din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1748 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice

OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice

  Publicat: 01 Jul 2025       1094 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice - Ordonanta privind taierea sporurilor

Publicata in MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI nr. 613 din data de 30 iunie 2025

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Suma inscrisa pe un titlu de credit sau o valoare mobiliara.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
Comisia Europeana este organul executiv al Uniunii Europene. Este o institutie independenta politic de guvernele statelor membre si reprezinta interesele Uniunii in ansamblu. In cadrul orientarilor politice generale stabilite de Consiliul European, pregateste si implementeaza deciziile Consiliului Uniunii Europene si ale Parlamentului European.
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Document elaborat de Consiliul Europei, la Torino, la 18 octombrie 1961 si intrat in vigoare la 26 februarie 1965. Pana la adoptarea Cartei sociale europene (revizuite), la Strasbourg, la 3 mai 1996, Carta din 1961 a fost modificata si completata succesiv in 1988, 1991 si 1995.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Soldul din care reiese o insuficienta a resurselor in raport cu nevoile, in cursul unei perioade date;
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ordonanta de Urgenta a Guvernului privind modificarea Codului de procedură penală
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Interval de timp in care un angajat este scutit conform legii sa lucreze si sa vina la lucru in cadrul unitatii cu care aceasta are incheiat un contract de munca.

Avand in vedere obligatia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetara in mod prudent pentru a gestiona resursele si obligatiile bugetare, precum si riscurile fiscale de o maniera care sa asigure sustenabilitatea pozitiei fiscale pe termen mediu si lung, precum si predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, in scopul mentinerii stabilitatii macroeconomice,


avand in vedere Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 (2020/C 116/01), prin care se solicita Romaniei adoptarea de masuri riguroase pentru corectarea deficitului bugetar excesiv, precum si angajamentele asumate prin planificarea bugetara pe termen mediu si lung privind reducerea graduala a deficitului bugetar de la 7,9% din PIB in anul 2024 la sub 3% in anul 2031, pe fondul unei scaderi a ponderii cheltuielilor publice in PIB de la 41,9% la 35,9%, in perioada 2025-2031, se impune adoptarea unor masuri pentru consolidarea fiscala prin controlul si reducerea cheltuielilor publice.


Intrucat cheltuielile de personal au crescut in cursul anului 2024, ca urmare a majorarilor salariale acordate pentru intreg personalul din sectorul public, de la 132 mld lei la 164 mld lei, cu o valoare nominala de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%, reprezentand in anumite situatii pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizarii unice ca reforma asumata prin Planul national de redresare si rezilienta, iar in acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu si lung este necesara reducerea unor categorii de cheltuieli de personal, avand in vedere recomandarea Comisiei Europene din luna iunie 2024 [COM (2024) 623 final], potrivit careia Romania


trebuie sa limiteze cresterea cheltuielilor primare nete la o rata compatibila cu reducerea deficitului public catre valoarea de referinta de 3% din PIB prevazuta in Tratatul privind functionarea Uniunii Europene (TFUE) si sa mentina datoria publica la un nivel prudent pe termen mediu,


tinand cont de traiectoria de referinta a cheltuielilor primare nete care ar asigura o ajustare a deficitului bugetar catre valoarea de referinta prevazuta de TFUE, transmisa de catre Comisia Europeana Romaniei la data de 20.06.2025 [C (2024) 4457 final],


avand in vedere angajamentul Romaniei de reintrare pe o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar incepand cu anul 2025, precum si reformele si investitiile care stau la baza acestei constructii bugetare, precum si extinderea perioadei de timp pentru ajustarea deficitului bugetar pentru o perioada de 7 ani,


avand in vedere obligatiile care decurg din Directiva 89/391/CEE privind securitatea si sanatatea lucratorilor, Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru, precum si Carta sociala europeana revizuita, ratificata prin Legea nr. 74/1999, tinand cont de necesitatea pastrarii echilibrelor bugetare prin adoptarea de masuri menite sa limiteze cresterea cheltuielilorbugetare permanente,


