Suspendarea executarii actului administrativ. Conditii.
Impotriva sentintei civile nr.188 din 31 mai 2005, prin care Curtea de Apel Timisoara – sectia comerciala si de contencios administrativ a admis cererea reclamantei SC „N” SRL de suspendare a executarii procesului verbal de control nr. 4170/1114.02.2005, a declarat recurs Autoritatea Nationala a Vamilor prin Directia Regionala Vamala Timisoara, sustinand pe fond ca, in cauza, nu erau indeplinite cerintele art.14 din Legea nr.554/2004.
Recursul este intemeiat.
Prezumtia de legalitate si de veridicitate de care se bucura actul administrativ determina principiul executarii acestuia din oficiu, actul administrativ unilateral fiind el insusi titlu executoriu. A nu executa actele administrative, care sunt emise in baza legii, echivaleaza cu a nu executa legea ceea ce intr-un stat de drept este de neconceput.
Suspendarea executarii actelor administrative constituie, prin urmare, o situatie de exceptie care intervine cand legea o prevede, in limitele si conditiile anume reglementate.
Art.14 din Legea nr.554/2004 in baza caruia a fost introdusa cererea de fata stabileste ca „in cazuri bine justificate si pentru prevenirea unei pagube iminente, odata cu sesizarea, in conditiile art.7 a autoritatii publice care a emis actul, persoana vatamata poate sa ceara instantei competente sa dispuna suspendarea executarii actului administrativ pana la pronuntarea instantei de fond”.
Asadar, din textul precizat rezulta ca cererea de suspendare poate fi introdusa si in perioada recursului prealabil, deci anterior sesizarii instantei cu fondul actiunii, si ca pentru solutionarea favorabila trebuie indeplinite in mod cumulativ doua conditii: cazul sa fie bine justificat si paguba iminenta.
Or, in cauza nu s-a facut dovada existentei acestor conditii .
Prin procesul verbal de control incheiat de organele vamale la 11 februarie 2005 a carei executare s-a solicitat a fi suspendata s-a stabilit in sarcina intimatei reclamante o datorie bugetara de 24.025.429.871 ROL reprezentand diferente de taxe vamale si de TVA, dobanzi si penalitati pentru operatiuni de import efectuate in perioada ianuarie 2001 – decembrie 2004.
Simpla sustinere a reclamantei in sensul ca nu datoreaza suma la care a fost obligata prin actul administrativ in discutie si la care prima instanta face referire in fundamentarea solutiei adoptate, nu satisface cerintele art.14 alin.(1) din Legea nr.554/2004.
Faptul ca suma stabilita prin actul de control depaseste 24 miliarde ROL si ca prin executarea silita s-ar perturba in mod grav activitatea economica a reclamantei nu inseamna ca, implicit exista si o paguba iminenta.
Asa fiind, cum din actele dosarului nu rezulta pericolul care ar duce la producerea unei pagube iminente de natura sa justifice suspendarea executarii actului administrativ, solutia adoptata de instanta de fond este nelegala si netemeinica.
In consecinta, recursul a fost admis, hotararea atacata casata, iar cererea reclamantei respinsa.

Pronuntata de: Decizia nr. 5191 din 27 octombrie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Citeşte mai multe despre:
 Consultă un avocat online
 Consultă un avocat onlineMCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
 Articole Juridice
 Articole JuridiceGestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
 Ştiri Juridice
 Ştiri Juridice Legislaţie
 Legislaţie OUG nr. 36/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri publice
 ORDONANTA DE URGENTA nr. 35/2025 pentru stabilirea unor masuri privind personalul platit din fonduri ... 
 HG 295/2025, privind REVISAL-ul - Registrul electronic de evidenta a salariatilor
 HG nr. 295/2025 privind Registrul general de evidenta a salariatilor REGES-ONLINE  ... 
 OUG nr. 156/2024 (Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austeritatii 2025) privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publi
 Ordonanta de urgenta nr. 156/2024 (denumita si Ordonanta trenulet 2024 - 2025 sau Ordonanta Austerit ... 
 Tabloul Avocatilor din Romania
 Tabloul Avocatilor din Romania Tabloul Avocatilor din Republica Moldova
 Tabloul Avocatilor din Republica Moldova Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania
 Tabloul Consultantilor Fiscali din Romania Tabloul Contabililor din Romania
 Tabloul Contabililor din Romania Tabloul Detectivilor Particulari din Romania
 Tabloul Detectivilor Particulari din Romania Tabloul Evaluatorilor din Romania
 Tabloul Evaluatorilor din Romania Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania
 Tabloul Executorilor Judecatoresti din Romania Tabloul Expertilor Judiciari din Romania
 Tabloul Expertilor Judiciari din Romania Tabloul Mediatorilor din Romania
 Tabloul Mediatorilor din Romania Tabloul Notarilor Publici din Romania
 Tabloul Notarilor Publici din Romania Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania
 Tabloul Practicienilor in insolventa din Romania Tabloul Psihologilor din Romania
 Tabloul Psihologilor din Romania Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania
 Tabloul Traducatorilor Autorizati din Romania Arhiva Stirilor juridice din anul 2007
 Arhiva Stirilor juridice din anul 2007 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
 Monitorului Oficial al Romaniei, zi de zi
	