Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Peste 100 de consilieri de probatiune din intreaga tara vor picheta sediile Ministerului Justitiei si Guvernului

Peste 100 de consilieri de probatiune din intreaga tara vor picheta sediile Ministerului Justitiei si Guvernului

  Publicat: 12 Mar 2017       341 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Peste 100 de consilieri de probatiune din intreaga tara vor participa luni la un mars de protest in centrul Capitalei si vor picheta sediile Ministerului Justitiei si Guvernului, exprimandu-si astfel nemultumirea si indignarea cu privire la lipsa de reactie a acestor institutii fata de protestele spontane aflate in desfasurare de peste trei saptamani in mai multe servicii de probatiune din tara, situatie care ameninta sa perturbe actul de justitie.

Personalitate remarcabila a istoriei romanesti din secolul al XIX-lea, s-a nascut la 29 iunie 1819 la Bucuresti.
1823-1899. Om politic conservator.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Este inscris in Costitutia Romaniei si reglementat in detaliu in legea pentru organizarea judecatoreasca.
Moment (etapa) al judecatii in prima instanta,
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Orice forma de violenta fizica, psihologica sau sexuala, care pune in pericol siguranta si bunastarea unui membru al familiei si/sau recurgerea la forta fizica ori emotionala, inclusiv violenta sexuala, in cadrul familiei sau gospodariei.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Institutii, piete si infrastructuri ce interactioneaza in mod complex
Prevauzute in cap. I, art. 174-185, ce cuprind: omorul, omorul calificat, omorul deosebit de grav, pruncuciderea, uciderea din culpa, determinarea sau inlesnirea sinuciderii,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,

Astfel, luni, 13 martie 2017, incepand cu ora 11:30, reprezentanti ai serviciilor de probatiune din Arges, Bacau, Bihor, Brasov, Bucuresti, Cluj, Constanta, Covasna, Dambovita Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Neamt, Olt, Prahova, Suceava, Satu Mare, Teleorman, Tulcea, Timis si Vrancea vor picheta sediul Ministerului Justitiei, iar la ora 13:00 vor pleca in mars spre sediul Guvernului, pe urmatorul traseu: Bd-ul Libertatii - strada Natiunile Unite - Splaiul Independentei,- Bd-ul Nicolae Balcescu - Bdul Magheru - Piata Romana - Bdul. Lascar Catargiu - Piata Victoriei. Apoi, intre orele 14:00 - 15:00, consilierii de probatiune vor stationa in Piata Victoriei si vor protesta in fata sediului Guvernului timp de o ora.



Cei358de consilieri de probatiune din intreaga tara, care se ocupa in prezent de reintegrarea sociala a peste70.773de persoane condamnate penal, solicita atat Ministerului Justitiei (MJ) cat si Guvernului sa recunoasca valoarea sociala a muncii lor si contributia pe care o au la binele public,prin repozitionarea profesiei de consilier de probatiune in grila de salarizarea a MJ, in acord cu atributiile sporite pe care acestia le indeplinesc ca urmare a intrarii in vigoare, in 2014, a noului Cod Penal.



Reamintim ca incepand de la jumatatea lunii februarie, 18 servicii de probatiune din tara au intrerupt activitatea in semn de protest fata de discriminarile salariale la care sunt supusi in raport cu celelalte categorii profesionale din familia ocupationala ``Justitie``, contrar principiului egalitatii in fata legii consfintit de Constitutie . Totodata, consilierii de probatiune doresc rezolvarea numeroasele probleme reclamate in ultimii ani si ramase in continuare fasa solutie, de la lipsa sediilor si a conditiilor corespunzatoare de munca pana la necesitatea adoptarii Proiectului de Lege privind statutul consilierilor de probatiune, in forma propusa de Sindicatul National al Consilierilor din Serviciile de Probatiune (SNCSP).


Pana in prezent, Directia Nationala de Probatiune si Ministerul Justitiei nu au emis niciun punct de vedere oficial care sa contina propuneri de rezolvare a discriminarilor salariale si a conditiilor de munca necorespunzatoare la care sunt supusi angajatii din sistemul de probatiune, semnalate prin numeroasele informari si memorii transmise catre minister . In loc sa adopte o pozitie clara in acest sens, reprezentantii Ministerului Justitiei au lansat abia pe data de 9 martie 2017, la saptamani bune dupa declansarea protestelor, o chemare la dezbateri, invitand doi reprezentanti ai SNCSP la o discutie care va avea loc miercuri, 15 martie.


Desi destul de tardiva, vom onora invitatia la dezbateri lansata de Ministerul Justitiei, insa nu consideram ca aceasta este de natura sa conduca la intreruperea protestelor aflate in desfasurare. Protestele vor inceta numai atunci cand Ministerul Justitiei va lua masuri concrete pentru rezolvarea discriminarilor salariale la care sunt supusi consilierii de probatiune. Precizam, totodata, ca in prezent, consilierii de probatiune NU solicita majorari salariale, ci doar calcularea corecta a drepturilor salariale de care ar trebui sa se bucure in prezent, in conformitate cu legislatia in vigoare, aceste drepturi fiind deja recunoscute prin decizii ale Curtii Constitutionale a Romaniei.



Pana in prezent, Ministerul Justitiei nu a facut niciun demers pentru a calcula in mod corect salariile la care au dreptul consilierii de probatiune. De asemenea, precizam ca legislatia impune consilierilor de probatiune o serie de incompatibilitati si interdictii care ii impiedica sa deruleze afaceri sau alte activitati aducatoare de venituri (cu exceptia celor didactice sau cultural-artistice), din acest punct de vedere situatia lor fiind asemanatoare cu cea a judecatorilor si procurorilor. Din acest motiv, pentru majoritatea angajatilor din sistem, salariul este unica sursa de venit si prin urmare este cu atat mai important ca acest salariu sa fie calculat in mod corect, pe masura importantei sociale a acestei profesii.


Calcularea corecta a drepturilor salariale cuvenite ar trebui sa constituie doar primul pas in rezolvarea lungii liste de probleme cu care se confrunta in prezent consilierii de probatiune din intreaga tara, probleme care s-au acumulat in ultimii patru ani si a caror rezolvare a fost permament amanata sau ignorata cu totul:


Asigurarea unor sedii care sa permita derularea activitatii in bune conditii si care sa nu constituie un pericol atat pentru viata consilierilor de probatiune, cat si pentru cea a beneficiarilor (exemplu: sediul Serviciului de Probatiune Bucuresti, adapostit de o cladire cu risc seismic gradul I).



Asigurarea pazei si siguranteila locul de munca, in conditiile in care beneficiarii sistemului de probatiune sunt persoane condamnate penal, dintre care unele au comis infractiuni cu violenta . La acest capitol, consideram cel putin bizara recenta declaratie a directorului Directiei Nationale de Probatiune, Mihai Dima, intr-un interviu acordat agentiei de presa Mediafax, potrivit caruia lipsa pazei nu este o ``problema specifica cu care ne confruntam``, pe motiv ca in ultimii 3-4 ani nu au avut loc decat cinci cazuri in care consilierii de probatiune au fost efectiv atacati si agresati fizic de persoane condamnate. In afara de faptul ca asigurarea pazei prin Jandarmerie este prevazuta explicit de lege, aceasta masura are rolul de a PREVENI atat situatiile de agresiune fizica mentionate de directorul DNP, cat si situatiile de agresiune psihologica sau emotionala cu care consilierii de probatiune se confrunta deseori in munca de zi cu zi, situatii care nu mai sunt surprinse de statisticile intocmite de Ministerul Justitiei.


Asumarea proiectului de lege privind noul statut al consilierilor de probatiunede catre Ministerul Justitiei si Guvern, precum si adoptarea acestuia in Parlament, in conditiile in care vechiul statut, care dateaza din 2006, este de multa vreme depasit de realitatile din sistem .


Reducerea incarcaturii de dosare si reafirmarea misiunii sociale a consilierilor de probatiunesi anume reintegrarea sociala a persoanelor care au comis infractiuni . In prezent, un consilier de probatiune se ocupa de reintegrarea sociala a unui numar de 250 - 400 de persoane condamnate pentru diverse infractiuni, un deziderat imposibil de pus in practica (spre comparatie, in alte tari europene, un consilier de probatiune are in grija maxim 20-25 de persoane condamnate).


Citeşte mai multe despre:    Serviciu de probatiune    Consilier de probatiune    Serviciul de Probatiune Bucuresti



Comentează: Peste 100 de consilieri de probatiune din intreaga tara vor picheta sediile Ministerului Justitiei si Guvernului
Alte titluri

Directia Nationala de Probatiune organizeaza concurs pentru ocuparea a 187 de posturi vacante de consilier de probatiune
09 Jan 2017 | 3053

M. Justitiei anunta finalizarea sesiunii de formare a formatorilor in aplicarea programului de lucru ”Drink and Drive”
02 Aug 2014 | 3713

Intalnire intre reprezentantii Ministerului Justitiei si cei ai Organizatiei Europene de Probatiune
19 Nov 2013 | 986

Noi prevederi ref. serviciul de probatiune
18 Dec 2012 | 2734

Participarea Secretarului de Stat, Lidia Barac, la Consiliul Justitie si Afaceri Interne
13 Jun 2011 | 1011



Articole Juridice

Protectia martorilor amenintati. Art. 125 - 129 - NCPP
Sursa: EuroAvocatura.ro