din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2709 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Decizii ale Curtii Constitutionale in materie Penala » Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal

Exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal

  Publicat: 17 Oct 2007       3468 citiri        Secţiunea: Decizii ale Curtii Constitutionale in materie Penala  


Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Decizia nr. 329 din 16 septembrie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 988 din 27 octombrie 2004

Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Este organul judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care exercita atributiile ce revin acestui minister.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
Institutie constituita cu scopul de a apara drepturile si libertatile cetatenilor
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen.,partea speciala, activitatea procedurala prin care urmarirea penala este intrerupta,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, activitate prin care procurorul sau instanta de judecata declanseaza actiunea penala impotriva invinuitului,
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen.,partea speciala, activitatea procedurala prin care urmarirea penala este intrerupta,
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Principiu juridic potrivit caruia hotararile judecatoresti definitive capata autoritate (putere) de lucru
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Una dintre trasaturile esentiale ale infractiunii prevazuta in cap. I, t. II, art. 18, C. pen., partea generala.
Persaoana care are calificarea profesionala si cunostinte de specialitate si are dreptul sa acorde asistenta juridica sau sa reprezinte partile intr-un proces.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen.,partea speciala, activitatea procedurala prin care urmarirea penala este intrerupta,
Persoana care a savarsit nemijlocit o fapta prevazuta de legea penala
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Prevazuta in cap. IV, t. I, C. proc. pen.,partea speciala, activitatea procedurala prin care urmarirea penala este intrerupta,
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
[...]
Prin Incheierea din 2 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 872/2004, Judecatoria Campulung a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal.

Exceptia a fost ridicata de Constantin Butoiu in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect solutionarea unei plangeri formulate de acesta impotriva ordonantei de scoatere de sub urmarire penala si de aplicare a unei sanctiuni cu caracter administrativ, emisa de Parchetul de pe langa Judecatoria Campulung.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca procurorul nu este magistrat, in sensul Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, si, pe cale de consecinta, nu se poate substitui instantei de judecata in aprecierea gradului de pericol social al unei infractiuni . Pronuntarea unei solutii de scoatere de sub urmarire penala este si trebuie sa fie doar atributul judecatorului, care, potrivit art. 126 alin. (1) din Constitutie, republicata, este singurul abilitat sa infaptuiasca acte de justitie. De altfel, textul atacat face trimitere la sanctiunile cu caracter administrativ care, in conformitate cu art. 91 din Codul penal, pot fi aplicate doar de instanta de judecata .

Judecatoria Campulung opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prevederile legale atacate nu contravin principiului inscris in art. 126 alin. (1) din Legea fundamentala, cu atat mai mult cu cat solutiile procurorului nu se bucura de puterea lucrului judecat si, potrivit art. 275 � 278 ind. 1 din Codul de procedura penala, pot fi contestate in fata instantei de judecata .
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.

De asemenea, potrivit art. 18 ind. 1 din Legea 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.

Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece, potrivit Codului de procedura penala, procurorul poate dispune scoaterea de sub urmarire penala in cazurile prevazute de art. 10 lit. a) - e). In conditiile in care lipsa pericolului social concret al unei infractiuni, apreciata potrivit criteriilor stabilite de art. 18 ind. 1 din Codul penal, constituie o cauza care impiedica punerea in miscare a actiunii penale de catre procuror sau impiedica exercitarea acesteia in continuare de catre acelasi organ, solutia impusa de textul criticat este fireasca.
Dispozitiile art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal nu incalca prevederile art. 126 alin. (1) din Constitutie, republicata, intrucat solutia de netrimitere in judecata pronuntata de reprezentantul Ministerului Public nu se bucura de autoritatea lucrului judecat ca si hotararile judecatoresti. Scoaterea de sub urmarire penala dispusa de procuror poate fi contestata, in conditiile art. 278 ind. 1 din Codul de procedura penala, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima instanta. In acest mod, accesul liber la justitie, precum si pronuntarea unui act jurisdictional care se bucura de autoritate de lucru judecat sunt pe deplin asigurate.
Avocatul Poporului, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale referitoare la calitatea de magistrat a procurorului, considera ca procurorii, in calitate de alti magistrati imputerniciti prin lege cu exercitarea atributiilor judiciare (art. 5 paragraful 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale), indeplinesc o importanta functie judiciara in procesul penal, intrucat intreaga faza a urmaririi penale se desfasoara prin activitatea sau sub supravegherea lor, fara a infaptui insa un act de justitie.
Aplicarea de catre procuror a uneia dintre sanctiunile cu caracter administrativ se face potrivit vointei legiuitorului exprimate chiar in dispozitiile art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal. Pe cale de consecinta, procurorul actioneaza in cadrul strict stabilit de lege, fiind respectat astfel principiul legalitatii, prevazut de art. 132 alin. (1) din Constitutie, republicata.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,


examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 18 ind. 1 alin. (3) din Codul penal, care au urmatorul continut:

- Art. 18 ind. 1 alin. (3): �In cazul faptelor prevazute in prezentul articol, procurorul sau instanta aplica una din sanctiunile cu caracter administrativ prevazute in art. 91.

Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile constitutionale ale art. 126 alin. (1), potrivit carora �Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege�.

Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 18 ind. 1 din Codul penal se refera la fapte antisociale care, prin continutul lor concret si prin atingerea minima adusa valorilor sociale ocrotite de legea penala, nu prezinta gradul de pericol social al unei infractiuni .

Legea a atribuit procurorului competenta de a stabili in concret, in faza de urmarire penala, gradul de pericol social al faptei cercetate, tinand seama de rolul acestuia de aparator al ordinii de drept si de reprezentant al intereselor generale ale societatii, definit prin art. 131 alin. (1) din Constitutie, republicata. In exercitarea acestui rol procurorul poate sa dispuna, in conditiile prevazute de art. 249 alin. (3) coroborat cu art. 11 pct. 1 lit. b) si art. 10 lit. b1) din Codul de procedura penala, scoaterea de sub urmarire penala a persoanei cercetate pentru comiterea unei fapte penale care intra sub incidenta prevederilor art. 18 ind. 1 din Codul penal si aplicarea fata de faptuitor a unei sanctiuni cu caracter administrativ.
Solutiile pronuntate de procuror in cursul urmaririi penale (incetarea urmaririi penale, scoaterea de sub urmarire penala si clasarea), fie ca sunt rezolutii sau ordonante, nu constituie insa acte de jurisdictie, ci acte supuse cenzurii instantei de judecata, la plangerea persoanei interesate, potrivit art. 278 ind. 1 din Codul de procedura penala.
In consecinta, nu poate fi primita sustinerea autorului exceptiei in sensul ca, in aplicarea textului de lege atacat, procurorul se substituie instantelor judecatoresti, incalcandu-se in felul acesta prevederile art. 126 alin. (1) din Constitutie, republicata.
[...]



Pronuntata de: Curtea Constitutionala


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Ştiri Juridice
Legislaţie

OUG 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor termene, precum si unele masuri bugetare
Ordonanta de urgenta 127/2023 pentru modificarea si completarea unor acte normative, prorogarea unor ...

OUG 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invatamant si alte sectoare de activitate bugetara
Ordonanta de urgenta 128/2023 pentru unele masuri referitoare la salarizarea personalului din invata ...

Legea 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor colective ale consumatorilor
Legea nr. 414/2023 privind desfasurarea actiunilor in reprezentare pentru protectia intereselor cole ...