CAPITOLUL I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeaza statutul functionarului public parlamentar din cadrul structurilor de specialitate ale Parlamentului Romaniei.
(2) In sensul prezentei legi, prin structuri de specialitate se intelege serviciile Camerei Deputatilor si Senatului ce desfasoara activitatile prevazute la art. 3 si la art. 5 alin. (2).
Art. 2. - Functionarii publici parlamentari numiti in cadrul structurilor de specialitate ale Camerei Deputatilor si Senatului au un statut special, conferit de atributiile si raspunderile ce le revin, in scopul realizarii prerogativelor constitutionale ale Parlamentului.
Art. 3. - In sensul prezentei legi, activitatile desfasurate de functionarii publici parlamentari si care implica exercitarea prerogativelor constitutionale ale Parlamentului sunt urmatoarele:
a) asigurarea din punct de vedere tehnic si de specialitate a elaborarii, redactarii si definitivarii actelor legislative;
b) elaborarea de studii, sinteze si analize comparative, in scopul imbunatatirii si perfectionarii cadrului legislativ;
c) organizarea, prezentarea si redactarea lucrarilor de specialitate ale comisiilor parlamentare;
d) organizarea lucrarilor plenului Camerei Deputatilor si Senatului, inclusiv a sedintelor comune;
e) organizarea si desfasurarea activitatii Biroului permanent;
f) documentarea, evidenta si informatizarea activitatii legislative;
g) gestionarea resurselor umane si financiare, contenciosul administrativ si auditul intern;
h) organizarea si desfasurarea activitatilor de relatii parlamentare externe si de protocol, precum si activitatea de informatica, relatii cu presa si cu publicul, registratura si arhiva.
Art. 4. - (1) Functia publica parlamentara este o functie publica specifica de cariera, autonoma.
(2) Functionarul public parlamentar se bucura de stabilitate si isi desfasoara activitatea cu respectarea principiilor legalitatii, impartialitatii, obiectivitatii, al subordonarii ierarhice, precum si al neutralitatii politice.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), functionarul public parlamentar care isi desfasoara activitatea la Cancelaria presedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare si la grupurile parlamentare isi exercita atributiile cu respectarea principiului legalitatii si al subordonarii ierarhice.
Art. 5. - (1) Raporturile de serviciu se nasc si se exercita pe baza actului administrativ de numire, emis in conditiile prezentei legi.
(2) Functiile publice parlamentare din cadrul structurilor de specialitate ale Parlamentului sunt functiile publice in care sunt numite, pe durata nedeterminata, persoane care desfasoara activitatile prevazute la art. 3 si persoanele numite in functia de sef de cabinet.
(3) Persoanele care desfasoara activitati de specialitate la Cancelaria presedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele presedintilor comisiilor permanente, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare si la grupurile parlamentare pot fi incadrate ca functionar public parlamentar pe perioada nedeterminata, functionar public parlamentar pe perioada determinata sau personal contractual.
(4) Prevederile prezentei legi nu se aplica personalului din structurile Parlamentului, care desfasoara activitati administrative, de gospodarire, investitii, intretinere-reparatii si de deservire, pentru care incadrarea in munca se face prin contract individual de munca, potrivit Codului muncii.
Art. 6. - (1) Functiile publice parlamentare se clasifica, in raport cu nivelul atributiilor titularului functiei publice parlamentare, dupa cum urmeaza:
a) functii publice parlamentare corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici;
b) functii publice parlamentare de conducere;
c) functii publice parlamentare de executie.
(2) Clasificarea functiilor publice parlamentare este reglementata in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
Art. 7. - (1) Functiile publice parlamentare corespunzatoare inaltilor functionari publici parlamentari sunt: functia de secretar general, secretar general adjunct si sef de departament sau director general, dupa caz.
(2) Functiile publice parlamentare de conducere sunt: director, director adjunct, sef serviciu, sef sectie si sef birou .
(3) Functiile publice parlamentare de executie sunt cele prevazute in anexa la prezenta lege.
Art. 8. - (1) Se infiinteaza functia de reprezentant permanent al Camerei Deputatilor, respectiv al Senatului pe langa Parlamentul European, ca angajat contractual al Camerei Deputatilor si/sau al Senatului, dupa caz, salarizat la nivelul functiei publice parlamentare de sef departament sau director general.
(2) Pe perioada misiunii sale in strainatate, persoana care are calitatea de reprezentant permanent al Camerei Deputatilor, respectiv al Senatului deconteaza, pe baza de documente justificative, cheltuielile privind chiria si intretinerea spatiului de locuit in strainatate, inclusiv utilitatile aferente, cheltuielile de birou privind telefonul, faxul si internetul, cheltuielile privind asigurarile de sanatate in strainatate si cheltuielile privind biletele de avion - clasa economic - pentru deplasari in interesul serviciului la si de la Parlamentul European .
(3) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile corespunzatoare in structura bugetelor de venituri si cheltuieli ale Camerei Deputatilor si Senatului.
CAPITOLUL II Incompatibilitati si interdictii
Art. 9. - Calitatea de functionar public parlamentar este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor si activitatilor didactice din invatamantul superior, al cercetarii stiintifice si al creatiei literar-artistice.
Art. 10. - (1) Functionarii publici parlamentari nu pot detine functii si nu pot desfasura alte activitati, remunerate sau neremunerate, dupa cum urmeaza:
a) in cadrul autoritatilor sau institutiilor publice, cu exceptia cazului in care raportul de serviciu este suspendat, conform art. 61 alin. (1) lit. a);
b) in cadrul cabinetului demnitarului, cu exceptia cazului in care functionarul public parlamentar este suspendat din functia publica, in conditiile legii, pe durata numirii sale;
c) in cadrul regiilor autonome sau al societatilor comerciale din sectorul public sau privat;
d) in calitate de membru al unui grup de interes economic.
(2) Functionarii publici parlamentari nu pot fi mandatari ai unor persoane in ceea ce priveste efectuarea unor acte in legatura cu functia publica pe care o exercita.
(3) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. a) si b), la incetarea perioadei pentru care a fost numit sau ales ori la incheierea mandatului demnitarului, dupa caz, functionarul public parlamentar este reincadrat in functia publica detinuta sau intr-o functie similara.
(4) Dispozitiile prezentei legi privind activitatea politica a functionarului public parlamentar nu se aplica persoanelor care desfasoara activitatile prevazute la art. 3 la Cancelaria presedintelui, la cabinetele membrilor Biroului permanent, la cabinetele liderilor grupurilor parlamentare si la grupurile parlamentare.
Legea nr. 57/2025 - Simplificarea procedurilor pentru cererile de valoare redusa Sursa: MCP avocati
Cine castiga procesul: dreptul sau faptele? Sursa: MCP avocati
Autonomia dreptului muncii si principiile sale fundamentale Sursa: MCP avocati
In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate? Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti