din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2014 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » DISCURSUL presedintelui Romaniei, Traian Basescu, la sedinta Consiliului Superior al Magistraturii (11 ianuarie 2010)

DISCURSUL presedintelui Romaniei, Traian Basescu, la sedinta Consiliului Superior al Magistraturii (11 ianuarie 2010)

  Publicat: 11 Jan 2010       1117 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Cred ca se incheie un an care poate fi etichetat ca pozitiv din punct de vedere al activitatii CSM. Cu plusuri, cu minusuri, aceasta s-a intamplat peste tot, si in Executiv, si in Legislativ si la Presedintie, nimeni nu a fost perfect.

Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Prima treapta in cadrul metodei de cunoastere a contabilitatii si cel mai reprezentativ procedeu prin care se infaptuieste principiul dublei reprezentari
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Procedura legala aplicabila de instanta de judecata in cazurile in care partea careia i se opune un inscris sub semnatura privata tagaduieste scrisul
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Veriga organizatorica, compartiment in structura organizatorica a ministerelor si a celorlalte organe ale autoritatii centrale de stat,
Tendinta fundamentala; evolutia de lunga durata a unui fenomen economic, independent de fluctuatiile ocazionale care il influenteaza pe o perioada scurta de timp.
Caracteristica a raportului juridic de obligatii cu pluralitate de subiecte, mai multi creditori si un singur debitor, un singur creditor si mai multi debitori, mai multi creditori si mai multi debitori.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea pentru modificarea şi completarea unor reglementări din legislaţia de asigurări sociale
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Concept in temeiul caruia se aproba sau se dezaproba, pe baza unor criterii etice si juridice, obiceiurile,
Ansamblu de cunostinte stiintifice si tehnice puse la dispozitia producatorilor agricoli, a fermierilor si a tuturor celor implicati in activitati cu profil agricol pentru a fi implementate in practica.

Dar sentimentul pe care eu il am este ca anul acesta CSM are o activitate pozitiva. Si chiar as vrea sa preiau din remarca domnului judecator Lupascu: nu s-a terminat mandatul acestui CSM, mai este un an. Deci este inca un an de activitate, un an din sase; si cred ca e o sansa extraordinara pentru acest CSM sa-si propuna ca alaturi de alte structuri ale statului roman sa incheie cu mecanismul de cooperare si verificare pana la sfarsitul mandatului actualului CSM. De ce sa nu avem un obiectiv indraznet? Mai avem un an in fata. Deci cred ca nu este un bilant de sfarsit de mandat, ci este un bilant care trebuie sa prefigureze foarte precis obiectivele CSM pentru urmatoarele 12 luni si, asa cum spunea doamna judecator, trebuie sa-l incheiem cu niste propuneri. Propuneri, obiective, nu stiu cum o sa le spuneti pana la urma. Dar eu cred ca trebuie obiective foarte puternice, exact avand in vedere experienta pe care intre timp CSM a dobandit-o, pentru ca a fost o institutie noua. Eu am participat, spre deosebire de doamna procuror general, am avut sansa sa particip la toate bilanturile CSM. Stiu si inceputurile, am putut observa si evolutiile. Va pot spune ca au fost, desi nu analizam cei cinci ani, dar au fost ani in care, datorita modului de exercitare a presedintiei, am putut colabora mai greu, ani in care am colaborat mai bine cu CSM. Va pot spune ca acesta a fost un an in care am colaborat bine cu CSM si cred ca independenta, asa cum spunea doamna judecator, trebuie citita corect. Independenta nu inseamna lipsa de colaborare. Iar pentru acest an cred ca o colaborare intre toate institutiile statului - CSM, Presedintie, Executiv, Legislativ - nu poate decat sa duca la atingerea probabil a unui obiectiv extrem de important, care este incheierea mecanismului de cooperare si verificare .

Altfel, as spune ca pe ansamblu, si nu referindu-ma strict la activitatea CSM, dar pentru ca este si un rezultat al activitatii dumneavoastra, cred ca sunt destule lucruri care au inceput sa se miste intr-o directie pozitiva chiar in sistemul de justitie. Cu toate necazurile pe care le avem: lipsa de personal suficient, uneori lipsa de perfecta calificare, lucrurile au inceput sa mearga intr-o directie pozitiva inclusiv din punct de vedere al luptei impotriva coruptiei. Anul 2009 s-a vazut a fi un an in care justitia a devenit mai vizibila si, as spune, mai pragmatica, fie ca vorbim de procurori, fie ca vorbim de judecatori. Sa speram ca acest trend se va mentine si dosare care stau de multa vreme vor primi o solutie, indiferent care. Ele nu trebuie sa dea solutia procurorului, ci o solutie, ca sa se scape de sentimentul acesta ca unii pot fi judecati, altii nu. Dar o solutie probabil va trebui data dupa atatia ani care s-au scurs de la trimiterea dosarului catre instante. Stiu ca nu este atributiunea dumneavoastra, dar pentru ca discutam in a��templula�� justitiei, la CSM, mi-am permis sa fac si aceasta observatie. Altfel, pe progresele care s-ar face in unificarea practicii judiciare, cred ca CSM, Inalta Curte si-ar aduce la indeplinire partea care le revine din obiectivul de a scapa de mecanismul de cooperare si verificare, ca de altfel si netergiversarea unor decizii - repet, nu are importanta ce solutie se adopta, ci o solutie.

As mai face observatia legata de protest, ca sa nu ii spun nici greva, nici altfel. Sigur ca el a marcat un moment de solidaritate al breslei. Aici insa trebuie sa analizati foarte bine legalitatea, pentru ca proteste pot face toti. Problema este ca de la justitie toti, de la Presedinte, ca e vorba de Presedinte sau de cetatean, pana la cel mai putin influent om din tara aceasta, asteapta aplicarea legii si respectarea legii. Si cred ca protestul trebuie analizat si sub acest aspect, nu numai sub aspectul solidaritatii. Inteleg si steagul "luati nota ca e doar suspendat si ne suparam noi inca o data". Lasati a��steagula�� ilegalitatii jos, daca discutam de justitie. Prin cooperare, putem rezolva multe din problemele care afecteaza justitia.

Si o ultima observatie pe care as vrea sa o fac, tocmai pentru ca nu vreau sa ne facem ca nu vedem: pana la urma, in Romania, politicul plus executivul au facut posibila intrarea Romaniei in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. La acea data, justitia romana nu a putut tine pasul cu celelalte structuri ale statului. Justitia romana a intrat cu o clauza de salvgardare in Uniunea Europeana. Deci atunci justitia romana a intrat in Uniunea Europeana cu o restanta. Eu va propun sa lichidam restanta aceasta anul acesta, pentru ca am mai avut un termen, 1 ianuarie 2009, sa scapam de clauza de salvgardare. Am scapat de ea, dar am ramas cu un mecanism. Deci, desi justitia a avut doi ani sa prinda din urma timpurile, a intarziat. Poate facem un efort anul acesta si va rog sa ma credeti ca nu am spus-o nici ca sa aduc vreun afront justitiei, nici sa tensionez lucrurile la inceput de an. Dar aceasta este realitatea datelor. Aceasta este realitatea datelor. Si ca sa intelegeti de ce fac aceasta observatie: aduceti-va aminte ca au fost din punct de vedere al Executivului conditii extrem de grele, extrem de grele, mai ales pe segmentul trecerii la economie de piata, care au dus la disponibilizari uriase, la efecte sociale foarte mari. Executivul si le-a asumat, asa cum este orice executiv in Romania, blamabil, desi nu am auzit nici macar in Europa de executiv perfect. Dar, blamabil, dar si-a asumat masuri extrem de dificile, pentru ca Romania sa intre in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007. Justitia a intrat cu o restanta, si-a asumat, cum isi asuma si acum un executiv, masuri dificile pentru o reechilibrare a situatiei macroeconomice a Romaniei. Ehivalentul in justitie ar fi daca justitia isi asuma aceste lucruri: unificarea practicilor, cresterea vitezei de solutionare a dosarelor, pentru ca aici ramanem cu mentiunile care se fac mereu.

In ceea ce priveste Codurile, si o sa fiu foarte deschis: in lipsa Codurilor de procedura, care ar trebui sa iasa foarte rapid si in plus si bune, ma indoiesc ca termenul 1 ianuarie 2011 mai este fezabil. Deci acest termen nu trebuie sa ne intre in cap ca o chestiune ce nu poate fi modificata. Daca Parlamentul nu va reactiona rapid cu Codurile de procedura, dupa care se va putea face un studiu de impact clar, cati judecatori, cati procurori ne trebuie in plus, care sunt costurile suplimentare, eu nu vad 1 ianuarie 2011 ca fiind un termen fezabil. Probabil va trebui sa gandim la 1 iulie 2011, 1 ianuarie 2012, dar undeva acolo in lipsa Codurilor de procedura, pentru ca nimic nu se va putea face doar pentru ca s-a publicat in Monitorul Oficial legea . Deci aici cred ca CSM va trebui sa fie extrem de ferm si atent la stabilirea termenelor de intrare in vigoare. Deci apelul meu este la calm din punctul acesta de vedere si CSM probabil va fi una din institutiile care vor fi cele mai indreptatite sa spuna cand intra in vigoare dupa ce avem si Codurile de procedura adoptate de Parlament, promulgate si legea care sa le faca sa intre.

Si un ultim lucru pe care as dori sa-l stiti: in orice caz acest al doilea mandat nu este destinat pentru nimic altceva decat pentru a gasi solutii. De aceea, apelul meu catre CSM, care, repet, nu si-a terminat mandatul, mai are un an si cu lucruri foarte importante de facut anul acesta, este sa gasim formula unui parteneriat in care sa castige si justitia, si sa dam si solutii corespunzatoare aspiratiilor celor care se uita la justitie ca la singura speranta si pana la urma cea mai importanta structura destinata sa faca dreptate. Eu va multumesc mult pentru activitatea din 2009 si va asigur de toata deschiderea mea pentru un parteneriat in 2010, un parteneriat in care sa gasim solutiile cele mai bune . Va multumesc mult! Cred ca s-a terminat prima parte, de aceea tin sa va doresc succes in partea a doua, celor care veti candida, si am convingerea ca totul se va face sub imperiul legii si al Constitutiei in ceea ce priveste punctul doi de pe ordinea de zi. Va multumesc mult! Nu fac niciun secret din a va spune ca mi-as dori mult la un moment dat si in mod deosebit dupa alegerea noii structuri de conducere a CSM sa avem o discutie cu usile inchise, nu pentru ca ar fi secrete care nu trebuie sa ajunga la public, dar pentru ca simt nevoia unei discutii foarte deschise cu CSM pentru anul 2010. Va multumesc mult si va doresc succes!



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...