din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1500 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Recursuri in interesul legii » Decizia nr. 36/2008, privind incidenta legii de gratiere in cazul pedepselor aplicate pentru fapte a caror incadrare juridica in infractiuni a evoluat in timp, respectiv in cazul infractiunilor la regimul vamal, prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, iar, ulterior, in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997

Decizia nr. 36/2008, privind incidenta legii de gratiere in cazul pedepselor aplicate pentru fapte a caror incadrare juridica in infractiuni a evoluat in timp, respectiv in cazul infractiunilor la regimul vamal, prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, iar, ulterior, in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997

  Publicat: 25 Mar 2009       7511 citiri        Secţiunea: Recursuri in interesul legii  


Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Decizia nr. 36/2008, privind incidenta legii de gratiere in cazul pedepselor aplicate pentru fapte a caror incadrare juridica in infractiuni a evoluat in timp, respectiv in cazul infractiunilor la regimul vamal, prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, iar, ulterior, in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997

Publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 177 din 23/03/2009

Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Aplicarea normelor juridice la fapte ori situatii concrete.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
A fost promulgat la 11.09.1865
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
Mijloc procesual care da posibilitatea de a se invoca unele stari de fapt si situatii (lipsa unui martor, a unor acte) pe care instanta trebuie sa le solutioneze imediat.
A fost promulgat la 11.09.1865
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este fapta ce prezinta pericol social, care a fost savarsita cu vinovatie si este prevazuta de legea penala.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Act normativ care cuprinde principii si reglementari de baza ale regimului vamal.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Act normativ care cuprinde principii si reglementari de baza ale regimului vamal.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este procesul psihic care se manifesta prin actiuni constiente indreptate spre realizarea unor scopuri stabilite.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
Prevederea in legea penala a unei fapte ca infractiune si sanctiunea ce se aplica in cazul savarsirii ei.
Cauza care inlatura consecintele condamnarii,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Consta in descrierea faptei prevazute de lege ca infractiune, stabilirea continutului juridic, a conditiilor obiective si subiective, prevederea pedepselor care se aplica infractorilor si masurile ce se pot lua in cazul comiterii ei.
A fost promulgat la 11.09.1865
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Este calea de atac ordinara prin care la cererea procurorului si a partilor interesate se asigura repararea erorilor din hotararile judecatoresti pronuntate in fond, constituind al treilea grad de jurisdictie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Este un act de clementa a puterii de stat, ce apartine Presedintelui si respectiv Parlamentului Romaniei, prin care se acorda unui condamnat iertarea totala sau partiala a pedepsei sau comutarea acesteia in una mai usoara.
Act normativ care grupeaza principiile si cele mai importante prevederi legale referitoare la stabilirea faptelor ce constituie infractiuni,
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului penal.

- SECTIILE UNITE -

DECIZIA Nr. 36
din 22 septembrie 2008

Dosar nr. 19/2008

Sub presedintia domnului prof. univ. dr. Nicolae Popa, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie,

Inalta Curte de Casatie si Justitie, constituita in Sectii Unite, in conformitate cu dispozitiile art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, s-a intrunit pentru a examina recursul in interesul legii, declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, privind incidenta legii de gratiere in cazul pedepselor aplicate pentru fapte a caror incadrare juridica in infractiuni a evoluat in timp, respectiv in cazul infractiunilor la regimul vamal, prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, iar, ulterior, in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997.

Sectiile Unite au fost constituite cu respectarea dispozitiilor art. 34 din Legea nr. 304/2004, republicata, fiind prezenti 81 de judecatori din totalul de 115 aflati in functie.

Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a fost reprezentat de procurorul Gabriela Scutea, adjunct al procurorului general.

Reprezentanta procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie a sustinut recursul in interesul legii, punand concluzii pentru admiterea acestuia in sensul ca dispozitiile Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni nu sunt aplicabile pedepselor stabilite, in conditiile art. 13 din Codul penal, pentru savarsirea infractiunii de contrabanda in reglementarea data prin Legea nr. 30/1978.

SECTIILE UNITE,

deliberand asupra recursului in interesul legii, constata urmatoarele:

Instantele judecatoresti nu au un punct de vedere unitar cu privire la aplicabilitatea dispozitiilor Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni, stabilite in cazul infractiunilor la regimul vamal prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, respectiv in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997.

Astfel, unele instante au considerat ca dispozitiile Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni sunt aplicabile si in cazul pedepselor stabilite, in conditiile art. 13 din Codul penal, pentru savarsirea infractiunii de contrabanda in reglementarea Legii nr. 30/1978.

S-a argumentat in acest sens ca, in asemenea cauze, pedepsele aplicate in conditiile art. 13 din Codul penal pentru savarsirea infractiunii de contrabanda in reglementarea Legii nr. 30/1978 trebuie constatate gratiate in baza Legii nr. 543/2002, deoarece infractiunile prevazute de art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978 nu sunt exceptate expres de la gratiere.

S-a mai relevat ca in cadrul dispozitiilor Legii nr. 543/2002 legiuitorul a indicat in mod expres infractiunile exceptate de la gratiere, incluzand si infractiuni savarsite in perioade cand legea penala in vigoare reglementa in redactari diferite continutul constitutiv al acestora, ca in cazul furtului calificat.

