Prin sentinta civila nr.703/C/2015 pronuntata de Tribunalul N__ in dosarul nr.x s-a admis in parte actiunea restransa formulata de reclamantul S_ R__ R__, in numele si pentru membrul sau de sindicat D_ G__, in contradictoriu cu parata S.C. ,,A__ T_ P__ R__`` S.A., si in consecinta:
A fost obligata parata sa plateasca reclamantului membru de sindicat suma de 2107 lei (cuantum net) reprezentand diferenta dintre drepturile salariale cuvenite si cele incasate in perioada 01.09.2010 - 23.02.2011.
A fost obligata parata sa efectueze in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal) modificarile cuvenite drepturilor salariale acordate prin prezenta hotarare, pentru perioada 01.01.x11.
A fost respinsa cererea de acordare a diferentelor salariale potrivit CCM 2011 la nivel de unitate pe anii 2011 - 2014, dintre drepturile salariale incasate si drepturile salariale cuvenite pentru perioada 24.02.2011 - pana in prezent.
A fost respinsa cererea de efectuare a modificarilor in registrul general de evidenta a salariatilor (Revisal), pentru perioada 24.02.2011 - pana in prezent.
A fost obligata parata sa plateasca reclamantului membru de sindicat suma de 301,70 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata .
Tribunalul a retinut ca prin Anexa nr. 1 la CCM, acesta a fost stabilit pe de o parte pe 3 re?ele de salarizare, aplicabile personalului functie de meseria specifica exercitata si care sunt dezvoltate in Anexa nr. 2 la CCM, iar pe de alta parte, pe niveluri, grade de competenta si clase de salarizare, astfel cum sunt acestea dezvoltate la art. 3 - 5 din Anexa nr. 1 la CCM pe anii 2004 - 2008.
Din combinarea acestor elemente au rezultat coeficientii de ierarhizare corespunzatori fiecarei clase de salarizare in care angajatorul era obligat sa incadreze fiecare salariat in parte, coeficienti ale caror valori sunt cuprinse intre 100% si 300%, nivelul acestora (al coeficientilor) fiind prevazut in tabelul de la art. 5 alin. 1 din Anexa 1 la CCM pe anii 2004 - 2008.
Totodata in aliniatul 2 al art. 5 din anexa mai sus mentionata, angajatorul a prevazut expres ca: ``coeficientul de ierarhizare 100% reprezinta salariul tarifar minim`` iar la art. 6 s-a stabilit nivelul salariului minim de baza ca fiind de 3.500.000 lei vechi incepand cu 01.09.2004.
Din analiza textelor legale anterior citate rezulta deci ca acest coeficient de ierarhizare de 100% reprezinta salariul minim pe unitate astfel incat valoarea salariului de baza al salariatilor se va modifica la fiecare schimbare a salariului minim pe unitate, intervenita fie prin acte aditionale, fie prin negocierile contractului colectiv de munca la nivel national sau de ramura, fie prin acte normative ce au prevazut nivelul acestui salariu minim.
Din coroborarea art. 4-6 din Anexa nr. 1 la CCM rezulta practic ca salariul de baza al fiecarui angajat se determina prin inmultirea coeficientului de ierarhizare aferent clasei de salarizare in care acestia sunt incadrati cu salariul tarifar minim, la suma astfel rezultata adaugandu-se celelalte majorari sau sporuri acordate la nivel colectiv sau individual, functie de locul de munca, vechime si alte criterii asemanatoare pe care le indeplineste fiecare salariat .
De exemplu, daca un muncitor calificat are clasa 6 minim, conform coeficientului de ierarhizare prevazut in tabelul din alin. 1 al art. 5 din Anexa nr. 1 la CCM unitate, acestuia i se cuvine un salariu de 140% in vreme ce un muncitor necalificat este incadrat la clasa 1, cu un coeficient de salarizare de 100%.
