din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3746 de useri online



Prima pagină » Ştiri juridice » Bilantul pe 2009 al DGA

Bilantul pe 2009 al DGA

  Publicat: 15 Jan 2010       2239 citiri       Sursa: EuroAvocatura.ro  


Retrospectiva profesionala a Directiei Generale Anticoruptie, aferenta anului 2009, evidentiaza realizari pe ambele coordonate de actiune, respectiv,

Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Persoane care iau parte la savarsirea unei infractiuni ,
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Sunt participanti in procesul penal, alaturi de parti si organele judiciare. Persoanele sunt martorii, experti, interpretii, traducatorii, substituitii procesuali etc.
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Reprezinta o faza a procesului penal, constand in activitatea desfasurata de organele de urmarire penala
Reglementata in cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala, consta in inaintarea instantei de judecata competente a doasrului de cercetare penala,
Una din masurile preventive privative de libertate reglementata in Codul de procedura penala si prevazuta si de Constitutia Romaniei, revizuita.
Denumire data monedei unice europene.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Serviciu care are sarcina de a inspecta activitatea unor unitati subordonate; localul in care functioneaza un asemenea serviciu.
Linie reala sau conventionala care desparte teritoriul a doua stste;
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
1. Cuvantare, discurs, expunere facuta in public referitor la o tema stiintifica, literara etc.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Legea 10 din 2001. Intervalul de timp in care s-a facut preluarea abuziva, cuprins intre 6 martie 1945 si 22 decembrie 1989, in cazul Legii nr. 10 din 2001 si al O.U.G. nr.94/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, respectiv cuprins intre 6 septembrie 1940 si 22 decembrie 1989, in cazul O.U.G. nr. 83/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 66/2004;
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Mod de sesizare a organelor de urmarire penala cu privire la savarsirea unei infractiuni,
Oragn judiciar ce face parte din structura Ministerului Public, incadrat cu procurori care executa atributiile ce revin acestui minister.

in plan preventiv, unde au fost adoptate noi instrumente de lucru menite sa genereze o buna constientizare a lucratorilor ministerului in ceea ce priveste consecintele implicarii in acte de coruptie, iar in plan investigativ si procedural s-a reusit instrumentarea unor dosare complexe si dificile.

Activitatea de prevenire
Pentru a avea o reprezentare completa a actiunilor desfasurate in domeniu, precizam ca, in anul 2009, personalul D.G.A. a organizat, in total, 5.068 intalniri cu caracter preventiv in randul lucratorilor ministerului, la care au participat 50.251 lucratori M.A.I. de la diferite esaloane decizionale, dintre care:
- 1.234 intalniri cu persoane care detin functii de conducere, la care au participat 5.744 manageri;
- 3.834 intalniri preventive cu lucratori M.A.I. la care au participat 44.507 cadre de executie.

In anul 2009, D.G.A. a urmarit instruirea personalului ministerului ce isi desfasoara activitatea in mediu rural, fiind organizate 2.763 instruiri, cu 9.393 de participanti .

Ca o consecinta pozitiva a activitatilor preventive derulate, in anul 2009, au fost consemnate 70 situatii (+15% fata de anul 2008) in care functionarii ministerului au sesizat lucratorii D.G.A. atunci cand li s-au oferit diverse sume in schimbul unor servicii, persoanele respective fiind cercetate pentru savarsirea infractiunii de dare de mita. Din totalul desistarilor sus-mentionate, 52 provin ca urmare a sesizarii lucratorilor Politiei Romane, 7 de la Politia de Frontiera, 7 din Jandarmerie, 2 din Administratia Publica, iar 2 ca urmare a sesizarilor formulate de cadre apartinand altor structuri M.A.I.

De asemenea, au fost inregistrate alte 137 cazuri (+28% fata de anul 2008) cand lucratorii ministerului au denuntat situatii in care colegii lor au fost implicati in comiterea unor fapte de coruptie.
Pentru a intregi aria de activitati preventive, s-au realizat 2 sondaje de opinie, unul in randul personalului M.A.I., iar cel de-al doilea la nivelul populatiei.

Referitor la principalele concluzii extrase, in primul sondaj s-a constatat cresterea increderii diverselor categorii de personal M.A.I. in activitatea D.G.A. (de la 61% in anul 2008, la 68,3% in 2009), iar in cel de-al doilea, faptul ca asistam la o schimbare favorabila a perceptiei populatiei asupra activitatilor desfasurate de institutiile implicate in prevenirea si combaterea faptelor de coruptie (intre care se numara Directia Generala Anticoruptie), care au fost caracterizate drept a��eficientea�� si a��foarte eficientea��, in crestere de la 30,4% in anul 2008, la 34,2% in anul 2009.

Activitatea de combatere
Una din componentele principale ale activitatii D.G.A. in anul 2009 a fost reprezentata de activitatea de combatere a actelor de coruptie in care au fost implicati lucratorii ai ministerului.

Astfel, au fost efectuate cercetari cu privire la 2.190 persoane, din care 62,3% a reprezentat personal al M.A.I. Ca urmare a activitatilor procedurale derulate, au fost invinuite 753 persoane . 343 dintre acestea provin din cadrul ministerului (+2% fata de anul 2008), 301 fiind invinuite pentru fapte de coruptie, iar 42 pentru alte fapte (68 au functii de conducere si 275 de executie). Totodata, au fost puse sub inculpare 384 persoane (+8% fata de anul 2008), 175 reprezentand personal al ministerului (+59%), 35 avand functii de conducere si 140 functii de executie.

In anul 2009, lucratorii Directiei Generale Anticoruptie au efectuat cercetari si au inaintat la parchet 1.427 lucrari penale, transformate ulterior in dosare penale (+6% fata de anul 2008), 1.083 dintre acestea fiind din sesizarea proprie a DGA (+3%). In 320 de dosare s-a dispus inceperea urmaririi penale, ceea ce reprezinta un procent de 22,4% din totalul dosarelor formate.

In ceea ce priveste solutiile dispuse, se evidentiaza cele 176 rechizitorii (+9% fata de anul 2008), prin care au fost sesizate instantele de judecata (dintre care 37 la Directia Nationala Anticoruptie si 139 la alte structuri de Parchet), si alte 91 situatii in care au fost aplicate prevederile art. 181 C.P.P., procurorii competenti apreciind ca fiind oportune solutiile de scoatere de sub urmarirea penala si aplicarea unor sanctiuni cu caracter administrativ.

In intervalul de referinta au fost solutionate 756 dosare penale (dintre care in 320 s-a inceput urmarirea penala in 2009, restul aflandu-se in lucru din anii precedenti), constatandu-se ca in 267 dintre acestea faptele sesizate de catre D.G.A. au fost confirmate prin trimiterea in judecata a persoanelor vinovate sau aplicarea de sanctiuni administrative, ceea ce reprezinta un procent de 35,3%.

Un studiu efectuat cu privire la persoanele invinuite si inculpate din cadrul M.A.I. pentru fapte de coruptie, in anul 2009, raportat la 1.000 de angajati, a reliefat faptul ca, din totalul acestora, ponderea celor invinuite pentru fapte de coruptie este de 2,29a��, iar ponderea celor inculpate este de 1,17a��.

In dosarele penale instrumentate la nivelul D.G.A., procurorii de caz au dispus retinerea a 152 dintre persoanele puse sub invinuire, iar instantele de judecata, in urma probatoriilor administrate, au hotarat cercetarea in stare de arest pentru 122 persoane, dintre care 67 au fost cadre ale ministerului.

In cauzele instrumentate de politia judiciara a D.G.A. in anul 2009, sumele sau contravaloarea bunurilor materiale care au facut obiectul actelor de coruptie probate se cifreaza la 708.000 lei si aprox. 600.000 euro.

Referitor la testarea integritatii si prinderea in flagrant, in perioada analizata, au fost efectuate 42 teste de integritate profesionala, din care 33 soldate cu rezultate pozitive, in care lucratorii M.A.I. testati au dat dovada de integritate, iar 9 au fost negative, in sensul ca lucratori ai M.A.I. au primit diferite sume de bani pentru a nu-si indeplini atributiunile de serviciu .

La nivel national, au fost realizate 157 actiuni de prindere in flagrant, in urma acestora fiind depistate 129 persoane (32 lucratori din M.A.I.).

Transparenta institutionala si relatii cu publicul
In anul 2009 au fost primite 2.215 petitii, iar aspectele sesizate au dus la initierea a 123 de dosare penale sau la completarea datelor cuprinse in cadrul acestora (+19,4% fata de anul 2008).

Important de mentionat este faptul ca, la recomandarea expertilor spanioli, incepand cu data de 15.01.2009, a fost pus la dispozitia cetatenilor, atat la nivel central, cat si la nivel teritorial, Registrul de Petitii si Sugestii. Prin constituirea acestui registru s-a realizat si una dintre masurile prevazute in sarcina M.A.I. in H.G. nr. 609/2008 pentru aprobarea Strategiei nationale anticoruptie privind sectoarele vulnerabile si administratia publica locala pe perioada 2008-2010.

Totodata, s-au primit 4.258 apeluri TelVerde, care s-au constituit in informatii de interes operativ ce au condus la initierea a 16 dosare penale sau la completarea datelor detinute deja in acestea.

Cooperare internationala
In perioada de referinta au avut loc 29 activitati de relatii internationale, din care 11 in tara si 18 in strainatate. In baza cooperarii cu partenerii bulgari, in cadrul Planului Comun de Actiune incheiat intre D.G.A. si Directia Inspectorat din Ministerul de Interne bulgar, au fost desfasurate 6 activitati comune derulate la frontiera romano-bulgara (testarea integritatii profesionale, echipe mixte romano-bulgare de control la frontiera, activitati preventive: diseminarea de fluturasi si afise cu mesaje anticoruptie la punctele de frontiera).

Totodata, cu prilejul Conferintei regionale a Unitatilor de Afaceri Interne ale Politiilor din sud-estul Europei a�� cu titlul a��Lupta impotriva coruptiei in cadrul structurilor de politiea��, cele doua institutii au realizat o prezentare comuna a rezultatelor concrete obtinute in cadrul cooperarii bilaterale.

In cursul anului 2009, reprezentantii D.G.A. au participat la mecanismele europene de combatere a coruptiei, printr-o contributie activa la Grupurile de Lucru din cadrul EPAC, ce au avut ca teme a��Cooperarea transnationala si schimbul de bune practicia�� si a��Constituirea Retelei Europene a Punctelor de Contact Anticoruptiea��, precum si la Conferinta anuala ce a avut loc in Slovenia, in luna noiembrie 2009. Mentionam faptul ca D.G.A. este membra al Retelei Europene a Punctelor de Contact Anticoruptie, organism a carui infiintare a fost stabilita printr-o Decizie a Consiliului European.

CONCLUZII

- rezultatele pozitive obtinute in perioada de referinta confirma linia de continuitate si ascendenta a demersurilor intreprinse;
- indicii sectoriali de referinta calculati confirma, o data in plus, faptul ca faptele comise de angajatii M.A.I. sunt exceptii, insa tocmai acest caracter impune o actiune conjugata pentru tragerea la raspundere a celor care le comit;
- avand in vedere ca spectrul de faptuitori este repartizat pe majoritatea sferelor si esaloanelor profesionale din minister, se poate releva caracterul global de abordare a problematicii prevenirii si combaterii coruptiei, fara a se viza culpabilizarea de persoane sau categorii profesionale;
- cazurile complexe investigate in decursul anului recent incheiat scot in evidenta capacitatea operationala a unitatii.
De asemenea, in plan pro-activ, ascendenta cazurilor de denunt sau autodenunt prin care personalul ministerului a sesizat fapte de coruptie evidentiaza faptul ca politicile preventive initiate au generat, pe scara din ce in ce mai larga, constientizarea lucratorilor cu privire la riscurile la care se supun in cazul implicarii in acte de coruptie, determinand stari de fapt si atitudini in consecinta;
- numarul mare de participanti la actiunile cu caracter instructiv-preventiv atesta preocuparea prioritara ca mesajele anticoruptie sa fie diseminate la nivelul tuturor straturilor si categoriilor profesionale;
- in plan reactiv, numarul sporit de rechizitorii intocmite in dosarele instrumentate de politia judiciara a D.G.A. probeaza o mai buna finalitate judiciara;
- cresterea numarului de dosare penale inaintate la Parchet denota o colaborare superioara pe axa D.G.A. - Parchet, coroborata cu valorificarea eficienta a elementelor de probatiune administrate;
- nu in ultimul rand, procentul superior al personalului M.A.I. invinuit/inculpat pentru fapte de coruptie scoate in relief orientarea catre rezultate a actiunilor initiate.



Citeşte mai multe despre:    Directia Generala Anticoruptie    Bilant 2009    Coruptie

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Alte titluri

Ofiter de politie judiciara in cadrul Serviciului de Investigare a Fraudelor timis in judecata de procurorii DNA
08 Oct 2013 | 1695

Un avocat si un ofiter de politie judiciara trimisi in judecata de procuorii DNA
13 May 2013 | 1488

Un avocat si un politist cercetati de procurorii DNA pentru trafic de influenta
17 Apr 2013 | 1526

Procurorii DNA au trimis in judecata 3 politisti din Teleorman
31 Jan 2013 | 2012

Un politist si un judecator la Curtea de Apel Oradea trimisi in judecata de procurorii DNA Oradea
29 Jan 2013 | 1932

Comisar de politie in cadrul IPJ Bihor retinut de procurorii DNA
09 Jan 2013 | 1654



Jurisprudenţă

Verificarea regularitatii actului de sesizare. Obiectul verificarii
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, decizia nr. 377 din 2 februarie 2010