Art. 13 (1) Dupa repartizarea aleatorie a lucrarii, inspectorul de integritate procedeaza la activitatea de evaluare a declaratiilor de avere, a datelor, a informatiilor si a modificarilor patrimoniale existente, in sensul prezentei legi, dupa cum urmeaza: a) pana la informarea persoanei care face obiectul evaluarii si invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere, desfasoara proceduri administrative, prin raportare exclusiva la informatii publice; b) dupa informarea persoanei care face obiectul evaluarii si invitarea acesteia pentru a prezenta un punct de vedere, solicita persoanelor fizice sau juridice si date ori informatii care nu sunt publice. (2) Actele intocmite de inspectorul de integritate pe baza datelor sau informatiilor care nu sunt publice, solicitate persoanelor fizice sau juridice, dupa inceperea activitatii de evaluare, fara ca persoana sa fie invitata si informata potrivit dispozitiilor Art. 14, sunt lovite de nulitate absoluta. Art. 14 (1) Daca din activitatea de evaluare rezulta ca exista diferente semnificative, in sensul prevederilor Art. 18, inspectorul de integritate informeaza despre aceasta persoana in cauza si are obligatia de a o invita pentru a prezenta un punct de vedere. (2) Persoana informata si invitata potrivit alin. (1) poate sa prezinte inspectorului de integritate date sau informatii pe care le considera necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. (3) Informarea si invitarea se fac prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire. (4) Persoana care face obiectul evaluarii are dreptul de a fi asistata sau reprezentata de avocat si are dreptul de a prezenta orice probe, date ori informatii pe care le considera necesare. (5) Daca persoana a carei avere este evaluata este casatorita ori daca are copii in intretinere, in sensul Codului familiei, evaluarea se va extinde si asupra averii sotului/sotiei si, dupa caz, asupra averii copiilor aflati in intretinere. Art. 15 (1) Pe parcursul desfasurarii evaluarii, inspectorul de integritate poate solicita tuturor institutiilor si autoritatilor publice, altor persoane juridice de drept public sau privat, precum si persoanelor fizice, documentele si informatiile necesare desfasurarii activitatii de evaluare, cu obligatia pastrarii confidentialitatii. (2) La solicitarea motivata a inspectorului de integritate, persoanele fizice si juridice, conducatorii autoritatilor, ai institutiilor sau ai societatilor publice ori private, precum si cei ai regiilor autonome sunt obligati sa comunice acestuia, in termen de cel mult 30 de zile, datele, informatiile, inscrisurile si documentele solicitate potrivit prevederilor alin. (1), indiferent de suportul acestora, precum si date, informatii sau documente pe care le detin, care ar putea conduce la solutionarea lucrarii. Art. 16 (1) Pentru lamurirea tuturor aspectelor privind diferentele semnificative, in sensul prevederilor Art. 18, poate fi efectuata o expertiza extrajudiciara, potrivit legii, cu acordul persoanei a carei avere este supusa evaluarii. (2) Persoana a carei avere este supusa evaluarii are dreptul sa-si aleaga un expert asistent, pe cheltuiala proprie, in conditiile prevederilor alin. (1). (3) In cazul in care persoana a carei avere este supusa evaluarii nu isi da acordul pentru efectuarea expertizei, inspectorul de integritate poate solicita judecatoriei in a carei circumscriptie isi are domiciliul persoana cercetata admiterea efectuarii unei expertize extrajudiciare, pe cheltuiala Agentiei. Art. 17 (1) Daca, dupa exprimarea punctului de vedere al persoanei invitate, verbal sau in scris, ori, in lipsa acestuia, dupa expirarea unui termen de 15 zile de la confirmarea de primire a informarii de catre persoana care face obiectul evaluarii, sunt identificate in continuare, pe baza datelor si informatiilor existente la dispozitia inspectorului de integritate, diferente semnificative in sensul prevederilor Art. 18, inspectorul de integritate intocmeste un raport de evaluare. (2) In lipsa confirmarii prevazute la alin. (1), inspectorul de integritate poate intocmi raportul de evaluare dupa indeplinirea unei noi proceduri de comunicare . (3) Raportul de evaluare va avea urmatorul cuprins: a) partea descriptiva a situatiei de fapt; b) punctul de vedere al persoanei supuse evaluarii, daca acesta a fost exprimat; c) evaluarea eventualelor diferente semnificative, in sensul prevederilor Art. 18; d) concluzii. (4) Raportul de evaluare se comunica in termen de 5 zile de la finalizare persoanei care a facut obiectul activitatii de evaluare si, dupa caz, organelor fiscale, celor de urmarire penala si celor disciplinare, precum si comisiei de cercetare a averilor prevazute in Legea nr. 115/1996 pentru declararea si controlul averii demnitarilor, magistratilor, a unor persoane cu functii de conducere si de control si a functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege. In cadrul organelor fiscale si de urmarire penala se desemneaza persoane responsabile pentru relatia cu Agentia, care asigura declansarea de urgenta si cu precadere a procedurilor specifice in cadrul acestora. (5) In cazul in care inspectorul de integritate considera ca nu sunt intrunite conditiile prevazute la alin. (1), intocmeste un raport de evaluare in acest sens, pe care il transmite persoanei care a facut obiectul procedurii. Acest raport poate cuprinde, daca este cazul, mentiuni privind erorile constatate in ceea ce priveste intocmirea necorespunzatoare a declaratiilor de avere si sugestii de indreptare. (6) Persoana a carei declaratie de avere a fost supusa evaluarii, fiind identificate diferente semnificative, in sensul prevederilor Art. 18, este considerata incompatibila. (7) Dispozitiile Art. 22 alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator. Art. 18 Prin diferente semnificative, in sensul prezentei legi, se intelege diferenta mai mare de 10.000 de euro sau echivalentul in lei al acestei sume intre modificarile intervenite in avere pe durata exercitarii demnitatilor si functiilor publice si veniturile realizate in aceeasi perioada . Art. 19 (1) Rapoartele de evaluare, transmise organelor fiscale, organelor de urmarire penala, comisiei de cercetare a averilor prevazute in Legea nr. 115/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu cele aduse prin prezenta lege, precum si institutiilor prevazute la Art. 26, vor fi obligatoriu evaluate de aceste institutii, inclusiv sub aspectul propunerilor, si se vor lua, de urgenta si cu precadere, masurile care se impun, potrivit competentelor legale. (2) Organele fiscale si organele de urmarire penala vor informa trimestrial Agentia asupra masurilor luate in dosarele transmise potrivit prevederilor alin. (1).
Art. 20 (1) Daca, in urma evaluarii declaratiei de interese, precum si a altor date si informatii, inspectorul de integritate identifica elemente in sensul existentei unui conflict de interese sau a unei incompatibilitati, informeaza despre aceasta persoana in cauza si are obligatia de a o invita pentru a prezenta un punct de vedere.