Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Codul muncii comentat 2019 Avocat Marius-Catalin Predut
Prima pagină » Jurisprudenţă » Dreptul Muncii » Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii

Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii

  Publicat: 19 Mar 2019       585 citiri        Secţiunea: Dreptul Muncii  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Asezata in sectiunea I, cap.II, t.I, C. proc. pen., partea generala ,
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Prin Sentinta civila nr. 669 din 08.11.2016, pronuntata de Tribunalul O__, sectia I civila, in dosarul nr. XXXXXXXXXXXXX s-a respins ca neintemeiata actiunea formulata de reclamantul S_________ L____ Inva?amant Z___ B___, pentru membra de sindicat E________ M______, CNP xxxxxxxxxxxxx, in contradictoriu cu paratul C_______ T_____”N______ B_______.

Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Desemneaza orice persoana care este asigurata, in baza unei asigurari obligatorii sau facultative continue, impotriva unuia sau mai multor riscuri ce corespund ramurilor unui regim de securitate sociala care se aplica salariatilor.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
A fost promulgat la 11.09.1865
Ca adaosuri la salariul de baza sunt considerate:
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act adoptat de organele de stat,
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Contrarietate intre un fapt sau act juridic si prevederile actelor normative.
Viciu al unei hotarari,
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Vezi Domiciliu conventional.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Dovada scrisa prin care
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Operatiune prin care o persoana numita imprumutator acorda spre folosinta unei alte persoane, numita imprumutat
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Monitorul Oficial al României este publicaţia oficială a statului român, în care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Inregistrare sistematica a informatiilor privind situatia patrimoniala si a rezultatelor obtinute de catre un agent economico-social, atat pentru necesitatile acestuia cat si pentru relatiile cu asociatii sau actionarii,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Principiu moral si juridic de importanta fundamentala, care impune egalitatea in drepturi si indatoriri a membrilor unei colectivitati umane,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act adoptat de organele de stat,
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Este extinderea competentei unui organ judiciar prin posibilitatea acordata de lege, de a solutiona anumite cauze, care in mod obisnuit nu intra in competenta sa.
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act procesual pe care paratul are facultatea sa-l indeplineasca inainte de a incepe dezbaterea orala a procesului
Este hotararea judecatoreasca prin care instanta de judecata solutioneaza cauza in prima instanta ori prin care aceasta se dezinvesteste fara a solutiona cauza.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Act adoptat de organele de stat,
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
Componentele structurale ale actului juridic civil, adica elementele sale constitutive, care pot fi comune tuturor actelor civile
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
In dreptul penal, continutul de baza al unei infractiuni este format dintr-un minimum de caracteristici ale elementelor infractiunii,
Calificativ propriu normei juridice care stabileste categoric cerinta ca subiectul de drept sa aiba numai o anumita conduita,
A fost promulgat la 11.09.1865
Organizatie a lucratorilor a carui scop este protejarea drepturilor acestora.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Este parte in cadrul unui proces care se afla in situatia unui parat in caz de recurs sau in alta cale de atac, respectiv persoana impotriva careia se declara recursul.

Pentru a se pronunta astfel, instanta a retinut urmatoarele:

Membrul de sindicat, reprezentat de Sindicat in prezenta cauza are calitatea de salariat in cadrul unitatii de inva?amant parate, ca bibliotecar.

Din inscrisurile depuse la dosar - adeverinta, se retine ca anterior intrarii in vigoare a legii 330/2009, acesta a beneficiat de spor de conditii vatamatoare si periculoase in cuantum de 15% din salariul de baza .

Anterior intrarii in vigoare a legii 330/2009 acordarea acestui spor a fost prevazuta prin art. 51 alin 3 Lg. 334/2002.

Textul art. 51 alin 3 din Legea Bibliotecarilor nr. 334/2002 a fost abrogat expres o data cu adoptarea Legii cadru 330/2009, art.48 alin. 1 pct. 23.

Incepand cu 01.01.2010 salarizarea personalului bugetar pe parcursul anului 2010 s-a efectuat in temeiul legii cadru de salarizare - Legea nr. 330/2009, care a reprezentat regimul juridic in temeiul caruia s-au stabilit salariul de baza, insa si cadrul si conditiile, precum si sporurile care s-au acordat pe parcursul acestui an.

Potrivit art. 155 Codul muncii coroborat cu art.11 alin.2 din Legea nr. 330/2009, sistemul de salarizare cuprinde: salariul de baza, indemnizatiile, sporurile primite, stimulente si alte adaosuri .

Prin art.12 alin.3 din legea 330/2009 s-a reglementat faptul ca in anul 2010, salariile, soldele si indemnizatiile lunare de incadrare se stabilesc potrivit art. 30 alin. (5), fara a fi utilizati coeficientii de ierarhizare prevazuti in anexele la prezenta lege.

Legea 330/2009 cuprinde in Capitolul IV- Modul de stabilire a salariilor in primul an de aplicare a legii - si potrivit art. 30 (1) din acest act normativ incepand cu 1 ianuarie 2010, sporurile, acordate prin legi sau hotarari ale Guvernului, si, dupa caz indemnizatiile de conducere, care potrivit legii faceau parte din salariul de baza, se introduc in salariul de baza, in soldele functiilor de baza, respectiv in indemnizatiile lunare de incadrare corespunzatoare functiilor din luna decembrie 2009, atat pentru personalul de execu?ie, cat si pentru func?iile de conducere . (2) Sporurile specifice pe categorii de personal si domenii de activitate sunt cele prevazute in cap. III si in anexele la prezenta lege; (3) reincadrarea personalului se face corespunzator transelor de vechime in munca si pe func?iile corespunzatoare categoriei, gradului si treptei profesionale avute in luna decembrie 2009.

Din dispozitiile art. 30 alin.5 din legea 330/2009 se deduce ca in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:

- noul salariu de baza, va fi cel/cea corespunzatoare func?iilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta/aceasta potrivit anexelor la prezenta lege.

- sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda ____________________ sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009.

Potrivit art. 162 alin.3 Codul muncii sistemul de salarizare a personalului din autorita?ile si institutiile publice se stabilesc prin lege, in aceeasi viziune art.2 din Legea nr. 330/2009 dispune ca drepturile de natura salariala (pentru salariati si functionari publici) se stabilesc numai prin lege.

Salarizarea personalului din invatamant a fost reglementata prin anexa II./1 la acest act normativ.

Din analiza dispozitiilor inscrise in Sec?iunea a III-a a acestei anexe s-a retinut ca legiuitorul a prevazut categoria sporurilor de care ar fi putut beneficia personalul din inva?amant dintre acestea prin art.17. in raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, pot fi acordate personalului salarizat, cu respectarea prevederilor legale, urmatoarele categorii de sporuri: a) pentru conditii periculoase sau vatamatoare, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective; b) pentru conditii grele de munca, un spor de pana la 15% din salariul de baza, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective.

Art.6 (2) din anexa 5 cap II din Metodologia de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic auxiliar, prevede`` locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului, precum si conditiile de acordare se stabilesc de catre ordonatorul de credite, cu consultarea partenerilor sociali, in limita prevederilor din regulamentul aprobat, prin hotarare a guvernului, la propunerea Ministerului Educa?iei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz expertize emise de catre autorita?ile abilitate in acest sens``.

Din analiza acestor dispozitii legale s-a constatat ca si dupa _____________________ legii 330/2009 personalul din invatamant ar fi putut beneficia de sporurile mai sus mentionate, insa numai in conditiile stabilite prin acest act normativ.


Cum membrul de sindicat nu a facut dovada ca s-a urmat aceasta procedura mai sus evocata, respectiv aceea a stabilirii locurilor de munca, categoriile de personal prin regulament de catre ordonatorul principal de credite, cu consultarea sindicatelor si cu avizul comun al Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Muncii, Familiei si Protec?iei Sociale, instanta constata ca acesta nu este indrepta?it la acordarea acestui spor incepand cu anul 2010, sau incepand 3 ani anteriori introducerii actiunii, asa cum au solicitat prin cererea de chemare in judecata, pentru respectarea termenului de prescrip?ie.

Intr-o atare situatie se constata ca in anii mai 2013, 2014 si 2015, nu au fost indeplinite formalita?ile cerute de legiuitor pentru acordarea acestui spor.

Este adevarat ca prin Legea 63/2011 s-a prevazut in art.9 alin 3 ca pana la aprobarea regulamentului prevazut la alin. (2), sporurile pentru conditii de munca, aprobate in conditiile legii, se acorda numai persoanelor care au beneficiat de aceste sporuri si numai in masura in care activitatea se desfasoara in acelea?i conditii, insa in spe?a asa cum rezulta din cele mai sus men?ionate, membrul de sindicat in prezenta cauza nu a beneficiat de acest spor nici in baza legii 330/2009 si nici in baza legilor 285 si 284/2010.

Reclamantul, pentru membrul de sindicat, s-a prevalat si de dispozitiile art. 6 din OUG nr.1/2010 privind unele masuri de reincadrare in functii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, conform carora ``In cazul in care drepturile salariale determinate in conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 si cu prezenta ordonan?a de urgenta sunt mai mici decat cele stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului pentru func?ia respectiva pentru luna decembrie 2009 se acorda o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferen?a, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii . Aceasta suma se include in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariala care se stabilesc in functie de acestea``.

Cu privire la aceasta sustinere instanta avand in vedere cele mai sus expuse, a constatat ca sporul de conditii vatamatoare si periculoase nu se poate acorda sub forma de suma compensatorie, avand in vedere ca legiuitorul l-a prevazut ca spor distinct de salariul de baza, odata cu _____________________ legii 330/2009, neacordarea acestuia pana in prezent de la aceea data, fiind determinata de faptul ca nu s-a urmat procedura stabilita de legiuitor prin legile de salarizare.

Pentru toate aceste considerente, instanta a respins, ca neintemeiata, cererea privind obligarea paratelor la plata sumelor reprezentand echivalentul sporului pentru conditii vatamatoare si periculoase, in cuantum de 15% din salariul de baza, catre membrul de sindicat.

Impotriva acestei sentinte a declarat apel reclamant S_________ L____ Inva?amant Z___ B___ pentru membra de sindicat E________ M______ , criticand-o pentru nelegalitate si netemeinicie.

In motivarea apelului a aratat ca prin cererea de chemare in judecata care a format obiectul dosarului mai sus indicat, au solicitat instantei de fond ca, prin hotararea pe care o va pronunta sa dispuna obligarea paratei la plata sumelor compensatorii reprezentand echivalentul sporului pentru conditii vatamatoare si periculoase, in cuantum de 15% din salariul de baza pentru personalul didactic auxiliar incadrat pe func?ia de bibliotecar, documentarist, redactor care, in realizarea sarcinilor de serviciu, lucreaza in depozite de carte, realizeaza restaurarea si conservarea car?ii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu, pe o perioada de 3 ani anteriori introducerii actiunii si pana la data pronuntarii sentintei, sume actualizate in functie de coeficientul de inflatie, precum si plata dobanzii legale aferente drepturilor cuvenite, pana la data efectiva a platii, precum si la plata in viitor a acestor sume.

Apelantul sustine ca, instanta de fond a respins actiunea ca neintemeiata, retinand in esenta ca prevederile art. 51 alin. (3) din Legea 334/2002 au fost abrogate, iar dupa _____________________ Legii nr. 330/2009 membrii de sindicat - reclamanti puteau beneficia de sporul pentru conditii periculoase si vatamatoare numai in conditiile stabilite prin Legea 330/2009.

Solicita instantei de apel sa aiba in vedere urmatoarele:

Pana la data de 31 decembrie 2009, salarizarea personalului didactic auxiliar- a fost reglementata printr-o ________ acte normative (legi, hotarari ale Guvernului, ordine ale ministrului de resort), precum si prin contractele colective de munca . Intre aceste drepturi, se regase?te si sporul pentru conditii vatamatoare si periculoase, in cuantum de 15% din salariul de baza centru personalul didactic auxiliar incadrat pe func?ia de bibliotecar, documentarist, redactor care, in realizarea sarcinilor de serviciu, lucreaza in depozite de carte, realizeaza restaurarea si conservarea car?ii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu .

Arata ca acordarea acestui spor s-a facut in temeiul prevederilor Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care stipula:

Art. 1. ``in in?elesul prezentei legi, se considera:

f) biblioteca ?colara - biblioteca organizata in cadrul unei institutii de inva?amant preuniversitar, care se afla cu precadere in serviciul elevilor si al cadrelor didactice din institu?ia respectiva si care, in limitele prevazute de lege si de regulamentul de organizare, poate func?iona si ca biblioteca publica."

2.Art. 10 lit. f): Sistemul na?ional de biblioteci, in raport cu func?iile si atributiile acestora, este structurat astfel:... f) biblioteci ?colare.

Art. 44 alin. (3): Personalul de specialitate din re?eaua de biblioteci a Ministerului Educa?iei si Cercetarii are statut de personal didactic auxiliar.

Art. 51 alin. (3): Personalul din biblioteci care lucreaza in depozite de carte, colec?ii care includ bunuri ce fac parte din patrimoniul cultural na?ional mobil, laboratoare de restaurare si conservare a car?ii sau cei care asigura servicii de imprumut la domiciliu ori in spitale, aziluri de batrani si in orfelinate beneficiaza, pentru conditii periculoase sau vatamatoare, de un spor de zona la 15% din salariul de baza, care face parte din acesta.

Potrivit art. 6 (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu -modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la data de 09.02.2011, momentul abrogarii, prin Legea educa?iei na?ionale nr. 1/2011, func?iile didactice auxiliare sunt: a) : bibliotecar, documentarist, redactor;

Legea educa?iei na?ionale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede, la art.249 lit. a): Personalul didactic auxiliar este format din: a) bibliotecar, documentarist, redactor;....."

In temeiul dispozitiilor art. 44 alin. (3) si art. 51 alin. (3) din Legea bibliotecilor nr. : -334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu cele ale art. 6 din Legea nr. 128/1997, membrii no?tri de sindicat - bibliotecari, documentari?ti, redactori din : bibliotecile ?colare - au beneficiat de sporul pentru conditii periculoase sau vatamatoare prevazut :r art. 51 alin. (3) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Acordarea acestui spor este atestata de adeverinta emisa de unitatea de inva?amant -parata.

Invedereaza instantei ca acordarea acestui spor s-a facut avandu-se in vedere atributiile care le reveneau acestor categorii de personal didactic auxiliar, conform fi?elor de post. Astfel, conform fi?elor de post aprobate prin Ordinul ministrului educa?iei na?ionale nr. 3522/30.03.2000:

BIBLIOTECARUL- are, printre atributii si responsabilita?i: raspunderea privind gestiunea, securitatea si buna pastrare a colec?iilor si a dotarii bibliotecii; operarea la timp in documentele de eviden?a a colec?iilor; recuperarea la timp a publica?iilor imprumutate; de asemenea, desfasoara o ________ activita?i specifice: achizi?ie-casare publica?ii; depozitare; catalogare; clasificare; imprumut; organizarea colec?iilor etc.

Redactorul -are, printre atributii si responsabilita?i: raspunde de primirea si selectarea materialului informa?ional necesar editarii publica?iilor; prelucreaza materialele pentru publica?iile C.C.D.; se deplaseaza in unitatile de inva?amant pentru a realiza materiale informative (interviuri, documentari, monografii, biografii, statistici etc).

Documentaristul -are, printre atributii si responsabilita?i: intocme?te, la cerere, bibliografii tematice pentru grade didactice, referate, lucrari ?tiin?ifice etc; tine eviden?a revistelor din domeniul inva?amantului si lunar selecteaza materiale utile desfa?urarii activita?ii in C.C.D. pe specialita?i, arii caniculare, domenii de activitate etc. Ca activita?i specifice, trebuie mentionate: achizi?ii-casare, depozitare, catalogare, clasificare, imprumut, organizarea colec?iilor.

Arata ca in acelasi sens sunt si prevederile din fi?ele- cadru de post aprobate prin OMECTS nr. 143/2011 privind aprobarea Metodologiei de evaluare anuala a activita?ii personalului didactic si didactic auxiliar.

Prevederile art. 51 alin. (3) din Legea nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost abrogate incepand cu data de 01.01.2010, prin dispozitiile art. 48 alin. (1) pct. 23 din Legea - cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.

Mai arata ca la data de 1 ianuarie 2010, data la care a intrat in vigoare Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, plata sporului respectiv a fost sistata. Sporul in cauza nu a fost acordat nici de la data de 1 ianuarie 2011 (data la care au intrat in vigoare Legea nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice) si nici de la data de 1 ianuarie 2012 (data la care a intrat in vigoare Legea nr. 283/2011 privind aprobarea Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar) si nu se acorda nici in prezent, in mod netemeinic si nelegal avand in vedere urmatoarele considerente:

In ANUL 2010, in materia salarizarii personalului din sectorul bugetar - deci si a personalului didactic auxiliar din inva?amant, au intervenit doua acte normative, respectiv Legea-cadru nr. 330/2009 si Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr. 1/2010:

- LEGEA CADRU NR. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice nr. 330/2009:

1. Art. 3 lit. c): ``Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la baza urmatoarele principii:

(...)c) luarea in considerare a sporurilor, a adaosurilor salariate, a majorarilor, a indemnizatiilor cu caracter general sau special, precum si a altor drepturi de natura salariata, recunoscute sau stabilite, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, prin hotarari judecatoresti, prin acte de negociere colectiva, precum si prin alte modalita?i, acestea regasindu-se la un nivel acceptat, potrivit principiilor prezentei legi, in salariul brut sau, dupa caz, in salariul de baza, in solda functiei de baza sau in indemnizatia lunara de incadrare"

2. Art. 30 alin. (5): ``in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009, astfel:

a) noul salariu de baza, solda functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare va fi cel/cea corespunzatoare func?iilor din luna decembrie 2009, la care se adauga sporurile care se introduc in acesta/aceasta potrivit anexelor la prezenta lege;

b) sporurile prevazute in anexele la prezenta lege ramase in afara salariului de baza, soldei functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatiei lunare de incadrare se vor acorda intr-un cuantum care sa conduca la o valoare egala cu suma calculata pentru luna decembrie 2009.

- ORDONAN?A DE urgentA A GUVERNULUI NR. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in func?ii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar:

1. Art. 5 (1) Incepand cu luna ianuarie 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi pastreaza salariul, solda sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare brut/bruta avute la aceasta data, fara a fi afectate de masurile de reducere a cheltuielilor de personal din luna decembrie 2009 prevazute la art. 10 din Legea nr. 329/2009, care se calculeaza dupa cum urmeaza:

a) la salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare corespunzatoare func?iilor avute la data de 31 decembrie 2009 se adauga cuantumul sporurilor si indemnizatiilor care se introduc in acesta/aceasta, prevazute in notele la anexele Legea-cadru nr. 330/2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii;

b) sporurile, indemnizatiile si alte drepturi salariate prevazute in anexele la Legea-cadru nr. 330/2009 care nu se introduc in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau, dupa caz, indemnizatia lunara de incadrare se acorda in acelea?i cuantumuri de la 31 decembrie 2009, numai personalului care a beneficiat de acestea, in masura in care isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii, cu respectarea prevederilor art. 23 din Legea-cadru nr. 330/2009.

2. Art. 6 (1) in cazul in care drepturile salariate determinate in conformitate cu Legea-cadru nr. 330/2009 si cu prezenta ordonan?a de urgenta sunt mai mici decat cele stabilite prin sau hotarari ale Guvernului pentru func?ia respectiva pentru luna decembrie 2009 se acorda o suma compensatorie cu caracter tranzitoriu care sa acopere diferen?a, in masura in care persoana isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii . Aceasta suma se include in salariul de baza, solda/salariul functiei de baza sau indemnizatia lunara de incadrare, dupa caz, dar nu este luata in calcul la determinarea altor drepturi de natura salariata care se stabilesc in functie de acestea.

Ori, in conditiile in care salariatii respectivi au beneficiat, pana la data de 31 decembrie 2009, de plata sporului pentru conditii periculoase/vatamatoare, este evident ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2010, membrii sai de sindicat - personal didactic auxiliar, incadrat pe func?iile de bibliotecari, documentari?ti, redactori, trebuiau sa beneficieze de pla?i compensatorii care sa conduca la o valoare egala cu suma avuta la data de 31 decembrie 2009 intrucat este indeplinita condi?ia de la art. 6 alin. (1) din OUG nr. 1/2010- to?i salariatii care au beneficiat de pla?ile in cauza lucreaza in acelea?i conditii: lucreaza in depozite de carte, realizeaza restaurarea si conservarea car?ilor sau asigura servicii de imprumut la domiciliu".

Numai asa se pot respecta principiile instituite la art. 3 lit. c), art. 30 alin. (5) din Legea nr.330/2009 si art. 5 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2010.

Invoca in sustinerea afirma?iilor si DECIZIA NR. 11/08.10.2012 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie - completul competent sa solu?ioneze recursul in interesul legii, in dosarul nr. 10/2012). instanta suprema a stabilit ca, ``in interpretarea si aplicarea dispozitiilor 5 alin. (6) din Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de incadrare in func?ii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar si ale art. 30 din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, personalul didactic din inva?amant aflat in functie la data de 31 decembrie 2009 are dreptul, incepand cu data de 1 ianuarie 2010, la un salariu lunar calculat in raport cu salariul de baza din luna decembrie 2009, stabilit in conformitate cu prevederile Ordonan?ei Guvernului nr. 15/2008 privind cre?terile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din inva?amant, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008".

Prin aceasta Decizie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 734/31.10.2012, Inalta Curte de Casatie si Justitie a retinut ca: ``Potrivit art. 30 alin. (5) din noul act normativ (Legea nr. 330/2009), in anul 2010, personalul aflat in functie la 31 decembrie 2009 isi va pastra salariul avut in luna decembrie 2009, fara a fi afectat de masurile de reducere a cheltuielilor de personal (...). Analiza textului de lege evocat denota caracterul acestuia de norma de protec?ie, inten?ia legiuitorului de a proteja drepturile salariate ale personalului bugetar fiind evidenta ." (...) ``fata de continutul normei citate rezulta ca reincadrarea personalului didactic din inva?amant la data de 1 ianuarie 2010 urma a se realiza luand in calcul salariul de baza la care ar fi fost indrepta?it acesta la data de 31 decembrie 2009, ceea ce reprezinta dreptul recunoscut si ocrotit de lege."

Prin Decizia nr. 11/2012, inalta Curte de Casatie si Justitie a statuat ca, la data de 01.01.2010, reincadrarea si salarizarea personalului trebuiau facute conform coeficien?ilor si salariului avut in plata la 31 decembrie 2009, stabilite in conformitate cu O.G. nr. 15/2008 aprobata prin Legea nr. 221/2008. In raport de prevederile art. 517 alin. (4) NCPC, decizia in RIL nr. 11/2012 este obligatorie.

Pentru a se da eficien?a Deciziei 11/2012, in litera si spiritul sau, ra?ionamentul Inaltei curti de Casatie si Justitie trebuie aplicat, in mod similar, si in ceea ce priveste drepturile incluse salariu - in spe?a, sporul pentru conditii periculoase si vatamatoare, acordat in temeiul art.51 alin. (3) din Legea 334/2002 -in raport de acelasi art. 30 alin. (5) din Legea nr. 330/2009, pe care atat noi, cat si instanta suprema il invocam. Mai mult, solicita sa se observe ca inalta Curte de Casatie si Justitie nu s-a referit doar la art. 30 alin. (5) lit. a) din Legea nr. 330/2009 - care se refera la salariile de baza, ci la art. 30 alin. (5) in ansamblul sau, deci inclusiv lit. b), care reglementeaza men?inerea sporurilor.

Din moment ce, in aplicarea acestui text, la data de 01.01.2010, salariul de baza - trebuie sa fie la acelasi nivel cu cel din luna decembrie 2009, atunci si sporul pentru conditii periculoase si vatamatoare, cuvenit personalului didactic auxiliar incadrat pe func?iile de bibliotecar, documentarist, redactor la data de 31 decembrie 2009, trebuia platit, de la data de 01.01.2010, in conditiile in care membrii de sindicat si-au desfa?urat activitatea in acelea?i conditii .

Rezulta, fara putin?a de tagada ca personalul didactic auxiliar incadrat pe func?iile de bibliotecar, documentarist, redactor trebuia sa beneficieze in anul 2010 de un salariu la acelasi nivel cu cel din decembrie 2009, parata fiind obligata sa le acorde sume compensatorii, in baza art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 1/2010.

LEGEA NR. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice:

Art. 3: ``Sistemul de salarizare reglementat prin prezenta lege are la baza urmatoarele principii:

(...)c) echitate si coeren?a, prin crearea de oportunitati egale si remunera?ie egala pentru munca de valoare egala, pe baza principiilor si normelor unitare privind stabilirea si acordarea salariului si a celorlalte drepturi de natura salariala ale personalului din sectorul bugetar;"

Art. 7: ``(2) Valoarea salariilor de baza, soldelor func?iilor de baza/salariilor func?iilor de baza si a indemnizatiilor lunare de incadrare utilizata la reincadrarea pe func?ii a personalului in 2011 se stabileste prin legea privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice."

LEGEA NR. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice:

Art. 1: (1) incepand cu 1 ianuarie 2011, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare, astfel cum au fost acordate personalului platit din fonduri publice pentru luna octombrie 2010, se majoreaza cu 15%.

(5) in salariul de baza, indemnizatia lunara de incadrare, respectiv in solda functiei de baza/salariul functiei de baza aferente lunii octombrie 2010 sunt cuprinse sporurile, indemnizatiile, care potrivit Legii-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile ulterioare, faceau parte din salariul de baza, din indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv din solda/salariul functiei de baza, precum si sumele compensatorii cu caracter tranzitoriu, acordate potrivit Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 1/2010 privind unele masuri de reincadrare in func?ii a unor categorii de personal din sectorul bugetar si stabilirea salariilor acestora, precum si alte masuri in domeniul bugetar, cu modificarile ulterioare. Sporurile stabilite prin legi sau hotarari ale Guvernului necuprinse in Legea-cadru nr. 330/2009, cu modificarile ulterioare, si care au fost acordate in anul 2010 ca sume compensatorii cu caracter tranzitoriu sau, dupa caz, ca sporuri la data reincadrarii se introduc in salariul de baza, in indemnizatia de incadrare bruta lunara, respectiv in solda/salariul de functie, fara ca prin acordarea lor sa conduca la cre?teri salariale, altele decat cele prevazute de prezenta lege.

Art. 7 alin. (2) din Legea nr. 284/2010 stipuleaza faptul ca, in anul 2011, valoarea salariilor :e baza utilizate la reincadrarea pe func?ii a personalului platit din fonduri publice se stabileste prin legea privind salarizarea in anul 2011, respectiv, prin Legea nr. 285/2010. Legea nr. 285/2010, la art. 1 alin. (1), reglementeaza baza de calcul a salariilor pe anul 2011 ca fiind salariul de baza din luna OCTOMBRIE 2010, caruia i se aplica o majorare de 15%. Ori, in cursul anului 2010, asa cum rezulta expres din dispozitiile Legii nr. 330/2009 si O.G. nr. 1/2010 (detaliate anterior), salariul de baza nu putea fi stabilit sub nivelul celui din decembrie 2009, astfel ca salariul de baza din luna octombrie 2010 nu poate fi sub nivelul celui din decembrie 2009.

In consecinta, din interpretarea coroborata a textelor mai sus citate, rezulta ca salariul de baza pe anul 2011 nu poate fi mai mic decat cel cuvenit salariatilor din sistemul public in luna decembrie 2009, diminuat conform dispozitiilor Legii nr. 118/2010 si majorat cu 15%, potrivit Legii nr. 285/2010, deci, inclusiv cu sporul pentru conditii periculoase si vatamatoare, care ar fi trebuit acordat, macar ca suma compensatorie, in anul 2010. Cu toate acestea, salariile personalului didactic auxiliar-bibliotecar, documentarist, redactor - nu au fost calculate in anul 2010 la nivelul de la data de 31 decembrie 2009.

Faptul ca in anul 2010, calculul salariilor s-a facut incorect, a determinat calcularea gre?ita ; salariilor personalului didactic auxiliar mai sus mentionat si in anul 2011, din moment ce salariul de referin?a (cel din luna octombrie 2010) a fost mai mic. In raport de prevederile art. 1 alin. (1) din Legea nr. 285/2010, pentru identitate de ra?iune, este evident ca, si ulterior datei de 01 ianuarie 2011, membrii no?tri de sindicat au fost priva?i de drepturile salariale cuvenite.

Faptul ca personalul didactic auxiliar incadrat pe func?iile de bibliotecar, documentarist, redactor trebuia sa beneficieze si in anul 2011 de sporul pentru conditii de munca rezulta si din dispozitiile Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din inva?amant - Anexa nr. 5, respectiv, Capitolul II: Metodologia de calcul al drepturilor salariale care se acorda personalului didactic auxiliar:

Art. 2 (3): Pe langa salariul de baza definit potrivit alin. (2), se acorda, dupa caz, spor pentru conditii de munca, spor pentru vechime in munca, precum si compensa?ii tranzitorii.

Art. 6: (1) in raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare, personalul salarizat poate primi un spor de pana la 15% din salariul de baza calculat ca suma intre lit. A, B, C, D, E ale art. 3, corespunzator timpului efectiv lucrat la locurile de munca respective, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(2) Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului, precum si indemnizatiile de acordare a acestuia se stabilesc de catre ordonatorul de credite, cu consultarea partenerilor sociali, in limita prevederilor din regulamentul aprobat, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educa?iei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare emise de catre autorita?ile abilitate in acest sens.

(3) Pana la aprobarea regulamentului prevazut la alin. (2), sporurile pentru conditii de munca, aprobate in conditiile legii, se acorda numai persoanelor care au beneficiat de aceste sporuri si numai in masura in care activitatea se desfasoara in acelea?i conditii .

In conditiile in care membrii sai de sindicat isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii, atat anterior datei de 01.01. 2010 cat si ulterior, inclusiv in prezent, acestia trebuie sa beneficieze de plata sporului pentru conditii de munca pe care il solicita.

In anul 2012, in materia salarizarii personalului din sectorul bugetar este aplicabila Legea nr.283/2011 privind aprobarea Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, care, la art. unic, pct. 2 II, prevede:

``Art. II. Pentru anul 2012 se aproba instituirea unor masuri financiare in domeniul bugetar, dupa cum urmeaza:

1. Art. 1 (1) in anul 2012, cuantumul brut al salariilor de baza/soldelor functiei de baza/salariilor functiei de baza/indemnizatiilor de incadrare se men?ine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011.

(2) In anul 2012, cuantumul sporurilor, indemnizatiilor, compensa?iilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut, solda lunara bruta/salariul lunar brut, indemnizatia bruta de incadrare se men?ine la acelasi nivel cu cel ce se acorda personalului platit din fonduri publice pentru luna decembrie 2011, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii .

(3) In anul 2012, cuantumul brut al salariilor de incadrare, al sporurilor, indemnizatiilor, compensa?iilor si al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare aferent personalului didactic si didactic auxiliar din inva?amant, in conformitate cu prevederile Legii nr. 63/2011 privind incadrarea si salarizarea in anul 2011 a personalului didactic si didactic auxiliar din inva?amant, se men?ine la acelasi nivel cu cel ce se acorda pentru luna decembrie 2011, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii ."

In raport de aceste prevederi, si avand in vedere faptul ca personalul didactic auxiliar incadrat pe func?iile de bibliotecar, documentari?ti, redactori isi desfasoara activitatea in acelea?i conditii, este evident ca trebuie sa beneficieze si in anul 2012 de acordarea sumelor compensatorii aferente sporului pentru conditii periculoase sau vatamatoare, in raport de revederile citate din Legea nr. 283/2011.

De asemenea, si in anul 2013, in raport de prevederile Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 84/2012 privind stabilirea salariilor personalului din sectorul bugetar in anul 2013, prorogarea unor termene din acte normative, precum si unele masuri fiscal-bugetare (Monitorul oficial al Romaniei, Partea I, nr. 845/13.12.2012), care face insa trimitere expresa la Legea nr. 133/2011, ce se aplica in mod corespunzator si in anul 2013, membrii de sindicat trebuie sa beneficieze de acordarea sumelor compensatorii aferente sporului pentru conditii periculoase au vatamatoare.

Situa?ia este identica pentru anul 2014, in raport de dispozitiile art. 1 alin. (3) si alin. (4) : din Ordonan?a de urgenta nr. 103/2013, dar si in anul 2015, in raport de prevederile art. 1 din Ordonan?a de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind stabilirea salariilor personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice.

In concluzie, pentru argumentele prezentate pe larg in prezentul apel, precum si pentru cele detaliate in cererea de chemare in judecata, solicita instantei de apel admiterea acestuia sa modifice in tot Sentinta civila apelata, cu consecinta admiteriiactiunii.

In drept, a invocat dispozitiile art. 34 alin. (2), art. 466, art. 470-471. ?.a. si art. 481 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 28 si art. 214-216 din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale HG nr. 281/1993, ale Legii-cadru nr. 330/2009, ale O.U.G. nr. 1/2010, ale art. 3 lit. c) si art. 7 alin. (2) din Legea-cadru nr. 284/2010, Legii nr. 285/2010, ale Legii nr. 2011, ale Legii nr. 63/2011, ale Legii 283/2011, ale OUG nr. 84/2012, OUG nr. 103/2013, OUG 83/2014, OUG 57/2015, ale art. 1530 ?.u. din Noul Cod civil.

Intimatul nu a depus la dosarul cauzei intampinare in raport de dispozitiile art. 471 alin. 5 Cod procedura civila.

Curtea, analizand Sentinta prin prisma criticilor invocate in apel, a apararilor formulate, a dispozitiilor legale aplicabile in cauza, constata ca apelul este nefondat si il va respinge pentru urmatoarele considerente:


Sistemul de salarizare al cadrelor didactice si didactice auxiliare este reglementat de Legea nr.63/2011, care, in legatura cu sporul pentru conditii vatamatoare, in art.9 din anexa 5 cap. I prevede expres, urmatoarele:

``(1) In raport cu conditiile in care se desfasoara activitatea, conditii periculoase sau vatamatoare, personalul salarizat poate primi un spor de pana la 15% din salariul de baza calculat ca suma intre lit. A, B, C, D, E ale art. 3, corespunzator timpului lucrat la locurile de munca respective, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(2) Locurile de munca, categoriile de personal, marimea concreta a sporului, precum si conditiile de acordare a acestuia se stabilesc de catre ordonatorul de credite, cu consultarea partenerilor sociali, in limita prevederilor din regulamentul aprobat, prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educa?iei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, avand la baza buletinele de determinare sau, dupa caz, expertizare emise de catre autorita?ile abilitate in acest sens.

(3) Pana la aprobarea regulamentului prevazut la alin. (2), sporurile pentru conditii de munca, aprobate in conditiile legii, se acorda numai persoanelor care au beneficiat de aceste sporuri si numai in masura in care activitatea se desfasoara in acelea?i conditii .``

A?adar, rezulta in mod neechivoc ca sporul in discu?ie, astfel cum se prevede in legea din 2011, se acorda numai persoanelor care au beneficiat de acesta si numai in masura in care activitatea se desfasoara in acelea?i conditii .

O conditie esen?iala pentru acordarea sporului este existenta unor buletine de determinare sau, dupa caz, expertizare emise de catre autorita?ile abilitate in acest sens, conditie mentionata expres la alin. 2 din textul citat anterior.


In spe?a, nu s-a urmat procedura prevazuta de lege, astfel ca sporul nu poate fi recunoscut decat in conditiile in care sunt indeplinite toate cerintele legii. Nefiind indeplinite conditiile impuse de lege privind existenta si valabilitatea buletinelor de determinare a noxelor, solu?ia pronuntata de instanta de fond, este legala si temeinica.

De asemenea, instanta a argumentat corect solu?ia si cu privire la imposibilitatea acordarii sporului sub forma de sume compensatorii, acesta fiind prevazut ca spor distinct de salariul de baza odata cu adoptarea Legii nr. 330/2009.

Este evident faptul ca, incepand cu data de 01.01.2010 legile succesive de reglementare a salarizarii au prevazut acordarea sporului pentru conditii vatamatoare sau periculoase ca spor distinct de salariul de baza, astfel incat acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii. Nu se poate sustine ca neindeplinirea procedurilor prealabile de acordare a acestor sporuri s-ar putea evita prin acordarea sporului obtinut in decembrie 2009 sub forma sumelor compensatorii. In analiza existentei sau inexistentei dreptului la sume compensatorii trebuie avute in vedere dispozitiile legale imperative. Legea nu a lasat la latitudinea angajatorului posibilitatea acordarii alternativ fie a sporului pentru conditii vatamatoare fie a sumelor compensatorii echivalente cu valoarea sporului pentru conditii vatamatoare, astfel cum fusese reglementat pana la 31.12.2009.

Curtea constata astfel ca sunt nefondate criticile apelantului privind aplicarea dispozitiilor legale succesive privind calculul si plata unor sume compensatorii cu caracter tranzitoriu in considerarea argumentului ca neaplicarea acestor dispozitii ar face ca legea sa fie lipsita de continut . Dimpotriva, acordarea echivalentului sporului pentru conditii vatamatoare sau periculoase sub forma unor sume compensatorii cu caracter tranzitoriu, in conditiile in care legile de salarizare il reglementeaza ca spor distinct, ar goli de continut aceste dispozitii legale si ar oferi posibilitatea eludarii legii prin neindeplinirea conditiilor impuse imperativ de lege, acelea privind intocmirea buletinelor de determinare .

Nici celelalte critici invocate nu sunt intemeiate astfel ca, in temeiul dispozitiilor art. 480 alin. 1 din Codul de procedura civila, Curtea va respinge apelul ca nefondat.


PENTRU ACESTE MOTIVE,
IN NUMELE LEGII
DECIDE


Respinge ca nefondat apelul declarat de apelantul reclamant S_________ L____ Inva?amant Z___ B___ pentru membra de sindicat E________ M______ , cu sediul in B___ , ______________________, judetul O__ impotriva sentintei civile nr. 669 din 08.11.2016, pronuntata de Tribunalul O__, sectia I civila, in dosarul nr. XXXXXXXXXXXXX in contradictoriu cu intimatul parat C_______ T_____``N______ B_______`` cu sediul in _________________________. 47 , judetul O__.

Decizie definitiva.



Pronuntata de: Curtea de Apel Craiova Sectia I Civila, Decizia civila nr. 863, pronuntata in sedinta publica din 27 martie 2017


Citeşte mai multe despre:    Sindicat invatamant    Bibliotecar spor conditii    Formalitati acordare spor    Personal didactic auxiliar spor 15%



Comentează: Sporul pentru conditii vatamatoare este distinct de salariul de baza, astfel ca acesta nu putea sa se regaseasca in salariu sub forma unei sume compensatorii
Alte Speţe