Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Jurisprudenţă » Drept Comunitar » Pentru prima data Curtea este chemata sa se pronunte pe fond asupra recursului unui stat membru impotriva refuzului Comisiei de a autoriza mentinerea

Pentru prima data Curtea este chemata sa se pronunte pe fond asupra recursului unui stat membru impotriva refuzului Comisiei de a autoriza mentinerea

  Publicat: 01 Jun 2007       863 citiri        Secţiunea: Drept Comunitar  


In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Proces prin care legislatiile tarilor membre si ale celor ce doresc sa adere la UE se aliniaza normelor dreptului comunitar.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
Tot ceea ce un lucru produce in mod periodic, fara ca substanta sa sa scada.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Este un acord incheiat in scris intre subiectele de drept international si guvernat de dreptul international, incheiat in scopul de a produce efecte juridice si consemnat intr-un instrument unic sau, in doua sau mai multe instrumente conexe, oricare ar fi denumirea sa.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Proces prin care legislatiile tarilor membre si ale celor ce doresc sa adere la UE se aliniaza normelor dreptului comunitar.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Proces prin care legislatiile tarilor membre si ale celor ce doresc sa adere la UE se aliniaza normelor dreptului comunitar.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
In dreptul comunitar, directiva este un instrument legislativ obligatoriu pentru statele membre carora li se adreseaza in ceea ce priveste rezultatul care trebuie atins, dar lasa la latitudinea lor forma si metodele de obtinere a acestuia.
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Situatia de fapt
Pentru prima data Curtea este chemata sa se pronunte pe fond asupra recursului unui stat membru impotriva refuzului Comisiei de a autoriza mentinerea masurilor nationale ce deroga de la o directiva de armonizare . Tratatul permite statelor membre mentinerea sau introducerea masurilor nationale derogatoare de la o masura de armonizare pentru motive legate de securitate, morala sau sanatate publica.
O directiva cadru a Consiliului din 1988 privind aditivii alimentari, prevede ca, pentru a fi inclusi pe lista aditivilor autorizati, acestia trebuie sa fie indispensabili obiectivului propus si sa nu prezinte nici un pericol pentru sanatatea publica. Daca exista vreun dubiu in legatura cu efectul acestor aditivi asupra sanatatii, trebuie consultat Comitetul Stiintific pentru Alimentatia Umana (CSAU) Exista de asemenea si o directiva din 1995 privind aditivii alimentari, altii decat colorantii si edulcorantii, impotriva careia Danemarca a votat pe motivul ca nu respecta exigentele sanitare relative la nitrati, nitriti si sulfiti. Sulfitii sunt conservantii utilizati pentru vinuri, dulceturi, prajituri si fructe uscate, care, intr-o cantitate mai mare pot cauza leziuni ale tubului digestiv si pot provoca grave reactii alergice la persoanele astmatice. Nitritii si nitratii sunt tot conservanti (se folosesc in carne) folositi pentru inhibarea anumitor bacterii, dar se cunoaste ca pot cauza cancer.
In consecinta Danemarca a cerut autorizarea mentinerii propriilor dispozitii referitoare la acesti aditivi, dar Comisia a respins aceasta cerere, considerand dispozitiile nationale ca fiind disproportionate in raport cu obiectivul protejarii sanatatii publice. Danemarca a cerut Curtii anularea deciziei Comisiei.

