din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1786 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Macelul Constitutiei - Opinia CRJ fata de ultimele evenimente de pe scena politica

Macelul Constitutiei - Opinia CRJ fata de ultimele evenimente de pe scena politica

  Publicat: 05 Nov 2009       1364 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


In lipsa unor valori in care sa credem apelam in mod constant la lege, avand cu totii senzatia ca aceasta, dincolo de reglementarea, mai buna sau mai proasta, a unei realitati sociale, ne va deslusi in legatura cu spiritul ei, cu valoarea pe care e cladita.

Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Un grup mic de angajati, desemnati sa lucreze impreuna la un anumit proiect.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Persoana care exercita provizoriu o functie in locul titularului.
Legea suprema a unui stat care reglementeaza relatiile sociale fundamentale privind instaurarea, mentinerea si exercitarea puterii
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Instanta judecatoreasca, ce functioneaza in unele state si are competenta de a judeca faptele penale cele mai grave.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Putin Emil-Livius-Nicolae - membru al Parlamentului Romaniei.

Asta pentru ca, in esenta, nu construim legi cladite pe crezuri, valori, norme ci pentru ca, fie ni se impune din afara, fie avem de servit un interes propriu ori de grup .
Acest lucru se intampla, ca o constanta a ultimilor ani, inclusiv ori mai ales cu legea fundamentala. Daca niste lucruri pareau simple si invatate in facultatile de drept ca atare, acum, in functie de partidele ori persoanele aflate la putere, interpretarea Constitutiei devine din ce in ce mai aiuritoare. De ce se intampla toate acestea? Dincolo, sa spunem, de un interes legitim al partidelor politice de a veni la guvernare, se afla lipsa de valori. Pe o astfel de lipsa de valori, indiferent cat de bun sau prost este textul Constitutional, intervine pervertirea sa.
De ce se apeleaza atat de des la Curtea Constitutionala? Pentru ca toata lumea incalca regulile jocului si, in fapt, avem pretentia de la Curte sa ne invete cum sa ne purtam. In traducere libera se cheama ca nu avem cei sapte ani de acasa, atat la propriu cat si in materie de comportament democratic. Se prea poate sa fim in UE numai ca nu am apucat sa inghitim bine hapul democratic si cu atat mai putin sa-l digeram.
Nefiind in nici un fel deontologul de serviciu al patriei, imi permit, totusi, sa fac o scanare a celor intamplate in ultimul timp:
1) Asupra faptului ca, desi ii permite Constitutia, Presedintele convoaca in aceeasi zi un referendum pe tema parlamentului unicameral- ne-am pronuntat deja, cel putin in materie de moralitate, in cadrul Alintei pentru Statul de Drept .
Ca sa nu fie mai prejos, doua consilii judetene vor sa faca referendum local in ziua alegerilor prezidentiale, incalcand, la o scara mai mica ce e drept, aceleasi reguli ale jocului considerate de noi ca fiind cel putin imorale. Cum ele sunt conduse de PNL, respectiv PDL, se poate naste intrebarea legitima daca acestea nu servesc propriului candidat. Chiar daca pe hotararile consiliilor judetene nu va apare semnatura candidatului, lucrul ramine grav. Poate acum, in ceasul al 12-lea, se mai gandesc, si unii si altii.
2) Parlamentul, ori cel putin PSD-ul, declara cu nonsalanta ca la cat s-a incalcat Constitutia in ultimii ani, ce mai conteaza o incalcare in plus sau in minus, asa ca poftesc Guvernul interimar Boc la facerea bugetului de stat, chit ca e neconstitutional.
3) Opozitia l-a propus pe dl. Johannis Klaus la functia de prim-ministru. Imediat, si probabil nu intamplator, aflam ca e posibil sa fi fost incompatibil in perioada 2003-2004. Daca este asa, urmeaza o procedura anume la ANI si instantele de judecata care pot sau nu pot sa il gaseasca pe dl. Johannis Klaus vinovat. Daca ar fi sa fie vinovat, lucru pe care numai Domnia Sa il cunoaste, moral ar fi sa se retraga.
4) In sfarsit, ar fi de discutat un lucru din ciclul a��cine a fost intai, oul sau gainaa��, repectiv cum se face ca a cazut guvernul Croitoru si cine a inceput primul. Avea Parlamentul dreptul legal sa il tranteasca? Avea. A facut bine ca l-a trantit? Probabil ca nu, in situatia economica in care se afla tarisoara. Avea dreptul Presedintele sa numeasca primul-ministru? Avea. Pe oricine dorea Domnia Sa? Nu scrie la Constitutie dar scrie la docrina: cata vreme Guvernul raspunde in fata Parlamentului, tocmai pentru a nu se ajunge la situatia de astazi, era bine ca partile, adica Presedintele si noua majoritate parlamentara chiar sa se fi inteles pe aceasta tema.
5) Presimt ca o sa auzim alte teme halucinante, dar la fel de constitutionale: ce se va intampla atunci cand jumatate din Guvern, adica ministrii interimari vor implini termenul de 45 de zile de mandat? Oare se va interpreta ca mai vine o persoana cu alt interimat de 45 de zile (si tot asa de cate ori se poate, ca nu precizeaza la Constitutie) sau ca dupa aceea trebuie musai sa vina un titular (asa zice doctrina). In lipsa intelegerii textului, probabil ca vom apela, din nou, la Curte .
Din aceste jocuri de a��care pe carea�� nimeni nu va avea de castigat pe termen lung. Cetatenii cu atat mai putin . Morala este ca nu avem morala.



Georgiana Iorgulescu
Director Executiv
Centrul de Resurse Juridice



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Revocarea deciziei de concediere. Intre executare provizorie si efecte retroactive
Sursa: MCP avocati

Contractul de colaborare vs. contractul individual de munca. Delimitari juridice si implicatii fiscale?
Sursa: MCP avocati

Accidentul de munca. Obligatia de raportare, rigorile cercetarii si exigentele legale
Sursa: MCP avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ...

HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE ...

OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ...