui/unor reprezentant/reprezentanti, precum si acordul acestuia/acestora din urma cu mandatul incredintat. Desi Ordonanta nu prevede in mod expres, mandatul poate fi acordat exclusiv pentru semnarea acordului colectiv privind transferul CAS de la angajator la salariati.


O situatie speciala poata sa apara in cazul in care la nivelul angajatorului nu se poate desemna, din diferite motive, un reprezentant al salariatilor sau, desi acesta a fost desemnat, se refuza, din diferite motive, semnarea acordului colectiv.


In aceasta situatie consideram ca angajatorul are posibilitatea de a consemna situatia aparuta (imposibilitatea desemnarii unui reprezentant al salariatilor sau refuzul semnarii acordului social de catre reprezentantul salariatilor) si sa emita o decizie unilaterala colectiva prin care se va lua masura impusa de lege privind transferul CAS de la angajator la salariat . Aici este de mentionat faptul ca OUG 82/2017 foloseste impropriu termenul de negociere in conditiile in care, prin acest act normativ se are in vedere aplicabilitatea unui act normativ, ci nu o negociere pur si simplu. Partile semnatare ale acordului colectiv nu au posibilitatea de a supune negocierii dispozitiile OUG 79/2017, acestea fiind obligatorii erga omnes, atat pentru angajator, cat si pentru salariati, reprezentati prin sindicat sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor.


O situatie particulara poate fi generata de solicitarea sindicatului sau, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor, cu privire la majorarea salariilor brute lunare. O astfel de solicitare, daca nu este pusa pe ordinea de zi a negocierilor, nu poate fi pusa in discutie in conditiile in care nici OUG 79/2017 si nici OUG 82/2017 nu fac vreo referire la (obligativitatea) majorarii salariilor, ci aceste acte normative au in vedere exclusiv transferul contributiilor de la angajator la salariat .


Un alt aspect care urmeaza a fi avut in vedere este acela al lipsei oricarei sanctiuni ce ar fi aplicata in cazul in care transferul contributiilor nu s-ar realiza in baza unui acord colectiv. Prin prisma acestei realitati legislative consideram ca OUG 82/2017, care a suspendat pe perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017 anumite dispozitii ale legii 62/2011 nu aduce o solutie practica, eficienta, privind mecanismul de transfer al contributiilor, ci urmareste o degrevare a responsabilitatilor anumitor zone de interes, prin redirectionarea posibilelor tensiuni sociale.


Legislatia existenta, fara adoptarea OUG 82/2017, cuprinde suficiente mecanisme, parghii, prin care s-ar realizat transferul contributiilor fie prin intermediul unei decizii unilaterale colective a angajatorului (asa cum s-a intamplat de fiecare data cand a fost necesar a se mari salariul minim brut pe tara), fie prin intermediul unor acte aditionale la contractele individuale de munca .


In cazul unitatilor care au contracte colective de munca, acestea sunt obligate sa reia negocierile pentru punerea in aplicare a OUG nr. 79/2017. Practic se acorda salariatilor un motiv pentru a declansa proteste, avand in vedere negocierile pentru includerea in contractele colective de munca/acordului colectiv a dispozitiilor OUG nr. 79/2017.


Termenul acordat de 1 luna, pentru derularea negocierilor colective, in perioada 20 noiembrie 2017-20 decembrie 2017, este unul fortat, in conditiile in care Legea nr. 62/2011 prevede un termen de 60 de zile calendaristice, care poate fi prelungit prin acordul partilor.


OUG nr. 82/2017 introduce prevederi care incalca vointa angajatilor, care nu doresc sa constituie un sindicat la nivel unitatii, chiar si nereprezentativ sau afiliat la o federatie sindicala reprezentativa in sectorul de activitate, stabilind in mod aberant ca la negociere pot participa reprezentantii federatiei sindicale reprezentative in sector de activitate, in baza mandatului acordat de acestea impreuna cu rezentantii salariatiilor, in loc ca negocierea sa aiba loc cu reprezentantii alesi ai angajatiilor, astfel cum este prevazut de Legea nr. 62/2011. Mai mult, sunt introdusi in procesul de negociere la nivelul unitatii, reprezentantii confederatiilor sindicale reprezentative, alaturi de reprezentantii salariatiilor, in intreprinderi in care nu exista niciun sindicat constituit.


D. Florin Jianu, Presedintele CNIPMMR, in mod corect, a declarat ca ``aprobarea in lipsa oricarui dialog social a OUG nr. 82/2017 prin care se introduc exceptii de la Legea nr. 62/2011, stabilindu-se noi obligatii pentru IMM-uri, in privinta negocierilor colective, incalcandu-se acordul de vointa al partilor acolo unde exista contracte colective de munca, prin obligarea partilor sa renegocieze, coroborat cu faptul ca OUG nu este semnata de ministrul pentru dialog social, dl. Gabriel Petrea, cu competente in implementarea Legii nr. 62/2011, arata disperarea guvernului de a gasi solutii nerealiste la problemele generate de transferul contributiilor de la angajator la angajat. Un motiv in plus pentru neadoptarea acestei masuri este dat de faptul ca, in aceasta perioada isi desfasoara activitatea grupul de lucru pentru modificarea Legii nr. 62/2011, format din reprezentantii guvernului, patronatelor si sindicatelor, iar reprezentantii guvernului nu au adus la cunostiinta partenerilor sociali intentia de a introduce derogari de la legea dialogului social. Prin noua Ordonanta se incalca dispozitiile Legii nr. 346/2004 a IMM-urilor, care prevede in mod expres obligativitatea efectuarii Testului IMM, pentru aflarea impactului asupra IMM-urilor al noilor prevederi``.


Marius-Catalin Predut, avocat specializat in Dreptul muncii si relatii comerciale



Citeşte mai multe despre:    Acord transfer contributii    Acord colectiv transfer CAS    OUG 82/2017    Acord colectiv    Acord colectiv sindicat    Acord colectiv reprezentantii salariatilor



Comentează: Incheierea Acordului colectiv pentru trecerea CAS de la angajator la salariati. Consideratii practice
Alte titluri