Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Recursuri in Interesul Legii » Aplicarea sanctiunilor cu caracter administrativ faptelor concurente in cazul cand sunt incidente dispozitiile art. 18 ind. 1 din Codul penal

Aplicarea sanctiunilor cu caracter administrativ faptelor concurente in cazul cand sunt incidente dispozitiile art. 18 ind. 1 din Codul penal

  Publicat: 01 Nov 2007       18908 citiri        Secţiunea: Recursuri in Interesul Legii  


Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
A fost promulgat la 11.09.1865
Articolul 18 indice 1 din Codul Penal, cu privire la pericolul social al faptei (ca trasatura esentiala a infractiunii), prevede urmatoarele:

Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Legea privind organizarea judiciară
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ordonanta Guvernului privind regimul juridic al contravenţiilor
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ordonanta Guvernului privind regimul juridic al contravenţiilor
Legea privind organizarea judiciară
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Nicolae Popa s-a nascut la data de 1 septembrie 1939 in orasul Govora (judetul Valcea). A absolvit in anul 1960 Facultatea de Drept a Universitatii Bucuresti, obtinand apoi si titlul stiintific de doctor in drept al aceleiasi universitati in anul 1975.
Nu constituie infractiune fapta prevazuta de legea penala, daca prin atingerea minima adusa uneia din valorile aparate de lege si prin continutul ei concret, fiind lipsita īn mod vadit de importanta, nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni .
La stabilirea īn concret a gradului de pericol social se tine seama de modul si mijloacele de savarsire a faptei, de scopul urmarit, de īmprejurarile īn care fapta a fost comisa, de urmarea produsa sau care s-ar fi putut produce, precum si de persoana si conduita faptuitorului.
Īn cazul faptelor prevazute īn prezentul articol, procurorul sau instanta aplica una din sanctiunile cu caracter administrativ prevazute īn art. 91.


Va prezentam in continuare textul integral al deciziei
DECIZIA Nr. XXXV din 6 noiembrie 2006
Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 368 din 30/05/2007



Dosar nr. 25/2006
Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,
Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, cu privire la aplicarea sanctiunilor cu caracter administrativ faptelor concurente in cazul cand sunt incidente dispozitiile art. 18 ind. 1 din Codul penal.
Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea 304/2004, fiind prezenti 100 de judecatori din totalul de 119 aflati in functie.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Nicoleta Eucarie.
Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, cerand sa fie admis in sensul de a se stabili ca, in cazul savarsirii de catre aceeasi persoana a unor fapte concurente care, potrivit art. 181 din Codul penal, nu constituie infractiuni, se va aplica de instanta o singura sanctiune cu caracter administrativ dintre cele prevazute de art. 91 din acelasi Cod.

