Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Fiscala » OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile

OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile

  Publicat: 09 Aug 2020       5663 citiri        Secţiunea: Legislatie Fiscala  


Ordonanta de urgenta nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014-2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene


In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire data monedei unice europene.
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Categorie de fapte juridice, care se produc independent de vointa omului si de care legea leaga anumite efecte juridice.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Act oficial prin care se confirma (de catre anumite organe de stat)
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Puterile publice existente in stat.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
(Current liabilities) Datorie sau alta obligatie scadenta in maxim un an.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Document care cuprinde enumerarea si descrierea existentei cantitative si valorice a mijloacelor pe care le poseda, le are in gestiune, in folosinta ori in raspundere al un moment dat, o persoana fizica sau juridica.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Mostra, model de referinta prezentat eventualilor cumparatori de catre o societate, in completarea ofertei, pentru a face dovada calitatii produsului oferit.
1. Impozite si taxe locale stabilite in suma globala si invariabila.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Actiune diplomatica prin care un stat accepta prevederile unui tratat international, obligandu-se sa le respecte
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alocatie nerambursabila acordata persoanelor fizice, organizatiilor neguvernamentale, agentilor economici si institutiilor publice.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Institutie specializata care desfasoara o activitate complexa si care are ca functii: efectuarea de operatiuni intre titularii de conturi bancare
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alocatie nerambursabila acordata persoanelor fizice, organizatiilor neguvernamentale, agentilor economici si institutiilor publice.
Banii folositi pentru a desfasura o afacere. Stoc de valori sau de active care, intrate in circuitul economic, pot genera venituri posesorilor lor.
Art. 87 TCE (versiunea consolidata) stipuleaza ca, exceptand situatiile expres prevazute in Tratat, orice fel de ajutor acordat de catre un stat membru, sau prin intermediul resurselor statului, este incompatibil cu Piata Interna comunitara daca distorsioneaza concurenta favorizand unele intreprinderi sau productia anumitor bunuri si afecteaza comertul intre statele membre.
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Mijloace de proba prevazute in cap . II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
(Working capital) Suma cu care activele curente depasesc datoriile curente.
Instrument structural infiintat in 1993, cu scopul de a oferi ajutor financiar in domeniile mediu si infrastructura celor mai sarace state ale UE (statele cu un produs national brut sub 90% din media europeana),
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Ceea ce poate fi realizat cu usurinta.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
Denumire data monedei unice europene.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.

(4) Fondurile alocate pentru granturile destinate capitalului de lucru sunt in valoare de 350.000.000 euro, din care 265.000.000 euro fonduri externe nerambursabile si 42.500.000 euro fonduri de la bugetul de stat si coparticipare de 42.500.000 euro de la beneficiari.

Art. 12. -

(1) Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, IMM-urilor din domeniile de activitate: restaurante, hoteluri, cafenele, industria alimentara si alte activitati asimilate acesteia, servicii din domeniul transporturilor, agentiilor de turism, editurilor/librariilor/bibliotecilor, industriilor creative, precum si al organizarilor de evenimente a caror activitate curenta a fost afectata de raspandirea virusului SARS-CoV-2 sau a caror activitate a fost interzisa ori redusa prin ordonante militare pe perioada starii de urgenta si/sau pe perioada starii de alerta. Lista domeniilor de activitate eligibile este prevazuta in anexa nr. 2.

(2) Granturile pentru capital de lucru se acorda, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat, ONG-urilor cu activitate economica din domeniul invatamant.

Art. 13. -

(1) Granturile pentru capital de lucru se acorda beneficiarilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) au obtinut certificat de situatii de urgenta in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 29/2020 privind unele masuri economice si fiscal-bugetare, cu modificarile ulterioare;

b) au inregistrat profit operational din activitatea curenta (din activitatea de exploatare), in unul din ultimele doua exercitii financiare inainte de depunerea cererii de finantare pentru obtinerea grantului, potrivit situatiilor financiare depuse;

c) dispun de coparticipare la constituirea capitalului de lucru in procent de minimum 15% din valoarea grantului la data utilizarii grantului pentru capital de lucru;

d) mentin sau, dupa caz, suplimenteaza numarul de salariati, fata de data depunerii cererii, pe o perioada de minimum 6 luni, la data acordarii granturilor, cu exceptia situatiilor in care contractele individuale de munca sunt incheiate pentru sezonieri sau/si zilieri.

(2) In perioada 1 august-15 septembrie 2020, MEEMA elibereaza certificate de situatii de urgenta, la cerere, operatorilor economici a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19 in perioada starii de urgenta.

(3) Certificatul pentru situatii de urgenta emis de catre MEEMA constata in baza declaratiei pe propria raspundere ca operatorul economic a inregistrat diminuarea veniturilor sau a incasarilor cu minimum 25% in luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretate.

Art. 14. -

(1) Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;

b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;

c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;

d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente, cu exceptia serviciilor de consultanta, studiilor si altor categorii de servicii indirecte;

e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;

f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente;

g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare reluarii activitatii;

h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.

