din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3345 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Consiliul Concurentei recomanda introducerea unor instrumente financiare pentru eficentizarea pietei de energie elecrica

Consiliul Concurentei recomanda introducerea unor instrumente financiare pentru eficentizarea pietei de energie elecrica

  Publicat: 03 Mar 2015       1406 citiri       Sursa: Euroavocatura.ro  


1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
In urma finalizarii achetei sectoriale derulate pe piata energiei electrice din Romania, Consiliul Concurentei recomanda introducerea unor instrumente financiare specifice acestor piete (ex. contracte pentru diferenta, contracte cu optiune) care sa ajute operatorii sa isi gestioneze riscurile financiare generate de eventualele neconcordante ce pot aparea la un moment dat intre cerere si oferta.

O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Persoana fizica sau juridica imputernicita de adunarea generala a unei societati comerciale care, in limita atributiilor si functiilor acordate, exercita vointa societatii.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Latura a capacitatii juridice, care consta in aptitudinea persoanei de a-si exercita singura drepturile
Tendinta fundamentala; evolutia de lunga durata a unui fenomen economic, independent de fluctuatiile ocazionale care il influenteaza pe o perioada scurta de timp.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.



Potrivit unui comunicat al Consiliului Concurentei, acesta considera ca o mai mare flexibilitate in functionare (mix de surse de producere/tehnologii) ar avantaja producatorii interni in fata concurentilor europeni, in perspectiva unei piete regionale, si, ulterior, a unei piete unice comunitare.


In Romania, companiile folosesc preponderent cate o singura sursa primara pentru producerea energiei electrice (apa, carbunele, combustibilul nuclear, pacura, gazul natural, vantul, biomasa), in timp ce alte companii europene folosesc un mix de tehnologii ceea ce le asigura o functionare optima. Ca urmare, autoritatea de concurenta recomanda companiilor din domeniu sa investeasca in diversificarea tehnologiilor de producere a energiei electrice pentru a deveni mai flexibile in livrarea energiei si, implicit, mai competitive.


Consiliul Concurentei subliniaza importanta asigurarii independentei companiilor proprietatea statului si considera ca este necesara realizarea unei delimitari intre rolul de actionar si cel de administrator al Ministerului Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri cu privire la companiile din sectorul de producere a energiei electrice.


In privinta transportului energie electrice (inclusiv distributia), Consiliul Concurentei considera ca actualul mecanism de tarifare, diferentiat pe zone geografice, afecteaza concurenta fara a aduce beneficii consumatorilor sau sa fie justificat de siguranta Sistemului Energetic National.


La nivelul Romaniei cele doua componente ale tarifului de transport, respectiv tariful de introducere a energiei electrice in retea si tariful de extragere a energiei electrice din retea, sunt reglementate diferentiat pe zone geografice distincte. Astfel, exista 7 zone geografice pentru care tariful componentei de introducere in retea este diferit, iar pentru componenta de extragere exista un numar de 8 zone pentru care se percep tarife diferite.


Un astfel de mecanism ar putea fi justificat in conditiile in care operatorul de transport, Transelectrica, doreste sa incurajeze investitiile in una dintre zonele prestabilite, cu scopul de a mentine siguranta si eficienta retelei pe termen lung. Analiza Consiliului Concurentei arata, insa, ca in aceste zone geografice nu au fost realizate investitii in noi unitati de producere/ consum.


Consiliul Concurentei recomanda realizarea unor analize in vederea schimbarii modelului de tarifare a activitatii de transport a energiei electrice.


Comparativ cu celelalte state europene, in anul 2012, productia neta de energie electrica a pozitionat Romania pe locul 14, alaturi de Grecia. Productia neta de energie electrica inregistrata la nivel national a reprezentat aproximativ 1,7% din productia de energie electrica inregistrata la nivelul Europei. Totodata, a reprezentat 9,06% din cantitatea de energie electrica produsa la nivelul Germaniei, 9,95% din cea produsa la nivelul Frantei, respectiv 15,52% din productia de energie electrica a UK si 18,65% din cea a Italiei.


In acest context, sunt relevante pozitiile detinute de marile grupuri producatoare de energie electrica la nivel european in previzionata implementare a pietei unice de enegie electrica la nivelul Europei.


Astfel, potrivit informatiilor disponibile pe adresele web ale companiilor, grupul E.On are o capacitate instalata de cca 61.090 MW, grupul RWE de cca. 51.977 MW, grupul GDF de 113.700 MW, grupul CEZ de 15.199 MW, grupul Enel de cca. 69.000 MW, in timp ce capacitatea instalata totala inregistrata la nivelul Romaniei in 2014 era de 24.073,91 MW.


La nivel national consumul de energie electrica a inregistrat, in perioada 2011 - 2014, o scadere continua, iar pentru perioada imediat urmatoare se apreciaza ca acest trend descrescator se va stabiliza. Cu toate acestea, chiar daca luam in considerare scenariul favorabil, consumul de energie electrica inregistrat in Romania va ajunge, cel mai devreme in anul 2017, la nivelul celui inregistrat in anul 2011. Asadar, luand in considerare prognozele de consum realizate de operatorul de transport, se apreciaza ca, pana in anul 2020, consumul de energie electrica la nivel national nu va inregistra o crestere accelerata.


In Romania pretul energiei electrice pentru populatie este reglementat, ceea ce a determinat mentinerea unui nivel redus comparativ cu alte state europene. Astfel, in 2013 Romania se situa printre statele cu cele mai scazute preturi la energia pentru consumatorii casnici, aflandu-se pe locul 8 cu 0,128 euro/kWh, la polul opus cu cele mai mari preturi aflandu-se Danemarca cu 0,294 euro/kWh si Germania cu 0,292 euro/kWh.




Citeşte mai multe despre:    Consiliul Concurentei    Furnizori de energie

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Sase companii care ofera servicii de food & beverage in incinta Aeroportului Otopeni amendate pentru fixarea preturilor, concurenta neloiala
27 Mar 2021 | 1154

Consiliul Concurentei: Companiile pot actiona coordonat astfel incat sa evite deficitul de produse esentiale
23 Mar 2020 | 1090

CONSILIUL CONCURENTEI avertizeaza companiile sa nu abuzeze de pozitia dominanta pe care o au
14 Mar 2020 | 788

Consiliul Concurentei a sanctionat compania farmaceutica Roche Romania SRL pentru abuz de pozitie dominanta pe piata unor produse oncologice din Romania
23 Jan 2020 | 1098

Consiliul Concurentei a pus in dezbatere Ghidul privind conformarea cu regulile de concurenta de catre asociatiile de companii
29 Oct 2019 | 1047

Consiliul Concurentei a lansat "Monitorul Preturilor Produselor Alimentare"
15 Oct 2019 | 1086



Articole Juridice

Legea concurentei: raportarea amenzii la cifra de afaceri realizata in anul anterior � pedeapsa justa sau grava inechitate
Sursa: Irina Maria Diculescu

Onorariile minime ale avocatilor. Si despre concurenta ...
Sursa: Avocat drd. Janos Szekely - Baroul Satu-Mare

Definirea pietei relevante in cazurile de concentrare economica
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Piata relevanta
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Jurisprudenţă

Instantele nationale procedeaza la adresarea unei intrebari CJUE numai dupa analizarea necesitatii si pertinentei acesteia
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1704/2019

RIL Admis - Decizia ICCJ nr. 7/2019 - Majorarile prevazute in art. 1 alin. (1) din OG 10/2007 au fost si raman incluse in indemnizatia bruta de incadrare si dupa data intrarii in vigoare a Legii 330/2009
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie

Incidenta regulilor de concurenta in activitatea notariala
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie: Decizia nr. 3415 din 30 octombrie 2015

Suspendarea actului administrativ. Conditii.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2052 din 1iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal