din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1637 de useri online



Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Nu se poate dispune obligarea salariatului la restituirea sumei incasate daca aceasta i-a fost remisa in baza unor acte valide si necontestate la acel moment

Nu se poate dispune obligarea salariatului la restituirea sumei incasate daca aceasta i-a fost remisa in baza unor acte valide si necontestate la acel moment

  Publicat: 05 Mar 2019       6374 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Constata ca prin sentinta civila nr. 5016 din data de 17 mai 2016, pronuntata de Tribunalul BUCURESTI � SECTIA a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, in dosarul nr. XXXXXXXXXXX, s-a admis in parte actiunea formulata de reclamanta B_ CENTRALA UNIVERSITARA �C_ I�.

Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Suma pe care un imprumutat (debitor) o plateste unui imprumutator (creditor), pentru banii imprumutati pe o anumita perioada.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Drept al uneia dintre persoanele care sunt subiect intr-un raport juridic de obligatie, denumita creditor, de a pretinde celeilalte parti, denumita debitor, indeplinirea obligatiei acesteia.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Inscris intocmit de organul competent si in conditiile prevazute de lege, in baza caruia se poate efectua executarea silita.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Act adoptat de organele de stat,
Exceptio non adimpleti contractus este expresia latina ; dreptul oricareia din partile unui cotract bilateral, sinalagmatic, de a refuza indeplinirea obligatiilor pe care si le-a asumat, atata vreme cat cealalta parte nu-si indeplineste propriile sale obligatii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Reprezentare grafica, sintetica, a structurii organizatorice a unei unitati, cuprinzand compartimentele ei
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Activitate de lamurire, de stabilire a adevaratului inteles al unei opere spirituale.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Prevedere cuprinsa intr-un contract, tratat etc. ce are drept
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Despagubiri ce se acorda partii vatamate
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
Codul muncii este actul normativ care reuneste normele ce constituie dreptul comun in materia raporturilor de munca.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
Persoana juridica sau persoana fizica cu sediul, respectiv domiciliul, in Romania ori sucursala, filiala, agentia, reprezentanta din Romania a unei persoane juridice straine cu sediul in strainatate, autorizata potrivit legii, care incadreaza forta de munca in conditiile legii.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Unitate economica autonoma de productie, de constructii, de circulatia marfurilor, de transporturi
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.

In consecinta, s-a dispus obligarea paratei P_ GHERGHANI N_ M_ la plata catre reclamanta a sumei de 975 lei reprezentand plata nedatorata.

Totodata, s-a dispus obligarea paratei la plata catre reclamanta a dobanzii legale aferenta sumei de 975 lei calculata de la data de 03.02.2016 pana la data platii efective.

Au fost respinse celelalte pretentii deduse judecatii.

Partile in proces au declarat apel impotriva sentintei precitate.

In motivarea apelului reclamantei-persoana juridica s-au exprimat urmatoarele critici, in esenta:

Prin cererea de chemare in judecata, a precizat temeiul de drept care a stat la baza solicitarii dobanzilor si penalitatilor de intarziere, respectiv art.731 din Legea nr.500/2002 privind Finantele Publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

Instanta de fond a obligat parata sa plateasca dobanda legala "aferenta sumei de 975 lei calculate de la data de 03.02.2016 pana la data platii efective", motivand ca nu exista o notificare prealabila introducerii cererii de chemare in judecata, conform art.1521 Cod civil.

Instanta, in mod eronat, s-a raportat la prevederile art.1535 Cod Civil si nu la prevederile art.731 din Legea nr.500/2002.

Acest ultim text legal este aplicabil in speta de fata, intrucat dispune calculul de accesorii pentru perioada in care s-a efectuat o plata nelegala din fondurile publice si pana la recuperarea sumelor.

In prezenta cauza, parata a beneficiat de la fosta B.P.N. ``I.C. P_" de o suma neta in cuantum de 975 lei, care a fost platita din fonduri publice, esalonat in anul 2013, cu titlu de diferente drepturi salariale acordate, in mod nelegal, in baza sentintei civile nr.4902/2010, in care aceasta nu a fost parte .

Atat timp cat platile catre parata, inclusiv contributiile legale la bugetul de stat, au fost facute, in mod nelegal, din fonduri publice, reclamanta, in calitate de institutie publica avand buget pentru plata salariilor acordat de ordonatorul principal de credite (Ministerul Educatiei si Cercetarii stiintifice) este obligata sa aplice prevederile art.731 din Legea nr.500/2002, avand in vedere si Raspunsul M.E.N. nr.xxxxx/08.12.2014 (Anexa 13 la cererea de chemare in judecata);

In sensul celor de mai sus, este Raspunsul ordonatorului principal de credite (M.E.N.) nr.xxxxx/08.12.2014, prin intermediul caruia s-a dispus:

- ``(...) rezulta ca sunteti singura persoana juridica abilitata sa:

- luati masurile care se impun in vederea recuperarii sumelor de bani achitate unor persoane care nu au fost parti in dosarul nr.xxxxx/3/2009 aflat pe rolul Tribunalului BUCURESTI; (...)";

Din prevederile art.4 lit.b si e din Hotararea 44/2016 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei nationale si Cercetarii stiintifice: ``In vederea realizarii obiectivelor din domeniile sale de activitate, Ministerul Educatiei nationale si Cercetarii stiintifice indeplineste urmatoarele functii: (...) b) de administrare, prin care aloca, monitorizeaza si evalueaza utilizarea resurselor pentru implementarea politicilor in domeniile sale de activitate; (...) e) de autoritate de stat, prin care asigura urmarirea si controlul respectarii reglementarilor din domeniile sale de activitate; (...)", rezulta ca ordonatorul principal are calitatea de organ de control al subscrisei prin directiile/serviciile de specialitate. Precizam ca la data emiterii Raspunsului mai sus indicat, de catre Minister, era in vigoare Hotararea nr.185/2013, care la art.4 lit.b si e din cadrul acesteia prevedea aceleasi functii de administrare si control ale ordonatorului principal de credite pentru institutiile din subordine (in speta, subscrisa).

Dobanzile si penalitatile de intarziere, stabilite in temeiul art.731 din Legea nr.500/2002, se calculeaza conform art.174 alin.1 si 5, precum si art.176 din Noul Cod de procedura fiscala, intrucat reclamanta este o institutie publica si utilizeaza fonduri publice, dispozitii care prevaleaza prevederilor art.1535 Cod Civil.

Fata de dispozitiile art.art.731 din Legea nr.500/2002, consideram ca se impune obligarea intimatei - parate la plata penalitatilor de intarziere de la data efectuarii platilor pe parcursul anului 20-13- si pana la data recuperarii integrale a sumei mentionate mai sus indicate, aceasta fiind de drept in intarziere.

Fiind vorba de plati nelegale din fonduri publice, recuperarea sumelor, reprezentand creanta compusa din debit, dobanzi si penalitati de intarziere, va face venit la bugetul de stat .

In plus, paratei i-a fost transmisa Notificarea inregistrata la B.C.U. "C_ I" nr.4958/18.11.2014, in vederea restituirii drepturilor salariale incasate necuvenit (anexata prezentului). Cu toate acestea, mentionam ca suma din notificare a fost eronat preluata de la fosta Biblioteca Pedagogica nationala ``I.C. P_", fiind recalculate cu ocazia introducerii cererii de chemare in judecata .

In motivarea apelului paratei-persoana fizica s-au aratat, printre altele, urmatoarele aspecte:

Platile diferentelor salariale in discutie au fost si sunt un drept modic cuvenit pt. ca asa prevedea si prevede legea in vigoare, Lg. nr.221/2008, pe care B_ Pedagogica nationala ``I.C. P_"; angajatorul la acea data - anul 2013 - institutie cu personalitate juridica in subordinea Ministerului Educatiei, si-a asumat aceasta obligatie, platile fiind aprobate in unanimitate in Consiliul de administratie a Bibliotecii Pedagogice, fondul necesar fiind cuprins in bugetul acesteia, buget verificat si aprobat pe capitole, cu destina?ie precisa a platilor de catre Ministerul Educatiei, care a acordat banii pt. plati.

S-au aplicat prin buna-credin?a, in desfasurarea raporturilor de munca, disp. art.8 din (1) din Lg nr.53/2003.

Angajatorul, B_ Pedagogica nationala ``I.C. P_" era in masura sa dispuna asupra recunoasterii drepturilor salariale prevazute de lege si in favoarea salariatilor care nu erau cuprin?i in titlul executoriu invocat de reclamanta.

Conform disp. art.16 alin.(1) si (2) din Constitutia Romaniei, toti suntem cetateni egali in fata legii, nu se poate crea o discriminare intre salariati, unora li se platesc salariile integral, pentru ca au cerut in justitie si altora nu, pentru ca nu au actionat in justitie.

Numai daca ne adresam instantelor de judecata ni se pot plati drepturile salariale integral, conform legii.

Drepturile salariale restante achitate partial de angajatorul din anul 2013 au fost cuvenite in raport de legislatia aplicabila si nu doar in raport de inexistenta unui titlu executoriu.

Trebuie avuta in vedere si Decizia nr.3/04.04.2011, pronuntata de Inalta Curte de CASATIE SI JUSTITIE - Completul Competent sa Judece Recursul in Interesul Legii, publicata in M. O. al Romaniei, Partea 1, nr.350/19.05.2011, prin care s-a stabilit ca efect al deciziilor Curtii constitutionale al Romaniei prin care au fost declarate neconstitutionale ordonantele de urgenta ale Guvernului Romaniei nr.136/2008, nr.151/2008 si nr.1/2009 dispozitiile ordonantei Guvernului nr.15/2008, astfel cum a fost aprobata si modificata prin Lg. nr.221/2008, constituie temei legal pentru diferenta dintre drepturile salariale cuvenite functiilor didactice potrivit acestui act normativ si drepturile salariale efectiv incasate cu incepere de la 1 octombrie 2008 si pana la data de 31 decembrie 2009.

Aspectele dezlegate prin Decizia nr.3/04.04.2011, pronuntata de Inalta Curte de CASATIE SI JUSTITIE, prezinta relevanta in cauza, instantele de Judecata avand de analizat daca sunt indeplinite conditiile prevazute de disp. art.256 alin.(1) din Lg nr.53/2003 republicata - Codul Muncii, conform carora salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie; or, in conditiile anterior mentionate nu se poate considera ca suma incasata de mine ar fi nedatorata, mai ales ca reclamanta nu a facut dovada faptului ca in perioada de referinta nu s-ar fi platit drepturile salariale cu respectarea prevederilor legale, in raport de care a fost efectuata plata sumei solicitata prin cererea de chemare in judecata, iar faptul ca nu a fost constatata prin hotarare judecatoreasca, nu o transforma in suma nedatorata, in conditiile in care regula trebuie sa fie aceea a cunoasterii drepturilor salariale cuvenite in temeiul legii si al platii de buna voie, iar ab?inerea lor pe cale judecatoreasca trebuie sa fie exceptie .

Prin urmare, achitarea unor drepturi salariale cuvenite in temeiul legii, nu poate fi acuzata, cata vreme are fundamentare legala si emana de la angajator, care are obligatia stabilita de disp. art.40 alin. (2) lit.c) din Lg nr.53/2003, sa acorde salariatilor toate drepturile ce decurg din lege - sens in care trebuie mentionat ca potrivit disp. art.162 alin.(3) din Lg nr.53/2003, sistemul de salarizare a personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral sau in majoritate de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale se stabileste prin lege, cu consultarea Organizatiilor sindicale reprezentative - iar eu impreuna cu toti paratii aveam si avem dreptul la salarizare pentru munca depusa conform disp. art.39 alin.(1) lit.a) din Lg nr.53/2003.

A fost adoptata, promulgata si publicata in M.O. al Romaniei, Parte 1 nr.345/05.05.2016 Lg. nr.85/2016 (dos. fond filele 158-160), la care si expunerea de motive e importanta, in vigoare din 08.05.2016, care confirma dreptul salarial si al celorlalti 15 parati, in aceeasi situatie, in dosare separate, drept stabilit prin Lg nr.221/2008, clarificand si (situatia) modul platii diferentelor salariale intre 1 octombrie 2008 pana la 13 mai 2011, cuvenite personalului didactic din INVATAMANTul de stat .

Art. 44 din Lg nr.334/2002 stabileste:

(1) Personalul bibliotecilor se compune din:

a) personal de specialitate;

b) personal administrativ;

c) personal de intretinere.

(2) In categoria personalului de specialitate din biblioteci se includ: bibliotecarii, bibliografii, cercetatorii, redactorii, documentaristii, conservatorii, restauratorii, inginerii de sistem, informaticienii, operatorii, analistii, si alte functii de profil. Pot fi angajate in bibliotecile de drept public si persoane cu studii medii sau superioare de alt profil, cu obligatia de a urma, intr-o perioada de pana la maximul 2 ani, una dintre formele de pregatire profesionala prevazute de lege.

(3) Personalul de specialitate din reteaua de biblioteci a Ministerului Educatiei si Cercetarii are statut de personal didactic auxiliar.

4) Organigrama si statul de functii ale bibliotecii se aproba de catre autoritatea sau institutia finantatoare, conform legii.

Nu s-au propus noi dovezi in cauza.

In baza art. 480 alin. 1 Cod Procedura Civila, Curtea va respinge ca nefondat apelul reclamantei, iar in temeiul art. 480 alin. 2 din acelasi cod, vazand si prevederile art. 476-477 Cod Procedura Civila (ce permit examinarea pricinii sub toate aspectele de catre instanta de control judiciar), va admite apelul paratei si va schimba sentinta atacata in sensul mentionat prin dispozitiile prezentei decizii, pentru considerentele ce vor fi expuse mai jos, cu precizarea ca argumentele care justifica admiterea apelului paratei, demonstreaza, in acelasi timp, netemeinicia criticilor exprimate in apelul reclamantei.

Solutia Tribunalului se bazeaza pe o gresita interpretare si aplicare a normelor juridice relevante in cauza.

Prin actiune s-a solicitat, in principal, obligarea apelantei-parate la plata sumei de 975 lei, reprezentand diferente salariale ce ar fi fost incasate in mod nelegal pe parcursul anului 2013.

Din analiza materialului probator administrat in cauza rezulta urmatoarea situatie de fapt: prin sentinta civila nr. 4902/08 iunie 2010, pronuntata de Tribunalul BUCURESTI - SECTIA a VIII-a (hotarare aflata in copie la dosar), paratii din acea cauza au fost obligati la calcularea drepturilor salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008 catre reclamantii (indicati in acea sentinta) si la plata catre acestia a diferentelor salariale cuvenite conform Legii nr. 221/2008 de aprobare a OG nr. 15/2008 si cele incasate efectiv; apelanta-parata nu este mentionata printre reclamantii indicati in cuprinsul sentintei amintite, ceea ce inseamna ca, pe cale judecatoreasca, nu a fost stabilita vreo obligatie de plata a drepturilor salariale derivand din dispozitiile Legii nr. 221/2008 in favoarea acesteia; insa, din procesul-verbal nr. 934/10.07.2013 al sedintei Consiliului de administratie al Bibliotecii Pedagogice nationale ``I.C.P_``, inscris ce se gaseste in copie la dosar, rezulta ca s-a decis in unanimitate continuarea acordarii diferentelor salariale castigate prin sentinta nr. 4902/08.06.2010, pronuntata la Tribunalul BUCURESTI - SECTIA a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale in dosarul nr. xxxxx/3/2009, iar din procesul-verbal nr. 1037/01.08.2013 al sedintei Consiliului de administratie al Bibliotecii Pedagogice nationale ``I.C.P_``, depus si el in copie la dosar, rezulta ca s-a pus in discutie adresa MEN nr. xxxxx/08.07.2013, inregistrata la B.P.N. sub nr. 915/08.07.2013, referitoare la sentinta civila nr. 4902/2010, pronuntata de Tribunalul BUCURESTI in dosarul xxxxx/3/2009, modificata prin Decizia Curtii de Apel BUCURESTI pronuntata la 22.03.2011 si ca s-a hotarat ca plata diferentelor salariale pentru pensionari si fostii angajati ai B.P.N. sa se efectueze in functie de sumele alocate de MEN.

In sustinerea pretentiilor pe care le-a dedus judecatii, apelanta-reclamanta a invocat prevederile art. 256 alin. 1 din Codul Muncii, in conformitate cu care ``salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie``.

Insa, in speta de fata, nu se poate vorbi despre existenta unei sume nedatorate care ar fi fost incasata de apelanta-parata, cata vreme plata sumei de bani pretinsa prin actiune s-a efectuat in baza unei decizii a angajatorului ei de la acea vreme (B_ Pedagogica nationale ``I.C.P_``), decizie consemnata in cuprinsul proceselor-verbale nr. 934/10.07.2013 si 1037/01.08.2013 ale ?edin?elor Consiliului de administratie al BPN ``I.C.P_``.

In acelasi timp, nu poate fi omis faptul ca apelanta-persoana fizica era indreptatita sa beneficieze de plata diferentelor salariale rezultate din aplicarea Legii nr. 221/2008, cata vreme prin Decizia in Interesul Legii nr. 3/2011, pronuntata de Inalta Curte de CASATIE SI JUSTITIE in completul prevazut de art. 516 Cod Procedura Civila, s-a statuat ca ``efect al deciziilor Curtii constitutionale prin care au fost declarate neconstitutionale ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 136/2008, nr. 151/2008 si nr. 1/2009, dispozitiile ordonantei Guvernului nr. 15/2008, astfel cum a fost aprobata si modificata prin Legea nr. 221/2008, constituie temei legal pentru diferenta dintre drepturile salariale cuvenite functiilor didactice potrivit acestui act normativ si drepturile salariale efectiv incasate, cu incepere de la 1 octombrie 2008 si pana la data de 31 decembrie 2009``.

Trebuie avuta in vedere si imprejurarea ca plata sumei in discutie s-a facut in considerarea raporturilor juridice de munca existente intre apelanta-parata si B_ Pedagogica nationale ``I.C.P_``, fiind vorba in acea situatie de diferente de drepturi salariale.

Aceasta inseamna ca respectiva plata s-a realizat in temeiul dispozitiilor contractului individual de munca al apelantei-persoana fizica, dispozitii coroborate cu masurile dispuse prin procesele-verbale nr. 934/10.07.2013 si 1037/01.08.2013 ale sedintelor Consiliului de administratie al BPN ``I.C.P_``.

La momentul la care s-a efectuat operatiunea in discutie (plata), respectivele acte erau in vigoare si produceau efecte juridice, nefiind contestate. Ca atare, incasarea de catre apelanta-parata a drepturilor banesti solicitate prin actiune a avut un temei contractual, adica o baza juridica valabila.

De aici concluzia ca nu se poate vorbi in acest caz despre ipoteza la care face referire art. 256 alin. 1 din Codul Muncii, caci suma platita apelantei-persoana fizica era datorata acesteia in considerarea prevederilor contractului sau individual de munca si a dispozitiilor Legii nr. 221/2008, astfel cum acestea au fost explicitate prin Decizia in Interesul Legii nr. 3/2011 a instantei supreme.

Trebuie avut in vedere si faptul ca potrivit art. 39 alin. 1 lit. a) din Codul Muncii, angajatul are dreptul la salarizare pentru munca depusa, iar in conformitate cu prevederile art. 40 alin. 2 lit. c) din acelasi cod, iar angajatorul are obligatia de a acorda salariatilor toate drepturile ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca . Aceste drepturi si obligatii ce decurg din continutul contractului de munca se men?in pe toata durata de valabilitate a acestuia.

Se impune a lua in seama si dispozitiile art. 57 alineatul 4 din Codul Muncii din materia nulitatii contractului individual de munca . Potrivit acestora, chiar in situatia in care o clauza a unui asemenea contract ``este afectata de nulitateaa��A�. aceasta este inlocuita de drept cu dispozitiile legale sau conven?ionale aplicabile, salariatul avand dreptul la despagubiri``.

Mai mult, art. 57 alin. 5 din Legea nr. 53/2003 statueaza ca ``persoana care a prestat munca in temeiul unui contract individual de munca nul are dreptul la remunerarea acesteia, corespunzator modului de indeplinire a atributiilor de serviciu``.

Rezulta ca si in situatia in care contractul de munca ar fi lovit de nulitate, angajatul este indreptatit sa primeasca drepturi salariale ori despagubiri .

Asa fiind, cu atat mai mult el are indrepta?irea de a-si pastra drepturile banesti pe care deja le-a incasat in temeiul unor acte juridice incheiate in mod valabil si care trebuiau sa-si produca toate consecintele, tinand seama si de faptul ca nu au fost contestate pana la data platii.

In acelasi sens este si faptul ca potrivit art. 57 alin. 2 din Codul Muncii, constatarea nulitatii contractului individual de munca produce efecte doar pentru viitor, iar nu si in trecut, situatie in care nu exista nici un temei pentru a se solicita restituirea drepturilor salariale deja incasate de catre angajat.

Ca atare, in pricina de fata nu sunt intrunite cerintele impuse de art. 256 alineatul 1 din Codul Muncii pentru a se dispune obligarea apelantei-parate la restituirea sumei de bani pretinse prin actiune, intrucat suma respectiva nu apare ca fiind o plata nedatorata cata vreme i-a fost remisa in baza unor acte juridice valide si necontestate la acel moment. In aceste conditii nu se poate vorbi despre o plata nedatorata facuta de angajator sau despre o suma incasata in mod necuvenit de catre salariat .

Mai mult, imprejurarea ca suma pretinsa prin actiune nu este una ``nedatorata`` decurge si din faptul ca intre timp, a intrat in vigoare Legea nr. 85/2016 privind plata diferentelor salariale cuvenite personalului didactic din INVATAMANTul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011, publicata in Monitorul Oficial nr. 345 din 5 mai 2016.

Art. 2 alin. 1 din aceasta lege se refera exact la persoanele aflate in categoria apelantei-parate, respectiv ``personalului didactic din INVATAMANTul de stat caruia, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, nu i s-au acordat diferentele salariale, indiferent din ce motiv si pe baza caror decizii, pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011, rezultate din aplicarea prevederilor ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cre?terile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din INVATAMANT, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008``.

Textul legal mentionat prevede ca si aceste persoane sunt indreptatite sa li se plateasca diferentele salariale rezultate din aplicarea prevederilor Legii nr. 221/2008.

Toate cele ce preced justifica respingerea ca nefondat a apelului reclamantei si admiterea apelului paratei, cu consecinta schimbarii sentintei atacate in sensul respingerii actiunii ca neintemeiata.



PENTRU ACESTE MOTIVE,

IN NUMELE LEGII

DECIDE:



Respinge ca nefondat apelul declarat de apelanta-reclamanta B_ CENTRALA UNIVERSITARA ``C_ I`` BUCURESTI, cu sediul in BUCURESTI, _, sector 1, cod fiscal xxxxxxx, cont IBAN RO87TREZ7015005XXX000185 deschis la Trezoreria Sectorului 1, impotriva sentintei civile nr. 5016 din data de 17 mai 2016, pronuntata de Tribunalul BUCURESTI - SECTIA a VIII-a Conflicte de Munca si Asigurari Sociale, in dosarul nr. XXXXXXXXXXX.

Admite apelul paratei P_ GHERGHANI N_ M_, CNP xxxxxxxxxxxxx, domiciliata in BUCURESTI, _.59, _, _, sector 6, impotriva aceleIasi sentinte.

Schimba sentinta atacata in sensul ca respinge actiunea ca neintemeiata.

Definitiva.




Pronuntata de: Curtea de Apel Bucuresti Sectia a VII-a pentru cauze privind C.M.A.S., Decizia civila nr. 1467/2017, in sedinta publica din 9 martie 2017


Citeşte mai multe despre:    Plata nedatorata salariat    Legea finatelor publice    Bibliotecar dobanzi    Legea 221/2008    Art 39 lit a Codul muncii
Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte Speţe