Alte instante, dimpotriva, au considerat ca pentru infractiunile de contrabanda prevazute de art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, retinute in conditiile aplicarii art. 13 din Codul penal, nu sunt incidente dispozitiile Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni.

Aceste din urma instante au interpretat si aplicat corect dispozitiile legii.

In adevar, actele de clementa, inclusiv cele de gratiere, se aplica in cazul pedepselor stabilite pentru unele infractiuni, respectiv sanctiuni, si exclud pe altele.

Prima categorie (aceea a infractiunilor/sanctiunilor carora le este incident actul de clementa) a fost denumita lista pozitiva sau obiectul pozitiv, iar cea de-a doua categorie, aceea a exceptiilor de la beneficiul clementei, reprezinta obiectul negativ.

Astfel, Legea nr. 30/1978 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost abrogata prin Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal, cu modificarile si completarile ulterioare, lege care, la randul ei, a fost abrogata de art. 288 din Legea nr. 86/2006.

Or, este de observat ca infractiunea de contrabanda a fost exceptata de la gratiere, atat prin Legea nr. 137/1997, cat si prin Legea nr. 543/2002.

Astfel, Legea de gratiere nr. 137/1997 a exceptat de la gratiere infractiunile de contrabanda prevazute de art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978 - Codul vamal al Romaniei, iar Legea de gratiere nr. 543/2002 excepteaza si aceasta de la gratiere infractiunile de contrabanda prevazute in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei.

Asa fiind, din textele de lege aratate rezulta vointa neindoielnica a legiuitorului de a excepta de la gratiere aceste infractiuni, indiferent daca ele sunt incadrate in dispozitiile legale anterioare sau in noua reglementare.

In fine, in legatura cu succesiunea decretelor de gratiere, nu este aplicabila legea penala mai favorabila in momentul judecarii, atata vreme cat ambele legi excepteaza de la gratiere infractiunile de contrabanda cuprinse in textele de lege care au intervenit succesiv.

Prin cele doua acte normative, care s-au succedat in timp, au fost instituite norme cu privire la regimul vamal al Romaniei si, chiar daca Legea nr. 30/1978 a fost abrogata prin art. 191 din Legea nr. 141/1997, iar dispozitiile de incriminare din vechea lege au fost preluate de legea abrogatoare, in realitate nu a avut loc o dezincriminare, ci numai o schimbare a sediului de incriminare.

In atare conditii, diferentele de incriminare existente intre cele doua coduri vamale succesive (cu exceptia cuantumului sau naturii sanctiunii) nu reprezinta noi incriminari.

Imprejurarea ca in reglementarea exceptiilor de la gratiere se fac referiri la legi penale in vigoare nu poate duce la concluzia ca pedeapsa aplicata in conditiile art. 13 din Codul penal pentru infractiunile de contrabanda, in baza Codului vamal anterior, ar fi gratiata, intrucat tehnica legislativa impune mentionarea in cadrul exceptiilor numai a normei penale active, iar incriminarea aceleiasi fapte se regaseste si in actul normativ ce a inlocuit legea veche, respectiv in Legea nr. 141/1997.

In consecinta, in temeiul dispozitiilor art. 25 lit. a) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciara, republicata, cu referire la art. 4142 alin. 3 din Codul de procedura penala, urmeaza a se admite recursul in interesul legii si a se stabili ca dispozitiile Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni nu sunt aplicabile pedepselor stabilite pentru infractiunile privind regimul vamal prevazute de art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, cu aplicarea art. 13 din Codul penal.

PENTRU ACESTE MOTIVE



In numele legii



D E C I D:

Admit recursul in interesul legii declarat de procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si stabilesc ca:

Dispozitiile Legii nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni nu sunt aplicabile pedepselor stabilite pentru infractiunile privind regimul vamal prevazute de art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, cu aplicarea art. 13 din Codul penal.

Obligatorie, potrivit art. 4142 alin. 3 din Codul de procedura penala.

Pronuntata in sedinta publica, astazi, 22 septembrie 2008.

PRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE,





Afişează Decizia nr. 36/2008, privind incidenta legii de gratiere in cazul pedepselor aplicate pentru fapte a caror incadrare juridica in infractiuni a evoluat in timp, respectiv in cazul infractiunilor la regimul vamal, prevazute in art. 72 si 73 din Legea nr. 30/1978, iar, ulterior, in art. 175-181 din Legea nr. 141/1997 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:   

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Articole Juridice

Aspecte practice privind Cercetarea disciplinara a salariatilor
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor de masa in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati

Valoarea Tichetelor cadou in anul 2024
Sursa: MCP Cabinet avocati



Jurisprudenţă

In cat timp poate fi aplicata o sanctiune disciplinara unui salariat?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Concursul si perioada de proba. Modalitati diferite de verificare a aptitudinilor profesionale ale salariatului
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Executarea catre salariati a obligatiilor de plata ale institutiilor publice. Care sume pot fi esalonate?
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti

Ştiri Juridice