Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » MJLC: protestul (GREVA, nota EuroAvocatura.ro) pune in pericol statul de drept

MJLC: protestul (GREVA, nota EuroAvocatura.ro) pune in pericol statul de drept

  Publicat: 22 Sep 2009       1153 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In urma deciziei magistratilor de a continua intreruperea nelegala si nestatutara a activitatii instantelor si avand in vedere consecintele deosebit de grave pe care acest fapt le are asupra cetatenilor, dar si asupra economiei, Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti va propune Guvernului o solutie de deblocare urgenta a registrului comertului.

Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Activitatea organizata sau autorizata de o autoritate publica, in scopul satisfacerii, dupa caz, a unui interes public.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Persoana fizica sau juridica care garanteaza cu veniturile sau cu bunurile sale o obligatie a unui debitor fata de creditorul sau.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act de drept civil sau international, care exprima o intelegere, un accord de vointa, o invoiala, contract, conventie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Convingere intima a unei persoane ca ceea ce face este bine,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act de drept civil sau international, care exprima o intelegere, un accord de vointa, o invoiala, contract, conventie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act de drept civil sau international, care exprima o intelegere, un accord de vointa, o invoiala, contract, conventie.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.



Astfel, vom propune stabilirea unui nou sistem de inregistrare a societatilor comerciale si actelor de comert in registru, care sa nu implice Justitia ca serviciu public . Detaliile tehnice vor fi prezentate dupa discutarea si aprobarea lor de catre Guvern.


Este prima dintr-o suita de masuri pe care le evaluam, pentru atenuarea efectelor economice severe ale protestului.



Efectele protestului (GREVA, nota EuroAvocatura.ro)


Intreruperea activitatii de judecata si blocarea functionarii normale a registrului comertului, afecteaza grav drepturi constitutionale, precum accesul liber la justitie, libertatea economica si chiar dreptul la munca prin afectarea activitatii societatilor comerciale.


Cetatenii, persoanele juridice si profesiile liberale primesc o lovitura nedreapta in propriile drepturi si interese.


Milioane de cauze sunt afectate, peste 17.200 de dosare sunt blocate in registrul comertului, dintre care o treime in Capitala. Veniturile unor familii sunt direct afectate, afaceri si contracte sunt puse sub semnul incertitudinii.


Protestul (GREVA, nota EuroAvocatura.ro) implica risipa de bani publici. Amanarea dosarelor se face fara un motiv legal, emiterea de citatii implica noi costuri pentru stat, plata salariilor in perioada de protest este discutabila. Cetatenii trebuie sa stie, ca din perspectiva Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, aceste lucruri nu mai pot continua fara o reactie din partea Guvernului.


Este o presiune enorma si nejustificata creata deliberat prin blocarea activitatii de judecata de catre cei care instrumenteaza protestul, invocand treptat si gradual noi si noi motive pentru mentinerea lui. Guvernul a rectificat pozitiv bugetul ministerului si a inclus sporurile in legea salarizarii.


Hotararea de recomandare a suspendarii protestului (GREVA, nota EuroAvocatura.ro) luata de CSM in 17 septembrie, dupa 9 ore de dezbateri, a fost ignorata de adunarile generale tinute vineri si luni, dar, foarte important, nu de catre toti magistratii. Acest fapt indica fie lipsa autoritatii CSM in cadrul sistemului judiciar, fie sustinerea in realitate a protestului, in ciuda declaratiilor publice. Ambele variante ridica problema exercitarii responsabile a atributiilor CSM de regulator al sistemului, nu numai de garant al independentei sale.


Ceea ce se intampla in prezent nu este o lupta pentru independenta Justitiei, ci o lupta pentru putere in sistemul judiciar si in afara sistemului judiciar, in dispretul drepturilor cetatenilor.


Adunarile generale ale magistratilor nu au competenta legala sa decida asupra protestului (GREVA, nota EuroAvocatura.ro). Magistratii care nu sunt de acord cu aceasta aventura, au datoria morala si legala sa-si spuna si sa impuna opinia, in spiritul si respectul legii.


Motivatiile protestului(GREVA, nota EuroAvocatura.ro)


Motivele invocate de liderii magistratilor pentru intemeierea protestului au fost schimbate succesiv.


Initial, s-a invocat sistarea platii de catre minister a sporului de 50%, ulterior s-a invocat lipsa fondurilor pentru bunuri si servicii in Justitie, apoi neincluderea in legea salarizarii a sporurilor castigate in instanta. In fine, se solicita in prezent semnarea unui Pact pentru Justitie intre puterile statului.


In ceea ce priveste a€śsistareaa€ť platii sporului de 50%, reiteram faptul ca ordonantarea cheltuielilor se face in temeiul Legii bugetului de stat si a Legii finantelor publice. Cauzele inechitatii salarizarii nu rezida in actele ministerului, acestea fiind doar un efect secundar, ci in existenta a patru ordonatori de credite in sistemul bugetar, in politicile diferite ale acestor ordonatori, in jurisprudenta neunitara si in depasirea limitelor puterilor in solutionarea proceselor legate de sporuri, asa cum a constatat si Curtea Constitutionala .


Al doilea motiv invocat, lipsa fondurilor pentru bunuri si servicii nu rezista la examinarea cifrelor. Bugetul pentru bunuri si servicii in 2008 a fost de 149 milioane RON, iar in 2009 de 158 milioane RON, cu aproximativ 6% mai mult. Guvernul a rectificat pozitiv bugetul ministerului.


Al treilea motiv invocat, legea salarizarii unitare, nu subzista la o analiza, pentru ca in lege au fost incluse sporurile castigate de magistrati in instanta. Sporurile au fost extinse si pentru personalul auxiliar. Raspunsul Executivului a fost mai mult decat generos si rezonabil, data fiind situatia economiei in acest an.


In fine, al patrulea si cel mai recent motiv invocat, si anume Pactul pentru Justitie, este in sine o idee generoasa, pe care o sustinem de principiu, cu atat mai mult cu cat a fost formulata si sustinuta constant de minister incepand din anul 2008.


Dar, orice persoana rezonabila si de buna credinta accepta faptul ca semnarea Pactului pentru Justitie nu se poate face de la o zi la alta, ca implica discutii cu fortele politice, dar si cu celelalte profesii liberale. Justitia nu poate fi sechestrata si confiscata de magistrati si personalul auxiliar. Profesiile liberale nu pot fi excluse din tabloul Justitiei.


Conditionarea reluarii activitatii normale de semnarea peste noapte a unui Pact pentru Justitie este o abordare neserioasa, nerealista si nerezonabila. Guvernul este pus in situatia de a nu putea angaja un dialog responsabil pentru Pactul pentru Justitie, atat timp cat nu se reia activitatea normala de judecata .


Ministerul va putea angaja un dialog responsabil cu magistratii, personalul auxiliar si profesiile juridice liberale, pentru pregatirea unui Pact pentru Justitie, imediat ce normalitatea va fi reintronata in instante si parchete.


Concluzii legate de protest (GREVA, nota EuroAvocatura.ro)


Ministerul a sustinut in cadrul Guvernului rectificarea bugetara pozitiva pentru bunuri si servicii si includerea sporurilor in legea salarizarii, obiective realizate.


Ministerul sprijina orice discutii serioase si solutii realiste pentru imbunatatirea conditiilor sistemului judiciar.


Aceasta presupune insa timp si fundamentarea pozitiilor celor interesati.


Pe aceasta baza, ministerul isi reia apelul catre magistrati sa reia complet activitatea in instante si parchete.


Blocarea instantelor si a registrului comertului este un exces care iese din parametrii unei conduite europene.


Indiferent de natura revendicarilor, magistratii trebuie sa puna obligatia lor de a asigura echilibrul in societate deasupra oricaror obiective de breasla sau care tin de statutul lor profesional.


Aceasta actiune afecteaza perspectivele realizarii obiectivelor din Raportul de tara si, prin aceasta, interesul national al Romaniei.


Continuarea blocarii Justitiei este de natura sa puna in pericol statul de drept, cel in numele caruia se continua acest protest.


De aceea, ne pronuntam inca odata pentru incetarea sau suspendarea protestului si angajarea imediat dupa reluarea normala a activitatii a discutiilor pe marginea unei intelegeri pe marginea viitorului sistemului judiciar.



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Ce sunt locurile de munca ecologice?
Sursa: EuroAvocatura.ro

Angajatorii au obligatia de a permite salariatilor verificarea sistemului de masurare a duratei timpului de lucru zilnic
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Timpul de lucru si perioada de repaus in cazul incheierii mai multor contracte individuale de munca
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene



Jurisprudenţă

Dovada intervalului de timp lucrat. Neimplicarea salariatilor de catre angajator in atestarea nemijlocita a timpului de lucru
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti - Decizia civila nr. 6084 din data de 23.12.2019

Sarcina probei incumba angajatorului. Responsabilitatea angajatorului pentru neintocmirea dispozitiilor de plata a salariului
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iulia - Decizia civila nr. 458 din data de 03 Iunie 2020

Nedepunerea dovezilor privind plata drepturilor salariale face admisibila pierderea procesului de catre angajator. Sarcina probei
Pronuntaţă de: Tribunalul Tulcea - Sentinta civila nr. 65 din data de 23 Ianuarie 2019

Legislaţie

Legea nr. 58/2021. Legea kurzarbeit, de modificare a OUG 211/2020 si OUG 132/2020
Legea 58/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea a ...

OUG nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garantare care se aplica in agricultura in anii 2021 si 2022
Ordonanta de urgenta nr. 11/2021 pentru aprobarea schemelor de plati si a unor instrumente de garant ...

HG nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata in anul 2021
Hotararea nr. 4/2021 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata Mo ...