Aceasta inseamna ca la un salariu tarifar minim de 385 lei, astfel cum a fost stabilit prin actul aditional nr. 1 din 29.09.2009 la CCM 2004 - 2008, valabil incepand cu 01.09.2005, prin care s-a modificat valoarea din contractul initial ce fusese stabilita la suma de 350 lei, muncitorul necalificat la care am facut referire mai sus, are un salariu de baza de 385 lei, iar muncitorul calificat cu incadrarea in clasa 6 are un salariu de baza de 539 lei (385x140%= 539), dupa cum personalul de conducere, spre exemplu un sef de birou incadrat in clasa maxima de salarizare - 27, are un salariu de 1155 lei (300%x385 lei).
O prima modificare a CCM la nivel de unitate, a intervenit, asa cum s-a relevat anterior prin actul aditional nr. 1/29.09.2005, valabil incepand cu data de 01.09.2005, in care s-a prevazut un salariu minim de 385 lei fata de 350 lei anterior, aceasta modificare fiind fara relevanta in cauza de fata.
Prin actul aditional nr. 2/03.11.2006 la CCM unitate 2004-2008, valabil incepand cu 01.09.2006, s-a stabilit un salariu minim de 424 lei (a se vedea art. 5 prin care se modifica Anexa 1 art. 6 alin. 1 din CCM 2004-2008).
Prin actul aditional nr. 3/11.12.2007 la CCM unitate pe anii 2004 - 2008, valabil incepand cu data de 01.09.2007 nu s-a mai prevazut valoarea nominala a salariului minim de baza, stabilindu-se doar ca salariile de baza vor fi indexate cu 8,5% aceasta fiind noua formulare a art. 6 alin. 1 din Anexa 1, stipulata prin art. 4 al acestui act aditional.
Finalmente, prin actul aditional nr. 4/04.02.2010 valabil in perioada 01.01.x10, a fost stabilit un salariu minim la nivelul de 600 lei, acesta fiind ultimul acord colectiv de salarizare la nivel de unitate cu relevanta pe perioada vizata de actiune .
Prin urmare, coroborand dispozitiile din CCM la nivel de unitate si din actele aditionale ulterioare, cu prevederile legale referitoare la salariul minim brut pe tara garantat in plata, in conformitate cu art. 164 din Codul Muncii republicat, precum si cu prevederile CCM la nivel national sau de ramura, rezulta ca in perioada 01.06.x10, au avut loc urmatoarele schimbari ale salariului minim pe unitate: 385 lei incepand cu 01.06.2006, 424 incepand cu 01.09.2006, 440 lei incepand cu 01.01.2007, 500 lei incepand cu 01.01.2008 (a se vedea H.G.1507/2007), 540 lei incepand cu 01.10.2008 (a se vedea H.G. 1507/2007), 600 lei incepand cu 01.01.2009 (a se vedea H.G. nr. 1051/2008) si 625 lei incepand cu 01.07.2010.
In atare conditii, avand in vedere dispozitiile art. 5 alin. 2 din Anexa 1 la CCM unitate pe perioada 2004-2008, astfel cum a fost modificat prin actele aditionale la care am facut referire anterior, se constata ca paratei ii revenea obligatia de corelare a coeficientului de ierarhizare 100% ce reprezenta salariul tarifar minim pe tara, ale caror valori s-au modificat in intervalul 01.06.x10 in modul expus mai sus.
Prin salariu tarifar se intelege salariu de baza ce reprezinta acea parte fixa si principala a salariului cuvenita fiecarui angajat functie de nivelul studiilor, pregatirea profesionala, importanta postului, etc., functie de care se calculeaza celelalte drepturi cum ar fi diferitele indemnizatii, sporuri, etc.
Prin urmare prin salariu tarifar minim se intelege salariul de baza minim, care in acord cu dispozitiile art. 164 alin. 3 din Codul Muncii trebuie sa fie cel putin egal cu salariul minim pe tara.
Cum angajatorul a fost cel care a inteles sa raporteze valoarea coeficientului de ierarhizare la acest salariu tarifar minim, stabilind in mod clar si lipsit de orice echivoc ca acest coeficient de ierarhizare de 100% este egal cu salariul tarifar minim ce la randul sau este cel putin egal cu salariul minim pe tara, rezulta ca orice modificare a acestui din urma salariu minim de baza, va duce implicit si la modificarea valorii nominale a salariului de baza al fiecarui angajat, salariu ce se determina dupa cum s-a aratat anterior prin inmultirea coeficientului de ierarhizare aferent clasei de salarizare in care cel in cauza este incadrat cu acest salariu tarifar minim.
In privinta modului de determinare a salariului de baza pentru angajatii paratei, relevanta au nu numai dispozitiile art. 164 alin. 3 Codul Muncii republicat, ce obliga unitatea la plata unui salariu cel putin egal cu cel minim pe tara ci si dispozitiile anterior citate din CCM unitate 2004-2008 si actele aditionale ulterioare, prin care s-a reglementat acest mod de determinare a salariului, pentru toate categoriile de salariati, in corelare directa cu salariul tarifar minim. Cat timp valoarea acestui salariu tarifar se modifica, urmare a cresterilor salariului minim brut pe tara, rezulta fara echivoc ca se modifica si valorile nominale ale tuturor coeficientilor de ierarhizare cuprinsi intre 100 si 300%, neputandu-se accepta doar cresterea valorii nominale a coeficientului 100% si mentinerea pe valorile anterioare ale celorlalti coeficienti intermediari pana la 300% intrucat s-ar putea ajunge practic ca un angajat din clasa 1 de salarizare sa primeasca in urma cresterii salariului minim pe tara, un salariu egal sau similar cu cel al unui angajat incadrat in clasa 2 sau 3 de salarizare pentru care nu s-ar mai modifica valorile nominale ale coeficientilor de ierarhizare, ceea ce apare nu numai ca nelegal dar si ilogic.
Este adevarat ca, de principiu, cresterea valorii salariului minim brut pe tara nu implica in mod obligatoriu cresteri salariale si pentru angajatii ce realizeaza venituri peste acest nivel minim, dar in cazul S.C. A__ P__ R__, angajatorul a fost cel care a instituit acest sistem de salarizare prin care coeficientii de ierarhizare aplicabili salariatilor au fost pusi in corelatie directa cu salariul tarifar minim, rezultand algoritmul de calcul anterior expus.
Diferentele de drepturi salariale cuvenite au fost stabilite de catre expertul contabil desemnat in prezenta cauza, concluziile sale fiind insusite de catre instanta.
Se impune a se sublinia doar ca aceste diferente de drepturi banesti provin insa atat din gresita stabilire a salariului de baza, cat si implicit a celorlalte sporuri si adaosuri acordate la nivel individual .
Tribunalul a mai retinut faptul ca neanularea grilelor de salarizare, respectiv a prevederilor pentru muncitori din CCM pe anii 2004 - x nu conduce la pierderea dreptului salariatului de a solicita acordarea de diferente de drepturi salariale rezultate din gresita interpretare a dispozitiilor legale, motiv pentru care instanta va admite acest capat de cerere privind plata de diferente salariale.
Cererea privind acordarea diferentelor salariale pentru perioada 01.01.2011 - 23.02.2011, a fost admisa motivat de urmatoarele aspecte:
CCM aplicabil pentru anii 2004 - 2008, prelungit ulterior prin acte aditionale a fost aplicabil pana la data de 31.12.2010, insa si-a produs efectele juridice pana la data de 23.02.2011 inclusiv, aspect recunoscut, de altfel si de catre parata ce a confirmat utilizarea vechilor grile de salarizare pana la momentul anterior aratat. Ulterior acestei date, anexele a caror nelegalitate a fost apreciata de instanta nu au mai fost aplicate, urmare intrarii in vigoare a noului CCM la nivel de unitate . In acest sens se are in vedere faptul ca, din cuprinsul CCM la nivel de unitate pe anii 2011 - 2014, rezulta vointa neechivoca a partilor ca acest nou acord de vointa al partilor sa se aplice de la data de 24.02.2011, astfel ca solicitarea de a fi acordate drepturi salariale ulterioare datei de 24.02.2011, intemeiate pe prevederile CCM 2004 - 2008, este neintemeiata.
sustinerile paratei din intampinare referitoare la inaplicabilitatea hotararii judecatoresti prin care s-a constatat nelegalitatea grilelor de salarizare continute de CCM la nivel de unitate pe anii 2004-2008 si de actele aditionale aplicabile pe perioada x11, nu pot fi retinute motivat de urmatoarele aspecte: Prin sentinta civila nr. 140 din 01.02.2012 pronuntata de Tribunalul N__ in dosarul nr.x, s-au anulat grilele de salarizare prevazute in Anexele 1.1-1.5 din CCM la nivel de unitate pe anii 2004-2008 si actele aditionale la acesta si s-a dispus plata diferentelor drepturilor salariale pana la data de 31.08.2010, data pana la care expertul desemnat in acea cauza a efectuat calculul diferentelor banesti. Pentru perioada ulterioara si pana la data de 23.02.2011 inclusiv, diferentele de drepturi banesti nu au fost calculate si nici nu au fost acordate, pentru aceste motive fiind promovata prezenta actiune . In mod logic si normal, odata ce grilele de salarizare din CCM 2004-2008 si actele aditionale aplicabile in intervalul 2009-2011 au fost anulate prin hotararea judecatoreasca anterior mentionata, aceasta nulitatea a actelor in baza carora a continuat sa se efectueze salarizarea produce efecte si in prezenta cauza, neputand fi avute pentru perioada 01.09.x11, motivele ce au dus la retinerea nulitatii lor subzistand si impunandu-se cu putere de lucru judecat si in prezenta actiune, in care desi nu s-a formulat un asemenea capat de cerere distinct, nu a putut fi retinut ca argument juridic valabil pentru a lipsi partea interesata de dreptul de a cere diferentele de drepturi banesti rezultand din aplicarea unor grile de salarizare nelegale.
In ceea ce priveste drepturile salariale solicitate pentru perioada 01.09.x11, acestea au fost stabilite prin concluziile expertizei contabile efectuate in cauza, concluzii ce nu au fost contestate de niciuna dintre parti, si prin care s-a stabilit in cazul reclamantei D_ G__ un cuantum net datorat cu acest titlu de 2107 lei.
De mentionat ca la verificarea corectitudinii calcularii si acordarii drepturilor salariale expertul a avut in vedere inclusiv cele doua decizii emise de angajator prin care s-a dispus indexarea salariilor tarifare, respectiv Deciziile nr. 36/2010 si 51/2011, rezultand cu titlu de diferenta de drepturi salariale suma anterior mentionata. Calculul acesteia si, implicit acordarea, s-a efectuat pana la 23.02.2011, data intrarii in vigoare a noului contract colectiv de munca la nivel de unitate, incepand cu 24.02.2011 partile convenind asupra aplicarii unui nou sistem de salarizare, fara nicio legatura cu cel continut anterior, nemaiexistand trepte si coeficienti de ierarhizare aplicabile la o baza care sa se raporteze la un salariu tarifar minim.
Drepturile banesti acordate prin prezenta cauza si cuvenite membrului de sindicat reclamant au fost acordate in cuantum actualizat cu indicele de inflatie din momentul executarii prezentei hotarari, intrucat acesta a fost pagubit prin neplata drepturilor la momentul in care i se cuveneau, iar acordarea acestora la momentul executarii fara o actualizare a sumelor ar crea un prejudiciu reclamantului si o imbogatire fara justa cauza a paratei, prin acordarea acestor sume ce au natura juridica a unor daune compensatorii sa urmarindu-se pastrarea valorii reale a obligatiilor banesti.
In ceea ce priveste solicitarea de acordare de diferente salariale pentru perioada 24.02.2011 - pana in prezent, reprezentand diferente dintre drepturile salariale acordate si cele cuvenite raportat la CCM 2011 - 2014, si Anexele nr.1 din Actul aditional nr. 2 si din Actul aditional nr. 3, prin raportare la salariul stabilit la 31.12.2010, instanta urmeaza a se pronunta in sensul respingerii acestui capat de cerere motivat de urmatoarele considerente:
Prin noua conventie colectiva de munca in vigoare in prezent la nivel de unitate, sistemul de salarizare aplicabil in cadrul societatii este cel prevazut in Anexa 1 la contract, fiind bazat pe nivele de competenta (calificare), carora le corespund salarii tarifare de incadrare minime si maxime. Prin grilele de salarizare, cuprinse in Anexa 1 la CCM la nivel de unitate, pe anii 2011 - 2014, unitatea angajatoare a procedat la o alta incadrare, partenerii sociali negociind astfel un alt sistem de salarizare care este mult mai simplu fata de anteriorul, in sensul ca stabileste, in concret pentru fiecare nivel de incadrare, limite maxime si minime ale salariului de baza, exprimate nominal in lei, fara vreo referire sau raportare la salariul tarifar de incadrare sau salariul brut avut in plata anterior de fiecare salariat in baza vechiului CCM, cu sau fara luarea in calcul a hotararilor judecatoresti pronuntate in materie de salarizare. Prin aceasta noua grila a fost inlaturat vechiul sistem de calcul al salariilor de baza, prin raportare la coeficientii de ierarhizare si la clasele de salarizare si la salariul minim pe economie .
Trebuie aratat ca partile contractului colectiv de munca au negociat clauzele privind salarizarea sa cu buna credinta si fara incalcarea prevederilor stipulate in conventiile colective de munca incheiate la nivel superior, sarcina stabilirii salariului in baza contractului colectiv de munca de la nivelul unitatii revenind angajatorului.
Intr-adevar, solutiile anterioare ale instantelor de judecata au fost pronuntate prin raportare la prevederile CCM la nivel de unitate pe anii 2004 - 2008 prin analizarea si calcularea unor diferente de drepturi in functie de criteriile cuprinse in Anexa 1 la acel contract colectiv, criterii care nu au mai fost preluate in noua grila de salarizare, Asa cum a fost aceasta negociata si cuprinsa in CCM la nivel de unitate pe anii 2011- 2014.
Nu au putut fi retinute sustinerile reclamantului cu privire la faptul ca la salariul stabilit ulterior datei de 24.02.2011, trebuia sa se plece de la salariul stabilit la 31.12.2010, ulterior aplicandu-se cresterile salariale prevazute in actele aditionale, deoarece partile inse?i au negociat prevederile noului CCM si implicit sistemul de salarizare, ce nu face absolut nicio referire sau raportare la salariile tarifare sau salariile brute de incadrare ale fiecarui salariat anterior datei de 31.12.2010. Negocierea unor clauze privind salariul nu implica intotdeauna si nici nu este obligatorie o crestere salariala. Mai mult de atat nu se prevede in nicio hotarare judecatoreasca ca salariul stabilit la 31.12.2010 sa fie avut in vedere in noul acord colectiv de munca la nivel de unitate care presupune o noua negociere .
Fata de aceste sustineri instanta a respins acest capat de cerere ca nefondat.
Cu privire la capatul de cerere privind efectuarea in registrul de evidenta a salariatilor Revisal a modificarilor cuvenite drepturilor salariale acordate instanta urmeaza a se pronunta in sensul admiterii acestui capat de cerere in parte doar pentru perioada 01.01.2011 - 23.02.2011. In conformitate cu art. 3 alin. 2 lit. g din H.G. 500/2011, in registrul de evidenta a salariatilor se mentioneaza salariul, sporurile si cuantumul acestora cuvenite salariatului. Avand in vedere prezenta hotarare judecatoreasca prin care s-a modificat salariul de baza si implicit cuantumul acestuia, in mod legal, salariatul are dreptul de a beneficia de inscrieri corecte in registrul de eviden?a a salariatilor. Nu pot fi retinute sustinerile intimatei ca aceste modificari nu mai pot fi facute, deoarece in temeiul art. 4 alin. 2 din acelasi act normativ orice modificare a elementelor prevazute la art. 3 alin. (2) lit. a), c) - g) se inregistreaza in registru cel tarziu in ziua lucratoare anterioara implinirii termenului de 20 de zile lucratoare prevazut la art. 17 alin. (5) din Legea nr. 53/2003, republicata. exceptie fac situatiile in care modificarile se produc ca urmare a unei hotarari judecatoresti sau ca efect al unui act normativ cand inregistrarea in registru se face in ziua in care angajatorul se prezuma, potrivit legii, ca a luat cunostinta de continutul acestora.
In concluzie pentru perioada mai sus mentionata, intimata a efectuat modificari in registrul unic de eviden?a a salariatilor in ceea ce priveste drepturile salariale ale reclamantului membru de sindicat.
In ceea ce priveste solicitarea de modificare a registrului unic de evidenta a salariatilor in privinta salariului pentru perioada 24.02.2011 - pana in prezent, instanta a respins capatul de cerere pentru aceasta perioada deoarece asa cum s-a aratat mai sus, drepturile salariale ulterior datei de 24.02.2011 sunt corect calculate si acordate astfel ca nu se justifica modificari in registrul unic de evidenta a salariatilor. In mod subsidiar, respingerii capatului de cerere privind plata de diferente salariale pentru perioada 24.02.2011 - pana in prezent, a fost respinsa si cererea de efectuare de modificari in Revisal pentru aceasta perioada .
Impotriva sentintei s-a formulat apel de catre S.C. A__ T_ P__ R__ S.A. care a criticat-o , in esenta, astfel:
- CCM la nivel de unitate pentru anii 2004-2008 a fost aplicat pana la data de 24.02.2011, data inregistrarii la ITM N__ a noului CCM pe anii 2011-2014, care prevede un sistem de salarizare diferit, negociat si semnat de catre partenerii sociali.
In perioada din anul 2006 si pana in prezent, apelanta a stabilit drepturile salariale ale membrilor de sindicat - S_ Liber R__ dintre care face parte si intimatul, prin folosirea unor grile de salarizare.
- Conform ultimului act aditional la CCM pe anii 2004-2008, durata de valabilitate a acestui contract a fost prelungita pana la data de 1.09.2010. Mai mult, din data de 24.02.2011, data inregistrarii la ITM N__ a noului CCM pe anii 2011-2014, la nivelul societatii apelante se aplica acest contract, care prevede un sistem de salarizare total diferit.
- dupa data de 1 iulie 2010 apelanta a respectat valoarea salariului minim pe economie, precum si nivelul salariului tarifar de incadrare stabilit la nivel de unitate, astfel dupa cum a fost convenit cu partenerii sociali.
Perioada vizata de actiune este 1.08.x11, data intrarii in vigoare a unui nou sistem de salarizare, sistem care nu se mai bazeaza pe grilele a caror nulitate a fost constatata de instanta fata de alti salariati ai societatii.
- in perioada 1.08.x10 la nivelul societatii apelante salarizarea angajatilor s-a facut cu respectarea si punerea in practica a Deciziei nr. 36/20.08.2010, incepand cu data de 1.07.2010.
Prin aplicarea acestei decizii interne, s-a respectat nivelul salariului minim brut in plata pe economie aferent acelei perioade . Conform art. 1 - art. 3 din acest act intern, se statueaza ca, incepand cu data de 1.07.2010, se majoreaza salariul de baza pentru personalul societatii (muncitori necalificati, muncitori calificati si personal T_) cu sume corespunzatoare celor trei categorii specificate mai sus.
Prin salariu tarifar minim se intelege salariul de baza minim care, in acord cu dispozitiile art. 164 alin. 3 Codul Muncii, trebuie sa fie cel putin egal cu salariul minim pe tara. Cum angajatorul a fost cel care a inteles sa raporteze valoarea coeficientului de ierarhizare la acest salariu minim, stabilit in mod clar si lipsit de echivoc, acest coeficient de ierarhizare de 100% este egal cu salariul tarifar minim, ce, la randul sau, este cel putin egal cu salariul minim pe tara
- cererea privind acordarea diferentelor salariale pentru perioada 1.01.x11 trebuie sa fie respinsa ca neintemeiata, motivat si de urmatoarele aspecte: CCM aplicabil pentru anii 2004-2008 a fost aplicat pana la data de 1.09.2010, conform actului aditional nr. 4 la acesta. In intervalul de timp 1.09.x10, la nivelul societatii nu a mai existat un CCM la nivel de unitate, iar salarizarea personalului in aceasta perioada s-a facut in baza contractelor individuale de munca si a actelor aditionale la aceste contracte, privitoare la fiecare salariat . Motivul pentru care s-a ajuns in aceasta situatie a fost dat de declansarea unui conflict de munca intre patronat si sindicate, cu consecinta suspendarii negocierilor pentru noul CCM la nivel de unitate aferent anilor 2011-2014.
