din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2976 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie Penala » Legea nr. 656/2002, pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

Legea nr. 656/2002, pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

  Publicat: 20 Mar 2009       26590 citiri        Secţiunea: Legislatie Penala  


Legea nr. 656/2002, pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism

Ultimele acte modificatoare:
- Legea nr. 36/2006
- Legea nr. 405/2006
- Legea nr. 306/2007 publicata in MOF nr. 784 din 19/11/2007
- O.U.G. nr. 53/2008 publicata in MOF nr. 333 din 30/04/2008.

Conform Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor (care a abrogat Legea 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor),
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Ramura a economiei in cadrul careia se realizeaza circulatia marfurilor de la producator la consumator prin indeplinirea functiei de echilibru dintre oferta si cererea de produse si servicii.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Exista control comun atunci cand doua sau mai multe intreprinderi sau persoane au posibilitatea de a exercita o influenta determinanta asupra unei alte intreprinderi.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Termen sinonim cu arestarea preventiva,
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Forma a infractiunii prevazuta in cap. II, t. II, art. 20-22, C. pen., partea generala, si consta in executare a hotararii de a savarsi infractiunea, executare care afost insa intrerupta sau nu si-a produs efectul.
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Persoane care iau parte la savarsirea unei infractiuni ,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Una dintre pedepsele principale, prevazuta in cap. II, t. II, art. 53, C. pen., partea generala.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
O situatie pe piata, in care vanzatorii unui produs sau serviciu actioneaza independent, pentru captarea clientelei, pentru a atinge un obiectiv comercial precis, adica un anumit nivel al beneficiilor, al volumului de vanzari si / sau al cotei de piata.
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Codul de procedura civila reglementeaza judecata in fond a cauzelor civile, judecata care cunoaste trei faze (etape):
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
A fost promulgat la 11.09.1865
Persoana care face parte din parchet si care exercita atributiile ce revin acestei institutii judiciare.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
A fost promulgat la 11.09.1865
Sau comiterea unei infractiuni, expresie folosita de legea penala, in t. VIII, art. 144, C. pen., partea generala, prin care se intelege savarsirea oricareia dintre faptele pe care legea le pedepseste
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului penal.

Raspunderi si sanctiuni

Art. 21. - Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea civila, disciplinara, contraventionala sau penala.

Art. 22. - (1) Constituie contraventie urmatoarele fapte:

a) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 alin. (1), (6) si (7) si la art. 4;

b) nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 5 alin. (2), art. 9, 91, 92, 12, art. 121 alin. (1), art. 13-15 si la 17.

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) se sanctioneaza cu amenda de la 100.000.000 lei la 300.000.000 lei, iar contraventiile prevazute la alin. (1) lit. b) se sanctioneaza cu amenda de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei.

(3) Sanctiunile prevazute la alin. (2) se aplica si persoanelor juridice.

(31) Pe langa sanctiunea prevazuta la alin. (3), persoanei juridice i se poate aplica una sau mai multe dintre urmatoarele sanctiuni contraventionale complementare:

a) confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contraventie;

b) suspendarea avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati ori, dupa caz, suspendarea activitatii agentului economic, pe o durata de la o luna la 6 luni;

c) retragerea licentei sau a avizului pentru anumite operatiuni ori pentru activitati de comert exterior, pe o durata de la o luna la 6 luni sau definitiv;

d) blocarea contului bancar pe o durata de la 10 zile la o luna;

e) anularea avizului, acordului sau a autorizatiei de exercitare a unei activitati;

f) inchiderea unitatii.

(4) Contraventiile se constata si sanctiunile prevazute la alin. (2) se aplica de reprezentantii imputerniciti, dupa caz, de Oficiu sau de alta autoritate competenta, potrivit legii, sa efectueze controlul . In cazul in care controlul este efectuat de autoritatile de supraveghere, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre reprezentantii imputerniciti anume desemnati de respectivele autoritati.

(41) Pentru faptele prevazute la alin. (1), pe langa sanctiunile contraventionale se pot aplica de catre autoritatile de supraveghere si masuri sanctionatorii specifice, potrivit competentei acestora.

(5) Dispozitiile prezentei legi referitoare la contraventii se completeaza in mod corespunzator cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 28 si 29.

Art. 23. - (1) Constituie infractiunea de spalare a banilor si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani:

a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscand ca provin din savarsirea de infractiuni, in scopul ascunderii sau al disimularii originii ilicite a acestor bunuri sau in scopul de a ajuta persoana care a savarsit infractiunea din care provin bunurile sa se sustraga de la urmarire, judecata sau executarea pedepsei;

b) ascunderea sau disimularea adevaratei naturi a provenientei, a situarii, a dispozitiei, a circulatiei sau a proprietatii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscand ca bunurile provin din savarsirea de infractiuni;

c) dobandirea, detinerea sau folosirea de bunuri, cunoscand ca acestea provin din savarsirea de infractiuni .

