din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2307 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Bugetul persoanei juridice de drept public nu stabileste in concret ce sporuri se acorda sau nu, astfel ca nementionarea sporului nu echivaleaza cu neacordarea sa

Bugetul persoanei juridice de drept public nu stabileste in concret ce sporuri se acorda sau nu, astfel ca nementionarea sporului nu echivaleaza cu neacordarea sa

  Publicat: 17 Feb 2019       1047 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Constata ca prin cererea inregistrata la data de 16.11.2016 reclamantul Timis G_ a chemat in judecata pe parata R__ nationalA A P_ � R__ prin Directia S_ MARAMURES solicitand instantei obligarea paratei la plata sporului de risc in cuantum de 25% din salariul de baza, actualizat la zi cu indicele de inflatie, cu dobanda legala incepand cu 01.12.2013 pana la plata efectiva a acestui spor si pana la ramanerea definitiva a hotararii.

Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
CODUL MUNCII
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
CODUL MUNCII
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Este persoana numita intr-o functie publica.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Act adoptat de organele de stat,
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Comune, orase, municipii si judete.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act adoptat de organele de stat,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Suma stabilita de banca de comun acord cu clientul cu ocazia incheierii contractului de credit,
Act adoptat de organele de stat,
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
Organ de stat care exercita puterea executiva, constituit de puterea suprema de stat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si cele mai importante reglementari privind gospodarirea, apararea si dezvoltarea fondului forestier:
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Dezechilibru de ansamblu al economiei care consta in aparitia sau cresterea discrepantei dintre masa monetara si oferta de bunuri fata de situatia existenta anterior.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;

Reclamantul este angajat al paratei in functia de padurar la Directia S_ Maramure?- Ocolul Silvic Dragomire?ti in baza Actului aditional la contractul individual de munca incepand cu data de 01.05.2016 (f.4).


Potrivit art. 127 alin. 5 din Legea nr. 46/2008 privind Codul silvic, cu modificarile ulterioare, in forma in vigoare in perioada pentru care solicit acest drept, : ``personalul silvic din cadrul autoritatilor publice centrale care raspund de silvicultura, al subunitatilor teritoriale ale acesteia, ale ocoalelor silvice, al structurilor silvice de rang superior si al Regiei nationale a P_, beneficiaza de un spor de risc de 25% din salariul de baza."


Mentioneaza ca sporul de risc de 25% din salariu de baza este reglementat si in C.C.M .pe anii 2013-2014, 2014-2015, 2015-2017, la anexa 4 pct. 14 care precizeaza ca personalul silvic Asa cum este el definit prin O.U.G nr.59/2000 aprobata prin Legea nr. 427/2001 pe baza prevederilor art.127 alin 5 din Legea nr.46/2008 Codul silvic beneficiaza de spor de risc in cuantum unic de 25% din salariu de baza .


Actul aditional la CCM pe anii 2015-2017 inregistrata cu nr.03/18.05.2016 la ITM Bucuresti a modificat si completat art.132 din CCM si precizeaza ca sporul de risc nu se negociaza si se acorda conform prevederilor Codului Silvic. Angajatorul nu a acordat acest spor de risc din 19.03.2008 cand a intrat in vigoare Legea 46/2008 Codul Silvic.


Art. 38 din Legea 53/2003 Codul Muncii precizeaza in mod imperativ ,,salariatii nu pot renunta la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzac?ie prin care se urmareste renuntarea la drepturile recunoscute de lege salariatilor sau limitarea acestor drepturi este lovita de nulitate``.


Art.40 pct. 2 lit. c din Codul Muncii precizeaza faptul ca angajatorul are obligatia sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil.


In drept: s-au invocat prevederile art. 194, si urmat de Cod procedura civila, art.10, art. 11.art.38, art.226 si Legea 53/2003 Codul Muncii, Legea nr46/2008 modificata si completata cu Legea 133/2015, art.132, art.138, art. 138A�, art. 150, art.211 lit c din Legea nr.62/2011, art.120 pct.5 din Codul Silvic, CCM din anii, 2013, 2014, 2015-2017.


Parata R__ nationala a P_-R__-Directia S_ MARAMURES depune intampinare la fila 18 dosar si solicita respingerea actiunii ca nelegala si neintemeiata.


Paratul invoca exceptia necompetentei functionale a Sec?iei I Civila si invoca exceptia puterii de lucru judecat.


Potrivit art.58 alin.l OUG nr.59/2000, astfel "personalului silvic i se aplica dispozitiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, in masura in care prezenta Ordonanta nu dispune altfel" .Se poate constata faptul ca textul antecitat nu distinge intre categoriile de personal silvic, rezultand ca personalului silvic, fara a a se insera delimitarea intre cele doua categorii de personal silvic, i se aplica dispozitiile Legii 188/1999, exceptie facand doar prevederile contrare exprese. Or se constata faptul ca nu exista o dispozitie legala derogatorie de la prev. art.58 alin.l OUG nr.59/2000, care sa sustraga raporturile privind drepturile salariale ale personalului silvic din sfera de aplicabilitate a art.109 al Legii 188/1999.


Totodata, prevederile art.5 alin.1 lit.c din OUG nr.59/2000, conform carora admiterea in Corpul silvic se face in baza pregatirii profesionale de specialitate (superioare, medie, de baza) si existenta calitatii de angajat cu contract individual de munca, de asemenea sprijina opinia conform careia litigiul dedus judecatii este supus prevederilor Legiil88/1999, respectiv Legea nr.554/2004, intrucat personalul silvic prevazut ca fiind functionar public de art.3 din HG nr. 1009/2000 isi desfasoara activitatea in baza unui contract de munca, de la accederea in corpul silvic conform art.5 alin.l lit.c din OUG nr.59/2000, evolutiile ulterioare, inclusiv numirile in functiile la care se refera art.3 din HG nr. 1009/2000 au ca efect incheierea unui act aditional la contractul de munca .


Se poate constata faptul ca prev.art.6 lit.a) din Legea nr. 188/1999 care excepteaza personalul contractual salariat din aparatul propriu al autoritatilor si institutiilor publice de la aplicarea Legii 188/1999, lege generala, este inlaturat de la aplicare de caracterul de lege speciala a art.58 alin.l OUG nr.59/2000 In ceea ce priveste exceptia puterii de lucru judecat, invocata raportat la prev. art. 431, 432, 435 C.pro.civ, arata faptul ca in anul 2008, Federa?ia Sindicatelor "S__", care a fost imputernicita de catre toti membrii de sindicat, a chemat in judecata R__ nationala a P_ -R__ solicitand instantei obligarea acordarii sporului de risc de 25% din salariul de baza personalului silvic care isi desfasoara activitatea in cadrul regiei, conform art. 127, alin. 5, din Legea 46/2008 - Codul Silvic. Cererea a facut obiectul dosarului x judecat de Curtea de Apel Bucuresti care, prin sentinta civila nr. 2229/10.09.2008, respinge actiunea ca nefondata. impotriva sentintei civile nr. 2229/10.09.2008 a declarat recurs Federa?ia Sindicatelor "S__", iar inalta Curte de Casatie si Justitie, prin Decizia nr. 3496/23.06.2009, respinge recursul ca nefondat.


Ca hotarare irevocabila, sentinta civila nr. 2229/10.09.2008 a Curtii de Apel Bucuresti se bucura de putere de lucru judecat, astfel incat, dezlegarea data prin aceasta sentinta problemei de drept privind dreptul personalului silvic la plata sporului de risc, si totodata, reclamantului din prezenta cauza, se impune in prezenta cauza, fara posibilitatea de a mai fi contrazisa.