Dreptul aplicabil
Directiva 89/107/CEE referitoare la armonizarea legislatiilor statelor membre privind aditivii ce pot fi folositi in alimentatia umana

Solutia si principiile degajate de CJCE
Curtea reaminteste ca Tratatul CE a prevazut masuri de armonizare pentru realizarea pietei interne. In acest cadru, tratatul a prevazut de asemenea o procedura de aprobare a dispozitiilor nationale derogatorii, facand distinctie intre dispozitiile preexistente si cele noi. Astfel: primele pot fi justificate si sunt fondate pe exigentele prevazute in articolul 30 TCE sau sunt relative la protectia locului de munca sau a mediului inconjurator, pentru ca sunt cunoscute legislatorului comunitar la momentul armonizarii. Pe de alta parte, statul membru care doreste sa adopte dispozitii nationale dupa armonizare, trebuie sa aduca probe stiintifice noi si sa demonstreze ca exista o problema specifica care a aparut in statul respectiv dupa armonizare .
Curtea constata ca mentinerea dispozitiilor nationale in cauza nu a fost considerata justificata de existenta unei anumite probleme specifice a Danemarcei sau de probe stiintifice. Totusi, Curtea considera ca statul membru care a cerut mentinerea dispozitiilor nationale derogatorii poate invoca o evaluare diferita a riscului fata de legislatorul comunitar. Astfel, din cauza incertitudinii inerente a evaluarii riscurilor pentru sanatatea publica, se pot face aprecieri diferite a riscurilor fara a aduce in mod necesar date stiintifice noi.
Curtea considera ca un stat membru poate cere mentinerea dispozitiilor nationale preexistente si derogatorii pe baza unei evaluari a riscului pentru sanatatea publica diferita de aceea retinuta de catre legislatorul comunitar inainte de armonizare . Statul membru trebuie sa demonstreze ca dispozitiile nationale derogatorii asigura un nivel de protectie a sanatatii publice mai ridicat decat cel asigurat pe plan comunitar si ca sunt proportionale cu obiectivul urmarit.
Examinand masurile comunitare de armonizare in domeniul sulfitilor, Curtea estimeaza ca acestea sunt suficiente (conform unui aviz al CSAU) si deci, decizia Comisiei de a nu autoriza regimul danez mai strict este justificata. Totusi, in ceea ce priveste nitritii si nitratii, Curtea constata ca decizia Comisiei nu a luat in considerare avizul CSAU care pusese in discutie cantitatile maximale de nitriti fixati in directiva din 1995.
Curtea considera ca, luand in considerare acest aviz pentru a aprecia dispozitiile daneze privind nitritii si nitratii, decizia Comisiei este ilegala si trebuie anulata.

Evaluare
Speta este importanta pentru ca precizeaza conditiile in care un stat membru poate mentine dispozitii nationale derogatorii. astfel se disting doua cazuri:
dispozitiile nationale sunt introduse dupa armonizare - in acest caz statul trebuie sa aduca dovezi stiintifice noi pentru a arata ca exista o problema specifica, aparuta dupa ce s-a facut armonizarea;
dispozitiile nationale existente inainte de armonizare pentru mentinerea acestora, statul trebuie sa invoce o evaluare diferita a riscului fata de legiuitorul comunitar.



Pronuntata de: Cazul: Danemarca c. Comisia Europeana, 20 martie 2003


Citeşte mai multe despre:   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

O masura privativa de libertate luata impotriva unei persoane vizate de un prim mandat european de arestare (MEA) nu este contrara dreptului Uniunii d
Sursa: Curtea de Justitie a Uniunii Europene

Magazinul online prin prisma Regulamentului General privind protectia Datelor Personale
Sursa: avocat STOICA IOANA, BAROUL CONSTANTA

Revocarea consimtamantului din perspectiva Regulamentulului general privind protectia datelor nr. 679/2016
Sursa: avocat STOICA IOANA, BAROUL CONSTANTA



Ştiri Juridice
Legislaţie

Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii
Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 - Codul muncii Publicata in ...

Legea nr. 209/2020 privind unele masuri de trecere a frontierei de stat a Romaniei si de facilitare a trecerii frontierei de catre lucratorii frontali
Legea nr. 209/2020 privind unele masuri de trecere a frontierei de stat a Romaniei si de facilitare ...

Legea nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative
Legea nr. 208/2020 privind modificarea si completarea unor acte normative ...