Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Ştiri juridice » Sondaj, ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil

Sondaj, ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil

  Publicat: 18 May 2009       1693 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Mostra, model de referinta prezentat eventualilor cumparatori de catre o societate, in completarea ofertei, pentru a face dovada calitatii produsului oferit.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
A fost promulgat la 11.09.1865
In data de 15 mai 2009, la sediul Transparency International Romania, s-au prezentat noi date din sondajul de opinie realizat de IMAS, in perioada 20 aprilie -28 aprilie 2009, pe un esantion reprezentativ: „Increderea in justitie si ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil”.

Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Depasire a legalitatii,
Este formata din persoanele asociate sub diferite forme, pe baza unor interese comune, si care isi dedica timpul, cunostintele si experienta pentru a-si promova si apara drepturile si interesele;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Depasire a legalitatii,
Depasire a legalitatii,
Concept in temeiul caruia se aproba sau se dezaproba, pe baza unor criterii etice si juridice, obiceiurile,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Mostra, model de referinta prezentat eventualilor cumparatori de catre o societate, in completarea ofertei, pentru a face dovada calitatii produsului oferit.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Mostra, model de referinta prezentat eventualilor cumparatori de catre o societate, in completarea ofertei, pentru a face dovada calitatii produsului oferit.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
A fost promulgat la 11.09.1865
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Organ legislativ compus din doua camere si care poarta denumiri diferite (Adunarea Nationala si Senat in Franta, Bundestag si Budesrat in Germania, Camera Comunelor si Camera Lorzilor in Anglia, Congres in S.U.A.etc.).
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
A fost promulgat la 11.09.1865
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Una dintre solutiile pe care le pronunta instanta care a judecat cauza penala,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
A fost promulgat la 11.09.1865
Scrisoare ce urmeaza unei oferte lansate de furnizor prin care clientul solicita livrarea de produse sau executarea de servicii,
Coordonarea intre intreprinderi care, fara a ajunge la incheierea de intelegeri formale, au adoptat, in mod constient, o cooperare practica, pentru evitarea riscurilor concurentei.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale în interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
„Am urmarit realizarea unei harti a politicii penale, in viziunea cetateanului, lucru care ar fi fost nu numai imperios necesar, dar si obligatoriu din punct de vedere al legii pentru autorii modificarilor codurilor”, a explicat Victor Alistar, director executiv al TI Romania.

Principalele concluzii ale raportului, asa cum au fost prezentate astazi, sunt:

* Opinia publica are capacitatea de a formula comandamente si propuneri pentru politicile penale ale statului, chiar daca nu intr-un limbaj tehnic
* Populatia are optiuni privind reglementarea ordinii sociale
* Respondentii la chestionar nu au utilizat limitele maxime de pedeapsa (detentiunea pe viata), decat in mod exceptional aratand o analiza si o viziune matura asupra corelatiilor juste intre sanctiunile din normele fundamentale care organizeaza viata sociala
* Aproape ¾ dintre respondenti se arata neincrezatori in sistemul de justitie

Din concluziile raportului a reiesit ca opinia publica simte nevoia unei legi mai ferme, care sa instituie respectarea ordinii de drept . Contrar celor afirmate de catre unii politicieni, cetatenii dovedesc maturitate, fiind capabili sa exprime optiuni echilibrate intre sanctiuni grave si mai putin grave. Ce se poate observa din raportul anexat este profilul justitiar al romanului cand este vorba de infractiuni extrem de grave (omor, talharie, viol, sechestrare de persoane, agresiuni asupra copiilor) si spiritul sau de clementa, atunci cand se savarsesc infractiuni mai putin grave (fals, uz de fals, abuz in serviciu). Din alt punct de vedere, romanii vor ca magistratii, avocatii, notarii si medicii sa fie deopotriva foarte dur pedepsiti pentru malpraxis, spre deosebire de proiectele de coduri, care sanctioneaza doar avocatii. Datele din sondaj releva o anumita indulgenta pentru profesori si functionari.

Populatia are optiuni privind reglementarea ordinii sociale. De aceea, “Parlamentul trebuie sa continue consultarile cu societatea civila inainte de finalizarea redactarii tehnice a codurilor, a fost de parere Victor Alistar”, care a mai precizat: “Faptul ca procedura asumarii raspunderii Guvernului sau de adoptare fulger la termen va conduce la adoptarea unor acte fundamentale care nu raspund valorilor societatii pe care ar trebui sa le reglementeze. Adoptarea proiectelor de procedura fara consultarea publica reprezinta un abuz al politicienilor, care preseaza pentru acest mod neparticipativ de reglementare a ordinii sociale, abuz ce trebuie asumat deschis”.

56% dintre romani nu-si permit un avocat

8 din 10 romani considera ca trebuie sa ai bani/sa platesti ca sa ti se faca dreptate. Si asta in conditiile in care “accesul la justitie este liber,” conform articolului 21 din Constitutie, releva sondajul: „INCREDEREA IN JUSTITIE: Cum ar vrea romanii sa fie legiferate procedurile civile si penale”, prezentat azi de catre Transparency International Romania si realizat de catre IMAS pe un esantion reprezentativ. Mai mult, 56 % dintre romani nu-si permit sa-si angajeze un avocat. Romanii sunt sceptici. Doar jumatate dintre respondenti considera ca au sanse sa li se faca dreptate, chiar si atunci cand legea este de partea lor. Acelasi raport de cercetare releva ca majoritatea romanilor au mai mare incredere in Tribunal decat in Parchet.

