Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Pozitia MJLC fata de modificarile aduse infractiunii de Prostitutie in Noul cod penal

Pozitia MJLC fata de modificarile aduse infractiunii de Prostitutie in Noul cod penal

  Publicat: 13 Mar 2009       3275 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
1. Persoana fizica sau juridica ce sufera un prejudiciu sau o vatamare a drepturilor sale prin fapta ilicita a unei alte persoane si care este indreptatita sa
Pentru a combate extinderea fenomenului infractional al prostitutiei, o solutie eficienta nu este data de incriminarea prostitutiei in sine, ci a faptelor de exploatare a acesteia, ele fiind in cele mai multe cazuri forme de manifestare ale criminalitatii organizate, in vreme ce persoana care isi ofera serviciile sexuale nu este mai mult decat o victima a fenomenului traficului de persoane sau ale exploatarii sexuale.

Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Nivelul raului social pe care il reprezinta o fapta ilicita,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Prevazuta in cap. IV, t. III, art. 64, C. pen., partea generala,
(termen CNA) Drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, în temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi vizati,
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
Infractiune care face parte din categoria infractiunilor care aduc atingere unor relatii privind convietuirea sociala,
Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Acte juridice si operatiuni prevazute de Codul Comercial si calificate ca atare. Prin savarsirea de fapte de comert se nasc raporturi juridice specifice, de comert, reglementate tot de Codul Comercial
Infractiune care face parte din categoria infractiunilor care aduc atingere unor relatii privind convietuirea sociala,
Abrogarea dispozitiei legale prin care o fapta era prevazuta si pedepsita ca infractiune, astfel incat aceasta fapta este sanctionata ca abatere,
In pofida crearii unei piete unice si a Uniunii economice si monetare, nu exista inca o politica comunitara adevarata cu privire la impozitare. Prevederi specifice sunt incluse in Articolele 90-93 ale Tratatului de constituire a Comunitatii Europene (fostele Articole 95-99), dar procedura de adoptare a deciziilor in ce priveste impozitarea impune votul in unanimitate in Consiliu. Pina acum, acest mecanism a functionat ca o frana in ce priveste adoptarea de reguli comune privind impozitarea directa si indirecta.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Dezincriminarea contribuie la reducerea celei mai extinse forme a traficului de persoane, traficul in vederea exploatarii sexuale, avand in vedere faptul ca, de cele mai multe ori simpla incriminare a prostitutiei in cadrul Codului penal este de natura a descuraja persoanele care sunt victime ale traficului de persoane a se adresa organelor de urmarire penala si a denunta initiatorii grupurilor infractionale organizate.
Mutarea oprobriului public de la persoana racolata la cea care racoleaza este astfel de natura a ajuta la sanctionarea adevaratilor vinovati pentru extinderea fenomenului prostitutiei, si altor fenomene corelative caracterizate printr-un grad de pericol social mult mai mare, in special traficul de persoane .
In ceea ce priveste sanctionarea faptelor care determina extinderea fenomenului prostitutiei, mentionam ca, potrivit art. 211 din proiectul noului Cod penal, proxenetismul, definit ca determinarea sau inlesnirea practicarii prostitutiei ori obtinerea de foloase patrimoniale de pe urma practicarii prostitutiei de catre una sau mai multe persoane se sanctioneaza cu inchisoare de la 2 la 7 ani si interzicerea exercitarii unor drepturi . Exista si variante agravate ale acestei infractiuni, respectiv cazul in care este folosita constrangerea, precum si cazul in care fapta este savarsita fata de un minor, in aceste situatii limitele pedepsei aplicabile fiind sporite.

De asemenea, in cuprinsul noului Cod penal (Partea speciala, Titlul I, Capitolul VII - Traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile) a fost preluata si infractiunea de trafic de persoane, reglementata in prezent prin Legea nr. 678/2001 pentru prevenirea si combaterea traficului de persoane .

In ceea ce priveste fapta de practicare a prostitutiei, consideram ca valoarea sociala ocrotita prin incriminarea acesteia poate fi aparata in mod eficient si rezonabil si prin mijloace nepenale (sanctiuni administrative).

Precizam ca, in reglementarea actuala, prostitutia este o infractiune de obicei, astfel incat sanctionarea din punct de vedere penal a acestei fapte intervine doar daca ea este savarsita in mod repetat. In cazurile in care comiterea faptelor nu are un caracter repetitiv, ci izolat, nu sunt indeplinite conditiile pentru sanctionarea acestora ca infractiuni, ele fiind contraventii.

Conform art. 2 alin. (6) ale Legii nr. 61/ 1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, constituie contraventie atat atragerea de persoane, sub orice forma, savarsita in localuri, parcuri, pe strazi sau in alte locuri publice in vederea practicarii de raporturi sexuale cu acestea spre a obtine foloase materiale, cat si indemnul sau determinarea, in acelasi scop, a unei persoane la savarsirea unor astfel de fapte .

De asemenea, faptul ca prostitutia va fi scoasa de sub incidenta sanctiunilor penale nu are semnificatia unei „legalizari” a acesteia, a transformarii activitatii respective intr-una reglementata sau permisa de lege, aceasta pentru ca, dupa cum am mentionat anterior, fapta unei persoane de a se prostitua va fi in continuare sanctionata contraventional. Simpla dezincriminare semnifica doar eliminarea acestei fapte din sfera celor sanctionate penal, acest lucru neavand ca scop schimbarea perceptiei societatii, din punct de vedere moral, asupra fenomenului prostitutiei.

Legalizarea prostitutiei ca activitate ar presupune nu doar dezincriminarea sa, ci totodata si adoptarea cadrului legal necesar desfasurarii acestei activitati, prin crearea unui statut al respectivei categorii profesionale, a unei reglementari privind impozitarea veniturilor obtinute, prin conturarea modului de organizare a activitatii de prestare a serviciilor de natura sexuala. Toate acestea ar fi necesare pentru a avea un cadru legal in acord cu reglementarile internationale in privinta combaterii prostitutiei la care Romania este parte . Mentionam in acest context ca prin decretul Ministerului Apararii Nationale nr. 482/10.12.1954 Romania a ratificat Conventia pentru reprimarea traficului cu fiinte umane si a exploatarii prostitutiei semenilor, aprobata de Adunarea Generala ONU prin rezolutia 317(IV)din 2.12.1949 si intrata in vigoare la 25 iunie 1951, care impune reguli stricte in ceea ce priveste monitorizarea de catre stat a activitatii de prestare a unor servicii sexuale in cazul in care aceasta activitate ar fi legalizata.

Toate aceste aspecte insa nu au fost avute in vedere de catre legiuitor o data cu dezincriminarea prostitutiei in proiectul noului Cod penal, intrucat nu s-a intentionat legalizarea acestei activitati, ci doar nesanctionarea din punct de vedere penal al persoanelor care se prostitueaza, fenomenul urmand sa fie sanctionat contraventional, civil si mai ales moral.


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Pozitia MJLC fata de modificarile aduse infractiunii de Prostitutie in Noul cod penal
Articole Juridice

Limitele principiului retroactivitatii efectelor nulitatii deciziei de concediere. Neretroactivitatea deciziei de reintegrare a salariatului
Sursa: Irina Maria Diculescu

Rolul organizatiilor sindicale in procedura transferului de intreprindere si al salariatilor
Sursa: Av. Iulian Gales

Formalitatile necesare transferului salariatilor de la un angajator (cedent) la altul (cesionar)
Sursa: Av. Iulian Gales



Jurisprudenţă

Decizia ICCJ nr. 12/2019: regimul suspendarii conditionate a pedepsei ca efect al aplicarii legii penale mai favorabile sub vechiul Cod Penal se menti
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia C.C.R. nr. 833/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1) din OUG nr. 44/2015
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 788/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 85/2006
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Legislaţie

Ordinul nr. 553/2019 privind reglementarea procedurii de avizare a instrumentelor de plata electronica cu acces la distanta
Publicat in Monitorul Oficial nr. 485 din 14.06.2019 ...

Ordinul MDRAP nr. 1881/2019 - ajutoare de stat pentru regiunile pilot in cadrul initiativei "DG Regio pentru regiuni mai putin dezvoltate"
Ordinul nr. 1881/2019 privind instituirea masurii de sprijin, constand in acordarea unor ajutoare de ...

INSTRUCTIUNI privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agricol a terenurilor situate in extravilan inaintea intr
Instructiunile privind restituirea garantiilor depuse pentru scoaterea temporara din circuitul agric ...