SECTIILE UNITE,


deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:
In practica instantelor judecatoresti, s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar cu privire la modul de aplicare a sanctiunilor cu caracter administrativ faptelor concurente pentru care sunt incidente dispozitiilor art. 18 ind 1 din Codul penal.
Astfel, unele instante s-au pronuntat in sensul ca in cazul in care se constata ca faptele aflate in concurs nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni, se aplica pentru fiecare fapta in parte cate o sanctiune administrativa, operand regula cumulului aritmetic, ca si in cazul contraventiilor.
Alte instante, dimpotriva, au considerat ca intr-un astfel de caz trebuie sa se aplice o singura sanctiune, cu caracter administrativ, conform dispozitiilor art. 91 din Codul penal.
Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.
Potrivit art. 18 ind 1 din Codul penal, introdus prin Legea 6/1973, "nu constituie infractiune fapta prevazuta de legea penala, daca prin atingerea minima adusa uneia dintre valorile aparate de lege si prin continutul ei concret, fiind lipsita in mod vadit de importanta, nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni".
Din aceasta dispozitie a legii rezulta ca s-a urmarit excluderea din sfera de actiune a legii penale a faptelor incriminate formal, ca urmare a indeplinirii trasaturilor esentiale ale infractiunii, dar care in concret, datorita gradului lor de pericol social cu totul redus, nu pot constitui infractiuni .
Pentru aceasta categorie de fapte, care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni, in cazul carora legea impune instantelor de judecata sa pronunte o solutie de achitare, in conformitate cu dispozitiile art. 11 pct. 2 lit. a) raportat la art. 10 alin. 1 lit. b1) din Codul de procedura penala, o atare solutie nu are acelasi caracter nelimitat, ca in cazul celorlalte temeiuri de achitare, inscrise in art. 10 alin. 1 lit. a), b), c), d) si e) din Codul de procedura penala.
In adevar, prin art. 18 ind 1 alin. 3 din Codul penal se prevede ca, in cazul unor asemenea fapte, "instanta aplica una din sanctiunile cu caracter administrativ prevazute de art. 91".
O atare reglementare nu este insa de natura a schimba caracterul penal al faptei, astfel cum acesta rezulta din prevederea de incriminare formala intr-o dispozitie a legii penale, incat sanctiunea ce se aplica intr-un asemenea caz nu poate fi considerata ca ar avea natura contraventionala, pentru a fi aplicate regulile cumulului aritmetic prevazut in art. 10 din Ordonanta Guvernului 2/2001 privind regimul contraventiilor, cu modificarile ulterioare.
De aceea, natura juridica a faptei care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni, in cazul careia procurorul dispune scoaterea de sub urmarire, iar instanta pronunta achitarea, solutii care nu pot fi adoptate decat in cadrul procesului penal, impune rezolvarea in continuare, completa, a cauzei ce priveste o astfel de fapta potrivit reglementarilor specifice tratamentului penal.
Ca urmare, in cazul existentei concursului de fapte prevazute de legea penala care nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni, nu pot fi aplicate regulile cumulului aritmetic specific sanctiunilor contraventionale, potrivit prevederilor art. 10 din Ordonanta Guvernului 2/2001, cu modificarile ulterioare, ci numai regulile referitoare la cumulul juridic reglementat, in cazul amenzilor, in art. 34 alin. 1 lit. c) din Codul penal.
O asemenea solutie se impune si pentru ca, intre sanctiunile cu caracter administrativ prevazute de art. 91 din Codul penal, ce se pot aplica in conformitate cu art. 18 ind 1 alin. 3 din Codul penal, sunt si "mustrarea", precum si "mustrarea cu avertisment", in cazul carora evident nu ar putea functiona sistemul cumulului aritmetic reglementat in art. 10 din Ordonanta Guvernului 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile ulterioare.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea 304/2004 privind organizarea judiciara si al art. 4142 din Codul de procedura penala, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca, in cazul savarsirii de catre aceeasi persoana a doua sau mai multe fapte concurente care, in acceptiunea textului art. 181 din Codul penal, nu prezinta gradul de pericol social al unor infractiuni, se va aplica o singura sanctiune, cu caracter administrativ, in conformitate cu dispozitiile art. 91 din Codul penal.

PENTRU ACESTE MOTIVE
In numele legii
D E C I D:


Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
In aplicarea dispozitiilor art. 18 ind 1 din Codul penal, stabilesc:
In cazul savarsirii de catre aceeasi persoana a unor fapte concurente care, in acceptiunea textului de lege mentionat, nu prezinta gradul de pericol social al unor infractiuni, se va aplica o singura sanctiune cu caracter administrativ, conform dispozitiilor art. 91 din Codul penal.
Obligatorie, potrivit art. 414 ind 2 alin. 2 din Codul de procedura penala.
Pronuntata in sedinta publica, azi, 6 noiembrie 2006.

PRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE, prof. univ. dr. NICOLAE POPA

Prim-magistrat-asistent, Victoria Maftei



Pronuntata de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectiile Unite


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Acordurile verticale si acorduri de furnizare si distributie
Sursa: Consiliul Concurentei - Ghidul privind intelegerile verticale

Distributia exclusiva si restrictionarea vanzarilor pasive
Sursa: Consiliul Concurentei - Ghidul privind intelegerile verticale

Un salariat are dreptul, pentru perioada cuprinsa intre concedierea sa nelegala si reintegrarea sa in functia detinuta anterior, la concediu anual pla
Sursa: EuroAvocatura.ro



Ştiri Juridice

Senatul a adoptat proiectul de lege de anulare a amenzilor date in perioada starii de urgenta
17 Jun 2020 | 455

Legislaţie

OUG privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare din fonduri europene in vederea evitarii riscului de dezangajare pentru perioad
Ordonanta de urgenta nr. 101/2020 privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare ...

Legea nr. 87/2020 pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991
Legea nr. 87/2020 pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991 ...

OUG 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si prorogarea unor termene
Ordonanta de urgenta nr. 99/2020 privind unele masuri fiscale, modificarea unor acte normative si pr ...