Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ


Prima pagină » Jurisprudenţă » Contencios Administrativ » Informatii de interes public. Instanta competenta sa judece plangerea privind necomunicarea lor. Aplicarea prioritara a legii speciale.

Informatii de interes public. Instanta competenta sa judece plangerea privind necomunicarea lor. Aplicarea prioritara a legii speciale.

  Publicat: 12 Jun 2007       4450 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 544/2001, art.22

Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Unul dintre modurile de sesizare a organelor de urmarire penala,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

Litigiul izvorat din necomunicarea unor informatii de interes public, revine tribunalului ca instanta de fond, dispozitiile art.22 al Legii nr. 544/2001, avand prioritate fata de normele generale de competenta in materie de contencios administrativ cuprinse in art. 3 Cod proc. civ. In aceste conditii chiar daca reclamanta si-a intemeiat cererea pe prevederile legii contenciosului administrativ, hotararea pronuntata de catre Curtea de apel este nelegala, fiind data cu incalcarea competentei altei instante.

Prin actiunea inregistrata la 17.02.2005 asociatia CF a solicitat obligarea paratului Guvernul Romaniei sa-i raspunda la petitia inregistrata la 28.12.2004 si prin care a cerut comunicarea informatiilor de interes public privind fondurile destinate romanilor din nordul Bucovinei.
In motivarea actiunii, reclamanta a aratat ca, scopul statutar al asociatiei include si sprijinul cultural catre romanii din nordul Bucovinei, ceea ce justifica obtinerea informatiilor de interes public solicitate paratului in baza Legii nr.544/2001, insa cererea sa nu a fost solutionata in termenul legal de 30 de zile de la inregistrarea petitiei.
Curtea de Apel Suceava Sectia comerciala, contencios administrativ si fiscal a pronuntat sentinta nr.226 /15.06.2005, prin care a admis actiunea si a obligat paratul sa raspunda cererii reclamantei.
Guvernul Romaniei a declarat recurs, invocand necompetenta materiala a instantei de fond, cu motivarea ca, litigiul s-a judecat in baza Legii nr.544/2001, care in art.22 prevede expres competenta tribunalului, astfel incat hotararea Curtii de Apel Suceava a fost pronuntata cu incalcarea competentei altei instante.
Recursul este fondat.
Actiunea formulata de reclamanta are ca obiect comunicarea unor informatii de interes public si instanta de fond a calificat corect natura litigiului, stabilind ca in cauza sunt incidente dispozitiile Legii nr.544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
Desi reclamanta a indicat ca temei juridic al cererii sale si art.1 din Legea contenciosului administrativ, instanta de fond a retinut corect ca informatiile solicitate sunt de interes public si ca, procedura de comunicare a acestora este reglementata de Legea 544/2001, ca lege speciala. De altfel, si petitia inregistrata la Guvernul Romaniei la 28.12.2004 a fost formulata de reclamanta in baza Legii nr.544/2001, asa dupa cum rezulta din copia depusa la dosar.
Fata de cauza juridica a pricinii, se constata insa ca este nelegala hotararea instantei de fond, care a fost pronuntata cu incalcarea competentei instantei prevazuta expres in legea speciala.
Potrivit art.22 din Legea 544/2001, persoana care se considera vatamata in drepturile sale prevazute de aceasta lege, poate face plangere la sectia de contencios administrativ a tribunalului in a carei raza teritoriala domiciliaza sau in a carei raza teritoriala se afla sediul autoritatii ori al institutiei publice.
In consecinta, instanta de fond nu a avut in vedere dispozitiile legii speciale referitoare la competenta materiala si a apreciat gresit ca sunt aplicabile normele generale de competenta in materie de contencios administrativ, cuprinse in art.3 Cod procedura civila.
Pentru considerentele expuse, Curtea a admis recursul a casat hotararea atacata a trimis cauza spre competenta solutionare Tribunalului Suceava.



Pronuntata de: Decizia nr. 154 din 18 ianuarie 2006, Inalta Curte de Casatie si Justitie , Sectia de contencios administrativ si fiscal


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

CIM 2023. Model contract individual de munca 2023
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Concediul de maternitate si concediul de crestere a copilului. Aspecte practice
Sursa: MCP Cabinet avocati

Aspecte practice privind necorespunderea profesionala a salariatului
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut



Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea 283/2022 privind modificarea Codului muncii si a Codului administrativ
Legea nr. 283/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, precum si a O ...

OUG nr. 71/2022 pentru modificarea art. 155 din Codul Penal
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 71/2022 pentru modificarea art. 155 alin. (1) din Legea nr. 28 ...

Legea nr. 140/2022 privind unele masuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilitati intelectuale si psihosociale si modificarea si completarea unor
Lege nr. 140 din 17 mai 2022 privind unele masuri de ocrotire pentru persoanele cu dizabilitati int ...