Coordonator: Av. Marius-Cătălin Preduţ

Prima pagină » Ştiri juridice » Decizia CCR referitoare la constitutionalitatea art. 127 CPC privind competenta facultativa a instantelor de judecata

Decizia CCR referitoare la constitutionalitatea art. 127 CPC privind competenta facultativa a instantelor de judecata

  Publicat: 01 May 2018       300 citiri       Sursa: Av. Andrei-Gheorghe Gherasim  


Codul muncii comentat Marius-Catalin Predut
A fost promulgat la 11.09.1865
In data de 26 aprilie 2018, Plenul Curtii Constitutionale, s-a pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 alin. (1) si (2) din Codul de procedura civila, care au urmatorul cuprins:

Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
1. Din punct de vedere economic, o cantitate dorita dintr-un anumit bun economic, care poate fi cumparata, intr-o perioada determinata, la anumite niveluri ale pretului.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Prevazuta in sectiunea II, cap. II, t. I, art. 10 , C.pen., partea generala , principiu de aplicare a legii penale active,
Magistrat care, potrivit legii, are atributii de a solutiona cauze penale, civile si administrative in cadrul unei instante judecatoresti.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
A fost promulgat la 11.09.1865
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Ansamblu de solutii pronuntate de catre organele de jurisdictie in legatura cu probleme de drept sau institutiile juridice examinate cu prilejul desfasurarii litigiilor din competenta lor.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ care cuprinde principiile si regulile referitoare la desfasurarea procesului civil.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Presupunere, supozitie cu privire la anumite (legaturi, relatii intre) fenomene; presupunere cu caracter provizoriu, formulata pe baza datelor experimentale existente la un moment dat.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Constitutie (tratat instituind o Constitutie pentru Europa). La 18 iunie 2004, cei 25 de sefi de stat si de guvern ai Uniunii Europene au adoptat un tratat instituind o Constitutie pentru Europa.
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.

``(1) Daca un judecator are calitatea de reclamant intr-o cerere de competenta instantei la care isi desfasoara activitatea, va sesiza una dintre instantele judecatoresti de acelasi grad aflate in circumscriptia oricareia dintre curtile de apel invecinate cu curtea de apel in a carei circumscriptie se afla instanta la care isi desfasoara activitatea .


(2) In cazul in care cererea se introduce impotriva unui judecator care isi desfasoara activitatea la instanta competenta sa judece cauza, reclamantul poate sesiza una dintre instantele judecatoresti de acelasi grad aflate in circumscriptia oricareia dintre curtile de apel invecinate cu curtea de apel in a carei circumscriptie se afla instanta care ar fi fost competenta, potrivit legii."


In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi:


1. A admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca sintagma ``de competenta instantei la care isi desfasoara activitatea" din cuprinsul art. 127 alin. (1) din Codul de procedura civila, precum si sintagma ``care isi desfasoara activitatea la instanta competenta sa judece cauza" din cuprinsul art. 127 alin. (2) din Codul de procedura civila sunt neconstitutionale.


2. A admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. 127 alin. (1) si (2) din Codul de procedura civila sunt constitutionale in masura in care privesc si instanta de judecata in calitate de parte reclamanta/parata.


Cu privire la solutia pronuntata, Curtea a statuat, in acord si cu jurisprudenta constanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca este necesar ca justitia sa se realizeze nu numai in fapt, ci sa existe si toate aparentele din care sa reiasa indeplinirea conditiilor prevazute de lege pentru ca judecata sa se desfasoare in mod echitabil.


In unele cauze poate fi dificila gasirea unor dovezi care sa infirme prezumtia de impartialitate subiectiva a judecatorului, astfel incat reglementarea unor cerinte privind impartialitatea obiectiva este necesara.


Raportand cele de mai sus la prezenta cauza, Curtea, pe de o parte, a retinut ca stabilirea competentei facultative numai in privinta judecarii cererilor formulate de judecatori a caror competenta de solutionare revenea instantelor de judecata la care judecatorii respectivi isi desfasoara activitatea incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21 alin. (3) si art. 124 alin. (2).


S-a apreciat ca o asemenea solutie legislativa reduce aplicarea garantiei impartialitatii instantei de judecata, parte a dreptului la un proces echitabil, numai la situatia antereferita, astfel incat aceasta nu isi atinge scopul pentru care a fost edictata, respectiv apararea prestigiului si impartialitatii justitiei.


Pe de alta parte, Curtea a constatat ca notiunea de ``judecator" din cuprinsul art. 127 alin. (1) si (2) din Codul de procedura civila isi gaseste un sens constitutional numai in masura in care aceasta vizeaza si instanta de judecata, astfel incat competenta facultativa urmeaza a se aplica si in ipoteza in care instanta de judecata are calitatea de reclamant sau de parat, dupa caz.


Avand in vedere circumstantele cauzei, Curtea a statuat ca permiterea cumulului competentei jurisdictionale cu calitatea de parte in proces reprezinta un element obiectiv care conduce in mod intemeiat la indoieli cu privire la impartialitatea instantei, contrar art. 21 alin. (3) si art. 124 alin. (2) din Constitutie .


Decizia este definitiva si general obligatorie si se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantelor care au sesizat Curtea Constitutionala, respectiv Judecatoria Oradea - Sectia civila si Tribunalul Bucuresti - Sectia a II-a contencios administrativ si fiscal.


Potrivit dispozitiilor art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, dispozitiile din legile si ordonantele in vigoare, precum si cele din regulamente, constatate ca fiind neconstitutionale, isi inceteaza efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii Constitutionale daca, in acest interval, Parlamentul sau Guvernul, dupa caz, nu pun de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt suspendate de drept .


Comunicatul CCR poate fi consultat aici.



Avocat Andrei-Gheorghe Gherasim, Colaborator "MCP Cabinet Avocati"



Citeşte mai multe despre:    Art. 127 din Codul de procedura civila    competent facultativa procesul civil    calitatea de judecator la stabilirea competentei    constitutionalitate art. 127 CPC



Comentează: Decizia CCR referitoare la constitutionalitatea art. 127 CPC privind competenta facultativa a instantelor de judecata
Alte titluri