(2) Abrogat.

(3) Tentativa se pedepseste.

(4) Daca fapta a fost savarsita de o persoana juridica, pe langa pedeapsa amenzii se aplica, dupa caz, una sau mai multe dintre pedepsele complementare prevazute la art. 531 alin. (3) lit. a)-c) din Codul penal.

(5) Cunoasterea, intentia sau scopul, ca elemente ale faptelor prevazute la alin. (1), pot fi deduse din circumstantele faptice obiective.

Art. 231. - Persoana care a comis infractiunea prevazuta la art. 23, iar in timpul urmaririi penale denunta si faciliteaza identificarea si tragerea la raspundere penala a altor participanti la savarsirea infractiunii beneficiaza de reducerea la jumatate a limitelor pedepsei prevazute de lege.

Art. 24. - Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 18 constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.

Art. 241. - In cazul in care s-a savarsit o infractiune de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, luarea masurilor asiguratorii este obligatorie.

Art. 25. - (1) In cazul infractiunilor de spalare a banilor si de finantare a actelor de terorism se aplica dispozitiile art. 118 din Codul penal privind confiscarea bunurilor.

(2) Daca bunurile supuse confiscarii nu se gasesc, se confisca echivalentul lor in bani sau bunurile dobandite in locul acestora.

(3) Veniturile sau alte beneficii materiale obtinute din bunurile prevazute la alin. (2) se confisca.

(4) Daca bunurile supuse confiscarii nu pot fi individualizate fata de bunurile dobandite in mod legal, se confisca bunuri pana la concurenta valorii bunurilor supuse confiscarii.

(5) Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator si veniturilor sau altor beneficii materiale obtinute din bunurile supuse confiscarii, ce nu pot fi individualizate fata de bunurile dobandite in mod legal.

(6) Pentru a garanta ducerea la indeplinire a confiscarii bunurilor, este obligatorie luarea masurilor asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala.

Art. 26. - In cazul infractiunilor prevazute la art. 23 si 24, precum si in cazul infractiunii de finantare a actelor de terorism, secretul bancar si secretul profesional nu sunt opozabile organelor de urmarire penala si nici instantelor de judecata . Datele si informatiile se transmit la solicitarea scrisa a procurorului sau a organelor de cercetare penala, daca cererea acestora a fost autorizata de procuror, ori a instantelor de judecata .

Art. 27. - (1) Cand sunt indicii temeinice cu privire la savarsirea infractiunii de spalare a banilor sau de finantare a actelor de terorism, in scopul strangerii de probe sau al identificarii faptuitorului pot fi dispuse urmatoarele masuri:

a) punerea sub supraveghere a conturilor bancare si a conturilor asimilate acestora;

b) punerea sub supraveghere, interceptarea sau inregistrarea comunicatiilor;

c) accesul la sisteme informatice.

d) livrarea supravegheata a sumelor de bani;

(2) Masura prevazuta la alin. (1) lit. a) poate fi dispusa de procuror pe o durata de cel mult 30 de zile. Pentru motive temeinice, aceasta masura poate fi prelungita de procuror prin ordonanta motivata, fiecare prelungire neputand depasi 30 de zile. Durata maxima a masurii dispuse este de 4 luni.

(3) Masurile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) pot fi dispuse de judecator, potrivit dispozitiilor art. 911-916 din Codul de procedura penala, care se aplica in mod corespunzator.

(4) Procurorul poate dispune sa i se comunice inscrisuri, documente bancare, financiare ori contabile, in conditiile prevazute la alin. (1).

(5) Masura prevazuta la alin. (1) lit. d) poate fi dispusa de procuror si este autorizata prin ordonanta motivata care trebuie sa cuprinda, pe langa mentiunile prevazute la art. 203 din Codul de procedura penala, urmatoarele:

a) indiciile temeinice care justifica masura si motivele pentru care masura este necesara;

b) detalii cu privire la banii care fac obiectul supravegherii;

c) timpul si locul efectuarii livrarii sau, dupa caz, itinerarul ce urmeaza a fi parcurs in vederea efectuarii livrarii, daca acestea sunt cunoscute;

d) datele de identificare a persoanelor autorizate sa supravegheze livrarea.

Art. 271. - In cazul in care exista indicii temeinice si concrete ca s-a savarsit sau ca se pregateste savarsirea unei infractiuni de spalare a banilor ori de finantare a actelor de terorism, care nu poate fi descoperita sau ai carei faptuitori nu pot fi identificati prin alte mijloace, pot fi folositi, in vederea strangerii datelor privind existenta infractiunii si identificarea faptuitorilor, investigatori sub acoperire, in conditiile prevazute de Codul de procedura penala.





Afişează Legea nr. 656/2002, pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii actelor de terorism pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice