Mesajul ministrului Justitiei, Catalin PredoiuOnorat auditoriu, doamnelor si domnilor, Va multumesc pentru invitatia de a participa, prin intermediul acestei interventii inregistrate, la evenimentul anual al Camerei Auditorilor Financiari din Romania. Profesia de auditor financiar face parte din ansamblul profesiilor care concura esential la buna functionare a mediului de afaceri, alaturi de profesia de contabil, avocat, bancher sau practician in reorganizare si lichidare.O activitate economica sanatoasa, in acord cu legitatile economice obiective, cu obiectivele generale de dezvoltare economica durabila, atarna in buna masura de o buna performanta a profesiei de auditor financiar .Spre exemplu, creditul este vital pentru o activitate economica rentabila cu adevarat, care sa creeze locuri de munca, profit pentru actionari si impozite pentru comunitate . Dar creditul presupune un element psihologic, presupune incredere, iar aceasta incredere se cladeste pe evaluari, care tin si de acuratetea si calitatea auditului financiar.Poate ca de la anticul pecunia non olet s-a raspandit preceptul eronat ca afacerile nu sunt susceptibile de exigentele moralitatii. In epoca in care viata sociala si gospodariile atarna in cel mai inalt grad de rezultatele activitatii economice, in epoca in care prin intermediul pietelor financiare, de capital si bancare, intreprinderile atrag prin intermediul bancilor sau direct, resursele financiare ale societatii pentru a le folosi eficient, este natural ca acest proces sa se desfasoare cu acuratete si in acord cu legea . Iar rolul auditorului financiar este cheie sub acest aspect.O lume intreaga a vazut in ultimii ani unde poate duce ignorarea principiilor contabilitatii si ale auditului sau, mai rau, masluirea evidentelor contabile si pervertirea rezultatelor auditului financiar. Companii de renume international, a caror soliditate nu era pusa la indoiala de nimeni, s-au dovedit, in lipsa rigorii contabile si corectitudinii auditului, uriasi cu picioare de lut, prabusindu-se sub povara propriilor minciuni, si strivind in esecul propriei aventuri, propriile afaceri, economiile firmei si ale investitorilor, afacerile partenerilor, destine profesionale, precum si credibilitatea unor mecanisme de control si echilibru in lumea afacerilor.Castigarea increderii propriilor actionari, a clientilor si partenerilor de afaceri, a investitorilor si bancherilor pe baza unei contabilitati fictive si audit eronat, este si imorala, inainte de a fi ilegala.In economie, ca si in societate, raul se poate strecura prin multe si nebanuite cai si toate aceste practici insumate pot conduce la dezechilibre si crize. Iata de ce este important ca fiecare dintre dumneavoastra sa fie un bun si integru profesionist.Iata de ce cred ca dumneavoastra jucati un rol cheie, insuficient constientizat de opinia publica, pentru bunul mers al afacerilor, credibilitatea companiilor si a pietelor, pentru corectitudinea jocului economic. Acesta este premisa de la care Ministerul Justitiei pleaca in cooperarea institutionala constructiva cu Camera dumneavoastra, cu Consiliul pentru Supravegherea Publica a Activitatii de Audit Statutar.Aceasta cooperare s-a desfasurat in bune conditii pana in prezent.Va vom sprijini in continuare, prin reprezentantul nostru in Consiliul pentru Supraveghere, pentru consolidarea acestuia si realizarea acquisul comunitar in materie si a Strategiei privind supravegherea publica a auditului statutar. De asemenea, reprezentantul Ministerului Justitiei in Comisia de apel a Camerei Auditorilor Financiari din Romania va continua sa participe cu profesionalism la solutionarea contestatiilor in materie disciplinara impotriva deciziilor Consiliului Camerei, in respectul normelor procedurale si substantiale.Totodata, as dori sa remarc excelenta colaborare intre specialistii Camerei si cei ai Ministerului Justitiei in derularea proiectelor de reformare a legislatiei societatilor comerciale. Expertiza specialistilor Camerei si deschiderea de cooperare a acestora in perioada in care institutia noastra incerca o opera de pionierat, integrarea in dreptul romanesc a principiilor guvernarii corporatiste, au fost un sprijin efectiv.Institutia noastra doreste sa continue aceste relatii de colaborare, oferindu-le un dinamism nou. In acest context, sunt bucuros sa va invitam a va alatura unei initiative recente a Ministerului Justitiei, denumita Platforma de dialog si cooperare cu mediul de afaceri. Prin intermediul Platformei ne-am propus sa percepem direct asteptarile mediului de afaceri in privinta legislatiei comerciale si dificultatile create de aceasta, pentru a le inlatura. Au salutat deja si s-au asociat acestei initiative Ambasada Statelor Unite ale Americii si Camera de Comert Americana in Romania, Ambasada Marii Britanii si Camera de Comert Romano-Britanica, Consiliul Investitorilor Straini, Asociatia Romana a Bancilor, Ambasada Germaniei si Camera de Comert Romano-Germana, precum si operatori economici si financiari.Adresam Camerei Auditorilor Financiari invitatia de a intensifica dialogul cu reprezentantii Ministerului Justitiei, eventual in cadrul lucrarilor acestei platforme, prin desemnarea unui reprezentant tehnic care sa participe la lucrarile Grupului de Lucru Operativ al Platformei.Doamnelor si domnilor, Permiteti-mi sa folosesc acest prilej pentru a va face cunoscute cateva dintre realizarile legislative recente ale institutiei noastre. Apreciem ca acestea, prin contributia substantiala la dezvoltarea unui circuit comercial transparent, fluent si sigur, prin crearea premiselor unei justitii comerciale rapide vor sprijini in mod real si concret mediul de afaceri si vor facilita indeplinirea misiunii auditorului financiar. Proiectul major al Ministerului Justitiei, si anume elaborarea si adoptarea noilor coduri, s-a finalizat intr-un mod fericit, transformand in realitate normativa un efort derulat pe durata mai multor ministeriate, ce a implicat activitatea asidua si expertiza unor profesionisti si practicieni ai dreptului recunoscuti. Cum bine stiti, Codul civil si Codul penal au fost adoptate de Parlament in iunie 2009, iar Codul de procedura civila si Codul de procedura penala, in luna iunie a acestui an. Potrivit dispozitiilor finale, ele vor intra in vigoare la 1 octombrie 2011. Cele patru coduri vor alcatui o noua paradigma a desfasurarii actului de justitie si, pe un plan mai larg, a organizarii intregii societati romanesti. Implementarea acestora va asigura desprinderea definitiva a Romaniei de era postcomunista a tranzitiei si cantonarea ireversibila in universul de valori si institutii ale lumii euroatlantice.Stiut fiind ca succesul acestei reforme legislative depinde, in buna masura, de implementarea adecvata a normelor, de corelarea, de adaptarea altor dispozitii legale la solutiile inovatoare ale noilor coduri, Ministerul Justitiei a initiat un minutios proces de inventariere a actelor normative ce trebuie modificate inainte de intrarea in vigoare a Codurilor, modificare fara de care aplicarea coerenta si sistematica a acestora nu este posibila. Deja Parlamentul Romaniei a fost sesizat cu legile de punere in aplicare a Noului Cod civil si a Noului Cod penal, iar, actualmente, este dezvoltat un demers similar in privinta Codului de procedura civila si a Codului de procedura penala. Aceste doua din urma coduri propun crearea in materia procedurilor judiciare a unui ansamblu legislativ modern, care sa raspunda pe deplin imperativelor functionarii unei justitii moderne, adaptate asteptarilor sociale, precum si necesitatii cresterii calitatii acestui serviciu public .Dar termenul preconizat pentru intrarea lor in vigoare este, asa cum aratam, in toamna lui 2011. Se impunea, asadar, instituirea unor norme procedurale cu efecte imediate - in pregatirea implementarii codurilor si in acord cu solutiile legislative consacrate de acestea -, de natura sa faciliteze eficientizarea procedurilor judiciare si solutionarea cu celeritate a proceselor.Tocmai de aceea, Ministerul Justitiei a conceput, elaborat si promovat o lege de tranzitie spre coduri, o a��mica reformaa�� in raport cu marea reforma a codurilor, dar in acelasi timp o reforma consistenta, apta sa deschida calea scurtarii termenelor proceselor si unificarii jurisprudentei. Este vorba de a��Legea privind unele masuri pentru accelerarea solutionarii proceselora��, promulgata luni de Presedintele Romaniei. Am dorit ca acest proiect sa fie rezultatul unui consens intre institutiile din mediul judiciar si al unui consens intre partidele parlamentare. Sunt extrem de bucuros sa constat ca acest obiectiv important al Ministerului Justitiei a fost realizat dupa 10 luni de munca sustinuta si dialog intens cu toate partile interesate in proiect.Doresc sa semnalez de asemenea o serie de alte proiecte legislative relativ recente cu incidenta asupra mediului de afaceri si, implicit, asupra activitatii auditorilor financiari.Astfel, la sfarsitul anului 2009, Ministerul Justitiei a creionat legislativ o noua perspectiva asupra activitatii de inregistrare in registrul comertului, transformand controlul judiciar prealabil inregistrarii intr-un control administrativ, mai rapid, mai flexibil. Acest control este realizat, cu titlu temporar, de oficiali ai Oficiului National al Registrului Comertului, si in curand, de un nou corp profesional juridic, registratorii comerciali . Intrucat numarul societatilor cu dificultati financiare a devenit tot mai mare, s-a impus imbunatatirea procedurilor judiciare de insolventa si crearea unor mecanisme extrajudiciare de solutionare a litigiilor. In acest scop, in iulie 2010 a fost adoptat un act normativ, initiat de Guvernul Romaniei, ce urmareste reducerea duratei procedurii insolventei , iar recent, printr-o initiativa comuna a Ministerului Justitiei, Ministerului Finantelor Publice si Bancii Nationale a Romaniei, a fost pus la indemana debitorilor si creditorilor acestora un instrument facultativ ce furnizeaza indicii pentru incheierea unor acorduri care sa conduca la recuperarea mai rapida a creantelor cu mentinerea viabilitatii firmelor (a��Ghidul pentru restructurarea extrajudiciara a obligatiilor societatilor comercialea��) . Recent, in acelasi context al masurilor pentru sprijinirea reorganizarii, restructurarii capitalului operatorilor economici pentru a mari sansele de viabilizare a acestora, a fost promovata o ordonanta de urgenta care, prin simplificarea procedurii, favorizeaza fuziunile si divizarile societatilor comerciale. Doamnelor si Domnilor, Am incercat sa sintetizez o parte dintre eforturile majore ale Ministerului Justitiei pentru reformarea cadrului normativ fundamental al sistemului de drept romanesc. Ministerul Justitiei este astazi o institutie maturizata institutional, reformata si eficienta, exercitandu-si competentele stabilite de legiuitor, cu obiectivele de politica legislativa si celelalte in graficul stabilit la preluarea mandatului. De pe aceasta baza vom continua sa implementam politica noastra de cooperare institutionala constructiva cu toate profesiile, inclusiv cu profesia dumneavoastra si institutiile create de aceasta.Va urez succes in desfasurarea lucrarilor cu ocazia Zilei Nationale a Auditorului Financiar, precum si in activitatea dumneavoastra profesionala.
Presedintele Romaniei a semnat decretul pentru numirea Guvernului Romaniei 04 Nov 2019 | 1686
Hotarare C.A.R. privind acordarea vizei anuale pentru auditorii financiari in 2019 09 Jan 2019 | 1490
Camera Auditorilor Financiari din Romania amendata pentru restrictionarea concurentei pe piata serviciilor de audit financiar 10 Jan 2017 | 961
ANALIZA! Legile si Codurile ex-ministrului Catalin Predoiu 01 Aug 2012 | 2304
150 de functionare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie 28 Mar 2012 | 2150
Masuri pentru accelerarea implementarii obiectivelor incluse in MCV 20 Mar 2012 | 1950
De la 1 martie 2015 persoanele care tin contabilitatea in partida simpla vor putea adopta sistemul partidei duble Sursa: EuroAvocatura.ro