Proiectul noului Cod de procedura civila 2009 a fost adoptat de Guvern
Dispozitiile proiectului noului Cod de procedura civila urmaresc sa raspunda unor deziderate actuale, precum accesul justitiabililor la mijloace si forme procedurale mai simple si accesibile si accelerarea procedurii, inclusiv in faza executarii silite.
In egala masura, proiectul urmareste sa raspunda si exigentelor de previzibilitate a procedurilor judiciare decurgand din Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si, implicit, din cele statuate in jurisprudenta C.E.D.O. Urmarind cu rigoare asigurarea premiselor pentru solutionarea corecta in fond a cauzelor, in cadrul sistemului justitiei nationale, proiectul are in vedere eliminarea deficientelor care au condus, in multe cazuri, la hotarari ale C.E.D.O. de condamnare a Romaniei, atat pentru solutii judecatoresti principial gresite, cat si pentru prejudicii cauzate de durata excesiva a procedurilor judiciare ori pentru lipsa de previzibilitate rezultata din inconsecventa jurisprudentei nationale.
De aceea, proiectul vizeaza, totodata, si gasirea unor remedii pentru eliminarea unei alte deficiente majore a sistemului judiciar roman, si anume existenta unei practici neunitare, datorata, intre altele, si incoerentei si instabilitatii legislative. Pentru asigurarea pe viitor, a previzibilitatii normei de procedura civila si evitarea unor evenimente legislative care sa surprinda sau sa genereze confuzii atat in randul justitiabililor, cat si al judecatorilor, proiectul Codului de procedura civila contine dispozitii normative clare referitoare la aplicarea legii de procedura, inlocuind principiul actual al aplicarii imediate a noii norme procedurale cu acela potrivit caruia dispozitiile noii legi de procedura civila se aplica numai pentru procesele si executarile silite incepute dupa intrarea in vigoare a acesteia. Principiul este detaliat prin cateva dispozitii univoce referitoare la legea aplicabila in caz de casare cu trimitere, in cazul administrarii probelor si in cazul exercitarii cailor de atac, situatii in care legea veche supravietuieste alaturi de legea noua, ramanand sub imperiul ei cauzele aflate in curs de solutionare la data intrarii in vigoare a legii noi.
Proiectul contine, totodata, si prevederi referitoare la teritorialitatea legii de procedura .
Prin Hotararea Guvernului nr.1527/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 889 din 27 decembrie 2007 au fost aprobate Tezele prealabile ale proiectului Codului de procedura civila.
Asa cum se precizeaza in acest document de principiu, in activitatea de elaborare a proiectului noului cod s-au avut in vedere conceptiile moderne privind desfasurarea procesului civil, rolul si atributiile participantilor la acest proces, in centrul atentiei situandu-se, desigur, preocuparea pentru recunoasterea si clarificarea, intr-un termen optim si previzibil, a drepturilor si intereselor legitime deduse judecatii.
Urmarind constructia unei proceduri civile moderne si echilibrate, proiectul se concentreaza in mod deosebit asupra masurilor de natura sa accelereze obtinerea raspunsului judecatoresc intr-un anumit termen, cu respectarea, in egala masura, a drepturilor procedurale ale partilor si principiilor fundamentale ale procesului civil.
Data fiind preocuparea esentiala de asigurare a celeritatii solutionarii cauzelor, concomitent cu imbunatatirea calitatii actului de justitie, solutiile legislative propuse urmaresc sa raspunda, atat in mod direct, cat si prin efectele preconizate, acestui imperativ, indiferent ca este vorba despre resistematizarea etapelor procesului civil in asa fel incat sa conduca la un dialog judiciar, in termeni clari si onesti, de simplificarea formelor procedurale ori modificarea competentei materiale a instantelor judecatoresti odata cu reasezarea sistemului cailor de atac sau, in fine, de masuri de natura sa duca la responsabilizarea partilor din proces. Tot astfel, in scopul degrevarii instantelor de judecata, ceea ce ar avea consecinte nemijlocite asupra duratei de desfasurarea a procedurilor judiciare, proiectul prevede in sarcina judecatorului obligatia de a indruma partile din proces spre folosirea procedurii medierii, ca mijloc alternativ de solutionare a litigiilor, pe durata desfasurarii acestei proceduri judecata fiind suspendata. Pe aceeasi linie se inscriu si reglementarea recursului ca veritabila cale extraordinara de atac, exercitata doar in cazuri exceptionale in care legalitatea a fost infranta, cu regandirea actualelor motive de recurs in sensul restrangerii lor si eliminarii motivelor formale, fara impact asupra legalitatii, precum si noua procedura a contestatiei privind tergiversarea procesului.
Citeşte mai multe despre:
Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
JurisprudenţăIn cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...
HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...
OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...
Tabloul Avocatilor din Romania
Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
Tabloul Contabililor din Romania
Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
Tabloul Evaluatorilor din Romania
Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
Tabloul Mediatorilor din Romania
Tabloul Notarilor Publici din Romania
Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
Tabloul Psihologilor din Romania
Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