78% dintre romanii informati opteaza pentru Curtea cu Jurati

54 la suta dintre romani au auzit despre existenta Curtii cu Jurati in alte tari, conform sondajului: „INCREDEREA IN JUSTITIE: Cum ar vrea romanii sa fie legiferate procedurile civile si penale”, prezentat azi de catre Transparency International Romania si realizat de catre IMAS pe un esantion reprezentativ. La intrebarea daca si-ar dori o astfel de institutie, cei informati au raspuns in proportie de 78 la suta ca ar prefera acest lucru. In opina lor, posibilitatea de coruptie a judecatorilor s-ar diminua prin existenta juratilor. Precizam ca astfel de instanta exista si functioneaza foarte bine mai ales in sistemul judiciar anglo-saxon. In perioada interbelica si Romania a avut o astfel de institutie.

8 din 10 romani cer pedepsirea camatariei

8 din 10 romani cer pedepsirea camatariei, infractiune care nu a fost incriminata in proiectul de Cod Penal. Trei sferturi din populatie respinge garantarea imprumuturilor cu imobile in contractele civile, reiese din sondajul: „Ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil”, realizat in perioada 22 aprilie– 30 aprilie 2009, la comanda Transparency International Romania si prezentat azi ziaristilor. „Codurile trebuie amendate in sensul eliminarii clauzei penale in contractele civile si eliminarii imprumutului cu dobanda, acesta fiind specific contractelor comerciale, a precizat Victor Alistar, directorul executiv al Transparency International Romania. Proiectele de legi trimise catre Parlament nu incriminau aceasta infractiune

¾ dintre romani sunt descurajati sa comita infractiuni de frica inchisorii

Romanii se pronunta in marea majoritate pentru marirea pedepselor pentru infractiunile grave, ca mijloc de reducere a fenomenului infractionalitatii, releva sondajul: „Ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil”, realizat in perioada 22 aprilie– 30 aprilie 2009, la comanda Transparency Romania si prezentat azi de catre Victor Alistar, director executiv. “Codurile trebuie sa intareasca certitudinea executarii pedepselor cu inchisoarea si sa reduca la maximum instrumentele prin care pedeapsa aplicata sa nu fie executata,” a fost de parere Alistar. Pentru pastrarea functiei de descurajare a legii penale – a mai comentat directorul TI - trebuie sa existe certitudinea executarii pedepsei privative de libertate, chiar daca aceasta presupune doar zile sau luni. Noile coduri micsoreaza anii de condamnare cu inchisoarea si permite efectuarea pedepsei sub supraveghere judiciara. “Romanii vor ca, pentru actiuni grave, infractorii sa faca puscarie,” a mai spus Alistar.
7 din 10 romani nu sunt de acord cu micsorarea pedepselor, asa cum s-a propus in proiectul de Cod Penal al Ministerului Justitiei

Daca barbatii vor legalizarea prostitutiei, femeile nu

Intrebati despre legalizarea prostitutiei, in sondajul “Ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil”, realizat in perioada 22 aprilie– 30 aprilie 2009, la comanda Transparency International Romania si prezentat azi ziaristilor, 51,9% dintre romani sunt impotriva legiferarii acestei practici . Este interesant de evidentiat variabila: sexul persoanei: barbatii sunt in favoarea adoptarii unei legi, pe cand femeile, nu.

Astfel, profilul respondentului care opteaza pentru nelegalizarea prostitutiei ar fi practice urmatorul: persoana de sex feminin, cu o varsta inaintata (peste 60 de ani), din mediul rural, cu un venit foarte redus (sub 240 de lei), avand un nivel de educatie scazut si un statut social, de asemenea, scazut.

Cei care opteaza pentru legalizarea prostitutiei sunt si cei care au un mai mare acces la informatie, in general, persoanele de sex masculin, cu varsta cuprinsa intre 30-44 de ani, din orase mari, in special Bucuresti, cu venituri ridicate, studii superioare si cu un statut social mediu.


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Sondaj, ce ar vrea populatia sa fie legiferat in Codul Penal si Codul Civil
Articole Juridice

Deconcentrarea administrativa – principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu

Raspunderea coordonatorului activitatii salariatului in accidentele de munca. Plata daunelor morale
Sursa: Irina Maria Diculescu



Jurisprudenţă

ICCJ - Hotararile pronuntate in procedura filtrarii nu pot fi atacate cu contestatie in anulare sau cu revizuire
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Decizia nr. 417/2019 - conflict juridic constitutional intre Parlament si ICCJ
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintel
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Legislaţie

Normele metodologice privind functionarea SIMPV - 09.10.2019
Normele metodologice privind functionarea Sistemului informatic de monitorizare a prezentei la vot s ...

Legea 179/2019 - regimul juridic al francizei, modificarea Codului fiscal
Legea nr. 179/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 52/1997 privind regim ...

Ordinul ASPAAS nr. 573/2019 pentru modificarea si completarea Normelor privind organizarea si desfasurarea examenului de competenta profesionala
Ordinul nr. 573/2019 pentru modificarea si completarea Normelor privind organizarea si desfasurarea ...