(2) Verificarea asigurarii tipurilor de cheltuieli eligibile se face pe esantion de 1% in scopul validarii justificarii sumei forfetare.

(3) Beneficiarii vor depune declaratie pe propria raspundere ca utilizarea grantului in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta ordonanta de urgenta atrage dupa sine recuperarea ajutorului de stat acordat impreuna cu plata accesoriilor.

Art. 15. -

Cererile de finantare depuse in cadrul apelurilor de proiecte sunt selectate la finantare in ordinea depunerii cererii, cu respectarea criteriilor de eligibilitate prevazute in Ghidul solicitantului.

Art. 16. -

(1) Pentru granturi destinate capitalului de lucru, mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor se va derula prin parcurgerea urmatoarelor etape:

a) MEEMA, AIMMAIPE si STS, in baza acordului de parteneriat incheiat intre acestia, vor trebui sa isi cuprinda in bugetele proprii valoarea totala a proiectelor corespunzatoare activitatii/activitatilor proprii. In acest sens vor depune fisa de fundamentare pentru proiectul propus la finantare/finantat din FEN post aderare - F1, conform Hotararii Guvernului nr. 93/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea asigurarii creditelor de angajament si creditelor bugetare necesare incheierii contractelor de finantare si implementarii proiectelor;

b) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune cererea de finantare prin sistemul informatic MySMIS 2014+, in conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, in termen de 10 zile lucratoare de la data lansarii apelului de proiecte;

c) MFE si MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, vor incheia contractul de finantare in termen de maximum 20 de zile lucratoare de la data depunerii cererii de finantare, dupa parcurgerea etapelor procedurale de evaluare a conformitatii administrative si eligibilitatii, precum si a etapei de evaluare tehnica si financiara;

d) MEEMA va incheia conventii de colaborare cu bancile in baza unui proces transparent de selectie si cu respectarea procedurilor legale prevazute de Ghidul solicitantului pentru derularea operatiunilor de efectuare a platilor catre beneficiarii schemei de capital de lucru . Comisioanele, dobanzile, taxele, precum si orice alte cheltuieli bancare sunt in sarcina exclusiva a beneficiarului de granturi de capital de lucru;

e) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;

f) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;

g) MEEMA solicita MFP deschiderea de credite bugetare aferente valorii totale de la bugetul de stat si transferul sumelor cuprinse in bugetul MEEMA pe baza listelor finale de proiecte aprobate, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie. MEEMA, in baza conventiilor bancare si a necesarului de fonduri transmise de banci, transfera disponibilul in contul de disponibil al bancilor. Bancile, pe seama conventiilor bancare, in termen de maximum 7 zile calendaristice, efectueaza platile in conturile bancare indicate de beneficiarii finali ai ajutorului de stat de tip grant pentru capital de lucru;

h) beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de grant pentru capital de lucru; sumele ramase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;

i) bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat si transmit lunar prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MEEMA;

j) MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, va depune la MFE cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate de parteneriat in conformitate cu prevederile contractului de finantare . MFE verifica si aproba raportul de implementare, autorizeaza cererile de rambursare, efectueaza platile aferente FEDR catre MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE si STS, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 40/2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si solicita rambursarea sumelor prin declaratii de cheltuieli lunare;

k) MEEMA verifica indeplinirea conditiei privind mentinerea sau suplimentarea numarului de angajati timp de 6 luni, prin interogarea automata a bazelor de date, inclusiv utilizarea fondurilor potrivit destinatiilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, pe baza de esantion, pe perioada de durabilitate a schemei, dar nu mai mult de 3 ani.

(2) Granturile pentru capital de lucru se acorda dupa regimul de suma forfetara, potrivit Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European si al Consiliului de stabilire a unor dispozitii comune privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurala si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime, precum si de stabilire a unor dispozitii generale privind Fondul european de dezvoltare regionala, Fondul social european, Fondul de coeziune si Fondul european pentru pescuit si afaceri maritime si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului.

CAPITOLUL IV

Granturi pentru investitii acordate IMM-urilor

Art. 17. -

(1) Prin granturi pentru investitii se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:

a) extinderea capacitatilor de productie existente, precum si pentru extinderea capacitatilor de prestari servicii;

b) realizarea de unitati noi ale capacitatilor de productie existente, precum si pentru realizarea unor unitati noi de prestare servicii;

c) reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie existente, precum si pentru reabilitarea/modernizarea unor unitati noi de prestare servicii .

(2) Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE pe perioada implementarii proiectelor, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare .

Art. 18. -

(1) Granturile pentru investitii se acorda pe proiect si beneficiar si au o valoare cuprinsa intre 50.000 euro si 200.000 euro, in functie de nevoile de finantare ale proiectelor de investitii depuse.





Afişează OUG 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    OUG 30/2020    foncuri europene    fonduri neramburasabile

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.



Articole Juridice

Protectia sociala a salariatilor. Drepturi si Proceduri de care acestia pot beneficia (II pe durata starii de urgenta)
Sursa: avocat Irina Maria Diculescu

Beneficiarii Legii nr. 19/2020. Conditiile de acordare a indemnizatiei
Sursa: avocat Andreea-Cristina Deaconu