deoarece neadoptarea masurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finantare suplimentar in anul 2025, rezultand un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7% din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect cresterea datoriei publice, cu riscul inaspririi conditiilor de finantare a acesteia,


luand in considerare faptul ca situatia prezentata intruneste premisele unei situatii urgente si extraordinare care impune adoptarea de masuri imediate in vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor masuri, cu celeritate, putand avea consecinte negative, afectand sustenabilitatea finantelor publice,


avand in vedere ca masurile prevazute prin prezenta ordonanta de urgenta presupun o interventie temporara asupra regimului de salarizare a personalului platit din fonduri publice, in scopul limitarii cresterii cheltuielilor bugetare si al incadrarii in tintele de deficit bugetar asumate de Romania prin angajamente internationale, este necesar ca acestea sa se aplice pentru o durata determinata, respectiv in perioada cuprinsa intre 1 iulie 2025 si 31 decembrie 2026.


Intrucat problemele mentionate mai sus vizeaza interesul public si strategic al Romaniei pentru asigurarea sustenabilitatii finantelor publice, gestionarea fondurilor europene si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu poate fi amanata, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta.


In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,


Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta .


Art. I. - Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:


1. La anexa nr. I capitolul I litera B articolul 13, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:


``Art. 13. (1) In raport cu conditiile de munca in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare, personalul salarizat poate primi un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.``


2. La anexa nr. II capitolul II articolul 7 alineatul (1), litera c) va avea urmatorul cuprins:


``c) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.



3. La anexa nr. II capitolul II articolul 14 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins:

``d) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

4. La anexa nr. III capitolul VI articolul 1 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

5. La anexa nr. IV capitolul VI articolul 2, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 2. - (1) Pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, proportional cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii .``

6. La anexa nr. V capitolul VIII articolul 4, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 4. - (1) Pentru conditii de munca grele, vatamatoare sau periculoase, personalul prevazut la art. 1 beneficiaza de un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``

7. La anexa nr. VI capitolul II articolul 12 alineatul (2), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

8. La anexa nr. VII capitolul II articolul 10, litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

9. La anexa nr. VIII capitolul I litera B articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 1. - (1) Functionarii publici beneficiaza de un spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``



10. La anexa nr. VIII capitolul II litera AII punctul 2

``Salariile de baza ale personalului din cadrul Consiliului Concurentei``, punctul 4 la nota va avea urmatorul cuprins:

``4. Pentru conditii de munca vatamatoare, personalului Consiliului Concurentei i se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii . Locurile de munca, categoriile de personal si conditiile de acordare a sporului se aproba de ordonatorul principal de credite, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare, emise de catre autoritatile abilitate in acest sens.``

11. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 1. - (1) Personalul contractual salarizat potrivit prezentei anexe la cap. II lit. A-lit. E poate beneficia de un spor pentru conditii periculoase sau vatamatoare in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat.``

12. La anexa nr. VIII capitolul II litera I articolul 2 alineatul (1), litera a) va avea urmatorul cuprins:

``a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective;``.

13. La anexa nr. VIII capitolul II litera J articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:

``Art. 7. - (1) Pentru conditii de munca vatamatoare, personalului Curtii de Conturi i se acorda un spor in cuantum de pana la 300 lei brut lunar, corespunzator cu timpul efectiv lucrat in aceste conditii .``


Art. II. - Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, salariatii din administratia publica, din regiile autonome cu specific deosebit si din unitatile bugetare, care presteaza munci grele, periculoase sau vatamatoare ori lucreaza in locuri de munca in care exista astfel de conditii, stabilite potrivit Legii nr. 31/1991 privind stabilirea duratei timpului de munca sub 8 ore pe zi pentru salariatii care lucreaza in conditii deosebite-vatamatoare, grele sau periculoase, au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata cuprinsa intre 3aa��``5 zile lucratoare.


Art. III. - Prevederile prezentei ordonante de urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2025 si se aplica pana la data de 31 decembrie 2026.





Afişează OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 36/2025    ordonanta taiere sporuri    Legea 153/20217

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.