- in lipsa unei hotarari judecatoresti opusa apelantei cu autoritate de lucru judecat de catre reclamant, privind constatarea nulitatii grilelor de salarizare cuprinse in Anexele 1.1-1.4 la CCM pe anii 2004-2008, face sa nu existe un temei legal in baza caruia instanta de judecata sa ii poata acorda plata unor diferente salariale, nici pentru intervalul 1.08.x10, si nici pentru perioada 1.01.x11.
- Pentru intervalul cuprins intre 1.01.x11, salarizarea la nivelul unitatii s-a facut in baza unui alt sistem de salarizare, care face vorbire de nivele de competenta, carora le corespund 4 tipuri de complexitati, cu salarii tarifare de incadrare cuprinse intre un nivel minim si un nivel maxim.
Acest sistem de salarizare, in baza noului CCM aferent anilor 2011-2014, a fost negociat si semnat de toti partenerii sociali implica?i, reprezentand vointa neechivoca, expresa si manifesta, a acestora.
Instanta de judecata nu a tinut cont de adresa primita de la ITM unde se specifica in mod expres faptul ca apelanta-angajatoare nu are un temei legal in baza caruia sa inscrie mentiunile referitoare la diferentele salariale care au fost acordate prin pronuntarea hotararii judecatoresti.
Verificand legalitatea sentintei apelate in limitele stabilite de apelanta prin cererea de apel, Asa cum impune art.477 C.pr.civ.2010, Curtea constata ca apelul este nefondat pentru considerentele ce succed:
Din dispozitivul sentintei civile nr.140C/01.02.2012 pronuntat de catre Tribunalul N__ in dosarul nr.x rezulta ca intimata-reclamanta D_ G__ a avut calitatea de reclamant, parata fiind obligata sa-i plateasca prin aceasta sentinta suma de 2107 lei cu titlu de diferente salariale aferente perioadei pana la 31.08.2010. Or, prin aceasta sentinta s-au anulat tocmai grilele de salarizare prevazute in Anexele 1.1 -1.4 din Actul aditional nr.2 din 03.11.2006 la contractul colectiv de munca la nivel de unitate, precum si grilele de salarizare prevazute in Anexele 1.1 - 1.4 din Actul aditional nr. 3 din 11.12.2007 la acelasi contract colectiv de munca la nivel de unitate pe baza carora apelanta-parata i-a calculat sau ar fi trebuit sa-i calculeze drepturile salariale lunare in perioada dedusa judecatii, 01.09.x11. Rezulta deci ca cele dispuse anterior prin aceasta sentinta au putere de lucru judecat (efectul pozitiv al autoritatii de lucru judecat) in cauza pendinte in ceea ce priveste anularea acestor grile de salarizare. Intrucat anularea unui contract produce efecte si pentru viitor, nu doar pentru trecut, Curtea nu poate retine ca efectele sentintei civile nr. 140/01.02.2012 pronuntata de catre Tribunalul N__ nu s-ar prelungi in timp pe toata durata in care drepturile salariale ale intimatului-reclamant s-au calculat ori ar fi trebuit sa se calculeze in baza art. 5 din Anexa 1 la CCM la nivel de unitate pe anii 2004-2008.
