din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1515 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

  Publicat: 30 Oct 2023       6226 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung

Publicata Monitorul Oficial, Partea I nr. 977 din 27 octombrie 2023

Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Activitate desfasurata de organele financiare, pentru stabilirea subiectelor impozabile, a obiectului impunerii, determinarea bazei impozabile, calcularea impozitului,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Comune, orase, municipii si judete.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act adoptat de organele de stat,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
1. Locuinta care, spre deosebire de domiciliu, nu este statornica sau principala. O persoana poate avea, in dreptul nostru, un singur domiciliu si mai multe resedinte.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 343 alin. (5) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2024-31 martie 2024 inclusiv, acciza specifica pentru tigarete este de 540,938 lei/1.000 tigarete.

(4) Prin derogare de la prevederile art. 442 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nivelul accizelor aplicabil in perioada 1 ianuarie 2024-31 martie 2025 inclusiv, pentru produsele prevazute in anexa nr. 2 la titlul VIII - "Accize si alte taxe speciale" din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, este nivelul prevazut in coloana nr. 3 din aceasta anexa.

Art. VII. -
(1) Prevederile art. III intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024, cu urmatoarele exceptii:

a) prevederile pct. 8-10, pct. 16-20, pct. 22-24, pct. 27, pct. 35 si 36 care intra in vigoare la data de intai a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi si se aplica incepand cu veniturile aferente aceleiasi luni;

b) prevederile pct. 13 intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2024 si se aplica deciziilor de impunere emise de organele fiscale incepand cu aceeasi data;

c) prevederile pct. 49 si 50 care intra in vigoare la data de 1 iulie 2024;

d) prevederile pct. 54 si 58-63 care intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

(2) Prevederile pct. 12, 21, 25, 26 ale art. III se aplica incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2024.

(3) Prevederile pct. 11, 14, 15, 28-34 ale art. III se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2024.

Art. VIII. -
Prevederile art. V si VI intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2024.

Art. IX. -
La data de intai a lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:

a) prevederile art. 68 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor masuri in domeniul investitiilor publice si a unor masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1116 din 29 decembrie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) prevederile art. II din Legea nr. 135/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 489 din 17 mai 2022.

Art. X. -
La articolul 30 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

" (3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, precum si cele care desfasoara activitati in sectoarele constructii, agricultura si in industria alimentara si care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 2, 5 si 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt exceptate de la prevederile alin. (1) pana la data de 31 decembrie 2028 inclusiv, cu exceptia celor care au optat pentru plata cotei datorate la fondul de pensii administrat privat potrivit art. 1383 sau 1384, dupa caz, din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare."

Art. XI. -
Prevederile art. X se aplica incepand cu veniturile aferente lunii urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi.

Art. XII. -
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

CAPITOLUL III
Masuri de disciplina economico-financiara. Descentralizarea unor servicii publice
Art. XIII. -
Prevederile prezentei legi referitoare la masurile de disciplina economico-financiara se aplica urmatoarelor categorii de entitati:

a) institutiilor si autoritatilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare;

b) operatorilor economici, respectiv: regiilor autonome infiintate de stat, societatilor/companiilor nationale, precum si societatilor la care statul este actionar unic sau detine o participatie majoritara, dupa caz; regiilor autonome infiintate de unitatile administrativ-teritoriale, precum si societatilor la care unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici sau detin o participatie majoritara, dupa caz;

c) autoritatilor/agentiilor/institutiilor publice autonome aflate in coordonarea/subordonarea Parlamentului Romaniei;

d) institutelor nationale de cercetare-dezvoltare aflate sub autoritatea/coordonarea/subordonarea Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, precum si a altor ministere/autoritati competente publice centrale si locale;

e) institutelor/institutelor nationale/comisiilor/comisiilor de specialitate care se afla in coordonarea/autoritatea/subordonarea autoritatilor administratiei publice centrale sau locale, care beneficiaza de fonduri publice pentru desfasurarea activitatilor, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, chiar daca acestea au autonomie functionala si financiara.

Art. XIV. -
(1) Conducatorii institutiilor si autoritatilor publice prevazute la art. XIII lit. a) au obligatia de a pune in aplicare prevederile prezentei legi pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, in afara de cazurile in care nu sunt prevazute alte termene speciale pentru diferitele categorii de masuri specifice aprobate prin prezenta lege.

(2) Conducatorii institutiilor si autoritatilor publice prevazute la art. XIII lit. a), dupa caz, au obligatia de a mandata reprezentantii legali ai acestora in adunarile generale ale actionarilor/consiliile de administratie, dupa caz, ale operatorilor economici care functioneaza sub autoritatea/coordonarea/subordonarea acestora, in termen de cel mult 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru a aproba masurile specifice care sunt necesare pentru aplicarea prevederilor prezentei legi. Masurile specifice rezultate din aplicarea prevederilor prezentei legi trebuie puse in aplicare de catre organele de conducere executiva ale operatorilor economici, pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, cu exceptia situatiilor in care pentru anumite categorii specifice de masuri nu se prevad alte termene. Organele de conducere executiva ale operatorilor economici raspund potrivit legii de aplicarea prevederilor prezentei legi.

(3) Conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale sau locale, dupa caz, au obligatia de a mandata organele de conducere executiva ale institutelor nationale de cercetare aflate in coordonarea/subordonarea/autoritatea Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, precum si a altor ministere/autoritati competente publice centrale si locale, in termen de cel mult 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru a aproba masurile specifice care sunt necesare din aplicarea prevederilor prezentei legi. Masurile specifice rezultate din aplicarea prevederilor prezentei legi trebuie puse in aplicare de catre organele de conducere executiva ale institutelor nationale de cercetare pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, in afara de situatiile in care nu sunt prevazute alte termene specifice de intrare in vigoare. Organele de conducere executiva ale institutelor nationale de cercetare raspund, potrivit legii, de aplicarea prevederilor prezentei legi.

(4) Conducatorii institutiilor/autoritatilor/agentiilor aflate sub coordonarea/subordonarea Parlamentului Romaniei, finantate din venituri proprii, au obligatia de a lua masurile legale care se impun pentru a pune in aplicare prevederile prezentei legi pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, in afara de cazurile in care sunt prevazute termene specifice pentru a pune in aplicare prevederile prezentei legi. Conducatorii institutiilor/autoritatilor/agentiilor aflate sub coordonarea/subordonarea Parlamentului Romaniei raspund de aplicarea prevederilor prezentei legi.

(5) Conducatorii institutelor/institutelor nationale/comisiilor/comisiilor de specialitate care se afla in coordonarea/autoritatea/subordonarea autoritatilor administratiei publice centrale sau locale au obligatia de a lua masurile legale care se impun pentru a pune in aplicare prevederile prezentei legi pana cel tarziu la data de 31 decembrie 2023, in afara de cazurile in care sunt prevazute termene specifice pentru a pune in aplicare prevederile prezentei legi. Conducatorii institutelor/institutelor nationale/comisiilor/comisiilor de specialitate care se afla in coordonarea/autoritatea/subordonarea autoritatilor administratiei publice centrale sau locale raspund potrivit legii de aplicarea prevederilor prezentei legi.

SECTIUNEA 1
Masuri economico-financiare referitoare la autoritatile/institutiile publice
Art. XV. -
(1) Numarul total al posturilor de demnitate publica aprobate aferente functiilor de secretar de stat, consilier de stat, subsecretar de stat, vicepresedinte si al functiilor asimilate acestora se reduce pana la data de 1 ianuarie 2024 cu minimum 25%.

(2) Conducatorii ministerelor/autoritatilor publice/agentiilor nationale/autoritatilor de reglementare/institutiilor publice care au incadrat personal pe posturi de demnitate publica aferente functiilor de secretar de stat/subsecretar de stat/consilier de stat/vicepresedinti si functii asimilate acestora au obligatia de a formula propuneri catre autoritatile ierarhic superioare care au ca responsabilitate numirea acestora in posturi de demnitate publica, astfel incat sa se incadreze in prevederile alin. (1) pana cel tarziu la data de 1 ianuarie 2024.

(3) Daca din aplicarea procentului de reducere prevazut la alin. (1) rezulta un numar total de posturi de demnitate publica aferente functiilor de secretar de stat/subsecretar de stat/consilier de stat/vicepresedinte si functiilor asimilate acestora sub unu, numarul efectiv al posturilor de demnitate publica ramane unu.

(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) functiile de demnitate publica al caror numar este stabilit prin lege, printr-un act normativ cu putere de lege sau prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, precum si functiile de demnitate publica din cadrul serviciilor publice aflate la dispozitia Presedintelui Romaniei.

Art. XVI. -
Articolul 546 literele i) si j) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

" i) 6 posturi pentru cabinetul primarului general al municipiului Bucuresti;

j) 4 posturi pentru cabinetul presedintelui consiliului judetean si primarilor municipiilor resedinta de judet si primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si pentru cancelaria prefectului."

Art. XVII. -





Afişează Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 296/2023    Codul fiscal 2024    Declaratia unica 2024    Impozit pe venit 2024    Taxe 2024    Impozite 2024    TVA 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.