Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Plangerea impotriva actelor si masurilor procurorului » Rezolutia de neincepere a urmaririi penale ca urmare a lipsei autorizarii organului competent. Schimbarea temeiului solutiei de netrimitere in judecata. Inadmisibilitate

Rezolutia de neincepere a urmaririi penale ca urmare a lipsei autorizarii organului competent. Schimbarea temeiului solutiei de netrimitere in judecata. Inadmisibilitate

  Publicat: 22 Nov 2007       9707 citiri        Secţiunea: Plangerea impotriva actelor si masurilor procurorului  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Plangerea trebuie sa vizeze fondul solutiei, iar nu temeiul adoptarii acesteia. Ca atare, in cazul in care neinceperea urmaririi se dispune ca urmare a lipsei avizului cerut de lege pentru efectuarea cercetarilor, persoana in cauza nu poate cere schimbarea acestui temei cu unul care sa confirme nevinovatia sa,

Calitate procesuala pe care o are faptuitorul odata cu declansarea procesului penal,
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana fizica sau juridica care a suferit prin fapta penala o vatamare fizica, morala sau materiala si nu participa ca parte in procesul penal.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
A fost promulgat la 11.09.1865
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
A fost promulgat la 11.09.1865
Calitate procesuala pe care o are faptuitorul odata cu declansarea procesului penal,
Prevazut in sectiunea II, cap. II., t. I, C. proc. pen., partea generala
Este modul de sesizare al organelor de urmarire penala facuta de catre o persoana sau organizatie publica, careia i s-a acuzat o vatamare prin infractiune.
deoarece nu are calitatea de invinuit sau de inculpat cerut de art. 13 Codul de procedura penala pentru a putea cere continuarea procesului penal, spre a se constata existenta unuia dintre cazurile prevazute in art. 10 alin. (1) lit. a)-e) Codul de procedura penala .

***


Prin sentinta penala nr. 16 din 3 martie 2004 a Curtii de Apel Timisoara, a fost respinsa plangerea petentului M.A. contra rezolutiei procurorului de neincepere a urmaririi penale impotriva sa, datorita neobtinerii avizului de cercetare prevazut de lege.

Recursul declarat de petitionar nu este fondat.
Potrivit art. 278 alin. (1) Codul de procedura penala , dupa respingerea plangerii facute conform art. 275-278 Codul de procedura penala , impotriva rezolutiei de neincepere a urmaririi penale sau a ordonantei ori, dupa caz, a rezolutiei de clasare, de scoatere de sub urmarire penala sau de incetare a urmaririi penale date de procuror, persoana vatamata poate face plangere, in termen de 20 zile de la data comunicarii de catre procuror a modului de rezolvare, la instanta careia i-ar reveni, potrivit legii, competenta sa judece cauza in prima instanta.

Deosebirea intre ceea ce permite textul a fi atacat si ceea ce invoca petitionarul este ca el nu ataca solutia de neincepere a urmaririi penale, ci temeiul acestei masuri, urmarind sa se stabileasca nevinovatia sa, iar nu imposibilitatea continuarii urmaririi dintr-o cauza prevazuta de lege, cum este cazul in speta.
Or, pe calea plangerilor prevazute in art. 278 Codul de procedura penala , rezolvarea acestui aspect nu e posibila.

Solutia prin care sa se confirme nevinovatia sa petitionarul ar fi putut-o obtine numai daca s-ar fi inceput urmarirea penala si ar fi cerut continuarea ei, conform art. 13 Codul de procedura penala Cum prin aplicarea acestui text trebuie sa existe urmarire penala si invinuit sau inculpat in cauza, ceea ce nu e cazul in speta, plangerea nu poate fi admisa.

Pronuntata de: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE , Sectia penala, decizia nr. 2715 din 19 mai 2004


Citeşte mai multe despre:   



Comentează: Rezolutia de neincepere a urmaririi penale ca urmare a lipsei autorizarii organului competent. Schimbarea temeiului solutiei de netrimitere in judecata. Inadmisibilitate
Articole Juridice

Criterii jurisprudentiale in stabilirea daunelor morale de catre instantele de judecata
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constituirea unei fundatii. Patrimoniu si documente necesare
Sursa: Irina Maria Diculescu



Ştiri Juridice

Decrete semnate de Presedintele Romaniei in data de 7 octombrie 2019 - a fost promulgata legea de modificare a Codului Fiscal
07 Oct 2019 | 572

Modificari Codul Muncii: Angajatorii obligati sa isi organizeze resursele umane. Cum vor putea fi cercetati disciplinar salariatii?
05 Oct 2019 | 660

Legislaţie

Norma ASF nr. 24/2019 privind Fondul de garantare a asiguratilor
Publicata in Monitorul Oficial nr. 839 din 16.10.2019. ...

Metodologia de organizare a studiilor de evaluare a impactului anumitor proiecte publice si private asupra sanatatii populatiei, din 09.10.2019
Publicata in Monitorul Oficial nr. 841 din 16.10.2019. ...

Regulamentul privind transferul, detasarea si delegarea procurorilor, din 01.10.2019
Regulamentul privind transferul, detasarea si delegarea procurorilor, din 01.10.2019 a fost publicat ...