Faptul ca prin ultimul act aditional, nr.4/04.02.2010, la CCM la nivel de unitate pe anii 2004-2008 s-a dispus prelungirea acestui contract doar pana la 01.09.2010 este irelevant in cauza de fata deoarece noul contract de munca la nivel de unitate pentru anii 2011-2014 a intrat in vigoare abia de la 24.02.2011, data la data a fost inregistrat acest nou contract la Inspectoratul Teritorial de Munca N__, asa cum de altfel prevede in mod expres si art.25 alin.3 din L. nr. 130/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, care era in vigoare la aceasta data . In raport de aceasta norma legala imperativa este lipsita de efecte juridice clauza de la art. 3 alin.1 din acest nou CCM la nivel de unitate care prevede ca acest CCM este valabil incepand cu data de 01.01.2011. Curtea constata ca aceasta nelegalitate a acestei clauze contractuale a fost implicit retinuta si de apelanta-parata la momentul in care a semnat actul aditional nr. 1/07.09.2011 la acest CCM prin care s-a stabilit, printre altele, modificarea art.3 alin.1 din CCM in sensul ca noul contract a intrat in vigoare incepand cu data de 24.02.2011, nu cu 01.01.2011
Deoarece negocierea colectiva la nivel de unitate nu este doar un drept, ci si o obligatie, conform art. 3 alin.1 din L. nr. 130/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, iar initiativa negocierii apartine patronului, nu salariatilor, astfel cum prevede in mod expres art. 3 alin. 5 din aceeasi lege, apelanta-parata nu poate invoca propria ei turpitudine pentru vidul de reglementare conventionala din perioada 01.09.x11! In consecinta, pentru aceasta perioada de timp se impune, cu titlu de dauna materiala pentru prejudiciul material produs prin savarsirea de catre parata a faptei ilicite de a nu initia in mod real si serios din timp negocierea colectiva la nivel de unitate, daca nu cu titlu de obligatie contractuala izvorata din CCM, ca drepturile salariale ale intimatului-reclamant sa se calculeze tot prin raportare la art. 5 din Anexa 1 la CCM pe unitate pentru anii 2004-2008 si la salariile de baza minime pe tara din aceasta perioada . Decizia nr. 36/20.08.2010 nu putea fi luata in considerare la deliberare intrucat, pe de o parte, acesta este un act unilateral care emana de la parata, nu un contract colectiv de munca, iar, pe de alta parte, prin aplicarea ei i s-au acordat reclamantului, conform raportului de expertiza contabila efectuat in cauza, drepturi salariale lunare la un nivel inferior fata de cele rezultate din Anexa 1 la CCM la nivel de unitate pe anii 2004-2008.
Prima instanta,avand in vedere faptul ca a pronuntat sentinta apelata la 30.04.2015, deci la un moment in care nu mai erau aplicabile dispozitiile H.G.nr.161/2006, acesta fiind abrogata,incepand cu 01.08.2011 prin art.14 alin.2 din H.G.nr.500/2011, nu putea sa aplice decat legea noua, adica H.G.nr.500/2011, acesta fiind de imediata aplicare. Desigur ca solutia primei instante trebuie aplicata in concret in sensul ca inscrierea noilor mentiuni in Revisal se va face in registrul electronic reglementat de legea noua, nu in vechiul registru care nu cuprindea in forma sa si mentiunea cu privire la salariul, sporurile si cuantumul acestora.
Pentru aceste considerente, Curtea, in temeiul art. 480 din Noul Cod de procedura civila va respinge apelul ca nefondat.
In baza art. 451 Noul Cod de procedura civila va obliga apelanta la suportarea cheltuielilor de judecata - onorariu avocat in apel.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
D E C I D E :
Respinge, ca nefondat, apelul civil formulat de apelantul-parat S.C. ``Arcelor Mittal T_ P__ R__`` S.A., cu sediul in R__, _, _, parter, jud.N__ impotriva sentintei civile nr.703/C din 30.04.2015 pronuntata de Tribunalul N__ in dosarul nr.x, in contradictoriu cu intimatii-reclamanti S_ R__, cu sediul in R__, soseaua R__-Iasi Km.333, jud.N__ si D_ G__ - reprezentat de S_ R__, cu sediul in R__, soseaua R__-Iasi Km.333, jud.N__.
Definitiva.