CAPITOLUL I Dispozitii generaleArt. 1. - (1) In sensul prezentelor norme, psihologii cu drept de libera practica, denumiti in continuare psihologi, reprezinta persoanele care detin cel putin un atestat de libera practica, eliberat de catre Comitetul director al Colegiului Psihologilor din Romania, denumit in continuare Comitet director, in conditiile legii.(2) Prevederile prezentelor norme se aplica oricarui psiholog, indiferent de forma de exercitare a profesiei si ramura de activitate in care isi exercita profesia.(3) Formarea profesionala a psihologilor se realizeaza prin modalitatile avizate profesional de catre furnizorii de formare profesionala, sub egida si cu avizul Comitetului director.
Art. 2. - In conditiile Codului muncii si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 213/2004 privind exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, infiintarea, organizarea si functionarea Colegiului Psihologilor din Romania, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 788/2005, cu completarile ulterioare, denumite in continuare norme metodologice, angajatorii au obligatia de a sprijini financiar si administrativ procesul de formare profesionala continua a psihologilor.
Art. 3. - Formarea profesionala a psihologilor are urmatoarele obiective:a) cunoasterea si respectarea de catre psihologi a standardelor de calitate in serviciile psihologice, in concordanta cu aspiratiile lor profesionale si cu necesitatile pietei serviciilor psihologice;b) pregatirea psihologilor romani, care sa contribuie la cresterea competitivitatii acestora pe piata serviciilor psihologice;c) actualizarea cunostintelor si perfectionarea pregatirii profesionale in profesia de psiholog;d) accesul la alte specializari profesionale, respectiv obtinerea de noi competente profesionale, dupa caz;e) insusirea unor cunostinte avansate, metode si procedee moderne necesare pentru indeplinirea obligatiilor profesionale.
Art. 4. - (1) Formarea profesionala a psihologilor cuprinde formarea profesionala initiala, formarea profesionala complementara si formarea profesionala continua, organizate prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant.(2) Formarea profesionala initiala a psihologilor asigura pregatirea necesara pentru dobandirea competentelor profesionale minime necesare pentru accesul in profesia de psiholog si se realizeaza prin forme specifice sistemului national de invatamant.(3) Formarea profesionala complementara a psihologilor este ulterioara formarii initiale, care asigura psihologilor fie dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fie dobandirea de noi competente, fiind realizata prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant, cu avizul Comitetului director.(4) Formarea profesionala continua a psihologilor este ulterioara sau concomitenta formarii profesionale complementare, aceasta asigura psihologilor dezvoltarea competentelor profesionale deja dobandite, fiind realizata prin forme specifice sau altele decat cele specifice sistemului national de invatamant, cu avizul Comitetului director.
Art. 5. - (1) In sensul prezentelor norme, competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile profesionale cerute potrivit specialitatii de competenta atestate, la nivelul treptei de specializare obtinute.(2) Competentele profesionale in profesia de psiholog se recunosc in cadrul formarii profesionale complementare si continue, prin calea formala, respectiv prin parcurgerea unui program de formare profesionala organizat de catre un furnizor de formare profesionala, avizate de catre Comitetul director.(3) Programele de formare profesionala organizate in cadrul programelor universitare de master acreditate se recunosc in cadrul formarii profesionale complementare.
Art. 6. - (1) Formarea profesionala a psihologilor se poate realiza, in conditiile prevazute de prezentele norme, de catre persoane juridice de drept public sau privat, cu sau fara scop patrimonial, denumite in continuare furnizori de formare profesionala, sau asimilati acestora.(2) Furnizorii de formare profesionala prevazuti la alin. (1) pot presta servicii de formare profesionala, cu respectarea standardelor de formare profesionala, in conditiile prevazute de prezentele norme.(3) Furnizorii de formare profesionala cu scop patrimonial care ofera cursuri de formare profesionala pentru psihologi trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:a) sa aiba inscrise in obiectul de activitate posibilitatea furnizarii de servicii de formare profesionala, potrivit CAEN;b) sa indeplineasca conditiile de avizare profesionala si creditare stabilite prin prezentele norme.(4) Furnizorii de metode si tehnici de evaluare si asistenta psihologica pot realiza direct sau indirect activitati de initiere, calificare si specializare in utilizarea metodelor si tehnicilor de evaluare si asistenta psihologica.
Art. 7. - (1) Formarea profesionala a psihologilor se organizeaza in mod distinct si specializat, potrivit specializarilor profesionale reglementate.(2) In cadrul formarii profesionale a psihologilor functioneaza un sistem de credite specific profesiei de psiholog, iar pe baza cumularii acestora se poate atesta dobandirea de competente profesionale noi.(3) Sistemul de credite specific profesiei de psiholog se stabileste prin hotarare a Comitetului director.
CAPITOLUL II Organizarea formarii profesionale a psihologilor
Art. 8. - Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii in domeniul formarii profesionale:a) coordoneaza la nivel national activitatea de formare profesionala a psihologilor;b) avizeaza si crediteaza organizarea programelor de formare profesionala pentru psihologi prin furnizori de formare profesionala si alte entitati asimilate;c) avizeaza inregistrarea furnizorilor de formare profesionala;d) elaboreaza sistemul de credite specific profesiei de psiholog;e) elaboreaza standardele de calitate in domeniul formarii profesionale a psihologilor;f) indeplineste alte atributii in vederea punerii in aplicare a prezentelor norme.
Art. 9. - (1) Formarea profesionala complementara si continua a psihologilor se realizeaza prin programe de formare profesionala ce cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica in vederea realizarii obiectivelor de formare si dezvoltare de competente pentru un anumit domeniu .(2) Programele de formare profesionala se organizeaza de furnizorii de formare profesionala, inregistrati in Registrul furnizorilor de formare profesionala pentru psihologii cu drept de libera practica.
Art. 10. - (1) Programele de formare profesionala cuprind, in principal, urmatoarele elemente:a) obiectivele programului de formare profesionala exprimate in competentele profesionale care sunt dezvoltate sau dobandite de fiecare psiholog care urmeaza programul;b) durata pregatirii pentru realizarea obiectivelor propuse;c) numarul minim si maxim de participanti pentru un ciclu sau o serie de pregatire;d) calitatea persoanelor cu atributii de formare teoretica si practica, denumite in continuare formatori;e) programa de formare profesionala;f) mijloacele si metodele prin care se asigura transmiterea si asimilarea cunostintelor si formarea deprinderilor practice necesare in specialitatea de competenta pentru care se asigura formarea profesionala;g) dotarile, echipamentele si materialele necesare formarii profesionale;h) procedura de evaluare in conformitate cu obiectivele specifice programului de formare profesionala .(2) Programa de formare profesionala poate fi structurata pe module cuantificate in credite de formare profesionala .(3) Furnizorii de formare profesionala complementara isi adapteaza programele in mod corespunzator conditiilor de realizare a competentelor profesionale specifice.