Potrivit art. 1 lit. a), raportat la art. 3 lit. b) si art. 4 alin. 1) lit. a) din O.G. nr. 26/21.08.2013, privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici Ia care statul sau unitatile administrativ-teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participa?ie majoritara, cheltuieli cu salariile - salariile de baza, indemnizatiile, sporurile, primele si alte adaosuri si bonifica?ii, pentru a caror determinare se folose?te ca element de calcul salariul de baza, sau alte modalitati de determinare si care se acorda conform contractului colectiv ori individual de munca pentru salariatii din cadrul regiilor autonome care sunt organizate si functioneaza in baza Legii nr. 15/1990 , cum este si cazul Regiei nationale a P_ - R__, bugetele de venituri si cheltuieli ale acestor institutii se aproba prin Hotarare a Guvernului.


Potrivit dispozitiilor art. 9 alin. 1) din O.G. nr. 26/21.08.2013, fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli se va face cu respectarea politicii Guvernului privind imbunata?irea performantelor economico-financiare ale operatorilor economici, precum si cu respectarea obiectivelor de politica salariala stabilita prin legea anuala a bugetului de stat .


Pana la data intrarii in vigoare a Legii nr. 284/2010, dispozitii similare s-au regasit si in Legea nr. 330/2009, abrogata prin art. 39 din Legea nr. 284/28.12.2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, incepand cu data de 01.01.2011.


Astfel ca, asa cum rezulta din art. 1 alin. 2) din Legea nr. 284/2010, incepand de la data de 01.01.2011 drepturile salariale ale personalului silvic sunt si raman in mod exclusiv cele prevazute in aceasta lege.


Raportat la prevederile citate mai sus, se constata ca sporul de risc de 25% din salariul de baza nu se regaseste in anexele I-VIII ale Legii nr. 284/2010, astfel ca, in raport de dispozitiile art. 1 alin. 2) si art. 20 alin. 1) din Legea nr. 248/2010, nu poate fi acordat.


Astfel ca, atata timp cat Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, nu prevede acordarea sporului de risc de 25% personalului silvic, iar dispozitiile codului silvic referitoare la acest spor, au fost abrogate expres, indirect, prin art.39 din Legea nr. 284/2010, solicitarea reclamantului de acordare a acestui spor este nefondata si neintemeiata.


Sumele pentru acordarea sporului de risc nu au fost incluse nici in bugetul de venituri si cheltuieli al RNP-R__, care se aproba prin Hotarare de Guvern. In perioada pentru care reclamantul solicita sporul de risc, dar si din 2008 pana in 17.05.2016, acest spor nu a fost acordat personalului silvic angajat, nu a fost cuprins in statul de functii si nici in bugetul de venituri si cheltuieli al paratei, cresterea cheltuielilor salariale fiind limitata pentru intreaga perioada intre 0 %,- 3 %. fundamentarea bugetului de venituri si cheltuieli al RNP-R__, pentru anii 2013, 2014,2015, 2016 facandu-se cu respectarea prevederilor Legii Bugetului de Stat, lege organica, care prevede expres faptul ca " operatorii economici care au inregistrat profit in anul precedent pot majora cheltuielile cu salariile realizate in anul precedent, cu incadrarea in nivelul aprobat prin bugetele de venituri si cheltuieli, cel mult cu indicele mediu de crestere al preturilor prognozat"


Reprezentantii statului, respectiv ai autoritatilor administrativ-teritoriale sunt mandatati sa puna in aplicare politica salariala stabilita potrivit alin. (1) in cadrul organelor de administrare si de conducere ale operatorilor economici".


Fata de prevederile legii bugetului de stat din 2013, 2014 si 2015 raportate la prevederile art. 27 din Legea 329/2009 si sinand cont de rata inflatiei din cei trei ani, prin bugetul aprobat prin hotarare de Guvern, paratei nu i-au fost aprobate cresteri salariate mai mari de 3%.


RNP-R__- prin Directia S_ Maramures a fost in imposibilitatea de a acorda sporul de risc personalului silvic, prin constrangerea bugetara, astfel: Bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2013, aprobat prin H.G. nr.211/30.04.20J3, publicat in M.O. nr. 256/08.05.2013, la capitolul " cheltuieli cu salariile", cresterea a fost in procent de 3 %, in conformitate cu Legea Bugetului de Stat nr, 5/2013.


Bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2014, aprobat prin H. G. nr.267/09.04.2014, publicat in M.O. nr. 266/10.04.2014, la capitolul "cheltuieli cu salariile", cresterea a fost in procent de 2,4 %, in conformitate cu Legea Bugetului de Stat nr.356/2013.


Bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2015, aprobat prin H.G. nr. 166/11.03.2015, publicat in M.O. nr. 178/16.03.2015, la capitolul "cheltuieli cu salariile", cresterea a fost in procent de 2,2 %, in conformitate cu Legea Bugetului de Stat nr. 186/2014. Conform art. 2 din Hotararile de guvern de aprobare a bugetului R__ "Art. 2. - (1) Nivelul cheltuielilor totale aferente veniturilor totale inscrise in bugetul de venituri si cheltuieli pe structura aprobata pentru acestea reprezinta limita maxima si nu poate fi depasit decat in cazuri justificate, cu aprobarea Guvernului, la propunerea Ministerului Mediului si Schimbarilor Climatice, cu avizul Ministerului Muncii, Familiei, protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si al Ministerului Finantelor Publice ".


In drept, parata a invocat prev. art. 205 din NCPC art. 431, art.432, 435 Legea-cadru nr. 284/2010, O.G. nr. 26/21.08.2013, Legea nr. 15/1990, H.G. nr.229/04.03.2009, art. OUG 59/2000, Legea bugetului de stat pe anii 2013,2014,2015, hotararile de guvern de aprobare a bugetului RNP- R__ pe anii 2013,2014,2015,2016, HG 229/2009, art.132 alin 2 Contract Colectiv de munca al RNP- R__ 2013-2015, art.122 alin.2 CCM pe anul 2013-2014, art.123 alin.2 din CCM pe anul 2014-2015, 2015-2017, Memorandumurile ale Ministerul Finantelor Publice pe anii 2013,2014,2015,2016 art.27 Legea 329/2009


Cu privire la exceptia necompetentei functionale a Sectiei I Civila a Tribunalului Maramures, invocata de parata R__ nationala a P_ R__ prin Directia S_ Maramure? prin intampinare, instanta in sedinta publica din data de 28.02.2017 se declara competenta material, teritorial si functional sa judece prezenta cauza, raportat la dispozitiile art.269 Codul muncii, art. 208 si 210 din Legea nr.62/2011 si art. 95 pct.4 NCPC


In ce priveste exceptia autoritatii de lucru judecat, invocata de parata R__ nationala a P_ R__ prin Directia S_ Maramures prin intampinarea depusa la fila 18 dosar, instanta retine ca: potrivit art. 432 cod procedura civila exceptia autoritatii lucrului judecat poate fi invocata in orice stare a procesului. Vazand dispozitiile art. 431 cod procedura civila trebuie sa existe tripla identitate: de obiect, parti si cauza. Raportat la sentinta civila nr.2229/10.09.2008, ramasa irevocabila prin Decizia civila nr.3496/23.06.2009 prin care se apreciaza ca s-a dezlegat problema de drept privitoare la acordarea sporului de risc personalului silvic, instanta constata ca nu exista identitate cu privire la partile titulare a cauzei, iar in ce priveste obiectul si cauza nu exista identitate intre cele doua dosare. Obiectul dosarului nr. x il constituie drepturile salariale ale membrilor de sindicat aferente anilor 2008-2009, iar in prezentul dosar este vorba de drepturi salariale incepand cu 01.10.2011, ca atare exceptia autoritatii de lucru judecat, se respinge ca neintemeiata .


Examinand actele si lucrarile dosarului, tribunalul retine urmatoarele:


Reclamantul Timis G_ este angajat al paratei Directiei Silvice Maramures- Ocolul Silvic D_ in functia de padurar in baza Actului aditional la contractul individual de munca (f.4).


Tribunalul retine ca potrivit art.127 alin5 din Legea 46/2008 privind Codul silvic ,,personalul silvic din cadrul autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, al subunitatilor teritoriale ale acesteia, al ocoalelor silvice, al structurilor silvice de rang superior si al Regiei nationale a P_ - R__ beneficiaza de un spor de risc de 25% din salariul de baza``.


