Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Articole juridice » GDPR - Protectia Datelor cu Caracter Personal » Drepturi noi sau extinse ale cetatenilor in contextul implementarii GDPR Partea I

Drepturi noi sau extinse ale cetatenilor in contextul implementarii GDPR Partea I

  Publicat: 28 Jan 2018       2203 citiri       Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim        Secţiunea: GDPR - Protectia Datelor cu Caracter Personal  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Regulamentul privind protectia datelor cu caracter personal, avand directa aplicare incepand cu 25 mai 2018, contine un set precis de reguli ce se traduc prin noi drepturi acordate cetatenilor si obligatii corelative in sarcina operatorilor, categoria operatorilor incluzand de la corporatii pana la imm-uri si institutii publice.

Stirea, comunicarea de noutate, plus de cunostinte despre un obiect, o persoana sau un fenomen, prin care receptorul isi inlatura o stare de incertitudine.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
REGULAMENTUL (UE) 2016/679 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 27 aprilie 2016
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
REGULAMENTUL (UE) 2016/679 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 27 aprilie 2016
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
REGULAMENTUL (UE) 2016/679 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 27 aprilie 2016
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,

Printre cele mai importante drepturi acordate cetatenilor sunt reglementate:


1. Dreptul de a obtine raspuns de la operatori privind informatiile ce le sunt prelucrate


Sfera informatiilor este una extinsa si cuprinde "orice informatie referitoare la o persoana vie, identificata sau identificabila``. Orice persoana fizica se poate adresa operatorului, solicitand ca acesta sa ii comunice, in concret, ce informatii ii sunt prelucrate. Acest drept se regaseste sub o formula incompleta si in Legea nr. 677/2001, lege care constituie cadrul juridic actual, insa de la 25 mai 2018 regulile sunt mai bine definite. Persoanele fizice au dreptul la raspuns in termen de o luna de la inaintarea solicitarii si de maxim doua luni in situatia in care raspunsul necesita demersuri speciale.


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

Aducem precizarea ca acest drept al persoanei fizice nu presupune costuri sau o alta conditionare. Gratuitatea insa vizeaza un numar rezonabil de solicitari. De exemplu, daca aceeasi persoana fizica transmite in decurs de cateva luni mai multe solicitari catre acelasi operator se poate considera ca aceasta este o practica sicanatoare si gratuitatea nu se mai justifica deoarece operatorul depune diligente considerabile pentru a raspunde, de fiecare data, solicitarilor.


2. Dreptul de a se opune prelucrarii de date cu caracter personal


Regulamentul privind datele cu caracter personal statueaza ca datele pot fi prelucrate daca exista consimtamantul persoanei in acest sens. In lipsa consimtamantului, operatorul poate invoca si indeplinirea unei obligatii contractuale sau interesul legitim. Insa profilarea automata nu mai poate avea loc in lipsa consimtamantului expres al persoanei fizice ale carei date sunt prelucrate. Cu alte cuvinte, daca, spre exemplu, la instalarea unei aplicatii pe telefon este solicitat accesul la toate informatiile de pe telefonul persoanei (inclusiv poze/date de contact) este necesara obtinerea consimtamantului expres al respectivei persoane . Diferenta esentiala rezida in faptul ca termenii si conditiile standard precum ``daca veti continua inseamna ca sunteti de acord cu prelucrarea datelor dvs`` sau "casutele prebifate" nu vor mai constitui veritabile cazuri de acordare a consimtamantului.


Este de retinut faptul ca persoana fizica trebuie sa isi manifeste consimtamantul in mod liber, concret, informat si neechivoc. Acest lucru inseamna ca, in cazul expus mai sus, consimtamantul persoanei nu este unul liber daca descarcarea aplicatiei pe telefon este conditionata de accesul la toate datele sale, avand in vedere ca refuzul persoanei este de natura sa o prejudicieze prin nepermiterea descarcarii aplicatiei. Chiar si in prezent, daca persoanele refuza sa ofere acces la toate datele lor cu caracter personal ele nu pot descarca diverse programe .


De la 25 mai 2018 operatorul va fi cel care va trebui sa justifice temeiul pentru care, in vederea descarcarii aplicatiilor, el are nevoie de acces la pozele clientilor sai si va fi sanctionat drastic daca esueaza in a proba acest temei.


Persoanelor fizice trebuie sa li se aduca la cunostinta, inainte de a li se procesa datele pentru prima data, in mod complet si transparent, ca au dreptul de a se opune prelucrarii, iar o metoda efectiva trebuie sa fie pusa la indemna acestora. Regula se aplica in special operatorilor care activeaza in mediul online.


In situatia in care cetateanul considera ca datele sale nu au fost prelucrate in mod legal, acesta are trei optiuni:


- formularea unei plangeri catre ANSPDCP (autoritatea competenta in Romania);


- promovarea unei actiuni in instanta impotriva operatorului (actiune care nu impiedica, per se, depunerea, in paralel, a unei plangeri si la ANSPDCP); sau


- chemarea in judecata a ANSPDCP (in cazul in care nu i-a fost solutionata plangerea impotriva operatorului sau cetateanul nu este multumit de raspunsul primit).


3. Dreptul de a obtine informatii complete


Chiar daca acest drept este consacrat si in legislatia actuala, GDPR este explicit in a detalia ce tipuri de informatii trebuie furnizate persoanelor fizice, intr-un mod clar si in limbaj accesibil, respectiv:


- perioada pentru care sunt stocate datele si criteriile in baza carora s-a stabilit aceasta perioada;


- dreptul persoanei de a-si retrage consimamantul in orice moment;


- dreptul de a se opune la prelucrarea datelor;


- dreptul la rectificare;


- dreptul la stergerea datelor;


- dreptul la restrictionarea datelor;


- dreptul la portabilitatea datelor;


- dreptul de a depune plangere la autoritatea competenta;


- dreptul de a fi informat daca exista un proces automat de profilare si de a i se solicita acordul expres.


MCP Avocati Data protection - Consultanta si servicii juridice GDPR.

La capitolul vizand informarea daca exista un proces automat de profilare, orientarile Comisiei Europene sunt foarte clare in privinta optiunilor pe care le are cetateanul. Acesta poate solicita ca deciziile bazate pe procesarea automata privind datele sale sa fie fie luate de catre persoane, nu doar de catre calculatoare/soft-uri. De asemenea, este acceptat ca cetateanul sa beneficieze de dreptul de a-si expune punctul de vedere si sa conteste deciziile in cauza.


Informarea cetateanului de catre operator comporta si o alta componenta. Aceasta este obligatorie daca operatorul a suferit o bresa de securitate, iar scurgerea de informatii este de natura sa prezinte risc pentru drepturile si libertatile cetateanului.


Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"





Citeşte mai multe despre:    Drepturile cetatenilor oferite de GDPR 2018    contestarea prelucrarii datelor cu caracter personal    plangere la ANSPDCP    actiune in justitie protectia datelor GDPR    Legea 677/2001    portabilitatea datelor personale    opozitia la prelucrarea datelor cu caracter personal    Comisia europeana prelucrarea datelor    daune pentru incalcarea prelucrarii datelor    consimtamantul la prelucrarea datelor personale    obligatiile operatorilor de date cu caracter personal    Regulament GDPR 2018



Comentează: Drepturi noi sau extinse ale cetatenilor in contextul implementarii GDPR Partea I
Alte Titluri