din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3931 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » OUG 1/1999, actualizata, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

OUG 1/1999, actualizata, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

  Publicat: 13 Mar 2020       33240 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ordonanta de urgenta Nr. 1/1999, actualizata 2020, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta

Actualizata 2020 prin:
- Legea 164/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M. Of. 811 din 07.10.2019)
- Legea 453/2004 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M. Of. 1052 din 12.11.2004)
- Ordonanta urgenta 34/2020 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta (M.Of. 268 din 31-mar-2020)

Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Act normativ prin care se reglementeaza situatii generale si impersonale (decrete lege) sau situatii individuale concrete (numirea sau revocarea unui ambasador)
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
(termen CNA). Transmisia initiala prin fir sau prin unde radioelectrice, inclusiv prin satelit, �n forma codata sau necodata, a serviciilor de programe destinate publicului;

Articolul 14

Decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta trebuie sa prevada urmatoarele:

a) motivele care au impus instituirea starii;

b) zona In care se instituie;

c) perioada pentru care se instituie;

c1) masurile de prima urgenta care urmeaza a fi luate;

(Din 15-nov-2004 Art. 14, litera C. din capitolul II completat de Art. I, punctul 12. din Legea 453/2004)

d) drepturile si libertatile fundamentale al caror exercitiu se restrange, in limitele prevederilor constitutionale si ale art. 4 din prezenta ordonanta de urgenta;

e) autoritatile militare si civile desemnate pentru executarea prevederilor decretului si competentele acestora;

f) alte prevederi, daca se considera necesare.

Articolul 15

In functie de evolutia situatiilor de pericol, Presedintele Romaniei, cu incuviintarea Parlamentului, poate prelungi durata starii instituite si poate extinde sau restrange aria de aplicare a acesteia. Prelungirile se dispun in conditiile prevederilor art. 5.

(Din 15-nov-2004 Art. 15 din capitolul II modificat de Art. I, punctul 13. din Legea 453/2004)

Articolul 16

(1) Incetarea starii de asediu sau de urgenta are loc la data stabilita in decretul de instituire sau in decretul de prelungire.

(2) In cazul inlaturarii situatiilor de pericol, inainte de expirarea termenului stabilit, incetarea aplicarii masurii exceptionale se dispune prin decret, cu incuviintarea prealabila a Parlamentului.

(Din 15-nov-2004 Art. 16, alin. (2) din capitolul II modificat de Art. I, punctul 14. din Legea 453/2004)

CAPITOLUL III: Competente si responsabilitati

Articolul 17

Coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decretul de instituire a starii de asediu revine, in principal, Ministerului Apararii Nationale.

Articolul 18

(1) In cazul instituirii starii de urgenta in temeiul art. 3 lit. a) , coordonarea aplicarii masurilor dispuse prin decret revine Ministerului Administratiei si Internelor.

(2) In conditiile alin. (1) , Politia Comunitara poate fi militarizata, in totalitate sau numai in anumite unitati administrativ-teritoriale, desfasurandu-si activitatea in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor.

(3) In cazul prevazut la art. 3 lit. a) , Ministerul Apararii Nationale sprijina fortele Ministerului Administratiei si Internelor, la cererea acestuia, in baza aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, in limitele si conditiile stabilite de acesta.

(4) Fortele Ministerului Apararii Nationale pot acorda sprijin numai in misiuni pentru care au pregatirea si dotarea corespunzatoare.

(Din 15-nov-2004 Art. 18 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 15. din Legea 453/2004)

Articolul 19

Pe durata starii de urgenta, instituita in temeiul art. 3 lit. b) , gestionarea masurilor dispuse revine Sistemului National de Management al Situatiilor de Urgenta, sub conducerea nemijlocita a ministrului administratiei si internelor si in coordonarea primului-ministru.

(Din 15-nov-2004 Art. 19 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 16. din Legea 453/2004)

Articolul 20

Pentru aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, precum si a masurilor prevazute in decretul de instituire a starii de asediu sau a starii de urgenta, autoritatile militare, precum si celelalte autoritati publice prevazute la art. 7 alin. (1) au urmatoarele atributii si raspunderi:

(Din 15-nov-2004 Art. 20 din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)

a) sa intocmeasca planurile de actiune si planurile de ridicare graduala a capacitatii de lupta, in conformitate cu ordinele si instructiunile proprii;

b) sa dispuna depunerea temporara, la organele de politie de pe raza judetului sau a municipiului Bucuresti, a armelor, munitiilor si materialelor explozive aflate asupra populatiei si sa procedeze la cautarea celor nedepuse in termenul stabilit, urmand ca la incetarea masurii exceptionale acestea sa fie inapoiate celor in drept sa le detina; sa dispuna inchiderea temporara a societatilor care comercializeaza arme si munitii si sa instituie paza acestora;

(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera B. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)

c) sa limiteze sau sa interzica circulatia vehiculelor sau a persoanelor in anumite zone ori intre anumite ore si sa elibereze, in cazuri justificate, permise de libera circulatie;

d) sa efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, cand acestea se impun;

(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera D. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)

e) sa efectueze razii;

f) sa exercite in mod exclusiv dreptul de a autoriza desfasurarea adunarilor publice,a manifestatiilor sau marsurilor;

g) sa evacueze din zona supusa regimului starii de asediu sau de urgenta persoanele a caror prezenta nu se justifica;

h) sa dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe directiile si in zonele stabilite si sa tina evidenta acestora;

i) sa protejeze informatiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass - media; informatiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgenta, cu exceptia celor referitoare la dezastre, se dau publicitatii numai cu avizul autoritatilor militare; mijloacele de comunicare in masa, indiferent de natura si de forma de proprietate, sunt obligate sa transmita, cu prioritate, mesajele autoritatilor militare, la cererea acestora;

j) sa dispuna inchiderea temporara a unor statii de distribuire a carburantilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociatiilor si ale altor localuri publice;

k) sa suspende temporar aparitia sau difuzarea unor publicatii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;

(Din 15-nov-2004 Art. 20, litera K. din capitolul III modificat de Art. I, punctul 17. din Legea 453/2004)

l) sa asigure paza militara a statiilor de alimentare cu apa, energie, gaze, a sediilor posturilor de radiodifuziune si de televiziune publice, a operatorilor economici care detin capacitati de importanta strategica la nivel national, precum si a obiectivelor de importanta deosebita pentru aparare, prin punerea in aplicare a Planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare; cand situatia impune, dispun oprirea temporara a alimentarii cu gaze, energie si apa potabila, dupa caz;

(Din 10-oct-2019 Art. 20, litera L. din capitolul III modificat de Art. 1, punctul 2. din Legea 164/2019)

m) sa dispuna rationalizarea alimentelor si a altor produse de stricta necesitate;

n) sa emita ordonante militare sau ordine, dupa caz;





Afişează OUG 1/1999, actualizata, privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 1/1999    OUG 1/1999 actualizata    OUG 34/2020    OUG 1/1999 actualizata 2020    starea de necesitate    starea de urgenta    situatie de criza

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Legalitatea sanctiunilor contraventionale/amenzilor aplicate pe durata starii de urgenta, conform OUG 1/1999
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

AUTORIZATIE (ADEVERINTA) privind deplasarea in interes de serviciu. WORD si PDF
Sursa: MCP Cabinet avocati