LEGEA 196/2016 privind venitul minim de incluziune
Publicata in Monitorul Oficial nr. 882 din data de 3 noiembrie 2016
Articolul 84
La propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice se pot aproba, prin hotarare a Guvernului, ajutoare de urgenta destinate familiilor si persoanelor aflate in situatii de necesitate ce pot aparea din cauza calamitatilor naturale, incendiilor, accidentelor, bolilor grave, precum si ca urmare a altor situatii ce pot conduce la aparitia riscului de excluziune sociala.
Articolul 85
Autoritatile administratiei publice locale pot acorda, din bugetele proprii, prin hotarare a consiliilor locale, urmatoarele ajutoare:
a) ajutoare de urgenta pentru beneficiarii si situatiile prevazute la art. 84;
b) ajutoare comunitare, in bani si/sau in natura, destinate persoanelor singure si familiilor aflate in situatii de dificultate, pe baza nevoilor identificate prin ancheta sociala.
CAPITOLUL VI: Raspunderea juridica
Articolul 86
(1) Constituie contraventie, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii, incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza nerespectarea prevederilor prezentei legi, dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, emiterea de catre primar a dispozitiei de aprobare in prealabil a cererii privind venitul minim de incluziune cu nerespectarea conditiilor de eligibilitate prevazute de prezenta lege, respectiv cele cu privire la veniturile si componenta familiei, verificarea documentelor doveditoare si a obligatiilor beneficiarilor;
b) cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, emiterea, de catre directorul executiv al agentiei teritoriale pentru plati si inspectie sociala, a deciziei privind stabilirea dreptului la venitul minim de incluziune, in lipsa dispozitiei primarului de aprobare in prealabil a cererii;
c) cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, nerespectarea de catre personalul serviciilor publice de asistenta sociala de la nivelul primariilor a prevederilor art. 33 alin. (1) si (2) si art. 35 alin. (1) ;
d) cu amenda de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, nerespectarea de catre primar a prevederilor art. 33 alin. (3) , art. 34 alin. (1) , art. 36 alin. (1) , art. 39 alin. (1) , art. 40 alin. (2) si (4) , art. 48 alin. (2) , art. 50 alin. (4) , art. 60 alin. (1) , art. 62 alin. (3) , art. 66 alin. (2) , art. 69 alin. (4) si art. 71 alin. (1) ;
e) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, nerespectarea de catre furnizor a prevederilor art. 45, art. 47 alin. (3) , art. 52 alin. (1) , art. 55 alin. (1) si art. 66 alin. (2) ;
f) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, nerespectarea de catre asociatia de proprietari a dispozitiilor art. 52 alin. (1) , alin. (3) sau (4) si art. 54;
g) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, nerespectarea de catre agentiile teritoriale pentru plati si inspectie sociala a prevederilor art. 63 si ale art. 64 alin. (2) ;
h) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, nerespectarea de catre inspectoratele scolare a prevederilor art. 65 alin. (1) ;
i) cu amenda de la 500 de lei la 2.000 de lei, fapta titularului dreptului de a completa cu date si informatii incorecte formularul de cerere pentru acordarea dreptului, precum si nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 40 alin. (1) , art. 47 alin. (4) , art. 50 alin. (2) si art. 56.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza de catre:
a) organele cu atributii de control ale Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, precum si ale agentiei nationale pentru plati si inspectie sociala pentru contraventiile prevazute la alin. (1) ;
b) inspectorii sociali din cadrul agentiei nationale si agentiilor teritoriale pentru plati si inspectie sociala, pentru contraventiile prevazute la alin. (1) , cu exceptia lit. b) ;
c) primar, pentru contraventiile prevazute la alin. (1) lit. c) , e) , f) si i) .
(3) In situatia in care aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) se realizeaza de catre unul dintre organele de control prevazute la alin. (2) , la verificarea efectuata de alt organ de control, in raportul de inspectie sau de control se va consemna acest fapt si nu vor fi aplicate din nou sanctiunile prevazute la alin. (1) .
(4) Procesele-verbale intocmite de catre personalul cu atributii de control prevazut la alin. (2) lit. a) se transmit, in fotocopie, primarului comunei, orasului, municipiului sau sectorului municipiului Bucuresti, dupa caz.
Articolul 87
(1) Contraventiilor prevazute la art. 86 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Contravenientul poate achita pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzilor prevazute la art. 86 alin. (1) , agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
Articolul 88
Dispozitiile primarului privind aprobarea sau respingerea in prealabil a cererii privind acordarea dreptului la venitul minim de incluziune, precum si cele privind incetarea dreptului la venit minim de incluziune se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAPITOLUL VII: Dispozitii tranzitorii si finale
Articolul 89
(1) Inspectorii sociali din agentia nationala pentru plati si inspectie sociala efectueaza controale periodice la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, in scopul verificarii respectarii aplicarii prevederilor prezentei legi.
(2) La solicitarea directorului executiv al agentiei teritoriale pentru plati si inspectie sociala, inspectorii sociali prevazuti la alin. (1) efectueaza vizite in teren la beneficiarii de venit minim de incluziune, in scopul verificarii indeplinirii conditiilor de eligibilitate pentru acordarea dreptului.
Articolul 90
(1) Sumele constatate ca fiind primite necuvenit cu titlu de ajutor social acordat in baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, de alocatie pentru sustinerea familiei acordate in baza Legii nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de ajutor pentru incalzirea locuintei acordat in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece, aprobata prin Legea nr. 92/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, nerecuperate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se recupereaza in conditiile art. 78-80.
(2) Pentru sumele prevazute la alin. (1) , termenul de 180 de zile se calculeaza de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Articolul 91
In situatia in care Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice constata cresterea valorii pragului saraciei severe, stabilit cu peste 10% fata de valoarea de referinta, exprimata in lei, prevazuta la art. 15 alin. (2) , acesta propune modificarea corespunzatoare a nivelului venitului mediu net lunar/membru de familie luat in calcul la stabilirea cuantumului venitului minim de incluziune, pentru fiecare din ajutoarele financiare prevazute la art. 3 alin. (2) , care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Articolul 92
(1) Pentru cresterea calitatii vietii, persoanele apte de munca din familiile beneficiare de venit minim de incluziune, care nu au un loc de munca sau nu realizeaza venituri in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu ori alta forma prevazuta de lege, beneficiaza de masuri de incluziune pe piata muncii, prevazute de reglementarile legale in vigoare si constituie una dintre categoriile prioritare pentru acestea.
(2) Principalele masuri de incluziune pe piata muncii destinate persoanelor prevazute la alin. (1) sunt:
a) participarea la programele educationale de alfabetizare si de tip a doua sansa, inclusiv la programele desfasurate in cadrul centrelor comunitare de invatare permanenta la nivel local prevazute la art. 344 din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) participarea la cursurile de formare/calificare/recalificare recomandate de agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca;
c) oferirea de servicii de consiliere si orientare pe piata muncii;
d) angajarea in cadrul intreprinderilor sociale sau a intreprinderilor sociale de insertie, in conditiile prevazute de Legea nr. 219/2015 privind economia sociala.
(3) Masurile prevazute la alin. (2) sunt disponibile si pentru persoanele apte de munca din familiile beneficiare de venit minim de incluziune care realizeaza venituri in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu sau alta forma prevazuta de lege, daca acestea doresc sa obtina fie venituri mai mari in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu sau alta forma prevazuta de lege, fie sa dobandeasca competente profesionale competitive pe piata muncii.
(4) Persoanele apte de munca din familiile care primesc una sau mai multe componente ale venitului minim de incluziune beneficiaza, cu prioritate, de masurile de ocupare temporara pentru executarea de lucrari si activitati de interes pentru comunitatile locale subventionate din bugetul asigurarilor de somaj.
(5) In termen de 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru 25% din persoanele apte de munca din familiile beneficiare de venit minim de incluziune, institutiile cu atributii in domeniu au obligatia sa asigure cel putin una dintre masurile prevazute la alin. (2) si (4) .
Articolul 93
(1) In termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice elaboreaza normele metodologice de aplicare a prevederilor acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.

Citeşte mai multe despre:

MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.
Prima pagină » Legislaţie
Codurile Esentiale ⁞ Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale ⁞ Legislatie Imobiliara ⁞ Legislatie Civila ⁞ Legislatie Penala ⁞ Legislatie Comerciala ⁞ Legislatie Fiscala ⁞ Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute ⁞ Legislatie Proprietate Intelectuala ⁞ Legislatia Domeniul Agricol ⁞ Contencios Administrativ ⁞ Legislatie Financiar-Bancara ⁞ EuroLegislatie ⁞ Decizii ale Curtii Constitutionale ⁞ Recursuri in interesul legii ⁞ Diverse Domenii juridice ⁞ Regulamente ⁞ Cauze CEDO ⁞ Arhiva Monitorului Oficial
HEADLINE LEGISLATIE |
Ultimele acte normative publicate:


















Gestionarea sesizarii adresate profesionistului direct de catre consumator
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cererea in anularea ordonantei de plata. Calea de atac a debitorului in situatia in care instanta judeca in echitate, cu incalcarea principiului legal
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu
Cercetarea disciplinara - Strategia in prevenirea si solutionarea litigiilor de munca in favoarea angajatorului
Sursa: Avocat Bogdan Deaconu

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti
Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti















