Adoptarea ordonantei de urgenta este motivata de:
- imperativul respectarii tintei de deficit de sub 3% din produsul intern brut;
- necesitatea mentinerii cheltuielilor bugetare la un nivel care sa permita buna functionare a serviciilor publice;
- necesitatea introducerii unui sistem de cointeresare a personalului din cadrul A.N.A.F. care participa la obtinerea unor rezultate performante pentru asigurarea unei cresteri semnificative si constante a veniturilor colectate la bugetul general consolidat;
- gradul scazut de satisfactie in ceea ce priveste conditiile de munca, dar si nivelul de salarizare care constituie un factor important in fluctuatia mare a personalului, in mod deosebit a celui cu un nivel ridicat de competenta profesionala, edificator in acest sens fiind faptul ca in primele trei trimestre ale anului 2017 au fost inregistrate 1.086 incetari ale raporturilor de serviciu in cadrul Agentiei Na tionale de Administrare Fiscala;
Pentru considerentele aratate s-a stabilit ca incepand cu anul 2018, A.N.A.F., prin infiintarea unei activitati finantate integral din venituri proprii, poate retine, ca venituri proprii, o cota de 15% din sumele stabilite prin acte administrativ-fiscale, procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor si hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala care au la baza sesizari ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, ramase definitive in sistemul cailor de atac, reprezentand:
a) impozite, taxe si contributii, stabilite suplimentar prin decizii de impunere, stinse prin incasare, compensare sau executare silita;
b) obligatii fiscale accesorii stabilite de organele fiscale, stinse prin incasare, compensare sau executare silita;
c) valoarea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate prin procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala;
d) repararea prejudiciului material si sume confiscate prin hotarari judecatoresti pronuntate in materie penala care au la baza sesizari ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, stinse prin incasare, valorificare sau executare silita.
Potrivit art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 116/2017, veniturile retinute in cota de 15% se utilizeaza pentru acordarea de premii personalului Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Cu toata bunavointa legiuitorului pentru "premierea" functionarilor care contribuie la recuperarea eficienta si la timp a creantelor fiscale impotriva debitorilor, speram ca aceasta forma de stimulare financiara sa fie primita si inteleasa cu buna-credinta si sa nu se transforme intr-un mijloc de savarsire a unor abuzuri din partea personalului A.N.A.F. in a incerca sa recupereze chiar si sume de bani nedatorate de catre contribuabili.
Observatia nu este lipsita de sens, intrucat au ajuns de notorietate actiunile abuzive ale inspectorilor A.N.A.F. de a emite decizii de impunere fata de avocati, dar si fata de alte categorii profesionale, pentru pretinse contributii datorate de acestia bugetului public de asigurari sociale aferente perioadei 2012-2017 (ultimii 5 ani), in conditiile in care Legea nr. 72/2016 privind sistemul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale avocatilor, precum si alte acte normative conexe, organizeaza un sistem de asigurari propriu al avocatilor, iar Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal exclude expres persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale de la obligatiile mentionate in adresele inaintate de A.N.A.F.
Demararea unor astfel de actiuni nu numai ca produc un disconfort in sarcina contribuabililor care trebuie sa aloce resurse financiare si de timp pentru lamurirea situatiei declansate, dar pot angaja chiar raspunderea civila, disciplinara sau/si penala a functionarilor responsabili de astfel de demersuri, sub forma abuzului in serviciu .
Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"