Rezulta asadar din interpretarea acestor dispozitii ca este suficient ca salariatul silvic sa fie incadrat la una din unitatile silvice enumerate de dispozitiile textului art.127 alin.5 pentru ca acesta sa beneficieze de sporul in discutie acordat intr-un cuantum variabil numai in raport de salariul de baza al acestuia, iar nu de alte criterii subsecvente.


Astfel, dispozitiile legale mentionate anterior sunt imperative, reclamantul neavand obligatia de a dovedi conditiile in care lucreaza si care ar justifica acordarea sporului, in conditiile in care art.127 alin 5 din Legea nr.46/2008 care se aplica intregului personalului silvic, riscul la care acesta este supus fiind prezumat de lege.


De asemenea nu pot fi invocate in aparare Contractele colective de munca pe anii 2015/2017 care au fost semnate si insusite de conducerea Regiei nationale a P_ -R__ si a Sindicatului reprezentativ al personalului silvic in care la ultimul punct este inserat: cu respectarea prevederilor legale si a notelor de fundamentare anterioare intrarii in vigoare a Codului silvic. Mai mult decat atat, Codul silvic fiind o lege organica, nici nu ar putea fi modificat prin hotarari de guvern sau regulamente.


Bugetul de venituri si cheltuieli nu stabileste in concret ce sporuri se acorda sau nu, ci sumele globale repartizate pentru plata cheltuielilor de tip salarial, asadar nu se poate sustine ca nementionarea sporului de risc in cadrul bugetelor anuale ar echivala cu neacordarea sa.


De asemenea nu s-a facut dovada de catre parati ca bugetele de venituri si cheltuieli aprobate in perioada 2012-2015 nu ar include si sporul de risc . Acestia au depus doar Hotararile de guvern prin care s-au aprobat bugetele pentru anii in discutie.


Faptul ca in bugetul de venituri si cheltuieli nu s-au prevazut sumele din care sa se acorde acest spor nu poate avea semnificatia neindreptatirii reclamantului la incasarea acestuia, in conditiile in care sporul este reglementat printr-un act normativ cu o forta juridica superioara unor hotarari de guvern, astfel incat nu se poate desfiinta un drept ce decurge dintr-o lege prin dispozitii cuprinse in acte normative cu o forta juridica inferioara.


Fiind dovedita si de altfel necontestata apartenenta reclamantului la categoria personalului silvic in aceasta perioada, in calitatea sa de padurar, apar pe deplin intrunite conditiile legale pentru admiterea cererii sale de a i se plati sporul reglementat conform celor de mai sus.


Vazand si dispozitiile art. 4 din actul aditional la contractul individual de munca si art. 120 al. 5 Codul silvic instanta urmeaza sa admita actiunea potrivit dispozitivului.



PENTRU ACESTE MOTIVE


IN NUMELE LEGII


HOTARASTE:



Respinge exceptia autoritatii de lucru judecat invocata de paratul R__ nationala a P_- R__ - Directia S_ Maramure? prin intampinare.ca nefondata.


Admite cererea formulata de reclamantul Timis G_ CNP x, cu domiciliul in M_, nr.257/A, Judetul Maramures impotriva paratei Directia S_ Maramures, cu sediul in Baia M_, _.36, Judetul Maramures.


Obliga pe parata Directia S_ MARAMURES sa plateasca reclamantului sporul de risc in cuantum de 25% din salariul de baza, actualizat cu indicele de inflatie si dobanda legala incepand cu 01.12.2013 si pana la data efectiva a Platii.


Executorie.


Cu drept de apel in termen de 10 zile de la comunicare .




Pronuntata de: Tribunalul Maramures Sectia I Civila, Sentinta civila nr. 202/2017, in sedinta publica din 07.03.2017


Citeşte mai multe despre:    Obligare plata spor risc padurar    Spor de risc codul silvic    Limita buget    Contracte colective de munca    Dovada riscului   
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe